Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
russel schreef:Ik heb een paar jaar geleden in de bit gelezen over friezen. Er schijnt nog steeds een witfactor in de genen voor te komen. Soms uit dat zich in een paar witte haren bv op de benen, kroonranden, soms idd zelfs in een kolletje. Die zijn officieel niet goed. Bruinfaktor komt ook nog voor. Ik ken wel donker bruine friezen. De friezen die geboren worden met die verkeerde gen, worden ook niet in leven gehouden.
Ik ken iemand die zijn oom fokt paarden. Hij werkte er in de schoolvakanties toen hij nog jong was. Alle veulens die als hengst geboren werden, werden meteen afgemaakt, hij wilde alleen merries. Hij vertelde dat dat vaak zo is. Gruwel verhaal vond ik dat.
russel schreef:Wat vreemd dat albinopaarden nog nooit hebben bestaan.
http://members.lycos.nl/paardenrassen250/newpage3.html
Is dit dan wat anders??
horseyfries schreef:russel schreef:Ik heb een paar jaar geleden in de bit gelezen over friezen. Er schijnt nog steeds een witfactor in de genen voor te komen. Soms uit dat zich in een paar witte haren bv op de benen, kroonranden, soms idd zelfs in een kolletje. Die zijn officieel niet goed. Bruinfaktor komt ook nog voor. Ik ken wel donker bruine friezen. De friezen die geboren worden met die verkeerde gen, worden ook niet in leven gehouden.
Ik ken iemand die zijn oom fokt paarden. Hij werkte er in de schoolvakanties toen hij nog jong was. Alle veulens die als hengst geboren werden, werden meteen afgemaakt, hij wilde alleen merries. Hij vertelde dat dat vaak zo is. Gruwel verhaal vond ik dat.
Oeioei oei wat weer een "ik heb een klokje horen luiden maar de klepel nooit gezien" verhaal....![]()
Wit komt nog altijd voor bij Friezen, meestal in een kolletje, dat is toegestaan, soms ook in andere niet toegestane aftekeningen zoals stekelharige plekken of sokjes.
Bruin komt NIET voor!
De vosfactor komt wel voor, maar zeer sporadisch. Momenteel dekt er nog maar één hengst die de vosfactor heeft.
De enige bruine Friezen die er zijn zijn vaalzwarte Friezen die verkleuren in de zon, maar die zijn dus genetisch nog altijd zwart!
Je kunt dus geen genetisch bruine Friezen kennen en het kan dus ook niet dat veulens met dat verkeerde gen niet in leven worden gehouden.
russel schreef:Dan heb ik dus een zwarte, want hij heeft een zwart gezicht. Is dat eindelijk duidelijk. In de zomer wordt hij nl oranje op zijn lijf.
Ashkerlon schreef:Citaat:Werkelijk witte paarden, zijn zeer zeldzaam. Ze hebben een speciaal gen dat voor deze witheid codeert. Het verschil tussen een schimmel en een werkelijk wit paard is de kleur van de huid. Schimmels hebben een zwarte huid, witte paarden hebben een roze huid. Witte paarden worden ook wit geboren. Witte paarden zijn heterozygoot met hun witte gen. Als een paardenfoetus twee witte genen heeft, is het niet levensvatbaar. Het zal al sterven in de baarmoeder.
Er bestaan voor zover bekend geen gevallen van echte albino paarden.
Jus_dOrange schreef:russel schreef:Wat vreemd dat albinopaarden nog nooit hebben bestaan.
http://members.lycos.nl/paardenrassen250/newpage3.html
Is dit dan wat anders??Stamboek is opgericht toen ze dachten dat 't albino's waren, gaat om paarden met dubbele verdunning & gewone witte paarden.
ovelinha schreef:Mischien zal er wel ergens op de wereld en ooit een albino paard zijn geweest, alleen anderre kleur dan zwarte fries wordt niet geaccepteert als fries, dan wordt hij namelijk niet aangenomen door het friese stamboek.
Albino is een gen die recesiev is, net als wit, het is dominant, dus als je het ook maar hebt, vertoon je albino. Daarom denk ik en ben ik bijna zeker dat friesen bijna niet albino kunnen worden want het heeft te maken met de ouders, en omdat er nooit echt iets beend is geweest van een albino fries zal hij waarschijnlijk ook niet bestaan.
Vroeger, lange tijd geleden, voordat men alleen maar zwarte vriezen toelieten tot het stamboek, waren er wel bruine, vos en schimmel friezen, maar dan praten we over de tijd van de middeleeuwen.
Het (dier, mens, etc) heeft maar een albino geen nodig om albino te zijn, doordat de geen dominant is, betekend dat als je bevoorbeeld een bruin en een albino gen hebt, dat de dominante (albino) de niet dominante zou overlappen waardoor het dus albino wordt. Daarnaast is er 50% kans dat de kids ook albino worden:
barbara1970 schreef:lejo schreef:misschien een albino ofzo??? interessante vraag
(bestaan er albino paarden???)
Ja ik heb er toevallig 1 gekocht komt zaterdag zal wel even topic over plaatsen, wel apart he
trouwens vroeger hadden friezen ook schimmel en vos kleur maar is door het stamboek er uit gefokt maar je had ze dus wel
horseyfries schreef:Wil je me dan even de afstamming van die bruine Friezen die je gehad hebt noemen?
En als je dan toch bezig bent, ook die van de schimmel en de vosfries?