Jongste tauromatische amazone

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: Jongste tauromatische amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:47

Diablo schreef:
Ik eet wel vlees. Weliswaar zo bewust mogelijk, maar ik eet het wel. Mensen hebben nou eenmaal vlees nodig. Ik veroordeel het niet, net zoals ik tijgers niet veroordeel omdat ze hertjes opeten.
De manier waarop koeien en ander vee gehouden worden, veroordeel ik wel. Maar het helpt niet als ik geen vlees meer eet, daar worden de dieren niet anders door gehouden. Dan kun je zeggen: ja, als iedereen dat zegt......maar het ís zo, het verandert niet doordat ik geen vlees meer eet, net zoals het stierenvechten niet zal ophouden omdat ik er niet naar kijk. Maar daarom mag ik er nog wel over discussieren (als er een discussie liep over het houden van vee in Nederland zou ik er ook een meedoen) en dat doe ik dus ook.

Dit is natuurlijk niet waar.
De markt wordt bepaald door vraag en aanbod.
Door de enorme vraag naar veel en goedkoop vlees, zijn boeren genoodzaakt om 'minder frisse' wijze dieren te houden.
Wanneer mensen zouden stoppen OF met mate zouden consumeren, kan er een gezonder klimaat geschapen worden in de veeteelt.
De boer moet beter betaald krijgen, en kan daardoor zijn dieren een beter leven geven.
Het is de consument die teveel eet en daar te weinig voor wil betalen.......

Zo zal stierenvechten ook verdwijnen wanneer daar eenvoudig geen markt meer voor is, lees: geen bezoekers.
Wij kunnen daar idd niet heel direct invloed op uitoefenen door het simpele feit dat wij hier wonen en niet daar.
Het enige dat wij kunnen doen is als toeristen NIET naar degelijke gevechten gaan kijken....

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:51

Ninx schreef:
Door de enorme vraag naar veel en goedkoop vlees, zijn boeren genoodzaakt om 'minder frisse' wijze dieren te houden.
Wanneer mensen zouden stoppen OF met mate zouden consumeren, kan er een gezonder klimaat geschapen worden in de veeteelt.

Ja natuurlijk, dat begrijp ik wel. Maar mensen doen dat niet. Die stoppen er niet massaal mee, dus zal het niet veranderen.

Net zoals ook mensen niet zullen stoppen met kijken naar stierengevechten, het stierenvechten zal dus ook niet ophouden. Maar daarmee zeg ik nog niet dat ik het er dus maar mee eens ben.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:51

NINX
Is het misschien mogelijk om je volume aan te passen(tekstgrootte), als je je ergert, prima, maar dit is erg schreeuwerig ........

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:52

Lusitana, ik heb nog een vraag voor jou.

Ik meende eerder in deze discussie gelezen te hebben van jou dat jij natuurlijk ook liever bloedloos stierenvechten zou zien. Kun je me vertellen waarom?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:53

mammaslamma schreef:
NINX
Is het misschien mogelijk om je volume aan te passen(tekstgrootte), als je je ergert, prima, maar dit is erg schreeuwerig ........

Misschien kun jij dan eens inhoudelijk reageren?
Dan komt het wel goed met mijn ergernis.....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:55

Diablo schreef:
Ja natuurlijk, dat begrijp ik wel. Maar mensen doen dat niet. Die stoppen er niet massaal mee, dus zal het niet veranderen.

Nee.... mensen stoppen daar niet massaal mee....
Maar mensen kunnen wel leren gezonder en bewuster te consumeren, en weer een eerlijke prijs te betalen.
Wanneer zij zich het leed aantrekken hebben ze dat ervoor over.
Wie houdt jou tegen om iig zoveel mogelijk je best te doen?
Laatst bijgewerkt door Ninx op 28-11-08 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:56

Diablo schreef:
Ninx schreef:

Net zoals ook mensen niet zullen stoppen met kijken naar stierengevechten, het stierenvechten zal dus ook niet ophouden. Maar daarmee zeg ik nog niet dat ik het er dus maar mee eens ben.

