[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 19:54

Nadia, begrijp ik het goed dat je je ruin zelf wil voorbereiden op de keuring en alleen door een ervaren persoon wil laten voorbrengen? Ik denk dat dat prima kan als je wel weet wat ze op de keuring graag willen zien. Je paard moet ook netjes kunnen stil staan en zoveel mogelijk op eigen benen lopen. Dat moet je wel weten te trainen. Heel veel longe werk wordt ook gedaan. Ben je bekend met hoe het op een keuring gaat?

sannahtris
Berichten: 434
Geregistreerd: 01-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 23:33

@absolem super leuk dat je er bijna zelf op kunt kruipen, op dat moment kan ik me nu al verheugen.. :D

@Getty_Maan van harte gefeliciteerd met jullie knappe man lekker vroeg in het jaar! <3 Gelukkig zijn de temperaturen niet zo koud! Gaat alles nog goed ? Geniet er lekker van! Ik weet nog dat ik super gestrest was en me om alles zorgen kon maken, nu al
Bijna jaar geleden wat gaat de tijd hard!
Ps: heb je ondertussen nog meer foto’s :o

@zonnebloem92 jeetje wat schrikken zeg.. en super balen dat je zelf niks kan/mag doen afwachten maar en hopen dat die snel opknapt! Hoe gaat het nu met hem al weer wat gehoord of bij hem wezen kijken..

@sunny knappe meid is het ik heb met die van mij tot de laatste dag gereden eigenlijk alleen heel
Veel stap werk en drafje als ze dat wilde ze was nig zo fit en de bevalling was voor haar ook eitje. Dus lekker in beweging houden. Wedstrijd vind ik lastig aangezien dat meestal stres geeft en online een paar proeven doen?

@Ynkes super fijn dat je paarden goed doen en lekker door groeien, jeetje hoe groot zal de twenter wel niet worden 1,70? :oo
Hoop dat Quick de hoogte haalt !
Mocht je je ruin echt te koop gaan zetten wat natuurlijk heeel lastig is.. kan je misschien met iemand in contact brengen die rustig naar paard opzoek is ivm overlijden paard.. beter huisje kan je niet wensen , mocht je de keuze maken je kan me altijd een pb sturen.. je kan inderdaad niet alles houden ik heb er nou ook drie en er word er 1 verkocht in de toekomst wie dat word weet ik echt nog niet.. :\

@sunny horse mooi beestje zeg kan ineens snel
Gaan quick was ook ineens veulen af :=

@nadia ik vond erg leuk mee te maken dus als je tijd en geld over hebt zeg ik lekker doen je hebt niks te verliezen.. bij mijn merrie hebben ze veel
Gelongeerd en moest ze veel voor de kar om goed de stap te trainen!

Quick en reitse groeien mega hard ! Op
Moment is quick niet zo lief voor zn vriendje en staan ze appart in een paddock dit omdat quick hem echt achterna zit en niet stopt, omdat reitse weer niks terig doet.. erg balen maarja wat doe je eraan.. _-:(

Quick nu: }:) 147cm

Afbeelding

Reitse: 142cm zoals je ziet zijn we ze lekker mak een maken tuigje zadeltje op deze man geeft helemaal
Nergens om mak geboren <3

Afbeelding

ivy_power89

Berichten: 5866
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 17:00

Ik kom ook onder mijn meelees steen vandaan.
Ik ben al tijdje aan het tobben met mijn gezondheid en lig nu alweer ruim een week in het ZH.

Super leuk dat er al veulentjes zijn geboren. Hoeveel zijn er in dit topic gepland?

Odin heeft zijn finale gelopen in Harich voor de friesian talentcup. Hij was nogal onder de indruk van de entourage en sloeg wat op slot. Heel jammer, van de 8 die in de finale liepen, een 7e plek.
Maar we weten wat hij kan, dus dat ie in de finale liep is al heel wat voor het gene wat als een grapje begon. (We rijden de selecties voor de lol, de grote namen halen het wel)

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 17:45

Ivy....gefeliciteerd, knap gedaan van zo'n jonkie.
Sannah, Quick wordt al een hele vent <3
Jinthe, ja...ik wil alles zelf doen en hem voor laten brengen door de ervaren mensen. Vorig jaar zijn we naar de fokdag geweest om een idee te krijgen hoe zo'n dag verloopt en wat ze vragen van de paarden. Heel leuk en interessant, maar nu wordt het praktischer. Ik wil graag tips om het zo goed mogelijk te doen, dus mensen met ervaring zijn welkom.

