Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jamiejoyce

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 17:23

Welkom Woenstein leuke fries!
Ik kan me ook vinden in het commentaar van de jury.
Maar gewoon veel kilometers maken dan komt het echt wel goed hoor. Lekker verder trainen en gewoon weer op wedstrijdjes gaan.
Ik rij wel 10 x onderling voor ik echt officeel ga maar ik heb rot eigenschap perfectionist

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 17:27

Ik kan nog niet echt wennen aan die knalkleuren op wedstrijd... ik hou het toch liever allemaal wat rustiger. Soms zie je in bruintinten wel mooie combinaties voorbij komen, dan is 't met het paard een geheel. Dat vind dan ook ik echt heel mooi. Bij friezen vind ik toch gewoon zwart/wit het mooiste. Klassiek en rustig... Maar de meeste friezen hebben ook een wat imposanter uiterlijk en door je eigen kleding rustig te houden komt dat ook mooi naar voren vind ik.
Maar trek je van mijn smaak wat dat betreft niet teveel aan, ik heb sowieso wel een redelijk klassieke/nette smaak, ook gewoon in het dagelijks leven :o

Welkom Woestein! Volgens mij zag ik die foto's ook op facebook al een keer voorbij komen? of friezenforum? of ergens anders op bokt? ik weet het niet meer haha
Kilometers is belangrijk inderdaad, zeker tegen de spanning. Gewoon de tijd voor nemen. Als zijn accu snel leeg is kun je ook prima gewoon 1 proefje rijden. (ik heb altijd ruim los gereden en de eerste paar wedstrijden maar 1 proefje totdat hij beter om kon gaan met de spanning en nu doet hij er ook prima 2). Gewoon kijken wat voor jou het beste werkt! Lessen op locatie kan ook fijn zijn, voor het kilometers maken, dan heb je ook direct iemand erbij die je begeleid om die spanning af te laten vloeien.
Kort in de hals is lastig inderdaad, dat steekt met spanning dan wel heel erg de kop op. Hopelijk helpt het kilometers maken en dan komt dat vast en zeker helemaal goed met jullie +:)+ En slanke knappert hoort, die Euwe! Hij wordt dit jaar 6 neem ik aan? Is ook nog jong... je laatste foto is al een heel mooi moment :D
(Welke regio woon je? Voor spanningsdingetjes en les op locatie... er is in frieschepalen regelmatig een lesdag met jenny veenstra, die is daar echt top voor! Ik had eerste keer ook veel spanning, maar door haar les (op locatie) voor m'n debuut ben ik echt veel rustiger en vol vertrouwen naar m'n eerste wedstrijd gegaan. In de ring alsnog spanning maar met losrijden liep hij toen al wel zoals thuis dus mijn doel was toen al ruimschoots gehaald. Kan het je zeker aanraden, jenny kan daar echt heerlijk nuchter doorheen prikken *\%/* :))

Hier heeft er weer eentje heerlijk gelopen! Het wijk-kwartje rinkelt al goed. Het heeft de bodem nog niet helemaal bereikt maar het is onderweg hahaha dus dat komt vanzelf!
Wat vinden jullie van middengalop op de volte trouwens? Ik vind dat echt waardeloos... Op de lange zijde kan hij echt al wel een mooi middengalopje laten zien maar op de volte verliest hij sneller balans en dan kan hij ook wel verruimen maar dan gaat m'n volte veel sneller uit model :') Ik vind middengalop op de volte in ieder geval een stuk moeilijker als op de lange zijde :\

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 17:42

Ik vind op dressuur wedstrijd grijs bruin en zwart wit het mooist.
met springen vind ik het wel weer erg leuk dat men een gekleurd jasje draagt zoals rood blauw of oranje

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 17:59

Middengalop ben ik nog laaanng niet mee bezig :P Dus daar kan ik je niet mee helpen. Überhaupt galop vinden wij nog erg moeilijk..

