[HK]BPL5 In volle vaart kletsen we door over het Barok Paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [HK]BPL5 In volle vaart kletsen we door over het Barok Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 23:08

Hahaha ik ga het de komende dagen ook wat rustiger aan doen :) jullie hebben hartstikke gelijk!

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 23:36

Braaf! *klopje*

Nou dat moet Ferro zich daar maar flink in uitleven ;-)
Doe ik in de winter ook hoor, af en toe eens even lekker samen naar buiten, verder alleen omdat ze anders de benen breken in de ellende!! :n

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:34

Figo heeft een vrij grote paddock waar hij samen met een andere hengst instaat, dus die lkunnen zich samen goed uitleven!

Doe allemaal voorzichtig he dames, je hebt maar 1 lijf :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:28

Zo, ik heb echt te asociaal geshopt vandaag :')

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:58

Haha, voor jezelf? Voor je paard? Voor beide?

Ik ga vrijdag eens even lekker Groningen in met mijn mams... lekker weer als vroeger ;-)
Net alvast bij de action weer thermo legging en thermomallot gekocht... kan ik fijn onder mijn rijbroek houden als ik in de vrieskou ga rijden! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:58

Voor het peerd en mij!

Een felgeel eurostar halster + touw, een anky winterdeken, bruine leren peesbeschermers + strijklappen met bont, rijbroek en snoep :P

en weer een foto binnen :D

Afbeelding

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 22:02

Haha. je hebt de smaak weer helemaal te pakken dus ;-)
Lekker fris (maar toch warm) de winter in!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 22:03

Ja, ach, had wat financiële meevallers en die leren beenbescherming wou ik echt al heel lang... Dus maar gewoon een keer gedaan :Y)

IlseVanHoye

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 23:37

Goedeavond allemaal.
Ben nieuw hier en heb pas dit topic ontdekt. En juist wat ik nodig had :) ... mensen met kennis van het PRE paard.
Wil héél graag jullie mening !!!

Ik ben de trotse eigenares van een 7-jarige PRE hengst. Trots, maar ten einde raad :(
Aquero is bij ons gekomen op de leeftijd van 2,5 jaar en hij was doodbraaf. Heeft in opfok gestaan voor hij naar ons kwam, wat toch goed is voor zijn soc. opvoeding. Als 3,5-jarige is hij in opleiding gegaan bij Jossy Reynvoet (grondwerk). Daar merkten we wel al de eerste tekenen van zijn hengst zijn. Thuis ging dat super, maar nu waren we op verplaatsing en met al die andere paarden in zijn geburen had ik mijn handen vol aan hem. Constant bij de zaak zijn, heel consequent optreden ... maar toch bleef hij fel macho. Vermits bij mijn andere PRE de castratie een hele slechte ervaring is geweest, wilde ik Aquero hiervoor behoeden en heb verschillende clinics en lessen genomen om zoveel mogelijk mij te laten begeleiden.

Ik zie zoveel andere PRE hengsten die zich keurig en netjes gedragen.
Maar ik kan Aquero zo moeilijk inschatten en vergelijken met andere. Is zijn gedrag normaal of is hij toch echt wel fel hengst? Is dit dan door een tekort schieten van mij of zijn er idd PRE hengsten die nu eenmaal fel hengst zijn....
Is zijn gedrag hengstengedrag of is dit zijn karakter? Zoveel vragen die ik momenteel heb :(

Hoe consequent ik ook ben , regelmatig probeerde/probeert hij mij bv te dekken of bij grondwerk constant zijn teugel willen vastnemen in zijn mond, of met zijn neus aan mijn hand kleven.... ik had/heb op den duur zoiets van ik moet constant hem straffen en op zijn plaats zetten dat het voor ons beide niet meer plezierig is.
Van jongsaf aan kende hij ook heel snel het begrip (niet gevraagd) steigeren. Als hij iets niet wilde dan steigerde hij. Bv. de remorque opgaan, zadelmak maken, ... En dan gaat hij echt ver. Hij vecht zo hard dat hij zich zelfs achteruit laat vallen.

Als er een kat of een hond in zijn geburen komt , die moet er aan geloven. Oren plat in de nek en erachter.