Maar onder het mom van 'verbeter de wereld, begin bij jezelf'...
Ik denk dat het vooral een vraag & aanbod-kwestie is, als de vraag minder wordt naar bio-industrievlees, dan zal het aanbod zich vanzelf aanpassen, bio-industrie wellicht omschakelen naar biologisch en zal de prijs van biologisch lager worden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:58

Ninx schreef:
mammaslamma schreef:
Dacht dat dat al een poosje duidelijk was, naar mijn bescheiden mening heb je geen recht van spreken over goed of fout,behalve mensen die geen vlees/vis o.id eten en geen leer dragen.
Dan draag je wat uit, anders ben je het voor jezelf goed aan het praten, dat het een gerechtvaardigd is en het ander niet.

En ik wil perse vlees eten, iedere dag of desnoods vis, ook prima, dus dat zou niet gezond zijn, maar ja, wat is gezond?

Over het eerste gedeelte. Ik eet geen vlees, maar vind een vleeseter niet per definitie fout bezig.
Ik heb respect voor mensen die met mate en bewust consumeren. Die zichzelf en hun gezin liever een aantal keren per week een stuk kwalitatief goed vlees voorzetten en daar een goede eerlijke prijs voor willen betalen.

Mensen die iedere dag vlees eten halen dat vaak goedkoop bij een supermarkt.... daar heb ik inderdaad niet veel bewondering voor.
Ten eerste is de kwaliteit van het vlees niet super en zou ik dat kinderen niet regelmatig te eten geven. Los daarvan wordt het TE GOEDKOOP geproduceerd, en daardoor zijn de boer en het vee zwaar de dupe.
Wanneer je dieren en boeren een normaal leven gunt, eet je idd gezond geproduceerd vlees en betaal je een goede prijs.

Iedere 100 gram vlees heeft 24 uur nodig om te verteren.... mensen eten echter vaak meer, en eten alweer een nieuwe portie vlees binnen die 24 uur. Dat vreet ten eerste energie, en ten tweede 'rot' het vlees in je darmen (geen fabel maar bewezen feit) omdat het zich 'ophoopt' door overconsumptie.... idd niet gezond dus.

Ik was nl nog wel benieuwd naar jouw reactie hierop......

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:01

Ninx schreef:
mammaslamma schreef:
NINX

Misschien kun jij dan eens inhoudelijk reageren?
Dan komt het wel goed met mijn ergernis.....

Jouw ergenis zal daar eerder mee gevoed worden....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:03

mammaslamma schreef:

Ik zal het niet weten vrees ik... het blijft bij oppervlakkige oneliners.
Je bent dan echter zo ontzettend stellig dat ik me afvroeg of jij zinnige argumenten terug kunt geven wanneer er een redelijke portie goede argumenten jouw kant op gevuurd worden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 14:14

Jannepauli schreef:
De kernvraag van deze hele discussie draait maar om één punt en dat is het opzettelijk verwonden van dieren ten gunste van het vermaak van de mens. Dáár gaat het over en dáár zijn de protesten op gericht.

En dat is dus wat er vooral verkeerd zit. Men gaat er maar vanuit dat de stierenvechters sadisten zijn die het leuk vinden om een stier te laten bloeden en te pijnigen.
Wat de stierenvechters bezield heeft daar echter niets mee te maken.
Dat het plaatsen van de bandarilhas met haken gaat is nu eenmaal zo, anders bleven ze niet zitten en men neemt aan (en dat ís aannemelijk, blijkt uit studies) dat het niet eens (zo) pijnlijk is.
Tegenwoordig is er dus een klitteband uitvoering en we kunnen aannemen dat dit wel alom doorgevoerd wordt. (Dit geeft exact dezelfde reacties dus je kunt je ook zo afvragen in hoeverre de haken nou voor zo'n vreselijk ongemak zorgen).

Andere dingen worden er bij gehaald omdat het aantoont dat men emotioneel reageert en niet rationeel en dat de een dit zielig vind en de ander dat.

