Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsemarie

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 23:58

Laat je je voorlezer je er nog even aan herinneren als je de ring in gaat Geertje? ik zeg met losrijden vaak tegen mama zeg nog even dit of dat als ik de ring in ga. Dan doorbreek je even die Oh-ik-ga-de-ring-in-spanning, sta je weer met 2 beentjes op de grond met oooohja zelf eraan rijden haha en dan lukt dat veel beter.

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 09:04

Hier ook babydoekjes om de vacht mooi glimmend te maken. Ik heb ook die serum van de action gebruikt maar ik ga toch voor de cm, wel duurder maar je doet er ook veel langer mee. Ik doe bijna een jaar met een tube, van babyolie en/of serum verbruik ik veel meer en ben ik uiteindelijk duurder uit.

racheeel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 10:16

Mag ik mij hier ook melden? Ik start sindskort ook met mijn friese ruin :)

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 10:28

Welkom racheeel. Kun je wat over jezelf en je friese ruin vertellen?

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 10:35

Welkom racheeel, wat leuk het word steeds drukker hier :)

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 10:38

Welkom!

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:02

Ik ben echt slecht in vlechten |o ik doe het daarna met draad en haarlak wat strak.
Staart laat ik zo want dat lukt ook niet :p

nano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:12

Hallo, mag ik hier ook mee kletsen? Ik ben sinds kort van een kwpn-er naar een fries overgestapt. Nu een 5 jarige Friese merrie van reinder 452. Ze is heel rustig en kijkt nergens naar onder zadel. Maar wel lekker vlot. Precies wat ik zocht!
Mijn ambitie is om van de zomer te gaan starten in de B.

Ik ben nog erg zoekende naar de juiste verzorging. Ik doe CM in d'r staart en manen. Lees net iets over baby doekjes om de vacht glanzend te houden. Wrijf je dat over het hele lichaam?

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:14

welkom allemaal

ik gebruik doekjes niet voor vacht alleen voor het hoofd eigenlijk die van mij glimt al erg gelukkig

racheeel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:20

:)

Ik ben Rachel en ik ben woonachtig in Schinnen, zuid-Limburg.
Ik heb 2 friezen, waarvan ik 1 sindskort uitbreng op wedstrijd.

Dutch is een friese ruin van 13 jaar. Is van de hengst Jillis 301. Ik heb hem gekocht toen hij 2 jaar was. Ik heb nooit eerder met hem kunnen starten wegens gezondheid redenen van mijzelf en van hem.
We doen het rustig aan en zijn dan ook pas B+2 na 4 wedstrijden.
Komend weekend heb ik weer wedstrijd met hem.

Verder heb ik nog een friese merrie die ook 13 jaar is. Zij wordt voornamelijk door mijn moeder gereden. Haar hebben we nu 4 jaar in ons bezit.

Foto zal ik snel plaatsen :)

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:22

Babydoekjes gebruik ik ook alleen voor het hoofd, voor het lichaam spray ik altijd wat antiklit/glans spray op zo'n bont handschoen die ik dan over het lichaam wrijf voor wat extra glans :)

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:27

Ik haal het stof ermee van douwe zn lijf af. Ik wrijf het er niet in zeg maar. . Welkom nog meer nieuwe mensen!

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:27

wow, wat leuk! Allemaal nieuwe mensen :D Welkom Racheeel en Nano! Gezellig.

babydoekjes gebruik ik inderdaad ook voor het hoofd en rondom de staart. Dat zijn de stoffige plekken en ze vind het ook echt niet prettig als we aan haar hoofd zitten.
Voor haar vacht heb ik zo'n schapenvachtje. Werkt uitstekend. En ik heb het gevoel dat haar voer er ook voor zorgt dat ze lekker glimt.
Hoewel ze er nu niet zo mooi uitziet. Ze is natuurlijk zo ontzettend kort geschoren, waardoor ze zo bruin is. Maar ze krijgt nu allemaal van die 'varkensharen' die wel zwart zijn. Ze heeft allemaal zwarte vlekken hihi.. Net een appaloosa :o
Ben zo benieuwd hoe ze eruit ziet als ze lekker in haar zomervachtje zit..

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:31

Welkom Rachel!

Wassen jullie ook voor wedstrijd? Ik doe dat eigenlijk nooit net als dat ik de hoeven niet invet oid.
Laatst was ze zelfs nog nat van de regen (staart/hals). Voel me dan altijd wel underdressed als ik het met de rest vergelijk. Maar ik weiger mijn paard binnen te houden voor een wedstrijd...

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:32

ik ben verder echt de slechtste groomer ter wereld. Doe even snel borsteltje er over en hop zadelen.
rij vaak nog met wat stro in staart en modderige benen :D
alleen in het weekend wil ik er wel eens wat meer tijd aanbesteden

en nee ik was nooit voor wedstrijd alleen alleen in de zomer was ik haar 2 keer of spoel ik af

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:33

berdien85 schreef:
Welkom Rachel!

