[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nynkex01

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 23:24

Ik zit wel een beetje met het zelfde, de vorige eigenaar vond Ilse nu niet sterwaardig, maar ja ze is ook nog een guppy. Maar ja, wie ga ik over een paar jaar vragen of ze nu wel sterwaardig is? Van wie krijg je dan eerlijk advies

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 04:32

Ik vind Age Okkema wel eerlijk in advies. Hij heeft mijn merrie vanaf een video gezien en daarna bij hem in de bak. Zei direct wordt makkelijk ster.

Persoonlijk vind ik wel dat je met veulenboek merries niet te lang moet wachten. Hoe ouder de merrie, hoe hoger de verwachting ten opzichte van 3 jarigen

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 09:06

Ook bij oudere veulenboekmerries wordt gewoon naar het paard gekeken op dat moment. Ze moeten niet aan hogere eisen voldoen ofzo.

Sannatris, jouw veulen was toen toch in Lunteren en kreeg een eerste premie? Is er niemand in je nabije omgeving die de beweging kan beoordelen? De eerste bezichtiging gaat natuurlijk om het ster predicaat. Jouw hengstje zat als veulen goed in elkaar en kon ook aardig bewegen. Zeker de moeite om naar de eerste bezichtiging te gaan denk ik. Wij beginnen meestal rond oktober met wat werk aan de longe. Maar het is echt per paard verschillend. Sommige hebben veel minder nodig omdat ze van nature al zo goed zijn dat er weinig aan getraind hoeft te worden. Andere zullen weer meer training nodig hebben. Je had een goed veulen dus als hij zich goed is blijven ontwikkelen zou ik er zeker iemand met verstand naar laten kijken.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 09:19

Jinthe: Er wordt inderdaad naar het paard gekeken maar ze verwachten van een 4 jarige wel meer dan van een 3 jarige.. dat geven de keurmeesters ook wel eens aan op de keuring. Ze zeggen wel eens bijv. Omdat het paard 4 jaar is hadden we wel verwacht dat ...

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 09:48

Wat zouden ze dan meer verwachten denk je? Een betere beweging? Ieder paard zou op dezelfde manier gescoord moeten worden, ongeacht de leeftijd. Een 8 jarige scoort wellicht minder op hard beenwerk bijvoorbeeld maar in beweging zou die niet meer moeten kunnen laten zien dan een drie jarige die ook voor het sterpredicaat komt. In mijn beleving kun je beter een 5 jarige veulenboek merrie naar de keuring brengen die er klaar voor is dan dat je een drie jarige brengt die nog duidelijk in de groei zit en nog te erg puppy is en nog niet uit de verf komt.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 10:17

Laatst Omer in harich gezien, viel me toch wat tegen, had veel meer paard verwacht. Zijn nakomelingen presteren wel goed in de sport, maar niet voor iedereen weg gelegd.

Keuringen blijft een lastig verhaal.

De nu 4-jarige Jurre merrie is vorig jaar 2x voor de keuring geweest, beide keer een 3e premie. Maar ze gaat er in mei nog een keer voor, ben benieuwd wat ze zeggen, denk zelf dat ze het net niet in zich heeft.

Wat nu wel haar voordeel is, dat ze veel sterker is geworden, maar haar mindere punten zijn er gewoon en kan je niet veranderen.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 10:23

Getty_Maan schreef:
Laatst Omer in harich gezien, viel me toch wat tegen, had veel meer paard verwacht. Zijn nakomelingen presteren wel goed in de sport, maar niet voor iedereen weg gelegd.

Keuringen blijft een lastig verhaal.

De nu 4-jarige Jurre merrie is vorig jaar 2x voor de keuring geweest, beide keer een 3e premie. Maar ze gaat er in mei nog een keer voor, ben benieuwd wat ze zeggen, denk zelf dat ze het net niet in zich heeft.

Wat nu wel haar voordeel is, dat ze veel sterker is geworden, maar haar mindere punten zijn er gewoon en kan je niet veranderen.

Klopt maar als je geluk hebt en er zijn niet zoveel spannende merries. Dan kan de balans je misschien toch net in je voordeel tippen.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 12:55

Ze verwachten van een 4 jarige toch echt meer balans en ritme dan van een 3 jarige. Als een 3 jarige nog wat balans mist dan kunnen ze daar nog door heen kijken. Dat doen ze bij oudere merries niet meer

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 13:45

Ze kunnen dan ook een tweede premie geven. Als de merrie dan als vier jarige terug komt dan mag er verwacht worden dat ze zich daar verder in ontwikkeld heeft. De punten waarop gekeken wordt zijn echt hetzelfde. De schenkel, gedragenheid, ruimte en gelijke driehoeken worden zowel bij een drie als vier jarige hetzelfde beoordeeld. Het kan wel zijn dat ze zeggen dat ze van een vierjarige verwachten dat ze goed genoeg ontwikkeld zou moeten zijn om die balans te hebben. Als driejarige kan dat nog achterblijven maar als ze het niet laat zien krijgt ze geen eerste. Ze zou dan een tweede krijgen en dan is het de moeite om haar een jaar later als ze sterker is nogmaals aan te bieden.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 14:30

Ja dat kan inderdaad. Maar kan ook het verschil tussen een tweede of derde premie worden. Ik ben het met je eens dat als een paard er niet klaar voor is lekker thuis houden en een jaar later naar de keuring. Maar bij paarden waar het op 3 jarige leeftijd er wel in zit zou ik dan ook laten keuren. Er wordt van een 4 jarige meer balans en ritme verwacht en dat is in mijn ogen meer dan logisch. Je kan geen 3 jarigen met 4 jarigen vergelijken. Ze hebben ook een jaar extra ontwikkeling gehad.