Ga maar na, de ergste traumas die een paard kan overkomen zijn het jong afspenen en verhuizen. Toch doen wij dit onze paarden aan en vinden dat dan heel gewoon. We sluiten onze oren voor het wanhopige gehninik van veulen en merrie, omdat we weten dat het tijdelijk is. Maar men kan niet van stierenvechten het tijdelijk zien.
Verhuizen idem. De handel in paarden is levendig. Als we allemaal stil zouden staan bij wat verhuizen voor het paard betekent, verplaatsten we ze nooit meer. Maar omdat het voor ons genot is, een paard hebben, moeten paarden maar verhuizen.
Zo kan ik wel even doorgaan. Dit is niet om iets goed te praten, maar om inzicht te geven in hoe er geredeneerd wordt. Die stier is zielig omdat hij een kwartier in de arena is voordat hij naar de slager gaat, maar zo'n veulen dat afgespeend wordt, daar halen we onze schouders bij op. Dan kan ik fokkers ook wel fel aan gaan vallen over het leed....
Ik hoop dat er begrepen wordt wat ik bedoel. Er wordt zielig gevonden wat jullie zelf uitkomt.
Daarom worden ook de andere dingen er bij gehaald die hetzelfde bewijzen. Dat als het voor jullie zelf is, het okee is. Niet om daarmee maar te zeggen dat omdat er ander leed is, stierenvechten wel okee is ofzo, maar gewoon om eens stil te staan bij hoe jullie denken en reageren.
Zoals dat er gereageert wordt dat op de filmpjes de stier wegloopt. Hm, ik zie dat niet, maar ik zie wel toch, zeker in het begin een stier heel lang achter de kont van het paard hangen en idd soms een desinteresse van de stier. Dat zijn het soort stieren waar een ruiter niet erg blij mee is als ze die loten. Daar moeten ze erg aan werken om reactie te krijgen.
En ja, de stier valt aan omdat er een paard op hem af komt (vaak), net zoals hij aan zou vallen als er een andere stier op hem afkwam. Het blijft instinctief gedrag al wordt het uitgelokt.
Een paard springt ook alleen maar over een hindernis omdat jij dat wil... In sporten is het nu eenmaal zo dat de dieren moeten doen wat wij willen.

Anti sites geven nooit neutraal info. Hun bewoording is al zo dat er vanzelf misprijzen en afgrijzen groeit en heel vaak is de boel verdraaid of op zijn minst op ene eigen manier geinterpreteerd. De foto's en films zijn bedoeld om te shockeren en meer afgrijzen te creeren (en hebben gewoonlijk niets met Portugees stierenvechten te maken).
Het is al vreemd dat het door andere landen stierenVECHTEN genoemd wordt. Ze zien het hier helemaal niet als vechten. Er zijn geen twee kampen en er zijn geen winnaars of verliezers.

Ik zou zo ook over dressuur kunnen schrijven en foto's plaatsen van bebloede monden en lekgeprikte paarden. Dan zou ieder met afgrijzen aan dressuur denken. Maar is dressuur echt wreed? Ik kan ook foto's plaatsen van alle ongelukken met paarden in allerlei sporten en zeggen dat die sporten daarom maar afgeschaft moeten worden. De KERN van het hele gebeuren is niet de misstanden, maar het paard en de ruiter in harmonie. Zo ook bij stierenvechten en dan is er nog een element bij.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:24

Lusitana: maar is de stier niet altijd de spreekwoordelijke Jan met de korte achternaam? En zoals jij zegt dat de tegenstanders zielig vinden wat hen uitkomt, zo vind jij toch goed wat jou uitkomt? Het is een kwestie van perceptie, dat begrijp ik. En ik denk dat beide 'partijen' niet helemaal objectief zijn.
Maar waar het hier omgaat dat in mijn ogen een stier wordt misbruikt ten gunste van de ruiter, en dat paard en stier in gevaarlijke situaties kunnen terechtkomen. Een stier blijft tenslotte een wild dier. (er zijn vast anderen die beter kunnen formuleren wat ik bedoel, ik hoop dat ik het een beetje begrijpelijk heb kunnen formuleren)

En voor al die andere misstanden kunnen we andere topics openen, er valt een hoop te bespreken met elkaar!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:35

Jannepauli schreef:
Citaat:
Maar je ziet mij geen hetze tegen Lusitana voeren, wel.

