[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SunnyHorse
Berichten: 1279
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:12

Dat was zeker een hele kudde Jinthe. Nu dus weer iets overzichtelijker. Hopelijk scheelt het jullie aanzienlijk veel tijd.

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:50

In de zomer als het wat langer licht is en de temperatuur heerlijk is vond ik het werk allemaal minder erg. Maar ik kan echt niet functioneren in de kou en was toch heel wat uurtues bezig. Het scheelt nu best wat en de twee merries die zijn vertrokken hoef ik nu ook niet meer te rijden. Dat scheelt ook veel tijd :+
Dit jaar ook voor het eerst geen veulens dus een rustig seizoen. Even een jaartje op adem komen en weer door :D

M_arjolein

Berichten: 1463
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 13:40

Flinke kudde Jinthe en zo te horen heb je er nog genoeg over haha.

Wat fijn dat je het veulen verkocht hebt Zonnebloem. Nu op zoek naar een andere ? Of even niks?

Gefeliciteerd met je aanwinst Nynke klinkt goed!

Wat heerlijk dat Maan alweer lekker in de wei staat Getty.

Sunny wat heerlijk met het paard naar het strand!

Nynkex01
Berichten: 1136
Geregistreerd: 05-07-21

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 14:25

Jinthe Klinkt als een leuke groep paarden!

sannahtris
Berichten: 434
Geregistreerd: 01-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 13:24

@getty gefeliciteerd met je knappe veulen! Gaat alles nog steeds goed? Heerlijk weer hebben ze lekker van genieten zo leuk <3

@ketly. Lekker bezig spieren en balans komen van zelf wel succes!

@ynkes top zeg gefeliciteerd met sport predikaat! Dit jaar dan toch nog insemineren?

@sunnyhorse heerlijk op het strand leuk te zien dat voor andere soort van bijzonder nog is terwijl ik wekelijks/dagelijks op het strand ben te vinden aangezien we aan zee wonen :o (wat ben ik eigenlijk verwend daarmee)

@nynke gefeliciteerd met je nieuwe aanwist super leuk knap koppie!

@jinthe zo dan aardig wat paarden verkocht, fijn dat ze een goed huisje hebben geef je wat je zelf al zegt wat meer rust ! Het moet inderdaad wel leuk blijven en vooral in de winter! Je hebt er nog zat staan dus :))

Ik ben gister avond naar de show geweest van de Mersken was erg leuk en ze lieten zich goed zien!
Jehannes blijft voor mij toch echt een topper.
Yme vond ik ook zeer goed gaan! Was een leuke avond, hoop ook nog naar van manen te gaan.

Helaas toen we net weg wilde gaan heeft Quick zn vriendje (nu niet meer) reitse achterna gezeten hij stopte en gleed uit zo in de sloot..
Gelukkig waren er mensen bij en mankeert reitse niks.
Ging deze week samen op land eigenlijk heel goed quick deed vaak tien minuten beetje jagen en stopte toen nu gaat dat dus ook niet meer..
Zodra er ruinen op land komen gaat quick daarbij en dan hopen dat die indimt.
Iemand anders enig idee of ze jaarling met weide seizoen nog bij een kudde doen?
En wat zouden jullie in dit geval doen vind het eigenlijk zonde om hem naar de opfok te doen aangezien die nu heel goed in de hand is..

Hier paar plaatjes van van de week:
Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

SunnyHorse
Berichten: 1279
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 15:32

Mooie plaatjes Sannahtris.

Denk ook dat weide seizoen makkelijker is voor Quick om leuker te doen tegen de rest. Gras en ruimte, zijn ze toch relaxter.

Als je genoeg te ruimte hebt en een groepje paarden hebt waar ze kunnen lopen zou ik ze niet naar de opfok doen.

Ben gisteren ook naar de Mersken geweest, en inderdaad, Yme viel mij ook zeker positief op!

Getty_Maan

Berichten: 2607
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:39

Gefeliciteerd met je aankoop Nynke, klinkt als een lief dier.

Leuk zonnebloem, zo zie je hem toch nog opgroeien.

Dat is een flinke 'opruiming' Jinthe, maar houdt het paarden houden wel weer wat gemakkelijker. Te veel is ook niet leuk en maakt je hobby een moeten.

Quick klinkt als een mannetje die even goed terecht gezet moet worden door een volwassen paard.. Hopelijk gaat het weer goed, want het is anders wel erg sneu voor Reitse.

Oplossing heb ik niet voor je, weet ook niet welke regio je zit, maar volgens mij neemt Westers in Tjerkgaast nog wel paarden aan.

En als ze nu goed in de hand zijn, vergeten ze dat niet hoor.

Hier gaat het goed, veulen groeit goed en het is al een brutale aap, ben ik niet gewend.. Welshje begint ook al aan haar uier, in April wordt daar een veulen van verwacht.

Absolem

Berichten: 2772
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 21:31

Afbeelding

Wij trainen verder.


Afbeelding
En soms moet er gewoon even een ei uit.


We zijn begonnen met zadelmak maken. Als ik hem eenmaal fatsoenlijk onder het zadel heb upload ik misschien wel even een filmpje.

SunnyHorse
Berichten: 1279
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 13:57

Absolem, doe je alles zelf?
Mooi op gewicht gekomen trouwens!

ynekes

Berichten: 332
Geregistreerd: 10-05-08

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 14:10

Mooi zeg Absolom. Hij ziet er goed uit!

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 14:23

Hij ziet er inderdaad weer mooi op gewicht uit Absolem. Succes met zadelmak maken!

Wat leuk dat sommige naar De Mersken zijn geweest. Wij hebben via de livestream gekeken. Yme vond ik ook opvallen en vorige maand heb ik naast zijn stal gestaan en was vooral ook erg gecharmeerd van zijn mooie hoofdje en vriendelijk karakter. We twijfelen nog om hem ook te gebruiken dit jaar.

Quick wordt ook al een heel mannetje, mooi!

Absolem

Berichten: 2772
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 17:33

SunnyHorse schreef:
Absolem, doe je alles zelf?
Mooi op gewicht gekomen trouwens!



Ja ik doe alles zelf. Ik heb er inmiddels al een keer los mee in de bak gereden. En ook gedraaft. This een heel braaf dier. Heeft nog niks gebokt of gesteigerd. Geeft het ook heel goed aan wanneer hij iets nog te moeilijk vind. Dus explosies heb ik tot op heden kunnen voorkomen.

Getty_Maan

Berichten: 2607
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 12:20

Absolum hij ziet er goed uit, fijn dat hij het ook zo braaf doet! Hoe gaat het met je kindje?

Helaas de show gemist van de Mersken en st. Nic. Wil eigenlijk wel naar de show van Harich.
Vriendin gaat Yme weer proberen dit jaar bij haar merrie, ze hebben het probleem gevonden waarom ze niet drachtig werd, ben heel blij voor haar. Nu duimen dat ze volgend jaar een veulen heeft.
Denk dat Yme een goede match is met haar merrie.

Gisterochtend heeft de Tsjalle merrie een prachtig hengstveulen gekregen van Dedmer. Merrie doet het super goed, is haar eerste veulen.

Heb nog geen goede foto, want zit midden in een verbouwing van ons nieuwe huis.

En ik weet niet of het een grap is, maar volgens mij is zijn naam Tequila, vanwege dat Dedmer naar Mexico verkocht is :+

SunnyHorse
Berichten: 1279
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 18:07

Heel toepasselijk Getty, de naam. Niet erg Fries, maar ja, de letter B van Berenburg was het niet en heeft ook niets met Mexico te maken!

Zonnebloem, las in opfok topic de zorgen over je hengstje die je net verkocht hebt. Hopelijk gaat het inmiddels weer goed.

Gaaf dat je dit allemaal zelf doet Absolem. Doe het je niet na.

Gisteren naar de hengstenshow in Sint Nic geweest. Was ook weer genieten! Word er zo vreselijk hebberig van :P
Bartele niet eerder live gezien, prachtig rassig paard. En Jurre en Eise in dubbelspan lange lijnen: schitterend! Fryso super mooi voorgesteld door Hennie en ontzettend sympathieke eigenaren. De voortbrenger van Wolter, die stoere dame, rolde nog even over de grond achter hem aan, maar ze hield vast: stoere tante!! En Waander vond ik ook positief opvallen. Teun vind ik ook mooi, past helaas niet op onze merrie.

De volgende is geloof is geloof ik van van Manen?

Drachtige merrie hier is still going strong. Nog 7 weekjes en gaat nog graag op pad. Iedere week nog naar menles, nog een clubles onder zadel, en iedere week buitenritje. Zadel past nog goed, en ze is nog energiek, dus mooi om nog even zo rustig door te gaan.
Afbeelding

Nynkex01
Berichten: 1136
Geregistreerd: 05-07-21

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 18:35

Leuk! Ik zag dat Menne er ook was, hoe deed de papa van mijn paardenkindje het?