Absolem

Berichten: 2768
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 18:57

Nadia schreef:
Ivy....gefeliciteerd, knap gedaan van zo'n jonkie.
Sannah, Quick wordt al een hele vent <3
Jinthe, ja...ik wil alles zelf doen en hem voor laten brengen door de ervaren mensen. Vorig jaar zijn we naar de fokdag geweest om een idee te krijgen hoe zo'n dag verloopt en wat ze vragen van de paarden. Heel leuk en interessant, maar nu wordt het praktischer. Ik wil graag tips om het zo goed mogelijk te doen, dus mensen met ervaring zijn welkom.



Oh maar trainings advies om goed voor te bereiden ga je niet krijgen.

Als dat de wereld in komt en gewoon even te googelen valt hebben de trainingsstallen geen werk meer namelijk. Ik verkondig ook niet zo op bokt hoe ik jelske exact train als het moment supreme in zicht komt hoor.

Dan ga ik ook off the grid een poosje.

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 21:28

Nadia, als je weet waar de jury op let en je weet waar je paard op zou moeten verbeteren dan kun je daaraan werken. Uiteraard moet je dan wel weten hoe je het moet trainen. Een echt goed paard zal toch wel lopen maar alsnog zal het wel getraind moeten worden om stil te staan, liefst netjes vierkant. En het lopen aan de hand zul je ook moeten trainen. Een paard met goede gangen van nature heeft een voorsprong maar twijfel je daaraan of weet je niet exact hoe de gangen door een jury beoordeeld worden dan kan het best een ingewikkeld verhaal worden om zelf te trainen. Je kunt veel doen met voer en stalmanegement maar ook daar is het wel van belang je paard te kennen en te weten of je paard door je keuzes wel zal verbeteren. Een fokdag kijken is super en dan weet je inderdaad hoe het gaat. Maar weet je ook waar de jury echt naar kijkt? Wij hebben een paard wat goed kan stappen maar aan de hand wat terughoudend is in draf. Dat moet je dan wel weten te trainen. Ik denk dat je jezelf die vraag moet stellen. Waar kan of moet ik mijn paard verbeteren en hoe pak ik dat aan? Dat kan alleen als je wel echt weet hoe de jury een paard beoordeeld. Zonder dat duidelijk te hebben is het moeilijk om te weten hoe en wat te trainen.

Getty_Maan

Berichten: 2601
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 22:18

Wat zijn Quick en reitse al groot zeg, Quick heeft even een volwassen paard nodig om hem op z'n plek te zetten.. leren ze wat meer respect te hebben.

Sterkte ivy, super knap dat Odin de finale heeft bereikt, belooft nog veel goeds voor de toekomst.

Hier verwachten we eind februari begin maart nog 2 Friese veulens. Een Auwert en een Dedmer.

Ook verwachten we van een pensionklant nog 2 haflingerveulens in mei.

Heb nog nooit zoveel veulens meegemaakt, hopelijk gaat alles goed.

Ook wordt Maan haar vriendinnetje dit jaar 3, wel pas in juli, maar ze is toe aan wat nadenk werk. Zij is een nakomeling van Michiel, ben heel benieuwd hoe zijn wordt.

Oh en even over de keuring, hier gaan dit jaar 2 4-jarige merries voor de keuring, zij gaan in elk geval 2 weken in training bij de eigenaar zijn nichtje die dit als werk heeft.

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 22:43

Leuk dat er weer veulentjes gaan komen bij velen! Hier dit jaar helaas geen veulens. We zaten wat laat in het seizoen. Dit jaar willen we er sowieso drie laten dekken maar wellicht worden het er vier. Die merrie zou ook naar de keuring gaan dit jaar. Ze loopt nu nog in het land dus volgende maand willen we haar naar huis halen om wat met haar te gaan doen.