Als je het aankan, ga ik nu even persoonlijk worden: ik heb al geen hoge pet op van de argumenten die je her en der gebruikt ( zie mijn toelichting in eerdere post), maar jouw opmerking die ik hierboven gequote hebt, maakt voor mij wel duidelijk hoe weinig kaas jij gegeten hebt van het fenomeen 'discussiëren'... Discussiëren is namelijk twee standpunten tegenover elkaar bespreken, waarbij de ene partij het niet met de andere partij eens is. Op een enkel slippertje na ( van beide zijden) is de discussie helemaal niet persoonlijk gericht, laat staan dat er hier een hetze tegen Lusitana gevoerd wordt.
Dat jij denkt dat dit wel zo is, zegt wat over jou - en wat mij betreft is het het zoveelste non-argument dat ingebracht wordt om een discussie te beslechten of een bepaalde richting te geven.

Ach, Jannepauli, wie zonder zonden is, werpe de eerste steen. Lachen
Bovenstaande is nou ook niet bepaald een staaltje van briljant discussieren. Want daarbij gaat het inderdaad om het tegenover elkaar plaatsen van standpunten.
Een volgende gekleurde evaluering van mijn discussietechnieken graag per PB, als je die behoefte blijft voelen.

Ik reageerde op een aantal posts boven de mijne.

Ninx schreef:
Citaat:
Dit is natuurlijk niet waar.
De markt wordt bepaald door vraag en aanbod.
De boer moet beter betaald krijgen, en kan daardoor zijn dieren een beter leven geven.
Het is de consument die teveel eet en daar te weinig voor wil betalen.......

Zo zal stierenvechten ook verdwijnen wanneer daar eenvoudig geen markt meer voor is, lees: geen bezoekers.
Wij kunnen daar idd niet heel direct invloed op uitoefenen door het simpele feit dat wij hier wonen en niet daar.
Het enige dat wij kunnen doen is als toeristen NIET naar degelijke gevechten gaan kijken....

Dat is wel zo. Het punt is dat toeristen die NIET naar stierenvechten gaan, geen pressiegroep vormen omdat hoogstwaarschijnlijk de toeristen geen belangrijke bron van inkomsten zijn in die industrie.
Een pressiemiddel zou kunnen zijn, het boycotten van Spanje als vakantieland. Maar daarvoor zou er een enorme bewustwording moeten ontstaan van het leed in het stierenvechten en de bereidheid om ook echt wat te doen (vind ik mijn vakantie in Spanje minder belangrijk dan het welzijn van de stier?), en daarvoor is dan wel weer een discussie nodig.

In de bio-industrie speelt iets soortgelijks: mensen moeten zich eerst bewust (willen) worden van het leed, ze moeten weten dat ze er iets aan kunnen doen, en ze moeten dat ervoor over hebben.

Een andere weg om te bewandelen is natuurlijk via overheidsregulering: pressie uitoefenen om er wetgeving door te drukken om bepaalde missstanden uit te roeien.
Maar ook daarvoor is een brede maatschappelijke aanvaarding nodig.
Bovendien heb ik vaak de indruk dat dat de weg van het gemak is: wij willen bijvoorbeeld beter dierwelzijn, maar niet meer betalen (lees: we zijn verontwaardigd maar nemen geen verantwoordelijkheid) dus: door wetgeving dwingen wij bijv. grotere stallen af. De boer is in dat geval degene waarop wij de verantwoordelijkheid afschuiven.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 14:40

Juist doordat gevaar aanwezig is, wordt het zo opwindend gevonden en vergt het zoveel kunde. Men beseft dat men met een gigantische bonk spieren in een opgefokt lijf te maken kan hebben (niet alle stieren zijn even groot of wild).

Als je op een paard gaat zitten, "misbruik" je hem ook ten gunste van de ruiter. Ik zie het niet als misbruik, maar als gebruik.
Elk stuk vee gaat vroeger of later naar de slager en hier gaan de stieren uitzonderlijk laat eigenlijk, en kunnen voordat ze gaan ook nog eens genieten van open vlaktes, eten wat ze willen en ze worden niet volgestopt met hormonen om harder te groeien... en een aantal verhogen hun kans om niet naar de slager te gaan door in de arena op te treden. Zo kun je het ook zien. Want een groot aantal van de stieren die optreden in Portugal, gaan helemaal niet naar de slager.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:42

Lusitana schreef:
Men gaat er maar vanuit dat de stierenvechters sadisten zijn die het leuk vinden om een stier te laten bloeden en te pijnigen.
Wat de stierenvechters bezield heeft daar echter niets mee te maken.
Dat het plaatsen van de bandarilhas met haken gaat is nu eenmaal zo, anders bleven ze niet zitten en men neemt aan (en dat ís aannemelijk, blijkt uit studies) dat het niet eens (zo) pijnlijk is.