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 09:03

Jinthe1 schreef:
Ook bij oudere veulenboekmerries wordt gewoon naar het paard gekeken op dat moment. Ze moeten niet aan hogere eisen voldoen ofzo.

Sannatris, jouw veulen was toen toch in Lunteren en kreeg een eerste premie? Is er niemand in je nabije omgeving die de beweging kan beoordelen? De eerste bezichtiging gaat natuurlijk om het ster predicaat. Jouw hengstje zat als veulen goed in elkaar en kon ook aardig bewegen. Zeker de moeite om naar de eerste bezichtiging te gaan denk ik. Wij beginnen meestal rond oktober met wat werk aan de longe. Maar het is echt per paard verschillend. Sommige hebben veel minder nodig omdat ze van nature al zo goed zijn dat er weinig aan getraind hoeft te worden. Andere zullen weer meer training nodig hebben. Je had een goed veulen dus als hij zich goed is blijven ontwikkelen zou ik er zeker iemand met verstand naar laten kijken.

Ja dat klopt.
Nou niet echt die zijn daar allemaal niet zo in thuis in de friezen.
Ook laat hij zich niet meer echt zien vind alles altijd spannend, maar dat was met de veulen keuring ook thuis gallopeerd hij alleen maar en daar toen even niet :o

Als die keer showt zal ik het filmen en evt aan age kunnen laten zien?
Laatst bij de dierenarts zij hij wel van nou deze zal ik zeker nog niet gaan ruinen heel mooi typen vond hij het.

Reitse de ander die ik heb is veel meer showbink daar heb ik dan weer beter gevoel bij, is wel een heel ander type.
Qua trainen daar beginnen wij vroeg mee op speelse manier.
Laatst bijgewerkt door sannahtris op 17-04-22 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 09:05

Absolem
Hangt af van de stal. Bij een merrie keuring ja dan zou ik je gelijk geven.

Maar dit is de Hengstenkeuring. En hoe meer hengsten ze brengen die ster verklaard worden des te bekender de naam. En dan krijgen ze dus ook steeds de betere paarden aangeboden om te trainen.

Als het om de Hengstenkeuring gaat zijn ze dus een stuk voorzichtiger met zulke uitspraken omdat iedereen dat volgt. Alle ogen staan op de hengsten gericht. En dan wil je als stal zo min mogelijk blauwtjes slaan en zo veel mogelijk reputatie krijgen.[/quote]

Zo kan je het inderdaad ook bekijken nooit er over nagedacht op deze manier bedankt!
Kan ik zeker wat mee ! :j

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 19:37

Ik lees wel mee met jullie keuringspraat maar ben daar zelf te onervaren voor :+ Ik zie soms eentje lopen waar ik wel enthousiast van wordt maar de jury dan weer helemaal niet :+

Wij hebben gisteren foto’s gemaakt van de paarden. Samen met Xander:

Afbeelding
Afbeelding

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 20:22

Ketly schreef:
Ik lees wel mee met jullie keuringspraat maar ben daar zelf te onervaren voor :+ Ik zie soms eentje lopen waar ik wel enthousiast van wordt maar de jury dan weer helemaal niet :+

[ [url=m/2WqEFO.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/rfglPD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Altijd leuk zo een shoot :j

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 09:30

Hengstenshow vandaag!!! We hebben er zin an!! *\o/* *\o/* wie ook?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 10:06

Jaaah... ook zin in. Prachtig weer!

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 10:07

Wij kunnen helaas niet van huis, maar het beeldscherm gaat aan!

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 10:13

Ketly schreef:

[ [url=m/2WqEFO.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/rfglPD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jury kijkt natuurlijk of het paard het ultieme fokdoel benadert. Er staat een cursus beoordelen van de KFPS online, super leerzaam om door de ogen van de jury te kijken naar een paard.

Maar kan maar zo zijn dat je zelf iets wat niet perse heel dicht op het fokdoel zit, je wel heel mooi vindt. En daar is niets mis mee! En dat is maar goed ook, want er zijn ook hele mooie/lieve/ goede stamboek paarden, die goud waard zijn voor de eigenaar.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 11:45

Leuke foto's Ketly! Altijd leuk om te hebben. Ik heb amper foto's en zou dat ook eens moeten doen

Wij zijn ook onderweg naar Lunteren *\o/*

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 12:33

Waar zit iedereeen? Ik zit helemaal links bovenin. Zoek de baby met de roze pet :D Afbeelding

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 12:41

Wij moeten nog 30 km rijden, verkeerde afslag genomen zojuist :D

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 13:47

Kan geen live stream vinden -O-

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 17:02

Was prachtig. Wel erg druk! Alwin was indrukwekkend!

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 17:05

boemel schreef:
Was prachtig. Wel erg druk! Alwin was indrukwekkend!

Ik vond die merrie eigenlijk veel indrukwekkender voor de wagen. :wow: Maar ik vraag me af of ze die niet stiekem een paar keer in de schoenen hebben gezet voor het effect.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 17:16

Ja, kon absoluut gaan!