[HK]BPL5 In volle vaart kletsen we door over het Barok Paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

My_Chimanga

Re: [HK]BPL5 In volle vaart kletsen we door over het Barok Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 19:52

Ik heb idd ook geen ervaring met hengsten,...
Ja, die bij ons op stal, maar die zitten in de dekdienst, dus die kunnen hun 'ei' nog wel eens kwijt... zolang die fanatiek in de training zijn kunnen ze zelfs bij een hengstige merrie lopen, maar staan ze gewoon op stal en probeer je daar met je merrie langs te lopen breken ze de stal bijna af hoor!
Mijn merrie daarentegen is behoorlijk dominant... consquentie is dan idd heel erg belangrijk! Maar dat doe je geloof ik al. Dus dan zou ik misschien toch ook voor castratie gaan. Bij honden werkt dat wel in ieder geval... die lopen zichzelf zo onwijs op te fokken omdat ze constant last hebben van de hormoontjes als ze niets mogen doen?! Die worden soms ook echt ellendig, en dan is castreren echt beter.
Is er bij paarden niet een (helaas chemisch) goedje dat ze voor een jaar als gecastreerd doen lijken? Dat is bij honden dus wel en dan kun je kijken of de hormonen echt zo'n invloed op het gedrag hebben. Is het dat niet dan lost na een jaar dat goedje op en is het weer een echt mannetje...

Tamme gelukkig dus geen OCD en dus geen operatie :-) Das fijn nieuws! Wel vervelend dat er dus een lang herstel aan ziet te komen... gelukkig wordt het weer ook slechter en verlang je misschien minder constant naar buiten! Wat mag je nu met hem doen?

Ooh, vandaag echt weer heeeeerlijk gereden! Niet eens een poging tot uitbreken, gewoon heerlijk meegewerkt.. Ook is het linkergalopknopje weer redelijk hersteld geloof ik *\o/* Ik kan weer 'normaal' in de hoek aanspringen zonder madam volledig op te sluiten in een kleine volte... haar spieren worden dus langer en soepeler!!
Zondag heb ik weer trailertraining en dan ga ik het vanaf dan zelf een aantal keren per week aanpakken, heb er helemaal vertrouwen in!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:20

sterkte voor tamme, gelukkig geen OCD, deze blessure zou met goed revalidatiebeleid volledig moeten kunnen herstellen toch?

geeske fijn gereden!

wat het castreren betreft, ik zeg ook niet zomaar klakkeloos dat je dat moet doen, maar als je een hengst alleen hengst laat om het hengst zijn en er niet mee dekt en er zoveel gedragsproblemen zijn zou het voor mij persoonlijk wel degelijk een overweging zijn...
wat natuurlijk niet weg neemt dat je ook aan zijn gedrag moet werken!

mijn 2,5 jarige ferro is nu een paar maanden gecastreerd, maar ook al is hij nu ruin, hij zal toch net als elk ander paard gewoon opgevoed moeten worden...
maar hij laat zich nu wel minder leiden door zijn hormonen en dat maakt goed opvoeden wel ietsje eenvoudiger...

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:38

Thnx meiden! Ik ben zeker heel erg blij dat hij niet onder 't mes hoeft. Vind het toch maar 'n vreselijk eng idee, zo'n groot beest compleet onder narcose....
Ik verwacht zelf dat het zeker een half jaar gaat duren voordat ik überhaupt weer iets met hem mag doen. Gelukkig ben ik helemaal niet zo gefocust op het moeten rijden oid, anders was het met Jetje ook niks geworden hihi. Paardjes krijgen bij mij goed de kans om helemaal zelfstandig paard te zijn, dus dat komt vast wel goed! Hoop dat de mensen om mij heen (artsen en staleigenaar) ook zo meewerken dat het goed komt :D Maar dat zal haast wel.
En als 'k dan écht zo'n behoefte heb om te rijden, dan kan 'k nu lekker met Jetta een rondje rijden! En inderdaad, het wordt nu toch slecht weer, dus zoveel rijd 'k toch niet hihi.

Ohh nice Geeske!! Dat het rijden zo lekker ging en dat het galopknopje er weer op zit haha! Fijn gevoel dan hè! :D :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:39

Kijk, met zo'n baasje moet het wel goedkomen! Super instelling hoor!