Ik snap gewoon uberhaupt niet waarom deze sport er is. Wat is de sport om speren in een stier te steken? Dat er stieren voor nodig zijn, snappen we allemaal wel. Maar die hele sport (hoewel ik het eigenlijk geen sport noemen wil) is niet nodig, juist omdát er dieren gekweld worden.

En dan nog een keer mijn vraag: waarom zie jij liever bloedloos stierenvechten?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:48

randalinpony schreef:
Bovendien heb ik vaak de indruk dat dat de weg van het gemak is: wij willen bijvoorbeeld beter dierwelzijn, maar niet meer betalen (lees: we zijn verontwaardigd maar nemen geen verantwoordelijkheid) dus: door wetgeving dwingen wij bijv. grotere stallen af. De boer is in dat geval degene waarop wij de verantwoordelijkheid afschuiven.

Wat dit betreft ben ik het absoluut met je eens...
We hebben wat dat betreft wel degelijk dezelfde, reële, kijk op de zaken.

Men staat te huilen als een paard op stal afgespoten wordt, kippen de nek omgedraaid worden, er stierengevechten plaatsvinden, iemand zijn hond schopt, maar dag na dag subsidiëren zij een industrie die grossiert in dieren een afschuwelijk leven bieden: de vleesindustrie.

Helemaal top als je op de bres wilt springen voor dat verwaarloosde paard, hongerende paarden in Roemenië, Spaanse straathonden, en stieren in Portugal.... maar denk er dan wel over na wat je in je mond steekt.
Als je bewust bent van dierenleed, wees je dan ook bewust van de 'kracht en mogelijkheden' die je zelf bezit om iets te veranderen dat naast de deur plaatsvind.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 14:49

Er is wel degelijk druk van de EU, daarom wordt er nu sterk achter "historisch en cultureel gebruik" gescholen (wat wettelijk beschermd is), maar ik zie wel gebeuren dat bloedloos wordt afgedwongen. Daarmee veranderd er nl niets aan het historische en de cultuur, althans wat Portugees betreft.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:51

Lusitana schreef:
Citaat:
En ja, de stier valt aan omdat er een paard op hem af komt (vaak), net zoals hij aan zou vallen als er een andere stier op hem afkwam. Het blijft instinctief gedrag al wordt het uitgelokt.

Jaren terug was er eens een miniserie op tv over het stierenvechten, niet alleen wat er in de arena gebeurde, maar de hele cultuur eromheen.
Die cultuur, die inderdaad megamacho is, is voor mij ook niet te volgen, maar dat is dan juist dat 'culturele' aspect.

In die documentaire werd ook uitgebreid ingegaan op het fokken van de stieren, hoe ze die dieren hielden en verzorgden.
Verder lieten ze zien hoe ze de jonge koeien al op agressie testten, zodat ze met de meest agressieve dieren verder konden fokken. Dat de stieren en koeien veel ruimte hadden om op te groeien.

Ik denk dat die stieren dus zon slecht leven niet hebben.
Het prikken met stokken vind ik zelf niet prettig, maar een volwassen stier zou inderdaad best eens zoveel adrenaline kunnen aanmaken als hij aanvalt, dat hij dat niet voelt - is vast onderzoek naar gedaan.

Maar mijn vraag: als die klittenbandvariant wordt ingevoerd, is er in dit topic dan nog iemand tegen dat stieren'vechten', of gaat het puur om die verwondingen?

(Hoewel het voor het paard ook risico met zich meebrengt, dat zou je dan af kunnen wegen tegen het risico dat bijv. een eventer loopt tijdens zijn loopbaan)

ChevanoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:52

ik zag laatst wat moois op tv een stier komt de ring in (hele grote ) het beviel hem daar zeker niet en jawel hoor sprong over de 1e afzetting heen (waar je achter kan staan in de arena) en hop zo over de volgende in het publiek . En nam deze heerlijk te grazen zat te genieten Haha!

Ik vind het geen fijne sport (kan het ook geen sport noemen) ook zonder bloedvergieten niet.Maar deze zgn sport blijft alleen door gaan omdat wij(de toeristen) daar naartoe gaan. En als we dat massaal niet meer zouden doen zou deze sport vanzelf langzaam stoppen!

