[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 13:19

Ben niet zo bekend met deze hengsten, heb er ook dus geen mening over.

Als je vrij bloed wilt, is de jonge hengst Wibout denk ik interessant. Is alleen nog niet bekend hoe de nakomelingen zijn.

Zelf dus ervaring met een merrie van Bartele, hij fokt zeer fijne werkwillige karakters. Nadeel is dat hij het waterhoofd gen heeft.

Mijn merrie met als vader Alwin is ook super lief, maar is nog maar 1,5 jaar. Wel zit hier een pittige kop op en dat schijnt toch ook wel bij Alwin nakomelingen te zijn.

Verder zou ik mij niet blind staren op papier, kijk meer naar het dier zelf.

Prijzen voor een 3-jarige zitten wel rond de 9 a 10000 euro.

Jinthe1

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 20:41

Wat zou je doel ermee zijn Janine?

Pier zijn hele lieve paarden en echt zo slecht nog niet.

Stendert wat pittiger dan de Pier nakomelingen. Het is ook maar net wat je doel is en vooral ook naar het paard kijken. Er zitten natuurlijk ook nog altijd de genen van de moeder in :+

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 20:43

Ik ken 2 Pier nakomelingen die weliswaar lief zijn, maar waar ze wel de handjes aan vol hebben. (Ril/ schrikkerig).

Wel mooie paarden trouwens.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 20:53

Zag een mooi merrie jaarling.
Zou graag een lieve merrie willen met eventueel in de toekomst veulens. Maar goed of dat er gaat komen..

Daarom is papier wel leuk, maar hoeft niet van de bovenste plank.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 08:29

'Ons' veulen van Auwert, klein eigenwijs ding is het haha
Afbeelding

Afbeelding

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 11:33

Mooie nek er al op zeg

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 13:58

Ah, plaatje Getty!

Wij hebben vorige week onze, inmiddels jaarling Auwert bezocht:
Afbeelding
Afbeelding

Onze merrie is nu met “verlof”. Mag verder uitbuiken.

Gisterenavond de hengstenshow in Harich bezocht. Genieten van al het moois!

Wat betreft de prijzen: de enige lijn die ik kan ontdekken is dat ze duur zijn :+

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 15:27

SunnyHorse schreef:
Ah, plaatje Getty!

Wij hebben vorige week onze, inmiddels jaarling Auwert bezocht:
[ [url=m/rse6q5.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/7tcwKv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Onze merrie is nu met “verlof”. Mag verder uitbuiken.

Gisterenavond de hengstenshow in Harich bezocht. Genieten van al het moois!

Wat betreft de prijzen: de enige lijn die ik kan ontdekken is dat ze duur zijn :+

Leuk dier!

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 11:53

Bedankt!!

Dat is al een flinke jaarling sunny!

Ben ook met een vriendin in Harich geweest, ben helemaal gek met Bartele, maar dan ook bevooroordeeld met een ontzettend fijne nakomeling.

Eigenaar van Hiske heeft besloten haar weer te insemineren met Auwert, helaas voor mij. Had gehoopt een jaar nog met haar de sport in te kunnen..

De andere merrie Grytsje, is nu in training voor de keuring.

Die eigenaar heeft tijdelijk een andere merrie staan waar ik nu even mee bezig mag. Wordt geinsemineerd en gaat daarna weer weg (is al zo goed als verkocht). Dit is een nakomeling van Thorben.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 12:35

Ah wat jammer Getty dat ze weer geinsimineerd wordt. Ga je haar in de tussentijd wel op pakken?

En wat is het veulen mooi!

Sunnyhorse jullie nakomeling van Auwert ziet er goed uit!

Janinevv ik hoor wel goede verhalen qua nuchterheid over Jehannes en Tsjalle nakomelingen. Mijn merrie heeft een Tsjalle veulen gehad en heb nog wel veel contact met de huidige eigenaren. Waar mijn merrie vrij pittig is, heeft ze met haar veulen een bomproof paard neergezet.

De prijzen liggen momenteel wel erg hoog ja :=

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:09

Wat een mooie Auwert <3

Wij hebben een vrij pittige Tsjalle op stal staan :D Wel een bloedmooi dier en recent kroon geworden, maar toch wel een flink karakter. De ruin die ik rijd is een Haitse en die is wel erg braaf, maar ook echt heel voorwaarts en ook nog wel vrij sensibel.

Xander (de Haitse)
Afbeelding
Afbeelding

Samen met zijn moeder!
Afbeelding

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:55

Ja, ga haar wel weer oppakken en wie weet krijg ik haar wel weer op M-niveau. Kunnen we misschien nog starten. Heb m'n starpas namelijk niet opgezegd..

Grytsje is ook geinsemineerd met Pier, dus als ze ster wordt, mag ze blijven en dus ook een veulen krijgen. Anders wordt ze verkocht.

Heb ook een Tsjalle merrie gereden, maar die was pittig, erg kijkerig en snel over haar toeren. Wel onwijs lief.

Xander is ook een knapperd!

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 21:06

@getty
Mooi veulen met mooi koppetje erop zeg! <3

@sunny
Zo dat is ook al een hele flinke man lekkere bodybulder al! <3

Zelf heb ik een thorben x stendert merrie
Braaf doet alles voor je super voorwaarts wel heet en kijkerig maar gaat overal langs omdat ze je vertrouwd.

Haar zoon is een jehannes en merk dat ook hij net als zn moeder heel kijkerig is en wat we doen in werk weer heel braaf is en onwijs lief en mensgericht is.

