[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Horseloverl

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 21:45

Afbeelding

Onze jaarling. Van Auwert. Vind dr verschrikkelijk mooi, wel echt een karakter erop waar je u tegen zegt

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 21:52

Horseloverl schreef:
[ [url=m/GJ6nhI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Onze jaarling. Van Auwert. Vind dr verschrikkelijk mooi, wel echt een karakter erop waar je u tegen zegt

Wat een pracht beestje! Wat zit er bij moeders achter en hoe bedoel je het karakter precies?

Hier is het veulen ook totaal niet bang, eist alle aandacht en alle kinderen van de buurt knuffelen met haar.. Ben bang dat dit straks ook een 'probleem' kan worden. Iets met 'te' mak.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 22:11

Horseloverl schreef:

Is ook een zeer mooie enter! Mag je terecht trots op zijn hoor.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 22:51

Horselover: Mooi beestje hoor!

Iemand nog leuke suggesties hengsten voor een Tsjalle merrie? Wil haar misschien nog weer insemineren, fokken is wel erg leuk!

Punten die de hengst moet hebben: goede stap, opwaarts gebouwd, maat, laag verwant, gitzwart, geen dragerschap van genafwijking, cornage en het liefst geen veterinaire bemerking (al wil ik dit nog wel overwegen). Ik wil liever niet inleveren op beweging en een fijn karakter is ook mooi meegenomen :)

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 09:06

Zeker een knappe dame Horselover!

Onze Auwert is ook grote aandacht liefhebber. Staat met zowel mensen als andere paarden voortdurend “te praten”. Zoekt het echt op. Loopt echt een rondje om bij een ieder even te contacten. Nog niet betrapt op té brutaal, eerder nog onderdanig, maar dat kan nog komen.

Jaaaaa, nog een veulentje Denneboom. Ik duik voortdurend op de site van KFPS en ik heb dit jaar ook al vaker in het uitgebreide hengsten catalogus van KFPS gekeken waar je overzichtelijk alle kenmerken van de hengsten hebt ziet staan. Ik kan nml echt al die details van de hengsten niet onthouden, terwijl ze zeker relevant zijn :o

Absolem, nogmaals, heb veel respect dat je dit zelf doet. Zeker na zo’n lange tijd niet rijden én na een bevalling. Bij mij hebben de bevallingen echt een negatieve invloed gehad op het rijden. Nu ben ik ook geen top ruiter, maar had graag fysiek wel beter willen zijn om beter te kunnen rijden.

Zo’n transformatie van zo’n puppy paard naar sportpaard is gaaf om te zien, dus plaats gerust meer foto’s. Heb je hem ook nog wel voor de kar?

Wat vinden jullie een geschikte leeftijd om paard uit de opfok te halen? (Als je thuis niet alle ruimte hebt)
Paard is dus van eind mei 2021
Mijn ideeen zijn:
- Ophalen en weer acclimatiseren op eigen erf,
- verdere opvoeding om weer meer in mensenhanden te zijn
- Beginnen met longeren?
- Wegbrengen keuringklaar maken? (Kan dit echt niet zelf)
- Daarna beleren onder zadel en voor de wagen.

Zou januari 2024 Iets wat zijn? Hoe kijken jullie daarna?

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 09:51

Sunnyhorse: Ja ik blader ook steeds door de catalogus maar misschien hebben jullie nog een hengst waarvan je denkt misschien is dat wat.

Ik zou je paard in elk geval naar huis halen voordat ze het land in gaan. Weet niet hoe je mogelijkheden zijn thuis. Is het de bedoeling dat dit paard in 2024 ook naar de keuring gaat of jaar daarop?

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 09:56

Sunnyhorse denk dat dat qua datum een prima planning is.

Horseloverl wat een plaatje zeg!

Absolem wauw ziet er goed uit hoor! Ben jaloers op jouw houding ondanks dat je al een tijd niet gereden hebt.

Ik heb zelf een Hulsebos voor mijn fries. Had in het fryso Legacy zadel helaas ook echt teveel een stoelzit. Mijn 1e fryso was wel beter. Maar weet niet meer welke dat was. :')

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 10:42

Klopt Denneboom, 2024 naar de keuring, wel wat later in het seizoen, tenzij hij echt nog een jaar extra nodig heeft qua groei en bouw.

Hier ook een Hulsebos zadel, zit heerlijk en ligt mooi op de Fries.

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 13:50

@ynekes
Super mooi stuk in de phryso ben je er ondertussen uit welke hengst het nu echt word?
Ik ben ook gek van auwert zo veel luxe.

@absolem zo dat ziet er veel belovend uit super fijn lekker verder trainen wat is die toch knap!

Ik zag ook nog verschillende auwerts voorbij komen wauw wat zijn ze mooi zeg!

