[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennenboom

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 13:58

Nynke: Merrie liet het veulen eerst niet toe met drinken. Dus een hele nacht mee bezig geweest. Vervolgens 2 dagen later krijgt de merrie baarmoederontsteking. Net op tijd bij gelukkig.

Wat leuk 2 Tjitske's haha

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 14:30

Gefeliciteerd Dennenboom, balen van de baarmoederontsteking. Kunnen ze goed ziek van zijn.

Wij verwachten ook een veulen. Maike heeft al 4 dagen hars aan het uier. Met dit mooie weer mag het ook wel komen.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 18:33

Absoluut Fleuribelle, ze heeft vast gewacht tot het mooie weer kwam. Succes met de bevalling.

Denneboom, gefeliciteerd met Tjitske. Maakt de merrie het nu goed? Foto van de kleine mag best hoor :+

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 19:53

Gefeliciteerd Dennenboom! Wat jammer van de opstartprobleempjes :(:) Hopelijk gaat het weer OK met de merrie en is alles nu weer goed.

Succes voor diegene die nog een veulen verwachten! Spannend!

Ik las nog iets over knippen. Ik doe dat niet maar ze zitten toch in een vlecht dus die dode dunne puntjes zie ik daardoor ook niet :D

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 20:31

Een kleine impressie van jelske onder het zadel :D Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hij beweegt van voren heel spectaculair. Maar van achter is hij nog heel erg slap. Daar komt komend jaar wel verandering in :j.

Hij staat ook nog niet op ijzers. Als hij die onder krijgt zal hij waarschijnlijk helemaal explosief gaan bewegen. Voorlopig ga ik dus trainen op ontspanning en die rug losser maken nu het gaspedaal het doet.

En ik ben op zoek naar een ander zadel dat zal ook vast helpen. :o

Edit : mijn balans en uithoudingsvermogen zijn nogal ruk na drie jaar niet rijden. Ik ben dus zelf niet om aan te zien momenteel. Excuses!

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 20:34

Wat leuk! Ik ben echt fan van mijn kent en masters zadel omdat je het kopijzer daarvan kunt aanpassen, dan hoef je voor zo’n jonkie niet elk half jaar een nieuw zadel

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 09:28

Wat fijn dat hij het zo goed doet Absolem. Op de foto blijft zijn achterbeen inderdaad wat achter. Wellicht met balkjes trainen een optie? Een zadel is een moeilijk iets bij een steeds veranderend paard inderdaad. Toen ik een half jaar geleden begon met onze ruin lag mijn zadel perfect. Ondertussen is de zadelpasser al twee keer geweest maar ik moet toch ook aan een ander zadel gaan denken. De boom is netjes op maat maar de kussen liggen hem niet meer echt goed. Dat beperkt natuurlijk wel. Ik ben mij aan het verdiepen in de verschillende soorten zadelmerken. Denk nu aan een Fryso maar daar heb ik nog nooit opgezeten en twijfel over een Aviar. Die lag hem goed en zat ik ook goed in.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 09:52

Jinthe1 schreef:
Wat fijn dat hij het zo goed doet Absolem. Op de foto blijft zijn achterbeen inderdaad wat achter. Wellicht met balkjes trainen een optie? Een zadel is een moeilijk iets bij een steeds veranderend paard inderdaad. Toen ik een half jaar geleden begon met onze ruin lag mijn zadel perfect. Ondertussen is de zadelpasser al twee keer geweest maar ik moet toch ook aan een ander zadel gaan denken. De boom is netjes op maat maar de kussen liggen hem niet meer echt goed. Dat beperkt natuurlijk wel. Ik ben mij aan het verdiepen in de verschillende soorten zadelmerken. Denk nu aan een Fryso maar daar heb ik nog nooit opgezeten en twijfel over een Aviar. Die lag hem goed en zat ik ook goed in.

Als je een fryso zadel neemt zou ik wel heel specifiek naar een smalle twist vragen. Want je zit in die zadels heel snel in een stoelzit. Zeker als je zoals ik naar verhouding van je lijf lange benen hebt.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 09:56

Ziet er goed uit Absolem!

Ik heb voor beide Friezen een Sella omdat de boom aanpasbaar is op de koudpers en er keuze is in het type boom (u vorm/ v vorm, flexibel/ star. De kwaliteit is super. Ben er erg blij mee

Afbeelding
Afbeelding

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 10:23

Ruige merrie Absolem! Als ze aan de voorkant al zo beweegt dan komt de achterhand ook vanzelf wel. Veel schakelen helpt bij onze fries.

