[HK]BPL5 In volle vaart kletsen we door over het Barok Paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 09:07

Goedemorgen dames! Fijn weekend gehad?

Hosante, beter nieuwsgierig dan bang, toch? :)

Dit weekend lekker bezig geweest met Figo. We hebben al een lesje horsefulness achter de rug, met vrij werk om onze band hechter te laten worden. Klonk me heel zweverig in de oren, maar ik ben helemaal overtuigd! Op het einde van de les kon ik hem poetsen terwijl hij los in het midden van de bak stond. Hij is ook gewassen, maar dan wel met emmer en spons: de tuinslang is nog heel erg eng, dus dat moeten we dan in het voorjaar maar veel oefenen. Ook eventjes aan de hand gaan wandelen, voorbij grote landbouwmachines, en hij is helemaal nergens van onder de indruk.

Enige minpuntje: hij begint voernijd te ontwikkelen. Toen stalhoudster met de emmer binnenkwam, steigerde hij naar haar. Bij mij blijft het bij oren platleggen en telkens naar voren willen komen. Ik zet hem elke keer achteruit, en pas wanneer hij mij voldoende ruimte geeft om bij de eetbak te komen, doe ik zijn voer erin. Hopelijk kan ik het zo onder controle houden.

My_Chimanga

Re: [HK]BPL5 In volle vaart kletsen we door over het Barok Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 13:12

Figo leert dus lekker! Alleen voernijd is erg vervelend.. heeft het paard dat bij ons gestald is ook! Die is noooooit erg fanatiek op iets, tot je met eten aan komt. Mijn merrie is de baas, dus dan kijkt ze wel uit als mijne er bij is, maar in de stal is ze ontzettend opdringerig en geeft je idd echt nog geen cm ruimte! Ik stuur haar ook altijd weg, wacht tot ze 'normaal' kan wachten en geef het voer... maar ik weet dat ze het liever uit je handen grist en je omver loopt om er bij te komen!
Die was eerst ook behoorlijk ondervoedt... en nu ze helemaal goed op gewicht is heeft ze dat pas ontwikkeld! maar misschien heeft het er toch mee te maken dat ze vroeger te weinig gehad hebben en nu willen pakken wat ze pakken kunnen?

Gisteren een mooie lange dag naar Horse Event geweest... het is voor ons dik 2.5uur rijden dus om half acht zijn we vertrokken en om 10.15 waren we daar.
Gelijk begon er een demo over de Mangalarga Marchador. Dus ik ben direct gaan zitten en heb genoten! Want wat blijkt?! Als Chim wil galopperen en ik haar terug pak omdat ze moet draven, gaat ze heel vaak heel raar lopen... dan pak ik haar nog wat terug en spoor haar weer wat aan en dan gaat ze of weer in galop, of in een goede draf... maar die rare loop is dus wel een extra gang! Ik denk de de Marcha Picada waarbij er altijd drie benen aan de grond zijn en het paard geen zweefmoment heeft zoals in een gewone draf of galop. Het zit ook best lekker, maar heel raar omdat ik dat steeds niet wilde! Ga nu eens kijken of ik haar daar bewust wat langer in door kan laten lopen en het dan eens laten filmen... Heel raar!
Verder vond ik de Demo's van de `Working Equitation' echt zeer spectaculair... als we daar toch eens aan konden beginnen!! Waauuw!

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 13:21

Geeske, inderdaad dezelfde letters, maar lekker joh dat je zo je eigen stekje hebt! Met eigen zadelkamer, heerlijk!
Ja, studie icm paard en werken en sociaal leven is ook lastig... Ik werk op dit moment niet, en nog vind ik het druk, eigen paard kost gewoon zoveel tijd!
Leuk dat je zo een leuke dag hebt gehad op HE, wij ook! En heel grappig van die extra gang, leer je toch nog wat over je eigen paard zo haha.

Ik ga niet naar de campeonata dit jaar nee, degene die wel gaan veel plezier!

Liesbeth, Figo begint er zeker steeds beter uit te zien! Aah, en leuk die zebrastreepjes! Ik ken dat horsefulness niet, maar klinkt wel goed als ik jou zo hoor, leuk :D
Balen van die voernijd, hij staat overdags wel gewoon op het land?

Elskevree, hartstikke gaaf, maar kan niet zomaar 3 maanden weg helaas!

Ik heb van gister een verslag geschreven voor hier op bokt, incl. film, dus voor degene die het leuk vinden:

[HE] HE 2012: Verslag clinic Horst Becker

Zo maar eens richting stal, eens kijken hoe het met meneer gaat, die trailerreis van 2x 2,5 uur op 1 dag hakte er volgens mij behoorlijk in.. Dus maar even lekker een wandelingetje maken zo :+:

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 13:28

Geeske: wat grappig dat je dat nu ontdekt :) Ben wel benieuwd naar een filmpje, als dat zou lukken!
Madelief: heb net je verslagje gelezen, wel stom dat de clinic maar zo lang duurde, maar zag er goed uit! (Wel niet het hele filmpje gezien.)

