Mies_Apollo schreef:lusitana: leg uit van de verboden neusriem, heb even gelezen en snap je punt, maar hoe zit het dan met bitloze hoofdstellen? dan komt er toch alleen maar druk op de neus en dit wordt ook juist weer aangeprezen.
*gelukkig altijd nog netjes op de manege de 2 vingers regel geleerd*
Rijden op de neusriem is natuurlijk totaal niet te vergelijken met gebruik van de neusriem om opensperren van de mond te voorkomen en zo ruiterfouten te verbergen. Overigens werkt een strakke neusriem ook nog eens het ontspannen van de kaak tegen, wat we juist zo graag willen. Daarbij kan, afhankelijk van het gebruikte soort, de ademhaling zelfs bemoeilijkt worden.
Bij rijden op de neusriem is de neusriem het middel van de communcatie. Een gewone neusriem heeft geen doel in communicatie.
Ik ben overigens geen voorvechter van bitloos (ik rijdt overigens met alle soorten bitten, bitloos en hoofdstelloos, zonder voorkeur), ik ben voorvechter van normaal en sensitief omgaan met paarden.
De neusriem wordt gelukkig ook nog door een grote groep normaal gebruikt, maar juist in de wedstrijdsport ziet men gruwelijk misbruik, en daarom zou ik hem daar graag zien verdwijnen. Vooral omdat, als het dan MOET, meer mensen het gaan proberen en zullen moeten leren dat ZIJ moeten voorkomen dat de mond te ver opengaat, en niet de neusriem.
Soort van de zijwieltjes van de fiets halen
In de B mogen ze van mij nog wel met zijwieltjes, maar daarna moeten ze echt kunnen fietsen. Tenslotte hoort er op wedstrijden RIJkunst getoond te worden en niet kunstjes van het paard.
Maar goed, het zal al heel wat zijn als ze werkelijke controle deden op de neusriemen en bitten (loszittende kinkettingen moeten ze ook verbieden. Dit lijkt wel vriendelijk, maar is het in feite helemaal niet, integendeel, de tongboog werkt dan tegen het verhemelte en met een strakke neusriem- zo´n leuke populaire Anky aansnoerriem- hoe kúnnen ze die fabriceren
, kan de mond dus niet open, gevolg:flink beurs verhemelte) Dat is dus niet omdat een stang een gemeen bit is, maar omdat hij in zo´n geval verkeerd gebruikt wordt....
Zo zeg, prinslover een eigen paard! Leuk hoor, gefeliciteerd!!!! En die foto´s, geweldig!
Ik heb op het moment weer erge last van mijn hart, dus ben niet zo heel actief in het paarden gebeuren. Paardje buiten zetten, even zitten, drollen en natte plek uit de stal (die ze gooddank super schoon houdt) halen en weer zitten. Naar huis, beetje computeren lunchen en naar bed. Beetje computeren, naar stal, voer in de bak doen, appels rapen en in de bak doen, zitten, de twee merries met veulens die in de paddock staan wat appels geven en zitten, paardje binnen laten, zitten en naar huis. Eten, beetje computeren en naar bed... zo verlopen mijn dagen nu, beetje saai...
Ben gisteren van mijn stokkie gegaan op een ruwe vloer op de quinta en me nogal bezeerd.
leeneliefje schreef:Heej iedereen!
Ik ben geen lid van dit topic ofzo, maar ik had een vraagje. Ik moet voor school een werkstuk maken over de spaanse rijschool en de lippizaners enzo. Weet iemand hier leuke site's enzo voor? Of misschien foto's? xx
link engels
link duits
link duits
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 25-09-08 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt