Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

neile

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 12:24

Oh das niet fijn! Je hebt al een plekje gevonden dan nu? Verhuist hij snel?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 13:07

Ah wat sneu, heel veel sterkte DekensEnzo! in ieder geval heeft hij nog twee mooie en fijne jaren daar kunnen hebben. Hoe oud is hij geworden?

Marion: wat een vervelende situatie, klinkt inderdaad alsof je paard niet begrepen wordt en ook geen tijd krijgt om te wennen.

Verder komen er leuke foto's voorbij van mooie paarden. :)

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 13:43

neile schreef:
Oh das niet fijn! Je hebt al een plekje gevonden dan nu? Verhuist hij snel?

Ik heb idd iets gevonden, we verhuizen morgen.

Ik had ook graag gezien dat hij meer tijd kreeg om te wennen

dekensenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 22:11

@neile: De DA denkt dat het waarschijnlijk het West Nijl virus is geweest. (maar zeker weten ze het niet) Hadden ze nog wel kunnen onderzoeken maar ik dacht kost alleen maar een hoop geld en krijg mijn paard er niet mee terug..

@Elisa2: Ja gelukkig nog zn 2 jaar een heel mooi leventje gehad. Maar hij had nog veel langer mee moeten gaan. Hij was pas 11 |(

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 10:11

Ah dat is inderdaad veel te jong, echt triest zeg.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 12:00

Ook hier nog eens heel veel sterkte gewenst dekensenzo, wat vreselijk verdrietig!

Marion,wat vervelend, die onrust. Hoe gaat het nu?

Hier al sinds het weekend ziek maar wel mooi weer dus ik hang een beetje te hangen. Paardjes zijn muy contento (zeer tevreden) en lekker zen de laatste tijd. Ze staan nu anderhalve maand hier en ik zie ze echt veranderen, ze stralen zoveel meer rust uit, mooi is dat.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 15:53

Lief dat je het vraagt Castellon, hij is nu gelukkig rustig. Hij mocht zelfs vanochtend op de weide, waar hij erg van genoot.
Beterschap voor jou.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 12:10

Gelukkig Marion. En dankjewel.

Ik heb zojuist een ITP topic gemaakt met een update'tje van ons Spaanse leven :)
[ITP] Ons Spaanse leven

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 13:06

@dekensenzo, ohnee, wat vreselijk nieuws! Heel erg veel sterkte met het verlies. Hij was in ieder geval prachtig, heel spijtig om zo'n mooi paard veel te vroeg te moeten laten gaan. Heel veel virtuele knuffels van hier!

@Marion82, ach, erg spijtig dat hij inderdaad niet gewoon meer tijd heeft gekregen, hier zijn er nu totaal geen problemen meer met dat gedrag, dus het lost echt wel op met tijd ook gewoon. Hoop dat je nu een fijn plekje voor hem hebt gevonden!! Hoe is de verhuis verlopen?

@Castellon, Bah, niet leuk ziek zijn :( Heb het afgelopen weekend ook met buikgriep in bed gelegen, heb er weer een dag werk door moeten missen ... dat vind mijn portemonnee niet leuk :'( Beetje chillen zullen de paardjes in ieder geval niet zo erg gevonden hebben! Fijn dat je zo'n verandering ziet!! Heel leuke foto's ook, maar had ze al zien voorbijkomen via insta natuurlijk ;) Er zit zo'n heerlijke sfeer in al die beelden!

Pff, ik heb, buiten mijn buikgriep om, een nogal bewogen week gehad.
Omdat het interne keuken is, had ik hier nog niets verteld over het drama dat er soms is bij ons op stal. Meestal omdat de “vriendin” waarmee ik samen rijd, weer dingen uit proportie blaast en een heel schouwspel van rotberichten begint rond te sturen naar de mensen die volgens haar in het complot zitten. Dat vermoeit mij eigenlijk al een tijdje en stiekem droomde ik deze zomer er al van om met Jenara op een andere plek te gaan staan. Nu uiteindelijk staat ze daar goed, ze is happy en gezond, dus voor een beetje drama ga ik niet plots mijn paard lopen verhuizen. Er ontstond een tijd later weer zo’n ruzie, dan weer één, … iedere keer probeerde ik mijn “vriendin” te begrijpen en haar ook wat te temperen, zodat ze geen dingen stuurde waar ze achteraf spijt van zou krijgen.

