Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny_S

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:25

ja en dat valt niet mee haha

gister was doutz behoorlijk hengstig, maar heb haar nog nooit zo voorwaards en aan het been zien lopen echt heel fijn. nu mijn handwerk nog haha
wat ik wel opmerkelijk vind is dat haar stap en galop heel fijn is, maar haar draf wat minder. echt balen is dat

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:17

Haha straks scoor je mega punten tijdens hengstigheid go doutz!!

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:30

Nou moet zeggen dat ik in het outdoorseizoen tijdens haar hengstigheid wel eens 195 heb gescoort haha ik dacht dat ik kansloos was toen ik haar uit de wei haalde

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:04

Mijn ene laatste wedstrijd was die van mij ook hengstig scoorden we mooie punten haha.

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:24

Ik merk niks als ze hengstig is soms vraag ik me af of ze her uberhaut wel word.

Vandaag voor het eerst met een spoortje gereden. En ze liep echt heel lekker zelfs een beetje kunnen schakelen in de galop met de zweep als ik bij tik ben ik me verbinding gelijk kwijt ze reageert daar altijd heel heftig op herkennen jullie dat?

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:33

Zou zeggen alleen met hengstigheid starten dan! :P

Jamiejoyce, vorig jaar reed ik eigenlijk altijd zonder zweep en pakte ik alleen de zweep als ik ging galopperen (die had ik toen echt nog nodig), dan wist ze meteen wat we gingen doen reageerde ook altijd heel heftig op de zweep, ook omdat ze het gewoon niet gewend was.
Tegenwoordig rijd ik eigenlijk altijd met zweep en nu is ze eraan en gewend, dus denk dat het ook te maken heeft met gewenning.
Reed je voorheen altijd zonder?

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:10

Estherr__1 schreef:
Zou zeggen alleen met hengstigheid starten dan! :P

Jamiejoyce, vorig jaar reed ik eigenlijk altijd zonder zweep en pakte ik alleen de zweep als ik ging galopperen (die had ik toen echt nog nodig), dan wist ze meteen wat we gingen doen reageerde ook altijd heel heftig op de zweep, ook omdat ze het gewoon niet gewend was.
Tegenwoordig rijd ik eigenlijk altijd met zweep en nu is ze eraan en gewend, dus denk dat het ook te maken heeft met gewenning.
Reed je voorheen altijd zonder?

Nee heb altijd met zweep gereden maar ze bokt er snel op en ik merk als ik net een klein hulpje geef blijft ze sprong houden. Bedoel ook dat ik me verbinding kwijt ben omdat ze daar erg gevoelig op

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 17:04

Ik ben juist teruggegaan naar zweepgebruik. Fem was helemaal afgestompt door het langdurige en vele gebruik van de sporen (wat verplicht was op haar niveau, maar toch..)
Ze was zonder sporen totaal niet aan het been, moest haar bijna vooruit duwen. Een tikje van de zweep keurt madam ook altijd af met een bokje. Gelukkig heeft onze instructrice ons een trucje aangeleerd met de zweep, waardoor de ze nu perfect aan het been is tijdens het rijden en we de zweep eigenlijk niet meer nodig hebben :D t Ziet er alleen niet zo diervriendelijk uit hihi

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 17:47

Ahg ja Suus, soms is het ff nodig :+
Sporen zijn toch niet meer verplicht op Z niveau?

Jamiejoyce, kan je instructrice/instructeur hier niet mee helpen?
Kan het niet zo zijn dat je door dat je een tik met de zweep geeft zelf onbewust je teugel los gooit waardoor je je verbinding kwijt raakt?

Zijn er hier mensen of kennen jullie mensen die gewoon zelf een normale blazer hebben omgetoverd tot wedstrijd jasje? Heb een mooie grijze blazer gezien bij de H&M, dacht misschien kan ik daar gewoon zelf een wedstrijd jasje van maken :) volgens mij zijn er wel meer mensen die dat doen..
En als dat jasje van Harry's Horse ook zo warm is een normale blazer misschien een betere optie

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:54

Estherr__1 schreef:
Ahg ja Suus, soms is het ff nodig :+
Sporen zijn toch niet meer verplicht op Z niveau?

Jamiejoyce, kan je instructrice/instructeur hier niet mee helpen?
Kan het niet zo zijn dat je door dat je een tik met de zweep geeft zelf onbewust je teugel los gooit waardoor je je verbinding kwijt raakt?

