[HK]BPL5 In volle vaart kletsen we door over het Barok Paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hosante

Re: [HK]BPL5 In volle vaart kletsen we door over het Barok Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 07:56

Ik heb ze ook aan huis staan, en ja als het gaat vriezen valt het niet mee, maar met zo'n waterzak wordt het al een stuk makkelijker om water te geven, en als de wei bevroren is mogen ze de wei op en anders in de paddock, ze staan meestal met 2 tot 4 paarden tegelijk in de paddock en dat gaat super. Ik heb 3 paarden op matten staan en dus weinig stro (alleen voor maagvulling) en 3 op stro en dat gaat super.
(Ze zijn niet allemaal van mij hoor)

Hosante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 07:56

Ik heb ze ook aan huis staan, en ja als het gaat vriezen valt het niet mee, maar met zo'n waterzak wordt het al een stuk makkelijker om water te geven, en als de wei bevroren is mogen ze de wei op en anders in de paddock, ze staan meestal met 2 tot 4 paarden tegelijk in de paddock en dat gaat super. Ik heb 3 paarden op matten staan en dus weinig stro (alleen voor maagvulling) en 3 op stro en dat gaat super.
(Ze zijn niet allemaal van mij hoor)

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:29

Is er iemand die iets kent van de verschillende Lusitanolijnen? Ik heb eens Figo's papier uitgepluisd.

Figo is een zoon van Quiosque (v Mexico), die langs moederskant dan weer een afstammeling is van Maravilha.
Aan moederskant is zijn grootvader Umbaba.

Heb al een en ander opgezocht, en dat blijken niet echt slechte voorvaderen te zijn. Kent iemand hen?

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:21

Daar kan ik je helaas niet mee helpen!!

Een waterzak heb ik ook ja ;-) maar bij ons is echt alles buiten bevroren en dan moet ik serieus met kruiwagen het huis in om de waterzak te vullen, daar wordt mijn moeder niet vrolijk van!
Nee, ik ben gewoon erg blij met die oplossing, bovendien heb ik daar ineens veel meer aanspraak door andere paardenhouders, heb ik daar veel nieuwe vrienden opgedaan en kan ik veel oefenen op samen rijden met andere paarden, en bovendien ga ik dan weer oefenen met buiten rijden daar, dus daar heb ik zin in!

Hmm, straks ga ik met de zitmaaier van de buren eens proberen of ik door de hoge stukken van ons weiland kan maaien! Daar poepen de paarden altijd, en ik krijg het niet meer weggewerkt! En natuurlijk eten ze daar dan ook niet meer, dus dat staat in no time super hoog!

Hosante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:31

Ikzelf weet weinig van Lusitano's maar waar ik les van krijg Pedro d'Almeida zal dat absoluut weten.

Lange gras, ik ken het probleem, wij maaien ook regelmatig.

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:52

Zou je hem eens naar Maravilha en Umbaba kunnen vragen? Naar die twee ben ik het meeste benieuwd!

Hosante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 20:06

Ik zie hem over 3 weken maar zal hem een mail sturen. Hij zit meestal in Belgie.
gr. Ingrid

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:05

Oh, bedankt, heel lief van je!

Voedernijd is intussen helemaal onder controle (voordeel van een paard dat snel dingen oppikt :) ) Hij huppelt niet meer ongeduldig zijn stal door, maar gaat netjes aan de kant staan en geeft mij ruimte om zijn voer in zijn bak te doen. Terwijl hij eet, kan ik hem nu ook weer gewoon aanraken.
Vanmiddag een testje, Figo krijgt een nieuw weidemaatje. Dat wordt een vierjarige PRE-hengst, een prachtig dier om te zien! Ze hebben al uitgebreid kennisgemaakt over de draad heen en dat lijkt wel te lukken. Quadro is ook niet echt een dominante hengst, en Figo stelt zich naar andere paarden heel goed op. Ik verwacht dus niet echt problemen :)

Ik heb ook wat foto's gevonden van papa Quiosque en opa Umbaba (helaas niet van overgrootvader Maravilha)

Papa Quiosque: http://www.lurvely.com/photo/486968106/Grullo_Lusitano_Horse_Quiosque/
Opa Umbaba: http://www.onespiritranch.com/images/umbabaportuguesestallion.jpg

Zijn mooie kleurtje is onmiddellijk verklaard :)

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:54

Ik weet het niet meer zeker, maar kan me herinneren dat keona hier op bokt een merrieveulen van dezelfde vader heeft..