Ik heb net ook weer 20 minuutjes gereden, waarvan 10 minuutjes gedraafd. voor het eerst ook weer een beetje rijtechnisch aan de gang geweest, gaat toch stiekem veel verloren in 3 maanden niet rijden... Pffff!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:40

:D Hihi dankje :D :D Zit helemaal te glunderen haha!

Ohh heerlijk zeg! Lijkt me echt fantastisch!!
Ja, raak je dat echt kwijt?! :oo Zou 'k niet verwachten eigenlijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:45

Misschien ook omdat ik dan onbewust nog bezig ben met mijn been opnieuw programmeren ofzo...
En ik reed vandaag voor het eerst in draf met de teugels in mijn eigen handen ipv een touwtje wat om haar nek hangt :+
En stiekem ook nog wel spanning?

Geeske ook fijn gereden :D

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:36

Hmm spanning zou 'k niet zo gek vinden hoor! Alsnog allemaal gaaf! :D Haha.

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:43

Rijden verleer je tot op zekere zin wel degelijk ja, ik heb vroeger altijd zeer fanatiek gereden, en mijn eerste paard reed ik ook veel alleen deed de galop het daar nog niet (ex-draver) dus dat had ik heel lang niet gedaan... om dat dan weer te gaan doen is ontzettend onwennig, maar het gevoel komt natuurlijk wel sneller terug dan wanneer je het allemaal voor t eerst doet... Dat zal bij jou ook wel Jolijn! Maar geef het de tijd he, t is niet raar als het er nu nog niet allemaal helemaal vlekkeloos aan toe gaat... Zolang je jezelf en je paard maar heel houdt mag je toch gewoon lekker rond hobbelen? Dat hele technische komt wel weer joh, alles wat je mee kan pakken nu is leuk :o

Fijn dat je Tamme gewoon zijn tijd kunt geven, dat kan het proces nooit slechter maken in ieder geval :Y)

Jaaa,,, heb echt weer even een roze-wolk-momentje <3

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:45

Hahaha precies! :D

Ahhh roze wolk momentjes zijn fijnnn :D :D :D Geniet ervan haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:47

Die zijn zo fijn! Het volgende topic moet ook echt iets met een roze wolk gaan heten hoor!

Ja, het fijngevoeligheid ofzo, het vingerspitzengefühl zoals mijn instructie zou zeggen... Dat is ff een beetje kwijt :o
Komt wel weer inderdaad, Mo is zelf ook weer wat onrustig in de aanleuning (zeker met een touwtje om haar hals wat ze errug graag wil pakken _O- ) maar dat kan ik haar ook niet kwalijk nemen!

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:59

Precies, als t voor allebei weer 'normaal' is komt die natuurlijke ontspanning vanzelf wel weer! Jullie waren al een team, dus dat zal niet zo snel breken toch?!

Ja, 'Op de roze wolk wordt er weer verder gekletst over het Barok Paard' zoiets...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 23:02

Daarom en zij is natuurlijk ook gewoon 3 maanden niet gereden!
Pfff, zitten we dan alweer in het 6e topic...

Ik ben hier gekomen door mijn knappe Robijn... Best dubbel dan eigenlijk :o

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 23:03

@my_chimanga: gevoel komt idd heel snel terug! Ik heb ruim 2 jaar niet paardgereden voordat ik Arjen kocht, en ook niet met paarden omgegaan, alleen met die ouwe knol van me. En dan kom je met een 3-jarige thuis... was ook niet helemaal de bedoeling haha maargoed... karakter compenseert leeftijd ;) Maar binnen een paar weken was ik weer helemaal gewend, zowel in de omgang als met rijden. Rij nu weer zo rond alsof ik geen gat gehad heb zegmaar, voelt ook niet zo meer. Alles is weer super vertrouwd.

Maar je merkt het snel robijntjah, heb er nou 6 weken niet opgezeten en de eerste paar keer moet je idd weer ff wennen maar daarna gaat alles gauw weer zoals vanouds. Je bent nu ook een beetje bang om te vallen natuurlijk en dat heeft ook tijd nodig, daardoor zit je waarschijnlijk toch wat verkrampt ofzo en dat merkt Modesta natuurlijk ook. Jullie moeten beide weer even het gevoel terugkrijgen maar dat komt vast snel genoeg. Vooral genoeg tijd geven!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 20:01

My_Chimanga schreef:
Precies, als t voor allebei weer 'normaal' is komt die natuurlijke ontspanning vanzelf wel weer! Jullie waren al een team, dus dat zal niet zo snel breken toch?!

