[HK]BPL5 In volle vaart kletsen we door over het Barok Paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [HK]BPL5 In volle vaart kletsen we door over het Barok Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:23

Ik mag idd gaan oefenen met op en af stappen, ook omdat er geen andere manier is om dit te oefenen haha. Dus gewoon gaan doen. Ja, is ook wel het lastigste punt denk ik, als ik eenmaal zit geloof ik het wel maar vandaar ook eerst met een brave!

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:31

Paarden mogen dan wel niet denken als mensen, maar als Fiela mij weer eens aan de kant duwt omdat ze door de deur heen wil terwijl ze weet dat ze mij niet omver mag lopen vraag ik me toch echt wel af of paarden niks expres kunnen doen hoor.... Dat ding van mij is zo eigenwijs en slim dat ik toch wel denk dat ze bepaalde dingen bewust doet :Y) Denk dat bij paarden consequent zijn wel echt heel belangrijk is. Dus het kan inderdaad best zijn dat Chimanga nu gemerkt heeft dat ze bepaalde dingen kan maken, en dat nu uitprobeert ofzo. En dan moet je soms even streng zijn, maar dat hoeft uiteraard niet door je paard er doorheen te slaan :)
Zou er ook niet zo snel meer iemand oplaten dan hoor Geeske. Ik merkte vroeger op de manege ook dat paarden heel anders reageren op bepaalde mensen, soms ook best grappig om te zien haha. Ook goed op je eigen energie letten. Als jij je niet goed voelt ofzo, moet je haar lekker laten staan ;)

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:35

Dat denk ik dus ook... ze doen het vast niet om je echt boos te maken ofz, vooral de mijne niet... ik heb het opgelost door namelijk echt flink boos te 'schreeuwen, haar te begrenzen, niet toe te geven zodat ze op het hek af denderde en haar toen bij het hek een flinke tik te geven... vooral van mijn stem is ze erg onder de indruk geloof ik.
Ze weten sommige dingen gewoon heel goed uit te mikken ;-)

Nou Jolijn, wel echt fijn dat je in ieder geval weer IETS mag doen! Ga je dat op Mo proberen of eerst op een oud manegepaardje ofzo... ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:42

Geen manege paard hihi, wel een braaf paard idd! Heb al verschillende vriendinnen en stalgenoten waar ik terecht kan! Voor ik op Mo ga wil ik zeker weten dat ik er halverwege het opstappen af kan springen mocht het mis gaan en dat ik kan blijven zitten mocht ze er vandoor scheuren! Dus denk dat we dan minimaal een maand verder zijn...

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 00:26

Ja, heel verstandig hoor!
Was ze tijdens jouw val eigenlijk ergens van geschrokken ouzo? Of is ze nooit echt makkelijk met opstappen...
Hoop echt dat je nu met opbouwen weer wat meer kan genieten van de paarden en het bezig zijn!!

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 09:01

Succes Jolijn!

Martinique: ik volg je, als ik bijna omver gelopen word door een paard dat mij gewoon als obstakel richting zijn eetbak zie, geef ik ook een schreeuw. Was Figo in elk geval wel van onder de indruk, en zijn voedernijd is verleden tijd :)

Geeske: jou volg ik ook, over het niet willen dwarsbomen, maar wel onder het werk willen uitkomen. Daar herken ik mijn leasepaardje wel in :)

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 11:14

Ja, soms moet je echt even je grenzen verdedigen lijkt het wel! En mijn dame is behoorlijk dominant maar krijgt steeds meer respect voor me. Benaderd me steeds voorzichtiger en vriendelijker, is eerder onder de indruk enz, maar er blijven altijd even puntjes waarbij ze de touwtjes zelf in handen wil hebben.
Buitenritten/wandelingen, trailerladen en nu dan even onder het zadel bepalen of we klaar zijn of niet... Maar gisteren ging het wel goed, merk natuurlijk dat ik zelf wat gespannen ben omdat ik 'bang' ben dat ze weer verkeerd gaat...
Misschien was het maandag gewoon even too-much... De dag ervoor lang met de trailer bezig geweest, de week eigenlijk niet veel kunnen lopen en bewegen door de natte ondergrond, maandag eerst de hoefsmid langs geweest en dan met de les een ruiter die ook wat gespannen is.... De bom barstte gewoon denk ik!
Maar als die nu weer een tijdje leeg is ben ik blij ;-)

