witte friezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: witte friezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:16

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:17

Afbeelding
Dat is een cremello, en die worden vaak albino's genoemd.

Voor zover ik weet is 't niet bekend waarom er nog nooit een echt albino paard is geweest. Albino zebra kan blijkbaar weer wel.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:18

ja, zijn geen albinos, alleen heet het ras zo Knipoog
Anders even het topic doorlezen Lachen

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:19

russel schreef:
Ik heb een paar jaar geleden in de bit gelezen over friezen. Er schijnt nog steeds een witfactor in de genen voor te komen. Soms uit dat zich in een paar witte haren bv op de benen, kroonranden, soms idd zelfs in een kolletje. Die zijn officieel niet goed. Bruinfaktor komt ook nog voor. Ik ken wel donker bruine friezen. De friezen die geboren worden met die verkeerde gen, worden ook niet in leven gehouden.

Ik ken iemand die zijn oom fokt paarden. Hij werkte er in de schoolvakanties toen hij nog jong was. Alle veulens die als hengst geboren werden, werden meteen afgemaakt, hij wilde alleen merries. Hij vertelde dat dat vaak zo is. Gruwel verhaal vond ik dat.

Oeioei oei wat weer een "ik heb een klokje horen luiden maar de klepel nooit gezien" verhaal.... Tong uitsteken
Wit komt nog altijd voor bij Friezen, meestal in een kolletje, dat is toegestaan, soms ook in andere niet toegestane aftekeningen zoals stekelharige plekken of sokjes.
Bruin komt NIET voor!
De vosfactor komt wel voor, maar zeer sporadisch. Momenteel dekt er nog maar één hengst die de vosfactor heeft.
De enige bruine Friezen die er zijn zijn vaalzwarte Friezen die verkleuren in de zon, maar die zijn dus genetisch nog altijd zwart!
Je kunt dus geen genetisch bruine Friezen kennen en het kan dus ook niet dat veulens met dat verkeerde gen niet in leven worden gehouden.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:19

russel schreef:
Wat vreemd dat albinopaarden nog nooit hebben bestaan.

http://members.lycos.nl/paardenrassen250/newpage3.html

Is dit dan wat anders??

Ja Stamboek is opgericht toen ze dachten dat 't albino's waren, gaat om paarden met dubbele verdunning & gewone witte paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:22

horseyfries schreef:
russel schreef:
Ik heb een paar jaar geleden in de bit gelezen over friezen. Er schijnt nog steeds een witfactor in de genen voor te komen. Soms uit dat zich in een paar witte haren bv op de benen, kroonranden, soms idd zelfs in een kolletje. Die zijn officieel niet goed. Bruinfaktor komt ook nog voor. Ik ken wel donker bruine friezen. De friezen die geboren worden met die verkeerde gen, worden ook niet in leven gehouden.

Ik ken iemand die zijn oom fokt paarden. Hij werkte er in de schoolvakanties toen hij nog jong was. Alle veulens die als hengst geboren werden, werden meteen afgemaakt, hij wilde alleen merries. Hij vertelde dat dat vaak zo is. Gruwel verhaal vond ik dat.

Oeioei oei wat weer een "ik heb een klokje horen luiden maar de klepel nooit gezien" verhaal.... Tong uitsteken
Wit komt nog altijd voor bij Friezen, meestal in een kolletje, dat is toegestaan, soms ook in andere niet toegestane aftekeningen zoals stekelharige plekken of sokjes.
Bruin komt NIET voor!
De vosfactor komt wel voor, maar zeer sporadisch. Momenteel dekt er nog maar één hengst die de vosfactor heeft.
De enige bruine Friezen die er zijn zijn vaalzwarte Friezen die verkleuren in de zon, maar die zijn dus genetisch nog altijd zwart!
Je kunt dus geen genetisch bruine Friezen kennen en het kan dus ook niet dat veulens met dat verkeerde gen niet in leven worden gehouden.