Ja, 'Op de roze wolk wordt er weer verder gekletst over het Barok Paard' zoiets...

Op een roze wolk met het Barokke Paardenvolk

:D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 21:27

:D
lekker genieten toch als je daar reden voor hebt, alleen maar fijn! ;)

Ik heb vanmiddag Fifi ontdaan van haar warme jas, ze zat al zo dik in het haar en dan met deze temp...
Als ze zich een beetje druk maakt (en dat doet ze :+ ) is ze niet meer droog te krijgen...
Dus lekker kaal nu! :j

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 23:54

Gaat ineens hard hier :). Shaggy stond ook al te zweten onder zn regendeken dus die heb ik ook maar afgelaten... Het is ook echt warm!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 11:43

Ik hoop Frío dit jaar niet te hoeven scheren. Hij stond gisteren wel flink te pompen qua ademhaling na de les, maar was niet drijfnat van het zweet. Wat nat op hals en bij de singel. Hals was na het uitstappen al weer droog. En dat ondanks pluizig vachtje. Hoop dat als het kouder wordt, die ademhaling ook makkelijker blijft. Dan mag hij 'schaapje' blijven :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 20:46

Mo krijgt ook morgen pas weer haar dekentje op!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 22:53

Ferro staat ook nog zonder jas, Fifi is kaal, die had echt een enorme jas!

en Ferro heeft vandaag zijn eerste echte lesje gehad! *\o/*
knap peerd! <3
Afbeelding

Afbeelding

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 09:36

Leuk dat het zo goed ging! Ik ga vanmiddag de foto's maar is bekijken.... Vond het ook erg leuk!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 13:23

Fijn dat je het leuk vond, zag er ook goed uit! :j
ben benieuwd naar je foto's!

Hosante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:15

Zeker knap paard die Ferro.

Geeske op een roze wolk ook wel eens lekker.

Vandaag Bram maar weer eens gereden en dat ging wel goed. Niet langer dan 20 min. We hadden alleen even een probleem met welke kant we opgingen omdat het paard in de paddock er naast helemaal de andere kant op liep en je wilt als jong paard natuurlijk graag bij de oude garde in de buurt blijven.
Maar ik heb hem er toch van kunnen overtuigen dat hem niets overkomt als hij verder dan 20 meter uit de buurt van andere paarden is. :D

gr. Ingrid.

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 09:26

Fieuw, gaat weer vooruit hier, met al die roze wolken :)

Ferro is heel erg knap!

Ingrid, fijn gereden met Bram, leuk!

Jolijn, een team als Mo en jij, kan niet anders dan goed komen!

Utopia, veel succes met Tamme, en hou ons op de hoogte van zijn vooruitgang he!

Hier gaat alles z'n gangetje, Figo kon nog lekker op een weide die iets hoger ligt, samen met vriendje Quadro. Ze mogen daar blijven staan, maar dit weekend gaat het blijkbaar vriezen, en dan haal ik hem 's nachts toch weer op stal. Meneer is ook enorme fan geworden van zijn slobber :)

Hosante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 11:28

nog lekker op de wei, dat is hier niet te doen veel te nat.
Ze gaan wel zo lang mogelijk naar buiten maar dan in de paddock en de bak.
Maar als het gaat vriezen kunnen ze wel de wei in.
Ingrid.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:15

Ohhh die Tamme, wat 'n banketstaaf!! Had 'm van de week in de wei gezet, omdat 't zulk lekker weer was en hij is toch altijd heel rustig. Vind 't zo sneu om 'm binnen te houden. Maar alles ging helemaal goed, totdat ik 'm 's avonds kwam halen, komt die sukkel in gallop naar me toe!!!!! Gelukkig gister even met de DA over gehad en die zei dat hij zijn blessure niet kon verergeren, dus hij kan gewoon naar buiten :D

Hij vind zn medicijn ongelofelijk lekker, dus hij heeft alle spuiten die 'k had al kapot gebeten :') Dan wil hij nog meer, als de spuit al leeg is := Sukkeltje haha!

Tis gelukkig nog steeds blije vrolijke Tamme :D <3
Ja, ondanks zn blessure, hier ook op 'n roze wolk hahaha!