Nu de laatste tijd ging het redelijk goed en ik dacht dat we door de moeilijkst periode heen waren.Ook het rijden begon super te gaan. Tot ineens ... bij het rijden .... staking. Wilde ik hem dan doorrijden gaat hij bokken of omhoog. En vandaag wilde ik nog maar gewoon opstappen en daar ging hij kaarsrecht omhoog :(

Nu weet ik het even niet meer. Is dit hengstengedrag? Gaat dit verbeteren als ik hem zou castreren? Of is het zijn karakter en gaat hij dit blijven doen dan is het een onnodig risico om hem te castreren.

Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen & reacties!

Alvast bedankt,

lieve groetjes, Ilse

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 09:02

Ilse, als hij je probeert te dekken lijkt mij er een probleem te zijn van verhoudingen. Je staat dan duidelijk niet boven hem, anders zou hij het echt niet in zijn hoofd halen. Maar als je al zoveel clinic&demo etc hebt gevolgd, lijkt mij dat je dat wel is verteld. Een hengst is een hengst, ook Spaanse hengsten hebben opvoeding en respect nodig, maar daar ben je wel mee bezig zoals het klinkt. Ik vermoed dat castreren zeker de scherpe randjes er af zou halen, ik zou dat eig. wel aanraden, want als je geen gezag hebt over je hengst kan da nog best verkeerd aflopen. Ook zou je intensieve begeleiding kunnen zoeken, dat is natuurlijk altijd het mooist. Diegene kan je vast ook begeleiden in je beslissing :j
Laatst bijgewerkt door madelief88 op 18-10-12 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 09:15

Goeiemorgen!

Ilse welkom hier

Mijn 2 jarige lusitano hengst was in de opfok ook super braaf, toen ik hem echter naar een stal hier in de buurt haalde werd het een heel ander ander paard...
Hij wilde zich laten gelden en hij werd vervelend en dominant.
Ik heb dit gedrag met de veearts besproken en die adviseerde toen dat als ik hem niet voor de dekdienst wilde houden en alleen om er zelf lekker mee bezig te zijn, hem te laten castreren.
Dat zou zowel voor hem als voor zijn omgeving leuker en meer ontspannen zijn, met minder risico op ongelukken.

Dat jij een negatieve ervaring met castreren hebt is natuurlijk heel vervelend, en ik kan me voorstellen dat je dan huiverig bent.
Maar het wil natuurlijk niet zeggen dat castratie dan per definitie altijd mislukt...

Mijn jonge hengst is op een stukje gras bij de pensionstal waar hij staat liggend gecastreerd, en dat is super verlopen.
Ik ben er zelf al die tijd bij geweest en geen verkeerd woord over.
Zelf nog een paar dagen antibiotica gespoten en de dag na de castratie liep hij alweer bij de rest.
Hij kan dus ook goed gaan, vergeet dat ook niet...

Gezien de problemen die jij hebt denk ik dat jullie beide weinig plezier beleven aan het feit dat jouw heer nog hengst is, en als je geen dekambities hebt, of die niet op de eerste plaats staan, en jullie vooral veel plezier samen willen hebben zou ik castreren toch nog eens overwegen...

En anders hele goede begeleiding zoeken waarbij voor hem heel duidelijk wordt dat hij niet dominant mag zijn naar mensen toe en zich moet leren aanpassen naar de regels...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 09:26

mee eens, laten castreren. Denk dat je jezelf maar zeker ook je paard een groot plezier mee doet. Natuurlijk zijn er altijd risico's, maar die zijn er met zoveel dingen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 09:31

vergeet niet dat het hengst laten ook risico's met zich mee brengt, zeker in het geval van jouw paard, en dan niet alleen voor hem zelf, maar ook voor zijn omgeving...

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:12

Hallo iedereen! Lees altijd mee hoor, maar zo weinig tijd om echt te reageren -O-

Zal ff uit mn hoofd proberen :P

Esther, lekkere rit gedaan zag ik! Wat leuk zeg, en wat een lekker stel ben je toch samen met Shaggy!

Ellis, balen van t spookje :(:) . Hopelijk gaat het opbouwen verder wel zonder slag of stoot!

Geeske, wat interessant een trailertraining! Zag ook plaatjes voorbij komen. Zelf nog geoefend?