Zijn er hier mensen of kennen jullie mensen die gewoon zelf een normale blazer hebben omgetoverd tot wedstrijd jasje? Heb een mooie grijze blazer gezien bij de H&M, dacht misschien kan ik daar gewoon zelf een wedstrijd jasje van maken :) volgens mij zijn er wel meer mensen die dat doen..
En als dat jasje van Harry's Horse ook zo warm is een normale blazer misschien een betere optie

Dit gaan we nu proberen op deze manier als je een hele stille hand heb heb je echt een super aanleuning maar als ik te veel beweeg dan word ze heel onrustig heb ook al laten nakijken naar tanden ect maar was niks misschien als de wolfskiesjes eruit zijn.
Maar wat voor maat Jasje heb je nodig is er hier 1 te koop maat L voor 25 euro een grijze met wit randje

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:59

Ik heb van de zomer wedstrijd gereden in een zwarte linnen blazer vanwege de warmte deze ademt tenminste

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 20:21

Ik mocht geen zweep gebruiken vanwege mijn slechte handhouding en moest sporen omdoen. In het begin was ze lekker actief, maar ik heb nog geen 100 % controle over mijn benen, ik geef te veel been zonder reactie. Dus uiteindelijk hielpen de sporen ook niet. Nu rijdt ik zonder spoor en met zweep.

Suus: Het ziet er misschien niet zo diervriendelijk uit, maar als je paard niet reageert moet je nu eenmaal met een hardere hulp inkomen. Daardoor worden ze lekker aan het been.

Mijn paard is eigenlijk ook nooit zichtbaar hengstig!

Vandaag iets heel naars mee gemaakt. Vandaag besloot ik om een lange buitenrit te maken. Paardlief is niet meer zo erg verkouden. Maar we hebben voor de zekerheid wel 75% gestapt. Ik wou eigenlijk naar de kibbelkoele (dat is een grote plas, soort strandje.) Dat is ongeveer 15 km heen en 15 km terug. Door het bos, over landweggetjes, gelukkig geen drukke wegen. Wel 2 enge bruggen waar we onder door moesten. Bij de eerste brug wou Amora er niet onderdoor maar naar 10 keer proberen ging ze er gelukkig toch onderdoor, gelijk terug gereden en opnieuw geprobeerd, dit z'n 5x achterelkaar op het laatst was het geen probleem meer. Mijn richtingsgevoel is niet zo heel erg goed, dus na 10x verkeerd te hebben gereden kwamen we op het stukje waar ik wist dat we er langs moesten. Op gegeven moment kwamen we in het bos van noord-sleen. Keek m'n ogen uit wat een heerlijk bos! Je kan hier prima heuvel galop training doen. Je hebt daar heerlijke smalle paadjes met veel bochten, open stukken. Dus ik was helemaal blij, besloten om niet naar de kibbelkoele te gaan (achteraf bleek dat ik er 0,7 km van afzat :') ) omdat ik al z'n 2 uur onderweg was en het al half 4 was. Opgegeven moment liepen we lekker relaxt met een lang teugeltje, maar plots bokt Amora gigantisch hoog waardoor ik er kei hard afvlieg en Amora half boven op me gaat staan. Vervolgens gaat ze er in stap vandoor, het bos in. Ik was behoorlijk in paniek, had me behoorlijk zeer gedaan en paard was weg. Als het gewoon in ons "eigen" bos was vond ik het niet z'n ramp. Maar nu waren 15 km van huis weg, in een wild vreemd bos en helemaal alleen. Ik wist niet zo goed wat ik moest doen, dus maar om hulp gebeld en paard gezocht, gelukkig na 10 minuutjes paard gevonden en terug naar stal gereden, wat nog behoorlijke lange rit was, veel stukken gegaloppeerd omdat het begon te sputteren en het werd al schemerig. Gelukkig is het goed afgelopen.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 20:27

Jeetje wat schrikken!! :(:) Hoe is het nu met je en met je verwondingen?

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 20:39

Oh jakkes, wat is dat schrikken!! En idd, helemaal omdat je zo ver van huis weg.. Brr..
Gelukkig heb je haar weer te pakken gekregen. Hoe is het nu met je? Spierpijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 20:44

Ilsemarie schreef:
Jeetje wat schrikken!! :(:) Hoe is het nu met je en met je verwondingen?