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 15:29

Quiosque is toch van die bekende Nederlandse fokster? Heel gaaf paard!

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 15:50

Romina Steiner he? Ik heb haar een berichtje gestuurd via Facebook gisteren, even afwachten dus!
Hij staat in elk geval niet meer tussen de hengsten op haar website.
Als Figo maar half zo stoer wordt, vind ik het allemaal best okee :)

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 15:53

Ja! Ok ben benieuwd :D zij heeft zoveel gave paarden staan.. En normaal gesproken wordt Figo natuurlijk ook zeker half zo stoer met zo'n vader :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 18:21

Figo wordt vast net zo stoer! 8-)
hoe ziet zijn moeder er uit?

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 21:57

Oh Ellis, hoe gaat't nu met Fifi? Is er al verbetering?

Figo's moeder is Alteza (v. Umbaba), van haar vind ik online geen foto's, maar vorige eigenares dacht dat ze die nog wel ergens had. Ben benieuwd!
Nieuw weidemaatje en Figo zijn dikke vriendjes! Heb zelf nog een halfuur staan knuffelen: hoofdje op mijn schouder en genieten van het gekriebel!

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 23:37

mooie ouders/voorouders zeg!! dat beloofd idd wat!!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 19:53

LiesbethDW schreef:
Oh Ellis, hoe gaat't nu met Fifi? Is er al verbetering?

Ik stap nog braaf 2x per dag 10 min (da's 's morgens voor mijn werk best vroeg).
's Morgens doet ze heel braaf, s'avonds is ze vaak wat drukker...
maar goed, ze staat ook maar te staan.
In stap loopt ze wel duidelijk beter, alleen als ze net van stal komt is ze nog een paar passen slecht...
afwachten dus maar...

volgende week 10 en 20 min stappen en dan weer kijken...

Hosante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 14:56

Hierbij het antwoord op je vraag:

Helo Ingrid, Marvilha , als het een Veiga is, is een mooi paard die enlele goede zonen heeft gegeven.
Quiosque ken ik niet. Mexico is niet slecht.
Gr, Cathy.

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 17:33

Woehoe, ik heb mooi voor 50euro een nieuwe body protector op de kop getikt in een dikke uitverkoop! Eindelijk heb ik zo'n ding, dan voel ik me nog zelfverzekerder denk ik, en dan ga ik gewoon weer mee naar buiten! :-)
Ook een nieuwe staldeken van 200gr. Ook een mooie.. donkerbruin met paars, past heel mooi bij haar!
Kent iemand die winkel? County Mill in Nijkerk? Echt een hele mooie winkel met een binnenmanege waar je drukpunten van zadels helemaal in een computer kan laten verwerken e.d. Hebben voor western spullen, voor endurance, voor horsemanship en parelli en natuurlijk gewoon voor dressuur en springruiters... geweldig! ik keek mijn ogen uit ;-)

Verder heb ik gisteren mijn winterstalling weer gereserveerd en een mooie stal aan de voorkant uitgezocht. Ik sta als tweede in de rij, dicht bij de grote schuifdeur dus veel uitzicht naar buiten, veel aanspraak van iedereen die binnenkomt en vooral uitzicht op de HELE stal! De binnenbak kan ze zien, de poetsplaats, de kantine en de buitenwereld... helemaal goed dus. We hebben daar voergangen en Chim moet dan haar eten gaan delen met de stalmascotte, een 28 jarige shetlander. Dus daar zal ze vast ook wel rustig mee kunnen eten, al vond ze m vorig jaar wat eng! haha

Nou even een ego post, maar ben weer helemaal blij :D

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 22:16

Dankje, Ingrid! Is inderdaad een Veiga :)

Ellis, dus toch al wat beterschap dan! Komt wel goed!