Vragen over keurings klaar maken hoe zit dat met een hengstje die gaan toch al met 2,5 de kooi zeg maar in? Dat zou dan toch beteken als ik die van mij keuringklaar wil laten maken dat dat volgend jaar zal gebeuren voor de zomer?
Sorry ben er niet heel erg in thuis!
Quick is van 7 maart 2021

Qua zadel heb ik een fryso en ben daar super blij mee dat van houding is inderdaad wel een dingetje maar er zijn speciale zadels waar je in een houding word gezet zegmaar !

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 14:30

sannahtris schreef:
@ynekes
Super mooi stuk in de phryso ben je er ondertussen uit welke hengst het nu echt word?

@absolem zo dat ziet er veel belovend uit super fijn lekker verder trainen wat is die toch knap!

Vragen over keurings klaar maken hoe zit dat met een hengstje die gaan toch al met 2,5 de kooi zeg maar in? Dat zou dan toch beteken als ik die van mij keuringklaar wil laten maken dat dat volgend jaar zal gebeuren voor de zomer?

Qua zadel heb ik een fryso en ben daar super blij mee dat van houding is inderdaad wel een dingetje maar er zijn speciale zadels waar je in een houding word gezet zegmaar !

Sommige wel als ze heel veelbelovend zijn. Jelske gaat ook pas dit jaar. Die had vorig jaar zomer zo een klap gehad dat ik hem er niet op tijd boven op kreeg.

Ze mogen tot vijf geloof ik naar drachten voor de eerste bezichtiging. Maar vanaf het jaar dat ze vier worden moeten ze naast het straatje en de kooi ook onder het zadel of/en voor de wagen getoont worden om ster verklaard te kunnen worden (en dan moeten ze het dus ook wel echt goed doen al).

Mede daarom worden de meeste hengsten al met 2,5 er heen gebracht. Want dan krijgen ze sneller het voordeel van de twijfel zegmaar.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 20:59

Getty_Maan schreef:
Horseloverl schreef:

Wat een pracht beestje! Wat zit er bij moeders achter en hoe bedoel je het karakter precies?

Hier is het veulen ook totaal niet bang, eist alle aandacht en alle kinderen van de buurt knuffelen met haar.. Ben bang dat dit straks ook een 'probleem' kan worden. Iets met 'te' mak.

Moeder is een epke x maurus. Het is zegmaar een dressuurpaard wat hoog in het bloed zit. Kan flippen om niks. Doen veel oefenen maar er zit een goede eigen kop op dus ben heel benieuwd hoe dat zich gaat ontwikkelen. Verder super lief en mak maar wel een portret :')

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 17:05

Hebben jullie ook ervaring met nakomelingen van Omer 493? En hebben jullie hem zelf ook gebruikt voor een merrie? En zo ja, wat voor merrie?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 17:14

Dennenboom schreef:
Hebben jullie ook ervaring met nakomelingen van Omer 493? En hebben jullie hem zelf ook gebruikt voor een merrie? En zo ja, wat voor merrie?

Van wat ik gehoord heb is omer een Doaitsen 2,0 qua karakter en geeft ie dat ook door. Meeste nakomelingen zijn etters. En qua beweging vallen ze ook enorm tegen.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 17:20

Heb een prachtige nakomeling (en lief) gezien.

Maar Omer in het echt tijdens voorbrengen vond ik persoonlijk tegen vallen, terwijl ik er echt naar uit keek!
Nu 3 keer gezien. Vooral als hij staat vind ik het een 3 delig paard en met name de bovenlijf valt mij tegen. Zou erg oppassen op welke merrie je deze hengst zet. Koppie vind ik mooi en in beweging waardeert hij zich meer op. Zijn verwantschap is natuurlijk zijn grootste pluspunt. Maar of hij de bovenlijn verbetert en opwaartse bouw? Ik weet het niet.

Kortom, zelf zou ik ondanks zijn verwantschap er niet gauw voor kiezen.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 17:41

Absolem: Nou precies dat dus waar ik bang voor ben..

Sunnyhorse: dat 3 delige ben ik wel met je eens. Vind hem meer interessant om het verwantschap.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 18:26

Ik heb wel gehoord dat ze nogal pittig kunnen zijn van karakter. Maar ik blijf hem toch wel gaaf vinden. Ook heb ik in Blauwhuis wel een paar gave nakomelingen van hem gezien op de fokdagen pre corona tijdperk.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 18:31

Hier ervaring met een Omer nakomeling uit een ontzettend lieve Sape merrie die alleen maar hele makkelijke paarden heeft gegeven. Tot de Omer...ik had dat ding meteen terug willen duwen :Y) Ontzettend brutaal veulen en dan bedoel ik niet brutaal van niet bang zijn maar je moest opletten dat je geen voorbeen in je gezicht kreeg als je in de buurt stond. Menens bijten. Niet mee willen werken met de stal in en uit gaan. Kortom, we leken een draak gefokt te hebben. Toen hij 7 maanden was is hij de opfok in gegaan en daar hebben zijn soortgenoten hem een flinke opvoeding gegeven :D vorig jaar oktober hebben we hem opgehaald en hij was een heel stuk rustiger. Liet zich grenzen stellen en was in stal ook heel braaf. Hij was in de beweging te gewoon om naar de eerste bezichtiging te gaan en daarom hebben we hem verkocht. Hier een foto van eind oktober toen hij uit de opfok kwam. Hij was van juni dus nog net geen 2,5.Afbeelding

Wij gebruiken Omer niet nog eens. Durven het risico niet nog eens te lopen. Geef ons dan nog maar een Auwert en Nane +:)+

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 18:40

Hier ook een Omer nakomelingen gefokt uit mijn Fridse merrie en nee persoonlijke zou ik dat zeker niet weer doen. Was een rete gaaf dier is ten opzichte van de merrie zeker verbeterd, maar ik combinatie met het karakter van mijn merrie totaal geen match.

