Misschien, maar aangezien dat dan naar België zou moeten verstuurd worden... Ik check sowieso even! Ik vroeg me af van welke merken/modellen jullie tevreden zijn?
Mijne overleven nooit zo lang, dus ik koop altijd leuke aanbiedingen en dan koop ik ze maat 195. das eigenlijk wat groot voor haar hoogte, maar dan gaan ze nog goed om haar schouders en hals (daar is ze dan toch vrij breed natuurlijk) dus dan zit het goed... maar mijn outdoordeken houdt het al een tijdje, en die is geloof ik gewoon van Harry's Horse, maar dat weet ik niet meer zeker! Vorig jaar wel een heel fijne deken bij de epplejeck gekocht, maar das een staldeken...
Of dekens bij Frío het overleven hangt bij hem af van de paarden waarmee hij staat. Frío zelf is 'zuinig' op zijn dekens. Maakt ze vooral vies door rollen, maar niet stuk. Voor mij dus ook een reden om geen dure dekens te kopen. Dat zijn meestal wel dekens van 600 D, dus niet de sterktste. Als je zelf een sloper hebt, kan je beter een deken van 1200D of ballistic nylon. Of inderdaad goedkopere dekens. Helaas is het dan vaak goed zoeken naar een fijne pasvorm. Ben ook blij dat ik met wat kortingsbonnen vrijdag een Amigo regendeken voor 40 euro kon kopen. ligt ook erg mooi op Frío.
liesd
Geplaatst: 08-10-12 14:03
Ik ga er dit jaar niet al te veel geld aan besteden: als alles goed gaat, is hij volgende winter een stuk ronder en breder, en dan zal ik eens kijken voor een duurdere deken. Nu gaat't er vooral om dat hij warm blijft, en omdat hij nog niet veel reserve heeft, wil ik niet dat hij, als het overdag goed koud is, veel energie moet steken in zichzelf warm houden.
Nouvel
Geplaatst: 08-10-12 14:40
Ik heb voor Ferro een aantal 2e hands Horseware dekens (amigo/rhino/rambo)op de kop getikt via MP en bokt, wil eerst kijken hoe hij om gaat met zijn spullen en wat hem goed past en fijn zit voor ik nieuw aan ga schaffen...
Voor Fifi heb ik Dominick dekens en die zijn super!
maar helaas waren de dekens van Fifi die ik voor Ferro had bewaard net ietsje te krap voor hem, dus ik heb ik weg gedaan en wat anders 2e hands gekocht...
ik heb er de horseware onderdekens/liners bij gekocht, kun je af met dunne waterdichte dekens en dan gewoon bij kouder weer een liner eronder, leek me handig!
Hosante
Geplaatst: 08-10-12 20:01
Ik heb ook Dominick dekens, Boukje heeft nu een supermooie zweetdeken gehad. Gisteren les gehad en Boukje liep echt super ze was zelfs relaxed voor haar doen, iedereen vond haar verbeterd, terwijl ik weinig gereden had de laatste tijd. Misschien is dat de oplossing
Nouvel
Geplaatst: 08-10-12 20:47
soms is dat wel zo inderdaad...
liesd
Geplaatst: 08-10-12 22:20
Bedankt voor de tips! Net eventjes geoefend met een zweetdekentje, meneer bleef superrelaxed staan. Ik heb deze namiddag de ruitersportzaak gemaild, en ze hebben goede dekens van het eigen merk en passen is geen probleem.
Nouvel
Geplaatst: 08-10-12 22:22
Lekker dat 'ie zo braaf alles toe laat zeg!