Al wat bedacht voor je deken?
Ik heb voor mijn winterdeken een tussenstuk gekocht, kun je de borst net wat verruimen want ze krijgt als ze lang in de dekens staat wel lichte schuurplekken. Kijk of dit wat werkt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 11:16

My_Chimanga schreef:
Ja, heel verstandig hoor!
Was ze tijdens jouw val eigenlijk ergens van geschrokken ouzo? Of is ze nooit echt makkelijk met opstappen...
Hoop echt dat je nu met opbouwen weer wat meer kan genieten van de paarden en het bezig zijn!!

Nee, opstappen ging prima, ik was zelf gewoon aan het shaken van de zenuwen en dan zet zij het op een rennen :')
Ach, dat komt wel goed, ik heb mezelf gisteren flink toegesproken en moet echt gewoon wat gaan doen wat dat betreft!

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 11:58

Geeske, ik ga straks even langs de ruitersportzaak. Ik wil beginnen met een regendeken met een lichte vulling, omdat hij 's nachts toch op stal gaat. Wanneer het overdag echt kouder wordt, krijgt hij dan een dikker dekentje :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 11:58

Mo heeft nu een 200 grams op geloof ik... Maar die begon ook al echt te ploffen :')

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:06

200gr al wel ja? Ik twijfel een beetje... Chim begint nu ook al een beertje te worden, maar ben bang dat ze dan juist weer het zweet uit heeft staan als ik een dikkere deken om ga doen.. staat nu gewoon onder een regen/wind deken en als het snachts heel koud is (laat de buitenkleppen altijd open) doe ik er een fleecedeken onder...
Heb bedacht dat als het overdag ook niet meer boven de 5 graden komt ofz dat ik haar de winterdeken om ga doen... Maar moet toegeven dat ik er niet zo heel veel verstand van heb wat aan te raden is en wat niet...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:08

Mij is altijd aangeraden: 3 dagen onder de 15 graden is deken met vulling... Met deken zonder vulling gaan ze het koud krijgen omdat ze dan hun haren ook niet meer op kunnen zetten. Dus dan liever met vulling.

Ik heb liever helemaal geen deken maar ja, hoe Mo er vorig jaar uitzag... Dus maar vroeg begonnen want ze is echt een abnormale teddybeer!

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:28

Figo mag teddybeer worden, ik maak me gewoon zorgen dat hij deze winter te veel energie zal stoppen in warm blijven, terwijl hij nog heel wat kilootjes moet bijkomen. Hij voelt nu nog niet koud aan, maar nu is het ook nog niet echt koud...

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 13:07

Begrijpelijk.

In principe zou je een twenter normaal gesproken zonder dek laten staan.
Maar als er sprake is van een achterstand(je) door ziekte of wormen of wat dan ook, dan kan ik de keus goed begrijpen.

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 13:22

Tuurlijk! Ik wilde er ook zeker geen salonpaardje van maken :)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 13:38

Daar was ik ook al niet bang voor!
Wat ik zeg, in dit geval heb je een heel goede reden.

Ik moet zeggen dat ik Tweety in de winter ook met dek heb staan. Zonder zou me persoonlijk liever af zijn, maar Tweet is een Portugese koukleum geloof ik...
Die staat al erg snel met zijn haar overeind, kruipt in de schuilstal als het maar even een beetje fris is.

Ik kocht hem toen hij 14 was, en hij stond altijd in een binnenstal, in de winter dik onder de dekens.
Nu loopt hij haast full-time buiten. Ook in de winter. Maar om hem nu op zijn 18e te laten koukleumen vind ik ook sneu.

(T kost me alleen gemiddeld 2 dekens per jaar helaas. Tweet is geen sloper, maar zijn weidemaatjes vinden het erg leuk om in zijn deken te happen...)