Liesbeth, zag ergens anders Figo nog voorbij komen met zn nieuwe deken! Wat leuk dat hij een maatje heeft om te spelen. Is de hengst nog jong?

Madelief, nog flink geshopt in Rdam gisteren :D ?

Ilse, wat vervelend.. Heel veel PRE hengsten zijn schatjes. Maar echt lang niet allemaal hoor :n . Ik denk dat het aan jou niet ligt, aangezien ik lees dat je er zoveel moeite en tijd in hebt gestoken en hem ook al van jongs af aan hebt. Continue straffen is niet leuk werken meer... Het is een fabeltje dat alle hengsten zo lief zijn. Ik heb er 2 gereden, waarvan allebei wel heel lief. Die ene wist geen eens dat hij hengst was volgens mij, zo lief. De ander moest je eens in de zoveel tijd echt ff op de plek zetten, dan waren de verhoudingen weer goed. Als je dit dagelijks hebt lijkt me niet leuk meer. Zou toch serieus aan castratie denken als ik jou was. Sterkte met de beslissing

Hosante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:25

Jolijn lekker je paard verwend.
Geeske, alvast warm ingepakt voor de koude dagen. Met rijden heb ik meestal niets onder mijn broek aan, en bij uitmesten ed. doe ik altijd een skibroek aan.

Welkom Ilse, Misschien niet wat je graag wil horen maar ik zou toch castratie overwegen. Wat betreft het rijden, dat kan ook dominantie zijn maar het kan ook zijn dat hij last van zijn rug heeft, dit zou je dan in ieder geval moeten uitsluiten. En zoek in ieder geval iemand die je lange tijd kan helpen met dit probleem, want castratie zal wel helpen maar hij heeft nu wel door dat hij jou de baas is. (Waar woon je in de buurt misschien dat iemand daar je kan helpen)

gr. Ingrid.

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:55

Welkom Ilse!
Ik zou hem ook laten castreren. Daarnaast zou ik hem ook eens binnenstebuiten laten keren om andere dingen uit te sluiten, maar het belangrijkste is dat je met hem aan de slag gaat en dat hij leert dat jij de baas bent.
Bij ons op stal staan nu 7 PRE-hengsten van verschillende leeftijden, en die zijn eigenlijk allemaal heel braaf.
Mijn Lusihengstje mag nog eventjes alles houden, maar in de lente laat ik hem ook castreren.

Geeske, hoe vallen die thermodingen van de Action? Ik wil ze ook gaan halen, voor mijn tripje naar Loon op Zand :)

Vanaf morgen wordt het hier blijkbaar weer twintig graden voor een paar dagen, en 's nachts 16. Ik zou Figo dan ook 's nachts buiten laten, zou ik zijn deken eraf laten?

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:59

Liesbeth, ik ben nooit zo'n voorstander van deken op en af. Heb het idee dat het gerommel met dekens niet zo goed doet. Ik laat hem lekker op :) Tenzij hij het echt te warm heeft natuurlijk, maar ik denk dat het mee zal vallen.

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:03

Ok. Is ook maar een fleecegevoerde, en ik kan het in de gaten houden :)

Hosante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:41

Ik laat ze ook altijd gewoon opliggen, vind het veel te veel werk, want dat betekend dat ze lekker gaan liggen rollen en kan ik weer 3 paarden poetsen. (En vooral die friezen zijn erg, gaan gewoon in een plas water liggen :Y) )

Ingrid

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:12

Nog gefeliciteerd Jolijn! :D

Jeetje wat een moeilijke beslissing Ilse.. Zelf ben ik ook een beetje huiverig tegenover het laten castreren, maar hoe jouw paardje is, is toch wel behoorlijk heftig! Wat ook al eerder gezegd is: ik verwacht wel dat castreren de scherpe randjes van zijn gedrag zal wegnemen, maar er is zeker nog meer werk aan de winkel. Al is het wel duidelijk dat je daar niet vies van bent haha, al zoveel clinics etc gevolgd, goed zeg! :D

