[HK]BPL5 In volle vaart kletsen we door over het Barok Paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

martinique

Re: [HK]BPL5 In volle vaart kletsen we door over het Barok Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 12:03

Ja het is erg stil hier! (ik ook haha).
Ben erg benieuwd hoe de clinic was Madelief, ga zo in je topic gluren!
Ik ben niet op HE geweest, maar nu ik hier op bokt van alles lees en zie denk ik dat ik de volgende keer wel ga!
Soeske, gaaf zo'n hoofdstel! Zo 1 wil ik er op een gegeven moment wel bij hebben! Alleen Oba rijd ik niet meer, en Fiela hoeft nog geen hoofdstel in voorlopig :)
Hier gaat het verder goed. Ben met Fiëla wel enigszins aan de slag. Af en toe wat vrijwerken en met haar alleen wandelen, alleen zijn blijft erg lastig. Vrijwerken doe ik, ookal is ze nog zo jong, omdat ze echt een draak kan zijn, ze had echt te weinig respect. Ik merk nu al dat ze veel liever is en rustiger wordt :)

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 12:39

Alleen wandelen... ik ken het! Super vervelend als ze dan de draak uit gaan hangen! En aangezien de mijne al volwassen en groot en sterk is baal ik daar soms flink van!
Maar ook wij zijn druk aan het oefenen... Eergisteren was de buurman mee, die had zijn parelli stick mee (carot stick) en daar reageerde ze behoorlijk op. Ze keek er goed voor uit, dus we konden haar eigenlijk goed achter ons houden of op afstand.. dat ze dan springt is heel vervelend, maar ze springt in ieder geval niet meer recht tegen je aan dan! Want dan ben je gelijk uit evenwicht en kan madam er vandoor gaan... Ook maar zo'n ding bestellen dus!
Hoe oefen jij dat vooral?

Ik ga even je HE topic bekijken Madelief!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 13:28

dan kom ik ook maar weer eens even binnen vallen... :D :wave:

ja alleen wandelen is voor de jeugd nog niet zo simpel... 8-)
Ferro heeft er ook nog veel moeite mee.
Ik ben nu een paar keer een rondje met een ander paard meegelopen en dat vindt hij spannend, maar verder gaat dat heel goed!
Maar alleen vindt 'ie nog zo ontzettend spannend...
heen wil 'ie eigenlijk niet, en terug te hard! :D
dus alleen doe ik altijd maar een heel klein stukje, en verder even grazen op het terrein waar hij net de andere paarden niet kan zien enzo, rustig wennen maar...

Eigenwijs of koppig is hij tot nu toe absoluut niet, maar hij vindt gewoon nog heel veel erg spannend...

het wordt trouwens al een hele kerel...
Afbeelding

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 14:54

Zo dan! Hallo hé! Goed leventje!
Ik loop steeds stukjes met Fiela over het erf en door de bak, de weg op nog niet alleen.
Vrijwerken doe ik in de bak. Lastig uit te leggen haha. Het gaat erom dat ze reageert op mijn energie. Ik moet haar de bak door sturen zonder dat ze vast zit. Heb alleen een zweep als verlengstuk van m'n arm, zo weet ze ook dat ze niet in mijn ruimte mag komen. Heb het nu al een week of 2 niet gedaan, als ze wat ouder is kan ik het vaker doen. Nu werd het enigszins nodig, want ze wordt steeds groter en sterker.
Fijn dat jij ook iets hebt gevonden geeske. Wat is dat, een carrot stick?

Kan met Fiëla ook erg lachen. Oba is een heel lief paard, een beetje een koninginnetje, als je d'r per ongeluk laat schrikken ofzo moet ze echt het vertrouwen even terugkrijgen. Als ik naar haar toe loop om te aaien of poetsen of wat dan ook, laat ik haar altijd eerst aan mijn hand ruiken, dan is het goed. Fiëla is er zo een die meteen naar je toe komt en meteen aan je gaat ruiken enz.. Fiel is ook het eerste paard dat ik meemaak, dat terugkriebelt als ik haar op haar schoft of hals kriebel. Soms hapt ze ineens in m'n (tot nu toe gelukkig) jas. En nu ik wat meer met haar bezig ben wordt ze gewoon liever en zijn we allebei relaxter :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 20:32

:D
foto vertekent ook wel iets hoor, hier ziet 'ie er nog veel puppy achtiger uit...
Afbeelding

maar hij is inderdaad wel van het goede leven...
moet maar eens kijken waar ik 'm wat op kan minderen... 8-)

Vanavond heb ik voor 't eerst een rondje van een kwartiertje buiten het stalterrein gewandeld zonder ander paard erbij, maar met mijn vriend met de hond voorop.
En dat ging super@ *\o/*
Het was heerlijk rustig overal en hij liep keurig mee, af en toe een stukje dat hij even versnelde en voor me uit wilde, maar verder bleef hij keurig aan een lang touw achter me, zelfs op de terugweg en dan maakt hij meestal haast om thuis te komen!