Voor wedstrijd wil ik een set met antraciet/wit/zwart hebben <3

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:16

Meiden, ik ga me hier nu toch echt afmelden.
Ik houd het echt niet bij en om alleen elke keer alleen wat over mezelf te plaatsen vind ik ook niet netjes.

Veel succes met jullie zwarte parels! :)

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:24

Wat jammer leuke! Je bent altijd weer welkom :)

Woestein, welkom. Leuk dat je mee komt praten!

Toevallig heb ik vorig jaar een jasje gekocht voor 15 euro, heel dun. Hoop toch echt dit jaar nog te kunnen starten. Zijn al wel begonnen met galopperen aan de longe doet ze t super heel rustig maar onder de man plat door de bochten haha ff oefenen nog!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:35

Lauke er zijn er meer die niet altijd kunnen reageren dat is geen probleem hoor.

Ik ga op equitana opzoek naar een mooi grijs jasje bijpassend met mijn nieuwe rijlaarzen.

Paarden vanmiddag heerlijk in het zonnetje buiten gehad. Even vitamine D oppikken. Zondag met jenny naar het strand nu al zin in!

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:38

Lauke niet weg gaan joh en gewoon inbreken wanneer je wilt :-)

Laura ja zin an joh!! Ben zo benieuwd hoe doutz het gaat vinden

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:39

Leuk Angenieta om je hier met Euwe te zien ;-)

Ik had de afgelopen dagen dus niet gereden omdat ik moest werken, gisteravond heeft ze even in de bak lopen racen en vanmiddag wilde ik de training weer oppakken. Maar mw stond in standje hard-harder en overal doordrammen, dus ik heb de training maar laten varen en heb haar laten uitrazen, heel veel rondjes gegaloppeerd, soms zelfs met lange teugel. Gewoon even gaan met die banaan dus. Dan moet je ook je geplande training aan de kant kunnen zetten en omswitchen. Morgen gaan we weer echt aan het werk.

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:41

Oh ja, het HHjasje vind ik nu nog niet te warm maar ik ben een koukleum dus ik denk dat ik daar de hele zomer wel in door kan blijven rijden. We zullen zien, als het heel erg warm is dan neem ik voor de zekerheid gewoon mijn andere jasje ook mee zodat ik kan wisselen als het HHjasje te warm blijkt.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:47

Welkom woestein!

Tjah temperatuur... Ik loop met dit weer al compleet rood aan, ik heb gewoon altijd een tomaten kop :+

@ilsemarie, ik hou ook nooit zo van midden galop op de volte, mijn volte word altijd een ei daardoor. Op de lange zijde is het makkelijker idd dan is het ook makkelijker om de overgangen mooi gesloten te houden.

Net even gereden met klasien maar mijn god he... Mevrouw was niet vooruit te branden vandaag -O- eens even flink moeten aanpakken, na 3 kwartier had ze eindelijk weer zo iets van oh ja ik moet opletten, daarna nog een kwartiertje even lekker goed gewerkt en toen maar uitgestapt. Morgen maar weer verder :) .
Heb vandaag haar manen eens onderhand gevlochten, ziet er top uit vind ik :D , ik deed voor de gewone dagen altijd een simpele vlecht en voor de mooi een vlecht boven op de manenkam... Maar vind stiekem dit veel mooier staan dus zondag met de wedstrijd doen we het ook maar zo :j

Afbeelding

Afbeelding

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:48

vinden jullie dat niet erg dan?
Lees vaak wel alles mee enzo, dus wat dat betreft zou ik jullie ook niet ontvolgen, vind het veel te leuk om al die verhalen te lezen haha, maar voel mezelf elke keer zo banketstaaf als ik wat te vertellen heb, maar eigenlijk weinig tijd om te reageren.

Zal wel proberen om iig op de laatste pagina dan even te reageren :)

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:50

Emma wauw!! Prachtig! Ik wil ook zulke manen voor douwe zucht.....ik blijf duimen dat het dikker wordt genoeg nieuwe haartjes zeg maar boven aan.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:52

Ik heb nog nooit in zomertenue gestart... Als het voor mij te warm is om met jasje te rijden dan is het voor paardlief ook te warm om te lopen. Het moet voor ons beide leuk blijven. Als ik het echt te heet vind meld ik me gewoon af, of als ik aan arjen zou merken dat hij het slecht trekt ook. Hij gaat voor me door het vuur en daar maak ik geeb misbruik van. (merk nu met verharen ook dat hij met de zonnige dageb nu moeite heeft, als ik merk dat hij morgen na 1 proef leeg is ga ik m echt niet door de tweede heen slaan, ben niet gek.)
Vind t bij zulke extreme temperaturen eigenlijk ook geen doen voor de jury, die zitten vaak in de brandende zon, daar heb ik nog meer medelijden mee als met mezelf. Wij hebben te paard nog een briesje door de snelheid haha
Maar ben benieuwd hoe dit jasje zich gaat houden tijdens warm weer, 98% scheerwol is misschien toch net iets te :')

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:53

Heerlijk emma!! En lauke, gewoon blijven kletsen. Ik heb ook vaak genoeg geen tijd. Gewoon weer inhaken waar we dan zijn ;)

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:56

Wooow hoe krijg je het voor elkaar zo'n vlecht!! Lukt mij nou echt niet.. Of het zit 2 minuten mooi en daarna zakt alles eruit!!

Leuk Laura, dat je ook naar equitana gaat, ik ben ook aan het plannen om te gaan :D

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:58

Als ik een gewone simpele hengsten vlecht maak zakt het bij mij ook heel snel uit := heb dit onderhands gevlochten dus in plaats van dat je elke keer een streng er overheen slaat, sla je hem er onder door. Daar door kun je het veel strakker langs de manenkam houden. Ben wel heel benieuwd hoe lang dit goed blijft zitten, wss is het morgen ook weer uitgezakt nadat mevrouw in de modder heeft gelegen :')

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:05

Mooi gevlochten hierboven! Ook echt mooie dikke lange manen!
Ik had het afgelopen wedstrijd opgedeeld in 2 vlechten, dus aan elke kant 1 :D Stond ook erg leuk :)

Middengalop is voor ons juist nog wel even fijn op de volte. Verna is snel van het overspringen als ze recht moet blijven. Heb daar zelfs al moeite mee op de stukjes van de korte zijde richting volte en het stukje daarna. Rechtsom blijft lastig, al heeft ze al veel meer balans ontwikkeld. Het is wel zo dat je op een recht stuk die middengalop er mooier uit kan rijden. Op de volte vind ik het lastig om echt verschil te laten zien, al is het kwa gevoel overduidelijk haha.

Ik heb gister m'n L1 debuut gehad *\o/*
Was eigenlijk meer omdat ik de B proefjes zat was en wat ervaring wou op doen in het L1. Wetend dat ze het thuis wel kan, zolang niet alle onderdelen achter elkaar zitten :)) Had dus ook niet echt verwachtingen.
Ze was ook erg gespannen, al ging het met inrijden eigenlijk heel fijn. Ze was redelijk goed aan het been, ging netjes opzij, verruimde goed en nam der buiging aan.
Eerste proef ging voor mijn gevoel heel rommelig. Veel spanning, ze werd wat sterk en tegen de hand (is wel te zien op het filmpje, maar doordat ze wel redelijk in houding blijft ben ik er helemaal niet op afgestraft := ) Maar door dat gevoel ga ik er ook te veel aan zitten en voelt het allemaal nog slechter haha. Maargoed, de jury dacht er anders over want had 184 punten *\o/*
2e proef begon netjes, wijken ging nu alleen wat minder en in de galop sprong ze over. Dus dat zijn van die puntjes wat niet had gehoeven, zonde! Verder was ze ook helemaal op en had het idee dat ik continu aan het aandrijven was en er kwam gewoon geen reactie. Op een of andere manier zie ik dit ook niet heel erg terug op het filmpje _O- resultaat: 185 punten *\o/*