Andere jaarling is een mees x bartele die is zooo koel in zn kopie bijna nergens snel van onder de indruk te krijgen is. Hij is alleen soms wat eigenwijs en moet af en toe even op zn plek gezet worden.
Dat is bij die ander ook wel alleen die is dan weer sneller onder de indruk en denkt oh ik ga wel snel luisteren :=

Appaloosa9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 11:26

Ynekes ik ben Swarte aan het lezen in de nieuwe phryso!
Ik ben heel benieuwd voor wie jullie gaan dit jaar

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 08:13

Hoi hoi.
Ja was leuk artikel geworden hè! We hebben ze allemaal goed bekeken en overwogen. Auwert, Jehannes en Teun waren hengsten die wij zelf ook goed op Swarte vonden passen voorafgaand aan het fokadvies. Alwin en Hilbrand vallen voor ons af. Kwestie van smaak en gevoel.

We gaan dit jaar dan ook voor Teun of misschien Auwert. Dat hangt even af vd Auwert die we begin mei krijgen uit onze andere merrie. Als dat allemaal goed gaat en lijkt gaan we denk ik voor Teun.
Als we nl met Swarte voor Auwert gaan dan zitten we toch weer ih Tsjalle bloed ivm de veulens van Tsjalle en Jehannes die er al zijn uit haar. Teun is een Bartele en Swarte haar halfbroer Tûke, die in de verrichtingen liep, is ook een Bartele. Dus lijkt ook dat bloed goed te passen. Ulbe willen we eerst nog een keer gaan bekijken bij de hengstenhouder. Vanwege de bloedopbouw-inteelt zou dit ook een goede keus kunnen zijn maar ik wil nog wat meer zien vd hengst.
Blijft zo interessant allemaal om uit te zoeken.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 19:10

Super leuk artikel Ynekes.
Teun past helaas niet op onze merrie, ik vind het een hele mooie hengst!
Auwert ook, ben ook heel benieuwd hoe onze jaarling uitgroeit. Geeft veel luxe door.

Ben het helemaal met je eens, heel leuk om zo te puzzelen met hengsten.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 19:24

Ik moet het artikel nog lezen maar sowieso leuk om adviezen te lezen. Ik ben wel fan van de Auwertjes. We hadden we ook vorig jaar zelf ook een hele gave van. Dit jaar dekken en we er nogmaals mee. Ook met Name omdat we daar een hele fijne ruin van hebben die ook super is op alle vlakken.
Benieuwd welke keus jullie gaan maken Ynekes! Succes met puzzelen :P

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 20:45

Even een vraagje. Ik weet dat knippen in het woordenboek van Friezen liefhebbers niet voorkomt :')
Maar m’n bijna 4 jarige heeft best lange manen, maar heel dun op het eind. Knippen jullie de puntjes Wel eens bij zodat het een mooie volle bos wordt? ik wilde ze bijknippen en dan de manen in vlechten doen, bij de vorige eigenaar had ze ook vlechten in maar die waren niet dat het einde gevlochten waardoor de puntjes zijn afgebroken

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 21:15

Nynkex01 schreef:
Even een vraagje. Ik weet dat knippen in het woordenboek van Friezen liefhebbers niet voorkomt :')
Maar m’n bijna 4 jarige heeft best lange manen, maar heel dun op het eind. Knippen jullie de puntjes Wel eens bij zodat het een mooie volle bos wordt? ik wilde ze bijknippen en dan de manen in vlechten doen, bij de vorige eigenaar had ze ook vlechten in maar die waren niet dat het einde gevlochten waardoor de puntjes zijn afgebroken

Ik heb het gedaan puur en alleen omdat zijn manen voor een groot gedeelte afgekauwd waren in de opfok (en nu nog steeds niet mooi terug gegroeid zijn). Als je gaat knippen moet echt weten hoe je moet knippen anders is het een nog lelijker gezicht als natuurlijke dunne punten.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 21:32

Ik durf echt niet te knippen. Heb het wel bij een haflinger gezien, eigenaresse had de manen geknipt om ze weer gelijk te krijgen, merriebheeft daarna een hele mooie volle bos terug gekregen.

Hiske haar vriendinnetje had vanochtend ineens een prachtig hengstveulen bij haar in de stal staan, ze stond wel al onder toezicht,maar het was alsnog een verassing
Afbeelding

En nog even Tjitske spam, knuffel beestje heerlijk
Afbeelding

En mijn eigen zwarte parel, grote zus Maan
Afbeelding

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 23:25

Wat leuk, gefeliciteerd!
Ik heb de manen vanochtend uitgeborsteld en een heel klein beetje de dooie puntjes bij geknipt, maar echt heel minimaal. Ze zitten nu weer in de vlecht :)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 06:32

Hier hebben we toen wel bij m’n welsh cob de onderste punten geknipt toen werd het dit Afbeelding

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 12:04

Hey dames,

Al een tijdje offline maar ik ben weer van de partij!

Heb een beetje terug gelezen en zag een merrie met een sportpredikaat! Super! Is dit toevallig de merrie die vorige week in de Phryso voor fokadvies staat?

Daarnaast zag ik alweer een veulentje! Gefeliciteerd! Alles goed gegaan?

Mijn Ulbrân veulen is 2 april geboren. Een merrie, al veel werk en kosten :+ aan gehad maar wijs mee! Genaamd Tjitske :D

Ik hoop het nu wat bij te kunnen houden.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 12:14

Haha nog een Tjitske erbij, 'ons' veulen heeft de eigenaar ook zo genoemd.

Gefeliciteerd met jullie veulen!

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 13:30

Gefeliciteerd! Waren er complicaties?