Vorige week begon het met een stom berichtje van haar, waarin ze mij waarschuwde voor iets dat ik gedaan had, en waar onze staleigenaar kwaad om zou worden volgens haar. Om een lang verhaal kort te maken, legde ik uit waarom ik dat gedaan had en zei dat ik dat tegen onze eigenaar ook gerust zo wou zeggen en als hij daar dan een probleem mee had, dat hij mij dat maar moest zeggen. Uiteindelijk bleek dat de staleigenaar, volgens mijn “vriendin” heel wat frustraties had over mij … Ik vroeg dat eens na bij zijn dochter, zij ontkende dit en uiteindelijk bleken dat dus mijn vriendin haar “frustraties” te zijn, die ze vervolgens op een compleet overdreven, giftige manier in mijn gezicht heeft gespuwd. De frustraties zelf waren ook flink uit de context getrokken, verdraaid en overdreven, dus ik probeerde haar uit te leggen wat ik had en gedaan en waarom, daar had ze geen oren naar. Komt erop neer, dat ze dus echt een hele hoop, onterechte, verwijten naar mijn hoofd heeft geslingerd en als ik daar nu verder over wil praten, ben ik degene die ruzie blijft zoeken. Ondertussen weet ik ook van de eigenaar én zijn dochter dat ze helemaal geen problemen hebben met mij en toch blijft mijn “vriendin” beweren dat dit wel zo is en dat ze het gewoon allemaal verzwijgen voor mij.

Dit is toch een langere monoloog geworden dan voorzien ... Ik zou vanwege deze toestanden nu toch echt wel van stal willen veranderen, ik heb al iets gevonden, zou wel wat duurder zijn, maar dat zou ik financieel nu op zich wel aankunnen, maar veel groter, veel meer mensen, dus als je dan met iemand niet overeen komt, sta je niet onmiddellijk alleen. Ik vind dat sociale aspect aan mijn hobby best wel belangrijk en op deze manier kan ik er echt niet meer van genieten ... Wat denken jullie hiervan?

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 13:11

Ik heb het te druk om echt regelmatig mee te praten, sorry dames :+
Begin maandag met 32 uur stage, 2 uur intervisie en daarbij werk ik nog 16 uur dus ik ga een pittige 20 weken tegemoet.

@Jenara: Jezus, die "vriendin" klinkt alsof ze allang geen vriendin meer had moeten zijn. Ze komt over als een manipulatief negatief persoon, persoonlijk zou ik daar niet op zitten te wachten. Ik ben zelf dan alleen wel iemand die zich echt niet weg laat pesten en zou gewoon uit principe blijven :=. Maar ik snap je overweging wel. Veel groter wil ook zeggen meer mensen, en meer mensen is prima mits er genoeg bakken zijn om in te rijden. Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat een bak van 20x40 niet te doen is met z'n 5en. Maar dat hangt natuurlijk ook heel erg af van welke tijden je op stal bent. Als je niet meer geniet, en merkt dat je met tegenzin naar stal gaat, lekker verhuizen meid. Het is je hobby, je moet er wel plezier aan beleven!

Ik en Fedra zijn hard aan het trainen om te ontspanning te blijven vinden en de laatste paar keer gaat het moeizaam. Omdat het nu zo nat is kan ik niet longeren (wat ik graag doe voor de afwisseling) en ben ik verplicht om in de binnenbak of buiten in het bos te rijden. Allemaal heel leuk- maar ze loopt het fijnste in de buitenbak :+

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 13:32

Jenara: ik kan alleen maar zeggen dat ik lang geleden de conclusie heb getrokken dat de plek waar mijn paard(en) is (zijn), echt ter ontspanning moet zijn. Enige stoorzender daar in kan ik proberen te veranderen maar zo niet, dan kies ik eieren voor mijn geld. Ik heb die plek gewoon nodig, punt.

Fe!! Hoe bevalt jou dat hoofdstel Zoey?

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 13:36

Heel goed! Ik heb hem nu een jaar en daarvoor tig verschillende gehad. Geen neusriem = ruzie, lage neusriem is ruzie, keelriem of kaakriem gaat ze ook niet zo lekker op. Op deze wel! En hij is ook nog eens super zacht onderlegd overal.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 17:43

@ZoeyDercks, ja rotweer ook ... hopelijk wordt het snel weer beter!