Figo staat inderdaad buiten overdag, maar ik denk dat het inderdaad iets is van 'snel het eten pakken voor er een ander mee weg is', aangezien hij het onderdeurtje van de kudde was waar hij vroeger stond. Ik blijf er in elk geval aan werken, hij moet z'n manieren houden :)

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 00:03

Ja raar dat ik dat nu pas echt door heb he? Maar wij meenden steeds dat het echt een tact fout was omdat ze toch behoorlijk stijf en koppig uit de hoek kon komen... nu blijkt dus dat ze het wel degelijk 'echt' hoort te kunnen doen! Alleen ziet het er echt heel erg harkerig uit... het is heel grappig maar ik vind het er niet mooi uit zien eigenlijk! Maar ik zal eens proberen het expres te doen en te kijken of iemand het kan filmen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 09:51

zwaai!

Wat grappig Geeske, dat ze een extra gang heeft!
Ik moest nog aan je denken toen ik vrijdag op HE de MM's zag!
heb ook echt een hele leuke dag gehad, veel mensen gezien en gemeet. errug geslaagd en was er zwaar aan toe!

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:22

Haha ja leuk dat je aan me dacht! Zo heel erg bekend zijn ze nog niet in NL, maar vind het erg leuke paardjes!
Fijn dat jij ook een leuke dag hebt gehad! Snap dat je daar onderhand eens aan toe bent ;-)

Ik heb eigenlijk helemaal niet stilgestaan bij de bokt lounge! haha wilde zoveel dingen zien dat we nonstop rond zijn gekacheld en dus eigenlijk met vrij weinig mensen hebben gepraat! Ja wel bij de Working Equitation, daar heb ik een tijd staan praten over hoe ik er nu eens mee kan beginnen e.d.
Eigenlijk een kwestie van gewoon doen en creatief zijn!
En gelukkig rijdt mijn stalgenootje western, en kunnen we veel oefeningen samen gaan doen! (eerst moet paard dressuurmatig beter gaan,., meer in de aanleuning, achterwaarts en zijgangen er op en dan pas aan de slag) Slalommen e.d. doen we al heel veel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:25

ik ben ook niet bij de boktlounge geweest hoor, werd gewoon veel herkend :') door mijn krukken en rolstoel denk ik.

WE is leuk ja! Heb me errug in staan houden bij de barokke hoofdstellen... zucht...

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:30

Oooh, ik ook hoor! Maar ga er denk ik toch eentje bestellen! Vond ze zoooo mooi! Alleen de meeste hebben echt alleen een hele hoge neusriem, wat super mooi is, maar Chim loopt nog snel met haar mond open en dan is er geen stuur meer, dus heb eerst nog echt een sperriempje nodig!
Verder nog leuke dingen gekocht? Ik eigenlijk alleen 2 emmers met snoepjes! Verder heb ik heel erg staan twijfelen bij de nieuwe Myler bits voor dressuur... maar die krengen waren 124 euro en dat vond ik toch wat te dol! Als we overal lekker op reageren e.d. ga ik wel eens experimenteren wat nog net dat beetje extra verschil kan leveren maar momenteel doet ze het goed op mijn simpele dubbelgebroken bit en komen de verbeteringen toch echt uit de rijtechnische hoek!
Maar ze zijn zooooo mooi! En die zadels! Ik werd er echt helemaal hebberig van :9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:32

haha ik ook, dan wel van alle spaanse zadels en dingen!
Heb alleen een dekje met haar naam erop gekocht, heb echt op mijn handen moeten zitten (of lopen in mijn geval :') ).

Hosante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 11:22

Ik heb voor alle paarden een Myler bit en mij bevalt het super, je kan op ebay (Duitsland) nog wel eens een bit vinden. En als het goed is mag je ze een aantal dagen proberen of het je echt bevalt.
Ik ben niet op het Horse Event geweest was vrijdag al in Ermelo dat vond ik genoeg.
Volgend jaar maar weer naar Equitana. :D

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 11:27

Maar is dat ook Myler voor engels/dressuur? Want voor de western ken ik ze wel en zijn ze ongeveer de vriendelijkste die je kunt vinden, maar ik vond het nogal een apparaat dat hij me liet zien! haha

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 11:36

Jolyn, hoe is het nu met je?
Michelle, ja, ik ga naar de Campeonata. Nemen sowieso 1 paard mee, de 2e staat wel op de lijst maar moeten nog even kijken. Ben er ook om paarden te masseren.
Liesbeth, fijn dat Figo zich wat meer gaat ontwikkelen nu!
Elske, wauw, dat lijkt me wel heel gaaf om te doen.. ontbreekt me echter even aan tijd..
Geeske, haha. Bij een vriendin hadden we een Mangalarga, die hebben we helaas in moeten laten slapen. Die deed inderdaad ook de extra gangen en als je snel ging stappen ook. Maar misschien gekke vraag, maar als je een ras koopt, dan weet je dat toch? Niet raar bedoeld hoor!
We hebben nu nog een kruising van haar rondlopen, Mangalarga X PRE.

Zo, erg druk gehad. Ben vrijdag naar Horse Event geweest, ben ook lid van de Working Equitation vereniging en heb geholpen parcour bouwen. Moest helaas zaterdag en zondag werken, anders had ik er alle dagen wel geweest.