Wassen jullie ook voor wedstrijd? Ik doe dat eigenlijk nooit net als dat ik de hoeven niet invet oid.
Laatst was ze zelfs nog nat van de regen (staart/hals). Voel me dan altijd wel underdressed als ik het met de rest vergelijk. Maar ik weiger mijn paard binnen te houden voor een wedstrijd...

Hahahaha.. ach, bij een Fries valt dat toch ook niet zo heel erg op? Gewoon zeggen dat ze zweet :P
Wij wassen Fem ook niet. Alleen haar benen en staart. Hoeven heb ik wel ingevet vorige week, maar zodra ze 1 stap in het zand zette, bleef dat ook aan haar hoeven plakken haha.. Volgende keer dus ook niet weer.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:33

Ik was soms wel en soms niet ligt er aan hoe vies hij is. In de winter was ik zo min mogelijk.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:34

Daarom doe ik dat invetten ook niet..

Blij dat ik niet de enige ben die er zo over denkt Jenny en Suus :D

nano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:40

Bedankte voor jullie uitleg over de baby doekjes! Zo een bont handschoen ga ik ook maar aanschaffen.

Ik was niet voor een wedstrijd. Alleen wanneer de staart echt heel smerig is.
Ik zorg wel dat er geen stro in het haar zit en dat er ook geen modder meer te zien is. Maar dat doe ik elke dag wel eigenlijk. Haha!

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:41

Ik was bijna nooit alleen zaterdag ga ik der benen en staart wel weer eens wassen

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:44

Oh oh hier juist echt een was freak :+

Mevrouw word de dag van te voren van top tot teen gegroomd, staart en manen was ik met shampoo. Lichaam alleen met wat water (in de winter wel lekker lauw/warm natuurlijk). Sokjes worden netjes gewassen, baard scheer ik weg met een tondeuse, oortjes worden even nagekeken op uitstekende sprieten.

Dan de volgende ochtend vlecht ik de manen, worden de sokjes nog even helemaal goed uit gekamt en spuit ik de hoeven zwart. Ik gebruik hiervoor zwarte spuit verf van de action, veel gebruikt trucje. Op keuringen zie je iedereen met die spuitbussen rond lopen tussen de vrachtwagens :'). Bij m'n kwpn'er deed ik dit ook altijd maar dan met blanke lak.

Als ik dan op het terrein ben kam ik de staart nog een keer helemaal door en gebruik ik m'n glans spray en bontje voor de extra shine. Dan mezelf int pak hijsen, m'n eigen haar netjes maken en dan zijn we een keer klaar om te gaan :+

Ik ga wel pas aan het eind van de middag, begin van de avond wassen zodat ze idd nog gewoon lekker de hele dag buiten kan lopen. Als ik pas s'middags moet starten doe ik dit allemaal sochtends, dan kan ze eerst nog even 1/2 uurtjes naar buiten. Heeft ze in ieder geval even de benen kunnen strekken. :)

Gelukkig heb ik dan wel een paard wat het geweldig vind om te tutten ze dut gewoon lekker weg ondertussen :')

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:52

nee ik moet er zelf ook niet aan denken om nu buiten gewassen te worden, dus paardlief ook niet ;)

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:53

Ohhh hihi jij bent echt wel fanatiek Emma! Maar hoe doe je dat op een avondwedstrijd als je ervoor moet werken dan? Of heb je dat probleem niet?

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:59

Wassen doe ik ook niet, alleen in de zomer om af te koelen haha
En als dr staart smerig/dof is smeer ik er zoveel CM en glansspray in dat het niet meer opvalt. Word er wel makkelijker in ;)
Maar wel doe ik alles bijknippen, baard enzo. Tastharen laat ik sowieso zitten maar de rest gaat eraf!
Zag toevallig zondag ook iemand op CC die niks had geknipt. Ziet er dan toch niet zo netjes uit!

K ga Mike morgenavond weer scheren, denk dat ze dan wat lekkerder in dr vel zit. Zondag was ze na de 1e proef al helemaal wit van schuim :(

Welkom alle nieuwe!

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:00

Wij hebben wel een binnen wasplaats met warm water, als ik buiten had moeten wassen had ik denk ook niet gedaan hoor jenny haha dat is idd niet zo'n succes met zulk weer.

Ik studeer nog maar voor mijn opleiding hoef ik maar 2 ochtenden of middagen in de week naar school, de rest is allemaal thuis studie. En het werk wat ik doe is op vrijwillige basis, krijg er wel een vergoeding voor maar dat is eigenlijk alleen voor de benzine enzo zeg maar. Dus dan geef ik dat gewoon op tijd aan en plannen ze iemand anders in. Dus het komt eigenlijk nooit voor dat ik geen tijd er voor heb :).