Ik wandel altijd met een touwhalster onder het gewone halster, dan werkt wat scherper in de neus en heb je in geval van nood meer te zeggen.
Verder met een lang touw (leadrope) eraan, zodat ik nooi los hoef te laten als hij ineens weg schiet omdat hij schrikt. Dat werkt super!
Als hij teveel gaat dringen zwaai ik het touw even omhoog of tegen zijn borst aan en dan weet 'ie meestal heel snel weer wat zijn plek is... 8-)

na het wandelen heb ik 'm in zijn box voor het eerst een elastische dekensingel om gedaan, hij stond even raar te kijken van 'wat doe je nou', maar verder maakte hij er niks van, ging gewoon lekker door met hooi eten, stoer peerd!

ben blij met m'n kleine zwart man! <3

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 22:02

Heerlijk toch! Wel een goed idee voor als ik op een gegeven moment wel alleen de weg op ga, een touwhalster onder het gewone halster. Wij zitten wel echt bijna naast een vrij grote weg, dus ik ben erg voorzichtig nog.
Die andere foto vertekend idd wel, maar jeutje, wat een dikke nek vooral!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 08:26

Gisteravond hebben we weer een kleine rondje gedaan met mijn vriend en de hond voorop.
Zo in het weekend 's avonds is het super rustig overal, ideaal! :j
Afbeelding

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:03

Hij wordt echt al groot :). En ook vooral een stuk ronder ;).

Ben je er al over uit of je m eerst voor de wagen gaat zetten of toch eerst onder het zadel?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:10

Ja we zijn al aan zijn dieet begonnen... :D

Ik weet het nog niet, net hoe het loopt...
Misschien ga ik er wel een paar keer op als 'ie dat straks zelf aanbiedt qua gedrag en zekerheid en daarna voor de wagen ofzo...
we zien wel, voorlopig is 'ie nog jong zat...

Miichelle90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:15

Jeetje wat word die groot :O

Het weekend erg genoten en veel mooie paarden voorbij zien komen! En wat deed de knappe man van me vriendin het goed zeg! Hij heeft zich ook erg goed gedragen

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:16

Goedemorgen!

Wow, Ellis, die ziet er stevig uit! Mijn mannetje zal nog heel wat moeten eten om er zo uit te zien :) Wij wandelen ook regelmatig onze rondjes in de buurt van de stal, meneer is nergens van onder de indruk. Wij hebben er ook een staan die nodig op dieet moet, staat nu alleen (wel contact met andere paarden) op een paddock, zodat we kunnen controleren wat ze effectief binnenkrijgt.

Figo heeft een nieuwe hobby. Wanneer ik op stal ben, laat ik hem altijd los in de piste, dan kan ik tussendoor wat oefeningen horsefullness doen met hem. De laatste dagen duikt meneer steevast recht de (zeer ondiepe) gracht naast de piste in: die staat vol met gras dat blijkbaar lekkerder is dan in de weide.
Foto's zijn van gisterochtend, hij kwam recht z'n stal uit. (En was nog niet gepoetst :) )

Tien seconden na het losgooien:
Afbeelding

Vroeg op de ochtend, dus maar eventjes wat ochtendgymnastiek *stretch*
Afbeelding

En zo ziet hij er nu uit, toch al wat meer paard dan een tijdje geleden:
Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:29

:D haha wat grappig, daar staat vast het lekkerste gras!
hij ziet er inderdaad alweer wat beter uit, fijn dat het verder ook goed met 'm gaat en dat 'ie zo braaf is!

Ferro vond het in 't begin echt nog heel erg spannend alleen, dan wilde hij zo snel mogelijk terug naar de rest.
Rustig aan steeds een beetje langer apart laten grazen, stukje van de stal gewandeld enzo, en nu gaat het steeds beter.

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:32

Ja, als ze gewend zijn om in kudde te staan...
Bij Figo is het makkelijker omdat hij nu maar 1 weidemaatje heeft, en ik heb niet de indruk dat hij er heel hard aan gehecht is :)

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 10:27

Oh Chim is echt wel een ramp buiten hoor, als ze alleen is../ en ze is niet eens overal bang voor, het is meer een kwestie van 'en nu ga ik echt niet meer verder. wat je ook doet!'. En als je dan toch doorzet dan flipt ze gewoon volledig en moet je wel naar huis voor de veiligheid van jezelf, van het paard maar vooral ook voor medeweggebruikers e.d.! Dus daar gaan we mee bezig.
Ik loop idd ook met touwhalster met leadrope van 4 meter, stalhalsters sneuvelen hier bij bosjes, dus om daar mee te wandelen lijkt me niet veilig genoeg. Ik moet t touwhalster alleen is aan gaan passen want mijn paard heeft een snoekhoofd, lang en toch best smal, dus ik heb maat full qua lengte echt wel nodig, maar haar neus krijgt dan geen enkele druk omdat het halster daar veel te los zit!