En fijn dat je mag passen! Welke maat heeft 'ie ong. denk je?
liesd
Geplaatst: 09-10-12 08:56
Geen idee. Heb gisteren geprobeerd met een zweetdekentje van een E-pony op stal, en dat leek wel te passen, maar was veel te groot aan zijn borst.... Ik zal'm alvast eens goed opmeten, zodat we zo dicht mogelijk in de buurt komen met de maat Hij is echt te braaf, ik hoop niet dat hij al zijn stoutigheid opspaart voor onder het zadel
Hosante, fijn als dat de manier is om haar relaxt te krijgen! Ik heb het gisteren geweten.... Ik had les en madam was echt niet te genieten. Ik had de hele week niet echt gereden, wat door de blubber en verder gelongeerd en die trailertraining, dus was wel veel met r bezig geweest maar niet echt fanatiek gereden. Toen had ze er gisteren kennelijk moeite mee en begon gigantisch onder me uit te rennen, te 'schrikken' van alles, door mijn been heen te drukken en zelfs weer zo keihard de andere kant op te trekken, in een rotgang dit keer! Ze brak gewoon echt uit en ik kon mijn ontspanning echt niet meer vinden... ze sprong constant in galop en op de rechterhand ging dat nog wel en kan ik het redelijk opvangen, maar linksom ging ze in een flink tempo en had ik vrijwel geen controle! (+punt, ze sprong wel in de juiste ) En als het haar linksom weer te moeilijk werd trok ze met haar kop omhoog al schuddend recht naar het hek om daar vervolgens rechtsom te gaan! Ik werd er serieus bang van en had de tranen in mijn ogen... maar mijn instructrice is een taaie en wist me dusdanig op te peppen dat ik eens echt ECHT heel boos werd, haar weer een beste rotmep heb gegeven, tegen het hek ben gereden maar haar (helaas) zeer hardhandig linksom heb getrokken... dat twee keer en toen was het over... voor die dag dan. Ik moet vandaag van mezelf gewoon weer, maar mijn schouders en rug doen flink pijn! Ze is denk ik wel 10x wel naar rechts gegaan voordat ik zo boos kon reageren... ik schrik er van en wil dan niet zo lomp reageren Maar kennelijk is dat echt even nodig om haar duidelijk te maken dat dit echt niet gaat gebeuren. De tijden dat ze wel meewerkte liep ze trouwens prima, maar dit keer waren dat er echt niet veel! Na een geslaagde trailer-sessie dus even een enorme domper met het rijden... Jammer!
Liesbeth, ik hoop ook niet dat hij al zijn ellende opspaart! Maar ik denk dat als je gewoon vriendelijk, correct en duidelijk blijft dat er voor hem niet echt een rede meer is om vervelend te doen toch? Zolang ze niet door hebben dat ze groter en sterker zijn moet je daar lekker van genieten
Hosante
Geplaatst: 09-10-12 13:22
Dat klinkt niet goed Geeske, weet je zeker dat ze nergens last van heeft, misschien iets met haar zadel, of misschien van haar spieren? (waarschijnlijk allemaal wel nagekeken ) Ashley van mij had het op 1 kant dan had ze last van de singel, maar met een bontje eronder ging het een stuk beter. Misschien een stapje terugdoen en niet meer galoperen. Ik heb met Boukje echt een half jaar alleen maar stap/draf gedaan en steeds terug naar de stap als ze te sterk werd veel zijgangen in stap en als ze weer rustig was weer naar draf. (En geloof me zij kon ook van totale ontspanning ineens schrikken (van kabouters ) en dan draaide ze pijlsnel om en weg waren we. Ook opstappen was echt een crime, ze rende gewoon weg als ik net met mijn been over haar heen wilde gaan.