En wat je zegt over die "vriendin" is heel erg waar, ik heb het verhaal al aan een paar mensen verteld nu, ook verder in detail en ze zeggen het allemaal, zo'n manipulatief, ruziestokend persoon is dat ... Vandaar ook de " bij het woord vriendin, ik zie haar hierna zo niet meer. En ik zou ergens uit principe ook wel willen blijven ... maar het vervelende is dus dat ik er zonder haar altijd alleen voor sta en dan is de lol er ook snel af. Paardrijden op zich is superleuk en met Jenara bezig zijn vind ik geweldig, maar naast mijn vrij solitaire job, heb ik in mijn vrije tijd graag sociaal contact en als je dan telkens in weer en wind helemaal alleen bij je paard staat in het weekend ... zo had ik het me niet voorgesteld. Zelfs al zou ik blijven en zou zij buiten gezet worden, is er nog steeds niets leuks meer aan mijn huidige stal. Bij de andere die ik op het oog hebben zitten dus meerdere mensen die ik ken en die staat te popelen om in het weekend samen te gaan wandelen en samen grondwerk te doen enzo.. Dus ok, ergens "laat ik me buitenpesten", maar langs de andere kant zou het wel eens 1000x leuker kunnen worden.

@Azmay, en ja, dat heb ik dus ook, paardrijden is mijn hobby en dat moet leuk en ontspannend zijn, dat is het nu steeds minder.. De nieuwe stal zou trouwens ook voor Jenara echt een superplek zijn ... Ik denk eerlijk gezegd dat het de meerkost wel waard is ...

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 20:56

Als ik het zo hoor zou ik gewoon verhuizen. Zeker als je al mensen kent op die andere stal! Dat is toch kei gezellig? Lekker samen buiten rijden.

Ik heb het geluk dat mijn paard buiten in haar eentje heel betrouwbaar is, maar vind het ook superleuk om een keer samen met een vriendin te gaan.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 22:52

@Jenara, Ik zou verhuizen als ik jou was, het moet wel leuk blijven!

@Robijntjah, mooi plekje heb je zeg <3

@Marion, balen wanneer je verplicht moet verhuizen,maar uiteindelijk wel beter.

Ik heb donderdag weer voor het eerst na mijn val gereden.
Ik was wel een beetje gespannen maar dat was al snel weg, gelukkig.
Het heeft mijn lijf alleen geen goed gedaan, vooral het opstijgen was echt pijnlijk. -O-
Dus nu maar weer een paar dagen rustig aan.
Ik voel wel dat het elke dag een beetje beter gaat.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 10:25

@jenara, ik zou ook verhuizen hoor. Zeker als je er ook sociaal op vooruit gaat, je hobby moet wel leuk blijven het is je ontspanning.

@zoeydercks, ik hoop dat het weer snel beter is, zodat jullie weer naar buiten kunnen. Ze ziet er goed uit zeg.

@xantha, balen dat het nog flink gevoelig is allemaal, maar wel fijn dat je toch kon ontspannen.

De verhuizing ging super goed. Hij liep direct de trailer in, alsof hij ook echt weg wilde . Hij gedraagt zich netjes en lijkt ook best ontspannen te zijn nu. Straks weer naar hem toe. Ik heb nog niet gehoord dat hij raar gedrag vertoond, dus dat is een goed teken denk ik. Wel weet ik nu meer van zijn verleden. Hij is niet in Spanje geboren, maar gewoon in Nederland. Zijn ouders hebben allebei een stamboom, dus hij zou er ook 1 mogen hebben. Nu nog erachter komen wie ze zijn, ik weet helaas nog niet heel veel daarover.
Ach joh, ik wil voor nu eerst dat hij weer aankomt en ontspannen is

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 13:13

MaluH schreef:
Ik zit er trouwens aan te denken om een whatsappgroep voor ons te maken zodat we snel elkaar tips/hulp en raad kunnen bieden. En natuurlijk om makkelijker leuke foto's en filmpjes te delen.

Nu weet ik dat niet iedereen heel happig is om telefoonnummers uit te wisselen maar ik denk dat we hier wel een leuk betrouwbaar groepje hebben.

Zijn er mensen met interesse?
Pb me even je nummer.

Zou ik erbij mogen? Ik heb wel zelf geen pré/andalusier maar ik heb wel interesse in het ras ;)

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 21:36

Hebben jullie allemaal de storm overleefd?