Een carrot stick is zo'n (vaak knal oranje) stok/zweep die veel bij grondwerk wordt gebruikt. Het is echt het verlengde van je arm. Het veert niet in dus je kunt er heel precies mee werken, drukpunten aangeven, zwaaien e.d. En er kan kan nog een lang koord aan zitten als 'slag'. Daar reageert Chim heel goed op. Op een gewone zweep is ze namelijk niet zo dol, die zwiepende geluiden maken al dat zij m peert!

Pff, binnenkort weer regelingen gaan treffen voor de winterstalling! Afspraken maken e.d... Ik wil dit jaar graag een stal die uitkijkt op de poetsplaats en de rijbak. Ik denk dat paardje daar zo veel meer te zien heeft dat ze rustiger is. Bovendien krijgen ze daar automatisch wat meer aanspraak omdat ze aan de voorkant van het stallencomplex staan... achter komen alleen eigenaren die daar hun paard hebben staan. Ben heel erg benieuwd hoe ze het dit jaar gaat doen, maar misschien als ze alles de hele dag kan bekijken en het niet alleen hoort, dat ze dan rustiger is tijdens het werken!

Hosante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:21

Zag weer leuke foto's voorbij komen, ik heb van het weekend mijn paardjes maar in de wei laten staan.
Zaterdag heel de dag geschreven bij het kampioenschap mennen op Ermelo is toch weer anders kijken dan naar een gewone dressuurwedstrijd.
Zondag helemaal niets gedaan alleen de wei schoongemaakt.

FF goed onderhandelen over je stal, ben benieuwd of het werkt voor Chimanga

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:51

Succes ermee, Geeske! Ik blijf deze winter staan waar we nu staan: zeer kleinschalige stalling, voldoende weidegang en in de winter op paddocks in duo's. Geen binnenpiste, maar aangezien ik deze winter nog niet met Figo aan het werk ga, is dat ook niet nodig.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:44

Geeske, sta jij altijd in de zomer ergens anders dan in de winter?

Lastig dat Chim nog zo moeilijk alleen is...
kwestie van doorzetten, iedere keer een stapje verder, gaat het vast goed komen!

Liesbeth, klinkt als een fijn plekje!

Ik heb nog nooit stallen met een binnenbak gehad...
Mijn merrie staat bij mensen thuis die zelf ook Lusitano's hebben. Ik heb haar via hen gekocht en ze is er blijven staan.
Ze heeft daar een paddock en we hebben een buitenbak.

Mijn kleine man staat op een kleine eenvoudige pension ernaast, een oude boerderij waar in de oude varkensstal 8 mooie ruime boxen zijn gemaakt.
In de winter staan ze daar allemaal apart in kleine paddocks overdags, en in de zomer in een koppel in de wei (en 's nachts op stal), er is daar ook een kleine buitenbak.

Aan het eind van de straat is de rijvereniging met 2 goeie buitenbakken met verlichting, daar ben ik lid van en dan kun je er altijd rijden als er geen les is.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:48

Nouvel schreef:
Geeske, sta jij altijd in de zomer ergens anders dan in de winter?

Lastig dat Chim nog zo moeilijk alleen is...
kwestie van doorzetten, iedere keer een stapje verder, gaat het vast goed komen!

Liesbeth, klinkt als een fijn plekje!

Ik heb nog nooit stallen met een binnenbak gehad...
Mijn merrie staat bij mensen thuis die zelf ook Lusitano's hebben. Ik heb haar via hen gekocht en ze is er blijven staan.
Ze heeft daar een paddock en we hebben een buitenbak.

Mijn kleine man staat op een kleine eenvoudige pension ernaast, een oude boerderij waar in de oude varkensstal 8 mooie ruime boxen zijn gemaakt.
In de winter staan ze daar allemaal apart in kleine paddocks overdags, en in de zomer in een koppel in de wei (en 's nachts op stal), er is daar ook een kleine buitenbak.

Aan het eind van de straat is de rijvereniging met 2 goeie buitenbakken met verlichting, daar ben ik lid van en dan kun je er altijd rijden als er geen les is.

Jij staat ook wel heel ideaal! Naar zoiets was ik op zoek (en nu mis ik het land nog steeds....). Ook wel handig dat de vereniging zo in de buurt is, kan je ook goedkoop lessen :).