Nu staat hij met 0-grams regendek. Als het straks echt fris wordt, dan komt er een 200 grams op. Verder dan dat ga ik in principe niet. Mocht het echt heel extreem worden qua temperatuur, dan gooi ik desnoods een paar dagen zijn fleece-zweet deken onder zijn gewone regendeken. Maar dat heb ik de afgelopen 4 jaar geloof ik max. 3 dagen gedaan in totaal.

Tweet heeft op zich een vrij makkelijke pasvorm geloof ik. In feite iedere deken maat 185 ligt goed op hem.
Alleen daar waar de deken op de manen ligt, willen de manen nog al eens een beetje afschuren. Ik heb dan ook bij voorkeur gewoon een ouderwets model, niet hoog op de hals.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:20

Dankjulliewel allemaal :D

Wat leuk Hosante! :D

Oehh wat leuk Robijn, dat 't moment dat je er weer op kan toch dichterbij komt :D

Liesbeth daarom heb ik mijn Tamme nu met regen ook onder een regendekentje staan. Hij was ook zo mager geworden weer (elke keer als ie gaat verharen..) en ik vond het gewoon zonde dat hij zijn energie inderdaad in het warm worden zou steken. Eerst die kilo's er weer aan.. Is wel echt voor 't eerst dat ie 'n deken op heeft hoor, en zodra ie af kan gaat ie af hihi.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:21

Nieuws over Tamme is helaas niet zo goed -O- DA vermoedt OCD in zijn spronggewricht, dus we gaan een afspraak maken bij de kliniek om foto's te maken en waarschijnlijk zal hij ook geopereerd moeten worden.

;(

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:21

O das ook wel een goeie Jolijn,,, Ze moeten inderdaad of hun natuurlijke kacheltje kunnen gebruiken, of je moet het volledig over nemen en dan goed instoppen...

Bij mij aan de manen er ook aan bij het stuk waar de deken nog komt! Je zou ze zo'n pak aan kunnen doen, een pyjama... maarja, Chim heeft al een beste hekel aan iedere vorm van deken om doen, dus ook nog in zo'n pakje hijsen lijkt me niet een optie!
Die van mij is altijd onwijs zielig als het hel koud is of heel hard regent, maar meestal staat ze dan precies voor de stal buiten te balen... Tsja, je kunt het ze aanbieden, maar of ze er gebruik van maken?! haha

Edit: Gadsie, wat een vervelend nieuws over Tamme!
Maar is het wel te verhelpen denken ze?

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:36

Ja ;( Dat moet uit de foto's blijken, mijn DA durfde mij geen valse hoop te geven en voorspellingen over prognose te doen. Wat ik eigenlijk wel fijn vind.. Heb een beetje rondgezocht op internet en bokt en over het algemeen wordt er wel geopereerd. Of de operatie slaagt is een 2e..

Hooo en mn DA reageert maar niet.. Ik had het liefst gelijk gisteren al een afspraak bij de kliniek gemaakt, maar ik weet echt niet hoe ik dit moet aanpakken ;( Dus ik wacht op een bericht van mijn dierenarts. Moest hem doorsturen hoe we Tamme hebben verzekerd en dan zou hij weer contact met mij opnemen.

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:39

Oh, dat is geen al te best nieuws! Iemand op stal heeft zijn paard laten opereren en dat is toen wel goed gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:41

Hè bah, rotnieuws :(:)

Maar ik moet wel ff iets kwijt :o
Ik heb paardgereden :D

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:43

Ohh fijn dat 'k nog 'n goede ervaring hoor, de moed begint mij aardig in mn schoenen te zakken -O-

Dat is moooooii!! :D

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:52

He bah, rotnieuws voor Tamme.
Hoop dat het uiteindelijk meevalt, en dat de boel goed te opereren is, en dan ook goed herstelt.

@Robijntjah:
Wow, super (Wel lef hebben, er nu al weer op...)

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:53

Wow, Jolijn, geweldig!
En ging het een beetje?