Lijken hele fijne zadels Boemel! Ik wilde ook een Sella maar helaas is mijn paard ingeslapen. Op de fries heb ik een KM Custom zadel liggen (lijkt hier wat hoog te liggen maar is in het echt niet zo). Op de andere ligt een Arno Brandt.

Afbeelding

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 11:10

Ketly schreef:
Ruige merrie Absolem! Als ze aan de voorkant al zo beweegt dan komt de achterhand ook vanzelf wel. Veel schakelen helpt bij onze fries.

Lijken hele fijne zadels Boemel! Ik wilde ook een Sella maar helaas is mijn paard ingeslapen. Op de fries heb ik een KM Custom zadel liggen (lijkt hier wat hoog te liggen maar is in het echt niet zo). Op de andere ligt een Arno Brandt.

[ [url=m/vMlKN4.jpg]Afbeelding[/url] ]

:') iemand die het deze bokker gaat vertellen? _O- _O-

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 11:21

Oh excuus :+ :+ Ik las Jelske en vulde in dat het een merrie was.. :D

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 11:26

Ketly schreef:
Oh excuus :+ :+ Ik las Jelske en vulde in dat het een merrie was.. :D

Afbeelding

:D :D

Nope, very much een jongetje zegmaar

Als het had gekund had ik zijn naam bij het stamboek officieel laten wijzigen naar jelte of jelle.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 14:57

Ik heb een sella gehad maar die paste niet meer fijn en kon niet goed worden aangepast. Nu een custom Wolfgang solo en ik zit er zelf lekker in maar de kussens zijn niet goed op zijn rug aan te passen. Ik vermoed dat het de Aviar gaat worden. Ik wil er nog een keer op rijden en dan toch eens naar een Fryso zadel kijken. Ik heb een extra wide nodig dus ik moet er inderdaad zelf ook wel lekker op kunnen zitten.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 15:18

Ik heb helaas ook maar een heel klein budget van 500 euro. Momenteel heb ik een kentaur Electra op het oog.

Ik heb ook nog een heel gewilde maat nodig. 18/18,5 inch met een medium wide boom of fit 3.
En ik wil graag aardig wat wrong er op hebben. En ik wil een vlakke of halfdiepe zit.

Het is dus een flinke zoektocht.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 16:19

Het zal niet meevallen dan denk ik Absolem. Kun je je huidige zadel niet inruilen?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 16:28

Jinthe1 schreef:
Het zal niet meevallen dan denk ik Absolem. Kun je je huidige zadel niet inruilen?

Nee die is echt teveel opgelapt om nog verkoopbaar te zijn.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 17:07

Sunnyhorse:
Afbeelding

Absolem: Jelske ziet er al goed uit. Wanneer gaat ie voor de keuring? Lastig van het zadel inderdaad.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 17:40

Dennenboom schreef:
Sunnyhorse:
[ [url=m/voGxOG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Absolem: Jelske ziet er al goed uit. Wanneer gaat ie voor de keuring? Lastig van het zadel inderdaad.

Van het najaar. Zijn kont is momenteel ook een mount everest Dus hij zal nog een stukje de hoogte in gaan van de zomer.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 22:25

Absolem: Ja precies, hoe groot schat je hem nu?

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 08:01

Bates wide is ook een fijn zadel met een verwisselbare boom die je behoorlijk breed kunt maken maar wel een smalle twist heeft, was alleen boven mijn budget :)

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 08:32

Dennenboom schreef:
Absolem: Ja precies, hoe groot schat je hem nu?

Denk ergens rond de 1,63.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 08:51

Ik zou dan denk ik voor Thorowgood gaan of als je geluk hebt een goedkope Kent en Masters. Dat moet voor die prijs lukken.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 09:23

Ik zou toch proberen je budget op te hogen naar eur 1000 en het via een zadelmaker doen.
Een zadel moet jou en je paard goed passen en anders heb je alleen maar risico op problemen, die je uiteindelijk meer geld en verdriet gaan kosten.

Ik weet dat zadelpasser Sangers in Wehl door heel Nederland zit. Ze heeft zelf Friese paarden en heeft zowel nieuwe zadels in een lage prijsklasse als goede gebruikte zadels.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 09:48

boemel schreef:
Ik zou toch proberen je budget op te hogen naar eur 1000 en het via een zadelmaker doen.
Een zadel moet jou en je paard goed passen en anders heb je alleen maar risico op problemen, die je uiteindelijk meer geld en verdriet gaan kosten.

Ik weet dat zadelpasser Sangers in Wehl door heel Nederland zit. Ze heeft zelf Friese paarden en heeft zowel nieuwe zadels in een lage prijsklasse als goede gebruikte zadels.

Na tloopt wel los. 1000 euro heb ik nu even niet voor een zadel liggen.