Nou gelukkig weet jij wel hoe het zit. Knipoog
Dus een fries die ook niet in de winter niet helemaal pikzwart is, is gewoon een zwarte fries? En mijn zwarte kwpn-er in de winter is in de zomer donkerbruin, is ook een zwarte? Heb ik weer wat geleerd, bedankt.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:24

paarden veranderen niet van kleur. dus een zwarte is een zwarte, ook als ze idd bruiner worden in de zomer.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:25

Als je een 'zwarte' hebt met bruine haren op de neus is het een hele donkerbruine, een zwarte mag wel over het lichaam bruiner tonen.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:26

vaalzwart en gitzwart zijn beiden gewoon zwart Knipoog Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:29

Dan heb ik dus een zwarte, want hij heeft een zwart gezicht. Is dat eindelijk duidelijk. In de zomer wordt hij nl oranje op zijn lijf.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:01

russel schreef:
Dan heb ik dus een zwarte, want hij heeft een zwart gezicht. Is dat eindelijk duidelijk. In de zomer wordt hij nl oranje op zijn lijf.

veel friezen hebben dat ook. komt door de zon en zweet. het bijt het zwart uit.

ovelinha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:16

Mischien zal er wel ergens op de wereld en ooit een albino paard zijn geweest, alleen anderre kleur dan zwarte fries wordt niet geaccepteert als fries, dan wordt hij namelijk niet aangenomen door het friese stamboek.

Albino is een gen die recesiev is, net als wit, het is dominant, dus als je het ook maar hebt, vertoon je albino. Daarom denk ik en ben ik bijna zeker dat friesen bijna niet albino kunnen worden want het heeft te maken met de ouders, en omdat er nooit echt iets beend is geweest van een albino fries zal hij waarschijnlijk ook niet bestaan.

Vroeger, lange tijd geleden, voordat men alleen maar zwarte vriezen toelieten tot het stamboek, waren er wel bruine, vos en schimmel friezen, maar dan praten we over de tijd van de middeleeuwen.

Het (dier, mens, etc) heeft maar een albino geen nodig om albino te zijn, doordat de geen dominant is, betekend dat als je bevoorbeeld een bruin en een albino gen hebt, dat de dominante (albino) de niet dominante zou overlappen waardoor het dus albino wordt. Daarnaast is er 50% kans dat de kids ook albino worden:

Afbeelding

ovelinha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:19

Ashkerlon schreef:
Citaat:
Werkelijk witte paarden, zijn zeer zeldzaam. Ze hebben een speciaal gen dat voor deze witheid codeert. Het verschil tussen een schimmel en een werkelijk wit paard is de kleur van de huid. Schimmels hebben een zwarte huid, witte paarden hebben een roze huid. Witte paarden worden ook wit geboren. Witte paarden zijn heterozygoot met hun witte gen. Als een paardenfoetus twee witte genen heeft, is het niet levensvatbaar. Het zal al sterven in de baarmoeder.

Er bestaan voor zover bekend geen gevallen van echte albino paarden.

Dus is er echt super weinig kans dat er een albino paard wordt geboren.

ovelinha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:21

Ik geloof dat ik dat plaatje goed heb gedaan (als ik het me goed herrinner stond het zo in me boek) ..

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:22

Je kan ook editen Knipoog

Feit is dat er nog nooit een geval van een albinopaard bekend is geweest, dus je kan er vanuit gaan dat de kans dat albino voorkomt bij paarden nihil is.

FV_Whisper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:44

Jus_dOrange schreef:
russel schreef:
Wat vreemd dat albinopaarden nog nooit hebben bestaan.

http://members.lycos.nl/paardenrassen250/newpage3.html

Is dit dan wat anders??

Ja Stamboek is opgericht toen ze dachten dat 't albino's waren, gaat om paarden met dubbele verdunning & gewone witte paarden.

Nee, dit is nog weer iets anders. Haal alsjeblieft de American Cream and White and de American cream draft niet door elkaar! Het eerste is een kleuren register, voor cremmelo of dominant witte paarden, het tweede is een zeldzaam ras, een echt ras, van trekpaarden, die allemaal de kleur gold champagne hebben, nog weer een ander kleurengen, en deze versie, gold champagne (= champagne gen op vos) lijkt nog het meest op palomino, wordt daar vaak foutief voor aangezien, maar deze paarden hebben een roze huid i.p.v een zwarte die de meeste paarden hebben

ManDy_Charon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:46

Hmm.. Lijkt mij helemaal niet zo mooii..
ik ga toch meer voor het zwart

p.s. ik denk ook dat ze niet (meer) bestaan

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 18:48

ovelinha schreef:
Mischien zal er wel ergens op de wereld en ooit een albino paard zijn geweest, alleen anderre kleur dan zwarte fries wordt niet geaccepteert als fries, dan wordt hij namelijk niet aangenomen door het friese stamboek.