Paarden daar zijn erg mooi maar er zijn ook paarden die gefokt worden voor de stierenvechter zijn sport. Deze dieren hebben ook geen goed leven! Gaan er wel meerdere dood daardat een toredor moet en zou winnen van de stier maar over het lichaam van het paard.

Deze hele zgn sport zou verboden moeten worden en alle landen waar dit nog gedaan word!!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:55

randalinpony schreef:
Maar mijn vraag: als die klittenbandvariant wordt ingevoerd, is er in dit topic dan nog iemand tegen dat stieren'vechten', of gaat het puur om die verwondingen?

Ik sta dan nog steeds niet te juichen maar zie het als grote stap voorwaarts.
Nu realiseer ik me dat ik een grote uitzondering vorm, ik ben sowieso in steeds mindere mate fan van het gebruik van dieren voor competitie... het brengt teveel ellende met zich mee.
Dus ja, dat geldt voor vele sporten die met dieren bedreven worden, evenals dieren in het circus of zaken als veemarkten.
Nogmaals, ik begrijp dat dit een redelijk extreem standpunt is.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:56

Ninx schreef:
mammaslamma schreef:

Ik zal het niet weten vrees ik... het blijft bij oppervlakkige oneliners.
Je bent dan echter zo ontzettend stellig dat ik me afvroeg of jij zinnige argumenten terug kunt geven wanneer er een redelijke portie goede argumenten jouw kant op gevuurd worden.

De enige goede argumenten die ik steeds hoor, zijn van Lusitana , Oomens en Jus, die leggen in duidelijke taal uit hoe het nu echt in zijn werk gaat.
Dat spreekt mij aan, daar leer ik de achtergrond van het werken met paarden door kennen, ik ben er voor als het met klitteband zou gaan gebeuren,wie niet, als er dan ook niets veranderd aan de manier van rijden,het teamwork tussen ruiter en paard,zal dat vast ook ooit wel gebeuren.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:59

Jij gooit dit in de groep: Dacht dat dat al een poosje duidelijk was, naar mijn bescheiden mening heb je geen recht van spreken over goed of fout,behalve mensen die geen vlees/vis o.id eten en geen leer dragen.
Dan draag je wat uit, anders ben je het voor jezelf goed aan het praten, dat het een gerechtvaardigd is en het ander niet.

En ik wil perse vlees eten, iedere dag of desnoods vis, ook prima, dus dat zou niet gezond zijn, maar ja, wat is gezond?

Ik reageer daar vervolgens meer dan uitgebreidt op, en dan hoor ik je niet meer.... wellicht betekent dit dat we het met elkaar eens zijn? Zwijgen is immers toestemmen...

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:11

Wat valt er te reageren dan?
Ik dacht dat ik duidelijk was hoe ik over het eten van vlees denk, daar gaat het topic niet over,vond het dus ook niet van belang om er op door te gaan.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:39

Dat het vet mis kan gaan is het bewijs van dit filmpje jongen is overleden.

http://es.youtube.com/watch?v=ZD7wBQgXUws&NR=1

Wil hier mee zeggen dat het niet iets is wat je zomaar kunt doen paard moet super onder controle en getraint zijn om in een plaza te kunnen met een toro bravo en dat het niet iets is van we gaan lekker in de bak stiertjes prikken.

Juist deze training en een team zijn met het paard is zo moeilijk en dan is er nog de moeilijksheid graad dat je niks mis kunt doen aangezien de rejoneador dus zijn leven en die van zijn paard moet behouden.

Je hoort veel in NL zeggen dit is een stierenvechterspaard geweest maar dat is absoluut onmogelijk deze paarden worden zelden verkocht.

Wat vinden jullie van de rijkunst daar gaat dit topic over ? Denk dat dat discussie dan wat aangenamer wordt.

ChevanoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:43

vond het filmpje verselijk arm paard dat achterna gezeten word door en stier en mogelijk ook verwond is geraakt voor het vermaak van 1 stierenvechter en het publiek.

Kan er niet mee zitten dat de stierenvechter niet meer leeft hoor eigen risico jammer dat ie het neit zonder paard heeft gedaan .