Ja inderdaad en zo maar ineens uit het niets. (paard heeft nog nooit echt gebokt) Ik wil gewoon lange buitenritten blijven maken, maar ik moet wel iets bewuster worden dat ik niet zo maar de teugels laat vieren en blijven opletten. Na een warme douche en een bord eten voel ik me weer beter.M'n been is dik en zitten schaafwonden op, gelukkig valt het mee. M'n ouders waren wel erg geschrokken en ongerust, had m'n vader in het bos gebeld omdat ik niet wist wat ik moest doen, hij is gelijk naar de manege gekomen, maar hij wist ook niet precies waar ik zat. Ik wist het zelf ook niet en dus maar op het gevoel terug gereden, gelukkig weet m'n paard altijd de weg terug.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 20:45

Jeetje Amoor wat heftig! Daarom durf ik ook nooit zo goed alleen het bos in.. wel dapper dat je alleen terug gereden bent!

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 20:56

Jeetje dat was schrikken

Stalgenootje had dit ook gehad maar haar paard was al een heel end naar huis en op de 80km aangereden en gevallen. Uiteindelijk kunnen vangen. Dit is echt mijn grootste angst wat het bos betreft. DoutZ zal wel stoppen denk ik

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 20:57

Oh bah! Gelukkig niks ergs met je en je paard. Goed dat je je paard wel vond dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:04

Jenny_S schreef:
Jeetje dat was schrikken

Stalgenootje had dit ook gehad maar haar paard was al een heel end naar huis en op de 80km aangereden en gevallen. Uiteindelijk kunnen vangen. Dit is echt mijn grootste angst wat het bos betreft. DoutZ zal wel stoppen denk ik

Oh jeetje. Dat is eng! Is het wel goed afgelopen met het paard? Amora ging er gelukkig niet in galop vandoor, maar sjokte langzaam weg. Ze bleef gelukkig rondjes door het bos lopen ipv naar de weg. Ze ging een beetje grazen. Ik zal nu ook wel een beetje voorzichtiger gaan doen, ik bleef liggen toen ik viel ipv gelijk mijn paard te pakken. Dat was best dom. Maar ik zou niet weten wat je moet doen als je valt om je paard tegen te houden.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:09

Ik weet niet of het vanwege het ongeluk was maar ze liep later niet meer goed en dat is uiteindelijk niet meer goed gekomen en hebben ze haar ingeslapen. Maar wat ik al zei ik weet niet of dat het ongeval is veroorzaakt. Maar niet best dus

Ik zou ook gelijk achter paard aan gaan haha dus niet zo gek

Zondag was ander stalgenootje nog van paard gedondert. Daar kwam ambulance enz aan te pas. Die bleef dus wel braaf liggen
Laatst bijgewerkt door Jenny_S op 26-02-15 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:21

Jenny_S schreef:
Ik weet niet of het vanwege het ongeluk was maar ze liep later niet meer goed en dat is uiteindelijk niet meer goed gekomen en hebben ze haar ingeslapen. Maar wat ik al zei ik weet niet of dat het ongeval is veroorzaakt. Maar niet best dus

Ik zou ook gelijk achter paard aan gaan haha dus niet zo gek

Zondag was ander stalgenootje nog van paard bedondert. Daar kwam ambulance enz aan te pas. Die bleef dus wel braaf liggen

Oke. Dat had ik dus niet willen weten, maar inderdaad zulke dingen gebeuren ook. :(

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:23

Ja als paarden van schrik wegrennen en door rennen kan dit gebeuren helaas

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:24

Ook das wel even flink schrikken! :oo gelukkig hebben jullie allebei niets ergs!

Ik lag er gister ook bijna af tijdens een buitenritje, mevrouw viel wat in slaap en liep bijna tegen een verkeersbord aan waardoor ze opeens opzij sprong :')

Helaas heb ik met kwpn'er toen ook een ongeluk gehad waardoor ik hem ook nooit meer mee de weg op heb genomen, alleen in de trailer naar het bos en in de trailer weer terug :(

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:19

Jeetje amoor!! Wat enorm schrikken zeg!!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:24

Daarom ga ik nou liever niet alleen naar buiten... Ik ben veel te bang dat mij zoiets overkomt.
Volgens mij woon jij aardig bij me in de buurt Amoor, hoewel je natuurlijk ook 15km de andere kant op kan wonen. :D