Snap er niks van, filmpje en protocol zijn redelijk gelijk, maar mijn gevoel wijkt zo onwijs af. Maar toch erg tevreden, ben benieuwd wat de punten zijn als het wel gaat zoals ik het graag zou willen :P

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:08

Mijn'groom' vlecht ook altijd onderhands. Het zit steviger en vind het zelf ook mooier. Maar jemig, wat een partij manen heeft die van jou!!! Wauw..
Afbeelding

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:09

En nog even een vraagje, vinden jullie haar te dik?
Op m'n protocol stond een opmerking dat ze haar in overconditie vond.
Had zelf juist het idee dat ze eindelijk op een goed gewicht zat zo. Het klopt wel dat ze bij ons liever te veel dan te weinig voeren, maar Verna is echt wel afgevallen de laatste maanden.
Afbeelding

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:13

Ik vind haar er goed uitzien hoor lauke, misschien kan er nog een beetje af maar vind haar absoluut niet te dik! Ik heb ze ook altijd liever iets ronder dan te dun.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:17

Super Lauke!! Gefeliciteerd met je winstpunten :D
Ik ben wel benieuwd of dat bij jou verschil gaat maken... Wat ik in de B heb gezien is dat het eigenlijk geen verschil maakt. Arjen voelde in het begin ook hopeloos maar op film leek het bijna netje zo netjes als nu terwjil het kwa gevoel echt een wereld van verschil is. De hele proef is nu iets netter afgewerkt (kwa hoeken ook enzo) maar scoor nog steeds ongeveer dezelfde punten. Vind de proeven zelf natuurlijk wel veel fijner omdat ik er meer aan kan rijden maar het plaatje is niet heel anders en daarom de punten ook niet denk ik.

Ik denk dat het meer haar bouw is dan te dik... ze heeft helemaal geen buikje ofzo. Arjen heeft meer pens hihi maar verder lijkt die wel wat op haar kwa bouw. Hij is wat korter en wat meer propje, dat oogt natuurlijk ook al snel dik. Die van jou is ook een iets ouder type, die zijn gewoon breed!

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:20

Echt wat een gezeur van die jury lauke! Ze zeggen nooit wat over te magere paarden.. Ik vind haar absoluut niet te dik, al moet ze voor 't mooie niet dikker worden voor de sport. Friezen zijn nu eenmaal wat groffer gebouwd!
Zie ze veel liever iets te dik, wat deze niet is. Dan te mager..

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:21

Ik zeg er mag nog iets af lauke. Gefeliciteerd met je punten! Onderhands vlechten geprobeerd maar ik snap er niets van. Iemand die het me uit kan leggen?

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 19:23

Ik weet het niet ilsemarie, ze mag zeker nog een stuk stiller in de aanleuning.
Had ook zeker verwacht dat dat in t L1 wel wat strenger beoordeeld zou worden.

Zie ook altijd heel erg verschil tussen de punten begin van de proef en halverwege. Begin vaak met 7'es en dat druipt dan af naar 6'en en 5'en haha. Hoe langer we bezig zijn, hoe meer spanning en hoe meer ik ga doen, wat het juist nog meer tegenwerkt.

Haar bouw is indd wel een factor. Het is een Jasper en dat is goed te zien :j Fijn dat jullie het kunnen bevestigen dat ze niet echt veel te dik is :) Dat er nog ietsje af kan klopt idd wel. Soms zie je dat soort dingen zelf niet meer. Ik ben haar namelijk gewend als drachtige dame haha.

wel fijn dat jij die spanning er wat uit hebt kunnen krijgen en nu wel fijn kan rijden. Heb je daar nog tips voor of is dat gewoon en kwestie van kilometers maken?