Ja, nouja, het begon eigenlijk vorigeweek met mijn nichtjes, rijden beiden al lang en wilden er graag even op, geen probleem want ze liep echt als een zonnetje! Maar kennelijk ben ik toch al strenger dan dat zij waren en kreeg madam door dat ze onder ze uit kon lopen... Daar heb ik nu dus ook weer last van want nu weet ze dat het kan geloof ik! Haar zadel ligt goed, haar singel is ook goed, krijgt er ook geen plekken van o.i.d... maar ik had die week dus weinig gereden en mijn instructrice zegt dat het daar waarschijnlijk aan ligt, dat ze nu weer even door moet krijgen hoe het ook al weer werkt... houdt dit nog een week aan ga ik haar weer laten controleren door de masseur... Kan zelf alleen geen gevoelige plekken ontdekken dus denk echt dat het even tussen de oren zit! Ik ga me inderdaad weer vooral focussen op de draf, maar dat is van nature voor haar ook een moeilijke gang omdat ze eigenlijk bedoeld zijn om Marcha te lopen (4tact gang) of te galopperen... ze springt aan als het moeilijk wordt en uit frustratie gaat ze steeds eerder en harder als ik haar steeds weer terug pak en weer opnieuw begin... Eigenlijk wil ik nu gewoon weer rijden vandaag, maar ik heb me nu echt een super zere rug en schouders, dus ben bang dat ik dan niet voldoende weerstand kan bieden als dat nodig is en ze weer door krijgt dat ze een loopje met me kan nemen! Echt even jammer dit... maarja! T hoort ook een beetje bij het opvoeden denk ik! T ging momenteel ook allemaal ineens wel heel goed en 'makkelijk'
HEb trouwens vandaag contact opgenomen met het Nederlandse Gaited Baroque Horse register en wil weten of ik Chimanga daarbij ingeschreven kan krijgen... Hoort ze toch ergens bij haha!
Jeehh Zal ik mijzelf verder nog voorstellen, of is 't zo dat bij interesse in het profiel wordt geneust?! Haha.
Strakjes om 4 uur komt de dierenarts voor mn Tammetje.. Hij loopt voor het eerst dat ik hem heb kreupel en ik vind 't maar niks. Het zal wel meevallen, maar ik heb toch liever bevestiging.
Hosante
Geplaatst: 09-10-12 14:21
Ja dan wordt het moeilijker als haar natuurlijke gang anders is dan draf, ik heb geen ervaring met zulke rassen. Maar als je het nu lichamelijk niet aan kunt kan je misschien beter niet gaan rijden. Kan je niet met de lange teugel of lange lijnen werken, en haar vanaf de grond links en rechts wat laten werken, dan belast je niet je eigen lichaam en kan je haar toch wat laten werken. ( ik heb echt wel geleerd dat ik beter niet op kan stappen als ik zelf niet lekker in mijn vel zit, dan gaat ze me echt uitproberen). in ieder geval hoop ik dat haar bui weer een beetje over is.
Ik ben benieuwd of je haar op kan laten nemen in het register, ik zal voor je duimen.
Welkom xXutiopiaXx. Ik heb ook een Fries en een halve Fries.
liesd
Geplaatst: 09-10-12 14:26
Ai, Geeske, niet fijn! Misschien beter niet rijden tot je lichaam weer helemaal okee is, zou wel eens kunnen dat ze dan doorheeft dat ze net iets meer kan op dat moment... Ik duim voor een flinke Chim!
Welkom xXUtopiaXx!
Ik ben nu even aan het kijken naar een Amigo Hero 6 Medium ook. Weet iemand of die ook op mijn smalletje zou passen, vooral op zijn borst?
My_Chimanga
Geplaatst: 09-10-12 17:00
Heb haar net inderdaad eerst maar eens even flink aan het werk gezet aan de longe... wel even met zadeltje op e.d. om te kijken of ze daar voor weg loopt of niet, ging verder prima en madam was vandaag weer lekker relaxt... wel kijkerig, maar voorspelbaar. Ben er dus toch maar stiekem even op gestapt, met bodyprotector voel ik me beter, heb beide kanten nog even stap draf en galop gedaan maar ben op de hoefslag gebleven om haar probleemzone (van de volte af komen) uit de weg te gaan... deed beide kanten prima! Ben zelfs weer gewoon in de bocht aangesprongen in de linker galop en ging gelijk goed... dus ergens boeken we vooruitgang!! Maar idd, doe maar even rustig aan want anders voelt ze echt dat ze me kan hebben denk ik! Gisteren was ik om de een of andere rede, (echt geen idee waarom) zelf ook behoorlijk gespannen en kon haar niet loslaten, dat gaf denk ik ook bij haar meer spanning mee!!
Liesbeth, ik kan je helaas niet helpen, heb tot nu toe twee paarden gehad met een flinke borst! En het paard dat bij ons staat is wel heel smal in de schouders maar die heeft dan ook gewoon een te wijde deken om, kan ik verder niets aan doen, is niet mijn paard!
