Diablo schreef:Ik eet wel vlees. Weliswaar zo bewust mogelijk, maar ik eet het wel. Mensen hebben nou eenmaal vlees nodig. Ik veroordeel het niet, net zoals ik tijgers niet veroordeel omdat ze hertjes opeten.
De manier waarop koeien en ander vee gehouden worden, veroordeel ik wel. Maar het helpt niet als ik geen vlees meer eet, daar worden de dieren niet anders door gehouden. Dan kun je zeggen: ja, als iedereen dat zegt......maar het ís zo, het verandert niet doordat ik geen vlees meer eet, net zoals het stierenvechten niet zal ophouden omdat ik er niet naar kijk. Maar daarom mag ik er nog wel over discussieren (als er een discussie liep over het houden van vee in Nederland zou ik er ook een meedoen) en dat doe ik dus ook.
Dit is natuurlijk niet waar.
De markt wordt bepaald door vraag en aanbod.
Door de enorme vraag naar veel en goedkoop vlees, zijn boeren genoodzaakt om 'minder frisse' wijze dieren te houden.
Wanneer mensen zouden stoppen OF met mate zouden consumeren, kan er een gezonder klimaat geschapen worden in de veeteelt.
De boer moet beter betaald krijgen, en kan daardoor zijn dieren een beter leven geven.
Het is de consument die teveel eet en daar te weinig voor wil betalen.......
Zo zal stierenvechten ook verdwijnen wanneer daar eenvoudig geen markt meer voor is, lees: geen bezoekers.
Wij kunnen daar idd niet heel direct invloed op uitoefenen door het simpele feit dat wij hier wonen en niet daar.
Het enige dat wij kunnen doen is als toeristen NIET naar degelijke gevechten gaan kijken....