@jenara: wat een verhaal. Maar ja, zet 20 (of hoeveel het er ook zijn) vrouwen bij elkaar en laat ze gaan en het wordt gewoon een kippenhok :P Het is wel rot als het zo gaat. Ik heb in Nederland jaren op dezelfde pensioenstal gestaan en waar de sfeer heel veel jaar fantastisch was zijn er ook periodes geweest dat er echt de raarste dingen gebeurden achter je rug om.
Ik vind het nu allemaal voor mijzelf wel heel, heel erg relaxed moet ik zeggen, al vond ik het ook altijd wel heel gezellig!

Hier is het nu heerlijk weer.
Met Sol heb ik van de week voor het eerst een klein stukje alleen buiten gereden! Hij vond het zo tof en was zo stoer! We gingen vooral terug omdat Zafiro het in zijn eentje erg moeilijk had, maar ik ben supertrots zeg!
Afbeelding

Ze hebben ook een nieuw hooinet gekregen
Afbeelding

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 23:06

Wat was sol stoer zeg, castellon. Volgens mij is ie niet zo snel onder de indruk van nieuwe dingen

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 11:30

Marion, wel he! Het ligt er een beetje aan. Een deken vond hij zo eng dat hij niet meer kon lopen of eten, dat heb ik echt in fases op moeten voeren, maar op pad gaan vindt hij echt wel leuk-spannend.
Als ik de bak open laat staan loopt hij ook helemaal niet naar zijn paddock, maar gewoon straal de andere kant op om een stukje te gaan wandelen. :D

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 12:32

Hebben jullie een whatsapp groep?

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 12:55

Ik heb beslist om effectief te verhuizen! Vanavond teken ik het contract en eind Maart zal de verhuis effectief gebeuren! Wordt een bewogen maand voor mij, ik heb ook eindelijk nieuw werk gevonden en mag daar 2 maart beginnen :D
Ik heb er alvast heel veel zin in!

@Xantha, pff, ja altijd lastig dat terug rijden na een val, zeker als je je echt zeer hebt gedaan.
Hoe gaat het nu ondertussen? Nog eens terug kunnen rijden en al wat minder pijnlijk hopelijk?

@marion82, aww, wat een teken als ze zo makkelijk de trailer opgaan ... Wel goed dat hij zich nu alvast beter op zijn plek lijkt te voelen! Ik ben alvast benieuwd hoe Jenara de verhuis eind Maart gaat ervaren, hopelijk niet té stressy .. Ik hoop echt dat ze een close vriendje krijgt in de nieuwe groep, want dat heeft ze nu niet echt, ze wordt nog steeds wat weggezet door de anderen. Wat spannend ook om te proberen meer over de achtergrond van je paardje te weten te komen! Succes ermee :D

@Chanelle007, natuurlijk, welkom in ons gezellig hoekje internet :) Zoek je ééntje te kopen zelf?
En een whatsapp groep zou ik wel nog een leuk idee vinden! Ik verveel me vaak op mijn huidig werk, dus altijd in voor een gezellige babbel :)

@Castellon, storm goed verlopen hier, het viel al bij al wel mee. Juist mijn afspraak met de zadel is uitgesteld .. Wat ga ik genieten van een binnenpiste binnenkort! En haha, we waren niet eens met 20, slechts met 4! Ik kijk in ieder geval dus enorm uit naar de verhuis!
Wat een heerlijke foto's weer! En wauw, wat knap van Sol! Ik hoop dit ook te gaan oefenen binnenkort :D

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 13:32

@Dekensenzo: sterkte nog met het verlies van je paard, 11 is veel te jong inderdaad. Maar je kan met recht zeggen dat jij er alles aan gedaan hebt.

@Marion82: Wat een vervelende situatie, fijn dat je zo snel een andere plek hebt gevonden!

@Jenara: Wat rot dat die “vriendin” zo bezig is dat jij je genoodzaakt voelt te verhuizen met je paard. Hoop dat je straks weer lekker ontspannen met je paard bezig kan!

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 13:33

@castellon grappig om daarin toch veel verschil te zien. Deken te spannend, maar op pad gaan niet hihi

@jenara, goed dat je voor jezelf gekozen hebt en gaat verhuizen. Ik hoop ook voor je dat jenara daar meer op haar gemak is in de groep en een leuke match vind.

Kleine foto spam, let niet op mijn gezicht haha
Afbeelding
Afbeelding

En op de manege, hij is al ruitermak hihi (mijn kleine nichtje en haar mama)
Afbeelding

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 13:50

De whatsapp groep is al inmiddels gemaakt. Dus als iemand lid wilt worden stuur maar een pb