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 14:06

er waren 2 stallen vrij pas... 8-)

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 14:13

Er is wel een buitenpiste met verlichting, dus als het niet al te bar wordt, kan die gewoon gebruikt worden.
Vorige winter ben ik met mijn bijrijdpaard wel verhuisd naar een stalling met binnenbak, omdat de eigenares onder alle weersomstandigheden wou doortrainen.
Ik zie wel wat het geeft eens hij onder zadel is, maar ik vind ons plekje in ieder geval heel leuk! (Dat zal ik deze winter wellicht niet meer zeggen wanneer ik met jerrycans water moet rondzeulen :) )

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 16:04

ja mijn plekjes zijn ook niet echt luxe, maar je kunt er wel lekker rommelen en met je paard bezig zijn en ze kunnen lekker veel naar buiten, dat is wel fijn...

zonder binnenbak is in de winter soms behelpen, maar ik heb het altijd nog overleefd hoor!
dan rijd je een paar weken soms wat minder, maar dan kun je vaak nog wel wat wandelen of wat anders doen...

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 22:12

Ik heb ook geen binnenbak.. Zelfs geen verlichting bij de buitenbak. Staan ook totaaal niet luxe en moeten alles zelf doen, maar ze hebben een droge stal en super veel land :) en dat is toch wel enigszins uniek hier in de regio.
Hebben vandaag weer stuk met de dames gelopen. Hebben een andere route genomen, en dat vond Fiela toch wel spannend. Oba werd helemaal gek, we liepen pp een plek waar ze altijd mocht galopperen met rijden.. Fiëla was verder erg braaf, merk dat ze meer vertrouwen in mij heeft, ze hwoudt mij heel goed in de gaten als ze iets spannend vindt. Had gister ook nog wat dingen.in de bak geoefend. Na 5 minuten vrijwerken loopt ze de hele bak door los achter mij aan. Ben maar gaan oefenen met stap en draf stemcommando en over balkje stappen achter mij aan. Wel schattig hoor, zo'n paard die je door de hele bak en.in elk tempo volgt hihi.

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 22:23

Flinke Fiela! En ja, als ze ergens lekker mogen galopperen, willen ze dat elke keer :)

Ik doe ook alles zelf, alleen 's ochtends krijgt hij z'n brokken, luzerne en wat voordroog van de stalhoudster. Heb hem daarom ook op houtkrullen gezet, vind dat erg makkelijk bij te houden!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 22:45

he wat super zo gewandeld met Fiela zeg, heerlijk!
en leuk dat ze zo meedoet in de bak!

Ik vind zo veel zelf doen heel erg fijn, het kost meer tijd, maar je kunt veel meer zelf bepalen en je bent er ook daardoor veel meer mee bezig...
Ik zet voor allebei mijn paarden voer klaar (en koop zelf in), op de ene stal voert de eigenaar en doe ik het als hij er niet is of geen tijd heeft, op de andere stal hebben we beurten voor het voeren en buiten/binnen zetten...

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 23:07

Nou ik heb de paarden dus thuis staan... en dat is natuurlijk al een hele luxe! Maar Chimanga is echt niet in haar element met slecht weer... dus dan wordt ze onwijs knorrig en loopt ze maar wat in en uit de stal. Omdat bij ons alles vrij snel bevriest is het bijna niet heel te houden, we hebben een leuk landje voor in de zomer, maar dat gaat het de winter niet overleven als de paarden daar op staan, en alleen in de bak worden ze echt niet blij van helaas. Bovendien is bij ons precies de uitloop van de stal naar de bak een punt dat altijd spiegel maar echt spiegeltje glad wordt! Waterleidingen bevriezen dus ik moet echt vanuit huis water gaan brengen... nouja, met mijn vorige paard heb ik dat twee winters gedaan en dat was te overleven maar zeker niet ideaal. Met twee paarden vind ik dat te gevaarlijk (omdat mijne steeds gaat jagen en rare sprongen maakt om eten te beschermen) dus daarom heb ik besloten om van decemter tot februarie op een winterstalling te staan. Nouja, dat is gewoon volpension met mooie binnenbak, zeer ruime boxen en een padock waar ze (als je aanwezig bent) in mogen. Ze hebben een grote stapmolen die altijd begaanbaar is en bovendien veel ervaren paarden waarmee ik aan de wandel kan! Voor ons dus ook een goede leer...
Ik ben in de winter ook altijd erg druk met mijn werk en daardoor is het fijn dat ik de tijd die ik heb in de training en in spelen met Chim kan steken en niet bezig ben met de rest van alle verzorging.
Verder vind ik het wel echt super belangrijk/fijn om mijn eigen paard volledig te verzorgen. Je leert ze echt nog veel beter kennen en herkennen en dat vind ik erg prettig! Je bent niet alleen de gene die op ze komt rijden zegmaar ;-)

We zullen wel zien!
Vandaag weer GEWELDIG gereden! Ik had les en het ging zoooooo goed!! De linkergalop ging gewoon gelijk goed! 3x!! Jeej :D