SunnyHorse
Berichten: 1268
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 23:18

Sannatris, leuke foto’s. Wat staan ze daar braaf!
Quick herinner ik zelfs de geboorte nog van, maar wat is ook alweer het verhaal van Reitse? Van wie is hij er een van? In jullie eigendom? Wat zijn de plannen met hem?

SunnyHorse
Berichten: 1268
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 23:31

Jinthe, dit jaar geen veulens, volgend jaar misschien wel 4, dat is een leuk vooruitzicht Heb je al een keuring op het oog om de merrie heen te brengen? En ook al hengsten uitgezocht?

Getty, ben heel benieuwd naar jullie beide veulens, schiet al op! Ook nieuwschierig naar Auwert veulen, of ik iets erin herken van ons Auwert veulen.

Ivy lees gewoon over je bericht heen! Ziekenhuis?! Jakkes, niet goed dus. Hopelijk mocht je inmiddels naar huis, en ben je herstellende. Super knap trouwens van Odin. Mag je trots op zijn.

ivy_power89

Berichten: 5866
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 23:57

Ja ik ben alweer 3 dagen thuis.
Na 10 nachten zh zonder slaap vond ik het wel welletjes.....
Odin wordt gelukkig nog wel gereden, daar maak ik me niet zo'n zorgen over.

sannahtris
Berichten: 434
Geregistreerd: 01-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 14:41

SunnyHorse schreef:
Sannatris, leuke foto’s. Wat staan ze daar braaf!
Quick herinner ik zelfs de geboorte nog van, maar wat is ook alweer het verhaal van Reitse? Van wie is hij er een van? In jullie eigendom? Wat zijn de plannen met hem?


Reitse hebben we als 6 maand oud veulentje erbij gekocht als ‘speel kameraatje’ dit klikte heel leuk tot vorige maand Quick laat hem geen seconde met rust en jaagt als het waren op hem dus staan nu even appart , en komen straks gewoon met andere ruinen. Te staan dus ik hoop dat dat gedrag van quick dan over is.
Reitse is een super brave echt een makke beer, met een 2 e premie en is van Mees X Bartele .
Wat ik hiervoor als zei 1 van de drie zal over 1/2 jaar verkocht worden of dat reitse word nog geen idee..
Denk zelf van niet aangezien het een super fijn dier is. Maar wie weet bij een heel goed bod of iets.hij is officieel van mijn vriend dus hij bepaald uiteindelijk :+

Getty_Maan

Berichten: 2601
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 11:18

Verkopen, bah. Ik ben zo iemand die alles wil houden en alles leuk vindt..

1 maart wordt Grytsje 4 jaar, ze is de laatste tijd erg fit en fris :+. Als ik aan de longe draf vraag, komt er een flinke galop uit en een bok, onder het zadel doet ze dit niet, maar schrikt ze wel eerder. Ze kan in elk geval goed weg komen haha.
Blijft een leuk en eerlijk dier, altijd vrolijk.

En Hiske is vanaf dinsdag de 15e alweer veilig om te bevallen. In 2020 beviel ze op 319 dagen, dus dat zou op valentijnsdag zijn. Maar het lijkt erop dat nu iets langer wacht en dat hopen wij ook. Ze is echt tonnetje rond.. zal straks eens een foto maken.

Getty_Maan

Berichten: 2601
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 17:08

Dikke Hiske, ze heeft een zuchtplaat onder haar lijf.. Maar verder wel fit.

Afbeelding

En Maan, ziet naar mijn idee ook goed uit.

Afbeelding

SunnyHorse
Berichten: 1268
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 20:56

Lastige keuzes Sannatris. Zo’n braaf karakter is natuurlijk ook heel wat waard. Hopelijk treft Quick straks een kudde die hem op zijn plek kan zetten, soms is dat nodig

Hiske staat er goed bij. Zucht kan in principe geen kwaad toch? Maan heeft een mooi gezonde glans! Ben benieuwd naar de bevalling van Hiske. Duimen dat alles goed gaat.