Albino is een gen die recesiev is, net als wit, het is dominant, dus als je het ook maar hebt, vertoon je albino. Daarom denk ik en ben ik bijna zeker dat friesen bijna niet albino kunnen worden want het heeft te maken met de ouders, en omdat er nooit echt iets beend is geweest van een albino fries zal hij waarschijnlijk ook niet bestaan.

Vroeger, lange tijd geleden, voordat men alleen maar zwarte vriezen toelieten tot het stamboek, waren er wel bruine, vos en schimmel friezen, maar dan praten we over de tijd van de middeleeuwen.

Het (dier, mens, etc) heeft maar een albino geen nodig om albino te zijn, doordat de geen dominant is, betekend dat als je bevoorbeeld een bruin en een albino gen hebt, dat de dominante (albino) de niet dominante zou overlappen waardoor het dus albino wordt. Daarnaast is er 50% kans dat de kids ook albino worden:

Afbeelding

hmmmm Wist niet dat ik al zo oud was ,aangezien wij wel degelijk bruine, en schimmels en vos friesen hebben gehad maar goed, even over mijn albino, ik had fotoos beloofd maar het weer werkt echt niet mee en als we dan binnen fotoos maken zie je het toch niet duidelijk. Afijn ik heb hem dus maar op marktplaats gezet want hier krijg ik hem niet op lukt me echt niet. Oke op de foto is hij superlelijk in het echt is hij totaal anders en helaas kun je niet echt de rode pupillen zien, maar hij lijkt precies op een Cremello alleen is het een trakener dus dat kan niet, bij goed weer maken we morgen fotoos en dan open ik wel een topic over mijn albino paardje. Dus voor iedereen die geintereseerd is ga dan naar marktplaats en zoek even hippischcentrumveluwe daar vind je mijn advertentie over mijn ondertussen 4 albino paardjes

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 18:58

Wil je me dan even de afstamming van die bruine Friezen die je gehad hebt noemen?
En als je dan toch bezig bent, ook die van de schimmel en de vosfries?

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:01

Hallo wildchild, wie zegt dat ik boos ben, volgens mij is dit gewoon een discussie waarbij je je eigen mening mag geven toch, ik vind het gewoon harstikke interessant , bedoel stel je voor dat ze wel bestaan toch, en begrijp je dan niet dat ik zelf ook graag wil weten of het nu een albino is of niet. Oook hier hebben we discussie over albino paarden zelfs met de dierenarts die vandaag de paarden kwam inenten, volgens hem was het geen cremello, ik ken het ras ook niet, behalve nu de foto op dit topic en wel een plaatje, die van mij is precies het zelfde alleen totaal anders gebouwd. Maar wat ik al zei hij staat op marktplaats en wie het weet mag het zeggen

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:05

barbara1970 schreef:
lejo schreef:
misschien een albino ofzo??? interessante vraag
(bestaan er albino paarden???)

Ja ik heb er toevallig 1 gekocht komt zaterdag zal wel even topic over plaatsen, wel apart he
trouwens vroeger hadden friezen ook schimmel en vos kleur maar is door het stamboek er uit gefokt maar je had ze dus wel

Dit bedoelde ik met het topic binnen komen vallen en zomaar zeggen dat albino's wel bestaan, wánt jij hebt er laatst een gekocht.. Maargoed. Als je even de link geeft, kan ik kijken op marktplaats Lachen Ben wel benieuwd naar de foto's..

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:09

Als je zoekt op Marktplaats bij paarden en omschrijving Albino zie je de advertentie direkt. Er staat een mooie foto bij.....van géén Albino... Knipoog

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:10

horseyfries schreef:
Wil je me dan even de afstamming van die bruine Friezen die je gehad hebt noemen?
En als je dan toch bezig bent, ook die van de schimmel en de vosfries?

Barbara, wil je nog even antwoord geven? Als je zo in de Friezen zit kan het niet zo moeilijk zijn toch?

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:17

hoi horseyfries,hahahaha lekker cynisch maar ja mag ik wel hoor ik heb je pb gestuurd mocht geen quote meer sturen en wilde niet weer het topic binnenvallen dat snap je.

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:19

Nou ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar die afstamming. En ga nu niet cynisch zitten wezen, niet echt netjes.