Geeske, fijn, zo'n koopje :) En zeker wel geruststellend dat je alles voor de winter in orde hebt?

Vandaag geen paardendagje: ben mijn bruidsjurk gaan uitkiezen en ben er helemaal verliefd op :)
Gisteren wel nog een weekendje Loon op Zand geboekt, net als vorig jaar heerlijk drie dagen paardrijden en genieten! We logeren telkens in Herberg De Brandt, maar dit jaar ga ik op een geleende Haflinger :)

Hosante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 07:54

Goed gedaan Geeske, die van ons zijn gisteren op stal gegaan. Allemaal lekker droog kunnen slapen.

De Bruidsjurk gevonden, we willen natuurlijk wel foto's van de grote dag zien.
Mocht je meer willen weten kan ik natuurlijk altijd het email adres van Cathy geven.
Ze woont volgens een km of 10 van Maldechem, weet even niet precies hoe het plaatsje heet.

gr. Ingrid.

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:54

Oeh wat leuk, een bruidsjurk uitzoeken! Is het een mooie geworden? (ja, duuuh ;-) )

Ingrid, staan bij jullie de paarden vanaf nu dan helemaal binnen? Die van mij staan snachts altijd al wel op stal, maar in de winter heb ik daar gewoon meer mogelijkheden, behalve dat ze dan overdag niet echt lekker naar buiten kunnen, maar dat zouden ze hier ook niet kunnen dus krijgen ze daar meer beweging.
Voor vandaag hoop ik dat het weer iets droog blijft tussen 4 en 5 want dan heb ik weer les...
Gisteren mijn moeder even laten filmen (ging natuurlijk maar een heel klein stukje goed en toen drukte ze kennelijk een verkeerd knopje in, maargoed) en ik schrok er eigenlijk een beetje van.. paardje gaat echt veel beter lopen en komt steeds meer bij elkaar in ontspanning, maar mijn houding!! Oei... ik zit kaarsrecht hoor, en de houding an sich is goed, maar ik kantel volledig naar voren zodat mijn boven lichaam naar voren lijkt te vallen en ik mijn benen ver achter de singel heb liggen als ik fanatiek aan het rijden ben!
wat kan ik daar tegen doen? Want ik denk dus om mijn schouders, ik denk om mijn hakken laag, ik denk eigenlijk aan alles alleen zit het complete plaatje dus toch verkeerd!

Hosante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:25

Geeske, Overdag proberen we ze zoveel mogelijk naar buiten te laten, ze zijn vanochtend ook gewoon de wei in gegaan. Mocht het nog natter worden gaan ze overdag in de paddock (waarschijnlijk in ploegen want 5 paarden op een stuk van 20 bij 20 meter is niet zo handig) 1 paard staat apart (halve PRE) en die kan zelf besluiten wat ze wil.
Ik heb gelukkig thuis een bak met verlichting dus zolang het niet gaat vriezen kan ik wel rijden. Soms wel een zwembad maar hij wordt gelukkig nooit glad.

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 13:26

Niets verklappen aan mijn verloofde! Deze is het geworden:

http://www.pronovias.us/images/pronovia ... AIRE_A.jpg

Ik moet nog twee pasbeurten en op 25 mei mag ik hem een hele dag aan :)

Ik heb Figo vandaag laten binnenstaan, erg winderig en veel regen hier. Ga vanavond misschien nog even aan de hand met hem wandelen.

Miichelle90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 13:36

Wat een mooie jurk zeg!! *kwijl*

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 13:52