Had er zelf geen problemen mee maar andere mensen was die echt een groot varken. En heb het meer gehoord dat relatief rotbokken zijn.

Oftewel weet waar je mee gaat fokken.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 18:42

Dank jullie voor de eerlijke antwoorden! Karakter vind ik erg belangrijk, mijn merries hebben ook een goed karakter en dat is iets wat ik toch wel wil behouden.
Fijn zo'n Friezen topic :D

Jinthe: Vind hem op de foto er wel stoer uit zien!

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 19:06

Hier vinden we karakter ook belangrijk en daar willen we niet op inleveren. Ze mogen best wat pit hebben maar gemeen is weer iets wat we niet willen. Als veulen was deze echt wel gemeen en ik hoorde van verschillende mensen dat die hetzelfde hadden. Als 2,5 jarige was hij wel braaf. Maar tja, hoe hij in het werk is weet ik niet. We hebben hem niet eens aan de longe gehad omdat we hem toch niet klaar wilden maken voor de eerste bezichtiging. Qua gangwerk zou ik denken dat het een goed basissport paard zou kunnen zijn maar of zijn karakter dat zou toelaten durf ik niet te zeggen.
Anderzijds zullen er ook vast hele brave en fijne Omerw lopen.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 19:30

Allemaal ff duimen dat jelske dekhengst word. Kunnen de karakter liefhebbers hem gebruiken :D

Poepie braaf. Maar geen dooie.

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 19:46

Tot welke leeftijd mag je met een merrie naar de keuring? Ilse wordt dit jaar vier maar is echt ontzettend puppy, dus wil eigenlijk nog wel minstens twee jaar wachten, ook omdat ik zelf wel voorstander ben van niet al te vroeg rijden en ze dus waarschijnlijk volgend jaar nog niet heel vol in de spieren gaat zitten

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 19:47

Nynkex01 schreef:
Tot welke leeftijd mag je met een merrie naar de keuring? Ilse wordt dit jaar vier maar is echt ontzettend puppy, dus wil eigenlijk nog wel minstens twee jaar wachten, ook omdat ik zelf wel voorstander ben van niet al te vroeg rijden en ze dus waarschijnlijk volgend jaar nog niet heel vol in de spieren gaat zitten

Altijd. Vorige jaar is zelfs nog een merrie van 16 hier in de buurt ster geworden

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 22:16

Absolem schreef:
sannahtris schreef:
@ynekes

Sommige wel als ze heel veelbelovend zijn. Jelske gaat ook pas dit jaar. Die had vorig jaar zomer zo een klap gehad dat ik hem er niet op tijd boven op kreeg.

Ze mogen tot vijf geloof ik naar drachten voor de eerste bezichtiging. Maar vanaf het jaar dat ze vier worden moeten ze naast het straatje en de kooi ook onder het zadel of/en voor de wagen getoont worden om ster verklaard te kunnen worden (en dan moeten ze het dus ook wel echt goed doen al).

Mede daarom worden de meeste hengsten al met 2,5 er heen gebracht. Want dan krijgen ze sneller het voordeel van de twijfel zegmaar.

Oke bedankt voor je uitleg duidelijk!
Dan gaan ze volgend jaar in training, maarja wanneer zijn ze nou veelbelovend vind ik altijd lastig..
als ik het aan een trainer zal vragen zal die al gauw ja zeggen omdat je ze daar dan natuurlijk in training zal zetten

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 22:26

sannahtris schreef:
Absolem schreef:

Oke bedankt voor je uitleg duidelijk!
Dan gaan ze volgend jaar in training, maarja wanneer zijn ze nou veelbelovend vind ik altijd lastig..
als ik het aan een trainer zal vragen zal die al gauw ja zeggen omdat je ze daar dan natuurlijk in training zal zetten

Hangt af van de stal. Bij een merrie keuring ja dan zou ik je gelijk geven.

Maar dit is de Hengstenkeuring. En hoe meer hengsten ze brengen die ster verklaard worden des te bekender de naam. En dan krijgen ze dus ook steeds de betere paarden aangeboden om te trainen.

Als het om de Hengstenkeuring gaat zijn ze dus een stuk voorzichtiger met zulke uitspraken omdat iedereen dat volgt. Alle ogen staan op de hengsten gericht. En dan wil je als stal zo min mogelijk blauwtjes slaan en zo veel mogelijk reputatie krijgen.