Wij mogen nog 12 weken wachten.
Veulen van de week wel heel duidelijk zien bewegen. Zo leuk.

Met dressuur/ galop is het in eens goed merkbaar dat er een bolletje in de buik in de weg zit. Achter onder treden is net een tikkie langzamer en minder ver. Ach, het mag.

Genoten van zonnetje en dekentje kon er lekker af. Dan mag ze graag door de bak hupsen. Afbeelding

En dan moet het soms ook even gek

Afbeelding

suus_toes

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-05-07
Woonplaats: Eenrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 11:13

Mijn knappe dieuwke heeft even voor de lens gestaan <3


Afbeelding

En uiteraard samen met haar stoere vriendje. *D
Afbeelding

ynekes

Berichten: 332
Geregistreerd: 10-05-08

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 10:54

Mooie foto's Suus! Prachtig!

Ivy.. wat naar om te lezen. Hopelijk knap je snel op. Toch superstoer dat Odin de finale haalde. Er doen zoveel mee.

Nadia.. Leuk dat je met je ruin nr de keuring wil. Er worden niet veel ruinen gekeurd tijdens de stamboekkeuringen. I.m.o. is het bijna niet te doen om je paard niet ergens in training te zetten. Het is allemaal zo geprofessionaliseerd. Maar met juiste voorbereiding thuis kom je misschien ook ver. In ieder geval een mooi doel.

Getty bij jou schiet het al op dus. Bijna veulentjestijd. En wat ziet Maan er mooi uit.. hoe groot is ze?

Quick en Reitze zijn al hele mannen. En Quick is dominant dus? In een groep krijgt hij misschien ook een keer de kous op de kop. Wel mooi dat jonge spul maar soms ook een heel gedoe wanneer ze elkaar zo opjagen en de een zo veel dominanter is.

Hier moeten wij ook nog een week of 12 wachten op ons veulentje. Onze Yfke had twee jaar terug placentitus maar het gaat tot nu toe nog goed. Heel veel zin in ons Auwert veulen. Paar weken terug zijn we langs geweest bij de nieuwe heuvel. Vond Auwert en Boet beide erg mooi en modern. Zo benieuwd hoe onze Auwert wordt en ook wat het wordt.

Onze merrie Swarte is na het late spenen van Pien inmiddels weer actief mee op pad en moet nog een punt in het Z1 halen voor haar sportpredikaat. Dochter zou vandaag met haar starten maar de wind gaat weer aantrekken. Maar even bekijken of ze wel kan gaan. Als zij sport is gaan we nog keertje met haar fokken. Dus dan mogen we weer "kiezen"

Getty_Maan

Berichten: 2601
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 00:08

Alsof ze op mij gewacht heeft, hier een prachtig luxe merrieveulen geboren *\o/*

Na mijn werk was ik bij hiske en nu had ze melk druppels en bij het lopen spoot het eruit. Dus zei al, dit wordt vanavond, maar ze kromp al af en toe ineen alsof ze weeën had.

En 18.20 uur was er heel vlot een prachtig fel merrieveulen.

Dierenarts is wel geweest voor de nageboorte en veulen heeft met de sonde biest gehad. Het laatste stukje om de tepel te vinden lukte niet.

Maar poeh, het is echt een pittig merrietje. Helemaal verliefd <3

Afbeelding

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 08:03

Gefeliciteerd :o

boemel

Berichten: 8506
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 08:17

Gefeliciteerd!

ljongema
Berichten: 23
Geregistreerd: 11-04-19

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 08:35

Gefeliciteerd!

Syberdepiep

Berichten: 1601
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 10:45

<3 gefeliciteerd!

Lys_PPA

Berichten: 1359
Geregistreerd: 30-09-19

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 10:56

Gefeliciteerd!!

SunnyHorse
Berichten: 1268
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 10:59

Ah, Getty, prachtig veulentjes nieuws! Gefeliciteerd!

M_arjolein

Berichten: 1455
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 10:59

Super gefeliciteerd! *\o/*