Dekens, tjah, heb nu gewoon mijn oude onderdeken erop liggen, is eigenlijk te groot maar vind het wel even prima zo. En dan een regendeken overgenomen van een bokker. En mijn winterdeken ligt bij mijn schoonmama om gemaakt te worden.
Paarden die de andere kant op rennen, ik heb daar merk ik nogal een andere mening over dan hardhandig aanpakken Heb het zelf vroeger ook zo gedaan terwijl ik met andere lessen achter kwam dat het echt aan mij lag (mixed signals). Dus ik geloof niet meer in hardhandig aanpakken Maargoed, dat is ieder voor zich natuurlijk.
Vandaag heeft een vriendin op Mo gezeten En ik heb besloten dat ik vanaf morgen weer in rijbroek naar stal ga, kan er maar klaar voor zijn als het moment zich voor doet he
Ik ben normaal gesproken ook totaal niet van de harde aanpak... maar haar bij me weg laten lopen doe ik ook niet... Ik wil fatsoenlijk rijden, maar dan moet ze niet zo tegen gaan werken dat ik niets meer kan... en kennelijk werkt het na twee keer wel want vandaag liep ze goed. Ik weet dat ik zelf ook heus wel eens in de weg zit, maar als ze het altijd netjes heeft gedaan en het nu ineens weer opgepikt heeft door het bij mijn nichtjes te doen weet ik dat het expres gaat... daar ben ik dan niet van gediend, al heeft dat even geduurd... Heb haar meerdere keren gevraagd, vang haar van te voren al goed op en toch deed ze het daar... steeds op diezelfde plek. Tsja, uiteindelijk moet je wat... en dat ik haar open heb geslagen natuurlijk niet.. ik gebruik mijn zweep nooit en heb haar dan nu eens een ferme tik op haar hals gegeven, ze schrok en wist gelijk dat ik het dit keer meende... t is natuurlijk niet dat ik mijn handen los laat en dat beest ga bewerken met de zweep!! Geen haar op mijn hoofd! De dag daarvoor heb ik nog 6 uur in de trailer gezeten... daar had ik haar misschien ook in kunnen slaan maar das niet echt mijn stijl
Ik weet wel dat ik niet meer iemand anders op mijn paard laat rijden, dat heb ik er dan van geleerd... helaas Ze hoeven bij zo'n tamelijk groen paard maar wat fout te doen, ze voelt het en pakt het verkeerd op.
Ga jij maar weer in je rijbroek, als je maar niet gelijk te hard van stapel gaat lopen/rijden he?!!
Mja ik geloof niet in een paard dat iets 'express' doet. Ze denken namelijk niet als mensen Maar goed, dat is idd verschil in mening en dat mag ook gewoon
Nee, ik ga heel braaf gewoon alleen oefenen met op en af stappen, maar dat moet ik dan wel echt gaan doen, anders gebeurd het nooit! En in een strakke spijkerbroek gaat dat helemaal niet lukken
Ik denk ook niet dat ze het expres doet om mij dwars te bomen, maar ze doet het in onze ogen (mij en instructrice) wel heel bewust om onder iets uit te komen... wanneer ik haar vrij laat lopen is er niets aan de hand, wanneer ik het haar moeilijker maak kan ze het een tijdje volhouden maar breekt ze als (ja dat doe ik zelf dan) ik een kleine opening laat vallen gelijk uit...
Maarja, ik hoop gewoon dat dat nu klaar is en dan vind ik een keer een tik geven nog wel kunnen. Denk dat er veel meer mensen zijn die de zweep vaker gebruiken dan dat ik dat doe, ik rijd met een vriendelijk bit, zonder sporen enz dus ik voel me niet heel slecht voor mijn paard.... (niet dat sporen slecht zijn, maar ook die worden vaak gebruikt om hulpen harder te kunnen geven)
haha nee, mag je al wel op en afstappen dan? Dat natuurlijk eigenlijk het meest gevaarlijke punt, of niet?