Oké, even een verslag van gister met Tammetje (gekopieerd van FB ;) ):
Met Tamme naar de kliniek geweest.. Arme beestje liep stokkreupel en had n vreselijk dik spronggewricht. DA vermoedde OCD, maar na foto's en scan in Bodegraven blijkt hij zowel de binnen als buiten collateraal banden van zijn spronggewricht te hebben verrekt. Arts zei dat het zeer zwaar letsel was :( Hij hoeft gelukkig niet onder t mes en mocht gelijk mee naar huis, maar t gaat n heel lang traject worden... Mn arme lieve binkie, dat wordt heerlijk verwennen de komende maanden ♥ :D

Tamme zn spronggewricht van de voorkant gezien. Hier zie je duídelijk hoe opgezwollen zijn banden zijn (aan beide zijkanten van zijn grote gewricht):

Afbeelding

Op de foto's was verder niets te zien wat betreft oorzaak van de zwelling.. Dus is er ook nog 'n echo gemaakt. Hier 'n plaatje waarop 't voor mij 't duidelijkst is wat er aan de hand is:

Afbeelding

Links is de band die zo gezwollen is, rechts is zijn linker gewricht, zoals 't normaal hoort te zijn. Bovenste rand is zijn huid en aan de onderkant zie je zijn spronggewricht.

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:34

Aw, Utopia, het arme mannetje! Leg'm maar goed in de watten, dan komt hij er zeker weer helemaal bovenop!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:11

Persoonlijk vind ik dat castratie wel makkelijk wordt aangeraden.... Paard is al 7 jaar, dan hakt een castratie er meer in dan op jongere leeftijd.
Gedrag kan dan ook al zijn vastgelegd, dus als je de hormonen weghaalt is niet gezegd dat het gedrag ook weg is. Als ik bij Frío kijk is hij laat gecastreerd. Heel beleefd, maar als ik niet rechtlijnig blijf neemt hij de ruimte die hij krijgt en dendert alsnog over mij heen.
Ben het ook eens met Madelief dat er dingen zijn die echt wijzen op scheve dominantieverhouding baas/paard. Als daar niets aan wordt gedaan kan zelfs na castratie nog een probleem qua gedrag blijven bestaan. Want net zoals niet iedere PRE hengst braaf is, is ook niet elke ruin dat niet. Zeker niet als ze al negatief gedrag hebben aangeleerd.

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 15:43

Branka, heb je gelijk in. Maar ze zegt dat ze hem ook al echt van jongs af aan heeft, erg consequent is en hem kan blijven straffen... Ik ga er dan vanuit dat ze dus ook wel echt haar best gedaan heeft om hem goed af te richten. Castreren zal echt wel een hoop schelen hoor, is mijn mening. Een paard wat je al zolang hebt en deze moeite voor hebt gedaan? Tjsa... lastig verhaal. We kunnen het ook niet IRL bekijken. Onder straffen en begeleiding en consequentie heeft iedereen ook een eigen opvatting natuurlijk.. Lastig.

Ik lees ook dat je een andere huisvesting hebt. Misschien heeft dat er ook grotendeels mee te maken. Een hengst op een grote stal houden met veel gebeuren om hem heen etc is vaak toch ook geen succes. Ze doen het sowieso beter op kleinere stallen is mijn mening. Lastige situatie om zo te beoordelen idd via het scherm..

Uptopia, aahhh arme tamme ;( . Wat een sneu verhaal. Sterkte met het herstel..

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 16:28

Tijd niet gereageert (zijn ook zoveel barok topics) maar wil wel even reactie geven op het castreren,
Vervelende dominante hengsten worden hier in Spanje ook gewoon gecastreert , misschien de oude generatie spanjaarden hebben liever geen castratie maar tijden veranderen :D Laatste half jaar meerdere hengsten gecastreerd en geen problemen gehad eigenaren superhappy hebben nu een paard waar ze van kunnen genieten en voor het paard zelf ook veel beter arme beesten zijn supergestressed als ze hun testosterona niet aankunnen is gewoon zielig voor het dier. Ook is het gevaarlijk voor andere mensen als je een hengst niet aankan ikzelf heb gelukkig 2 watjes als hengsten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 18:50

Ik heb in die zin geen ervaring met hengsten dus ik hou me er lekker buiten :)

Tamme dus geen OCD (dus geen operatie = positief denk ik dan :D ) maar wel zijn banden...
Hoe lang is het traject ongeveer dan?
Ik duim voor een voorspoedig herstel!