Hosante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 11:49

Ik heb gewoon een dressuurbit, ze zijn wat dunner dan het gemiddelde dressuurbitje maar ze doen het er super op. Ook voor de dressuur heb je verschillende levels en ik heb gewoon Level 1 of zo iets.

Miichelle90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 11:59

Suzan, okee misschien komen we elkaar dan nog wel tegen. Ik ga met een vriendin mee, haar paard doet mee. Hoezo misschien de 2e niet mee?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 12:00

Michelle, ah, wat leuk! Hangt even van haar algehele conditie af :)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 12:01

Hosante schreef:
Ik heb gewoon een dressuurbit, ze zijn wat dunner dan het gemiddelde dressuurbitje maar ze doen het er super op. Ook voor de dressuur heb je verschillende levels en ik heb gewoon Level 1 of zo iets.

Heb ook een myler, ook level 1 geloof ik. Ongebroken, wel licht beweeglijk. Super fijn bit, Goya doet het er ook prima op.

Elskevree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 21:00

Madelief, Soeske: Iemand die ervaring met paarden heeft mag ook korter komen ;-) alleen vergoeden wij pas de vliegticket als je 3 maanden blijft. Dat is een regel die ik helaas (nog) niet kan veranderen.
Soeske, welke paarden neem je mee?

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 21:47

Haha ja Suzan, Ik wist ook wel dat het bij dat ras hoort, maar ik had het nog nooit eerder in real-life gezien... en Chimanga heeft het heel lang gewoon nooit gedaan... nu we wat verder in de training komen en ze het duidelijk moeilijker begint te vinden schiet ze er wel eens in, daarvoor echt nooit! Dus ik wist niet dat ze het kon ;-) Haar vader schijnt het ook lang niet altijd door te geven, dus vandaar... Bovendien heb ik een kruising, dus dan kan het er ook weer uit gefokt zijn!
Maar al met al heb ik het dus wel, wat grappig is! Maar wat wat mij betreft niet nodig is :+ Eerst gewoon eens stap draf en galop! haha
Maar Chim doet het ook nooit in haar 'vrije tijd' om het zo maar te zeggen... dus was het me nooit opgevallen! Als ik er op zit zie ik het ook niet, en nu had eindelijk het stalgenootje het herkend! Want het werd me altijd verteld dat het gewoon een tactfout was en ze tussen galop en draf in bleef hangen ofz!
(lang verhaal...sorry)

Pff vandaag bijna achteruit in de sloot beland met een buitenritje... gingen het toch maar weer eens proberen! En een heel stuk ging best netjes, maar ineens was het achter de bosjes heel eng en ging ze vol tegen mijn vriend aan beuken... die gaf niet mee en toen zette ze m uiteindelijk fors in de achteruit! Op een haar na in de sloot! En dan was ik echt onder haar terecht gekomen :s...
Ik moest er af van mijn vriend omdat ze daar toch langs moest en we geen gevaarlijke ongelukken wilden, maar even verder ben ik er weer op gestapt... toen ging het weer even goed totdat ze weer iets zag waar ze echt niet langs wilde! Ze ging weer beuken, en uiteindelijk ging ze achteruit en daarna omhoog! Ze heeft gewoon gesteigerd met mij er op!
Nouja, lang verhaal kort... helaas toch echt maar afgestapt voor ik mijn nek zou breken en naar huis gelopen... (wat ze overigens weer heel rustig deed toen we eenmaal langs de boze wolf waren!)
Soms...... aaaargh dan baal ik zo!! Dan gaat het in de bak steeds beter, heb ik er vol vertrouwen in dat ik haar er langs kan rijden omdat dat in de bak heel veel beter gaat, en dan gebeurd dit weer!
Maarja.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 23:10

Elskevree schreef:
Madelief, Soeske: Iemand die ervaring met paarden heeft mag ook korter komen ;-) alleen vergoeden wij pas de vliegticket als je 3 maanden blijft. Dat is een regel die ik helaas (nog) niet kan veranderen.
Soeske, welke paarden neem je mee?

Ik ga het onthouden!
Ik ga met callis mee ,zagal en urguiya gaan mee dit jaar

Elskevree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 23:32

Aha, leuk kan ik Urk weer even zien! ;-)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 23:49

Jup, en haar zoon :)
Leuk dat je er ook weer bent!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 17:41

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 18:05

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 18:46

Begint een beetje uit te sterven hier, rustig!

Liesbeth, ja was wel jammer dat de clinic wat korter duurde, maar ach, wel een ervaring rijker. :D
Komt vast wel goed met zijn voernijd nu je er zo op tijd bij bent!

Echt grappig van die extra gang Geeske :j

Elskevree: Dan ga ik het zeker onthouden! Hoewel het in de zomermaanden zeker wel erg heet daar is?

Suus, ik heb er al een :D Als je nou een bijpassend bit had ik wel interesse gehad, die moet ik nog haha!

Heb ook nog een fototopic van Horse Event, link staat in mijn onderschrift voor degene die het leuk vinden :D