Absolem

Berichten: 2772
Geregistreerd: 27-11-12

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 16:42

Afbeelding <3

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 17:47

Gefeliciteerd Getty, en wat leuk die naamkeuze :D

Sunny, wat fijn dat je merrie nog zo fit is zo ver in de dracht. Zeker met dit weer nog heerlijk genieten!

Absolem, ooh, wat fijn zo op de rug van je paard *\o/* Even weer wat tijd voor jezelf!

Absolem

Berichten: 2772
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 18:17

Getty_Maan schreef:
Absolum hij ziet er goed uit, fijn dat hij het ook zo braaf doet! Hoe gaat het met je kindje?


De kleine groeit super. Ze is druk bezig met haar eerste tandje. Maar als ze op maandag mee gaat naar stal doet ze gelukkig heerlijk een tukkie in de maxi cosi nog.


Jinthe1 schreef:
Gefeliciteerd Getty, en wat leuk die naamkeuze :D

Sunny, wat fijn dat je merrie nog zo fit is zo ver in de dracht. Zeker met dit weer nog heerlijk genieten!

Absolem, ooh, wat fijn zo op de rug van je paard *\o/* Even weer wat tijd voor jezelf!


Ja ik vind het zo leuk dat ik eindelijk weer kan rijden. Jelske geeft ook wel fijn het vertrouwen terug. Het ergste wat hij doet is naar de shetjes toe trekken maar hij laat zich makkelijk corrigeren gelukkig. Binnenkort moet de tandarts wel langs komen want ik vermoed dat ie last van een dop heeft.

M_arjolein

Berichten: 1463
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 18:45

Wat leuk Absolem lekker genieten van je paard!

Lekker Sunnyhorse dat je nog zo kan genieten van je merrie ondanks dat t niet zo lang meer duurt!

Wat leuk Getty dat het veulen er is. Gefeliciteerd!

Hier geen enkele hengstenkeuring gezien/gevolgd dit jaar :') Normaliter ging ik ook alles bij langs, maar dekken zit er met de artrose van m'n merrie toch niet meer in en nu richting de laatste loodjes van m'n zwangerschap dus ook niet zoveel zin meer in.

Rijden met de bijrijder gaat echt super goed. Dus daar ben ik wel super blij mee.

Vandaag lekker genoten zonder jas en dit is haar gekriebel houding


Afbeelding

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 20:30

Hahaha Marjolein, heel herkenbaar die kriebel houding! Lijkt dan wel een kameel := Heel veel succes met de laatste loodjes van je zwangerschap!

Absolem, hier laten we ook de tandarts komen als we beginnen met beleren. Hopelijk heeft je paardje snel geen last meer.

Janinevv

Berichten: 13246
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 11:39

Mag ik een brutale vraag stellen?
Waar liggen de prijzen voor jonge merries met “redelijk” papier? Dus onbeleerd.

Hoef geen exacte prijzen gewoon indicatie.

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:02

Ik denk dat dat zo echt heel moeilijk te zeggen is. Wij hadden een merrie die uit een preferente moeder kwam maar toch niet sterwaardig. Wel correct en gezond. Die heb ik geleerd maar heeft minder opgebracht dat een twee jarige onbeleefde uit een gewone stermerrie. Ik denk dat je dus echt naar het paard moet kijken. De vraag is ook wat een redelijk papier is? Dat is voor iedereen anders. Vele willen ook een vol papier maar dat wil lang niet zeggen dat je dan ook echt een goed paard hebt. Er zijn zelfs dekhengsten die geen vol papier hebben en soms is er een goede reden dat er een 'gat' in het papier zit. Kortom, de prijs kan nogal uiteen liggen :+

Janinevv

Berichten: 13246
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 20:12

Dank voor je bericht!
Ben wel benieuwd wat jullie van Stendert 447 vinden en van pier 448.

Is dat wat ouder bloed ? En is het interessant?

Absolem

Berichten: 2772
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 21:26

Janinevv schreef:
Dank voor je bericht!
Ben wel benieuwd wat jullie van Stendert 447 vinden en van pier 448.

Is dat wat ouder bloed ? En is het interessant?


Pier is sowieso niet interessant. Komt uit de Jasper lijn. En fokt vooral veel maat. Maar bitter weinig beweging..

Stendert is qua bloedvoering ietsjes beter maar ook niet heel veel omdat ie tsjerk voert.
Stendert heeft een in mijn opinie ook wat grof hoofd.

Janinevv

Berichten: 13246
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 21:44

Dank voor de info.

Ben wel benieuwd welke hengsten voor jullie eruit springen en welke hengsten qua karakter minder is