Wie kent mn merrie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amigo_tje

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 01:01

Ja, doe maar, hoor. Ik ga straks het veulen nog even aanleggen en dan ook wat slapen om dan na een 1,5 uur terug op te staan en terug aanleggen.
Ik heb een pm gestuurd naar ShamalArabs. Ik hoop ook dat ze me kan helpen.

Morgen bel ik ook even naar de fokkerij en mss later op de week naar nog een DA, voor een tweede opinie. Ik wil écht dat het lukt tss die 2 zonder dat ik constant moet waken en opstaan.

Slaapwel Lontje en al de rest die zou gaan dodo doen.

xxx

xkusssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 01:14

wil je ook heel erg veel sterkte wensen en hoop
dat iemand je kan helpen met info. kan snappen
dat je er even doorheen zit. denk je iets goeds te
doen en doe je zo je best en nu dit.. maar kijk
een naar wat je er allemaal voor terugkrijgt, dat
maakt toch weer een hoop goed..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 03:54

Marigold schreef:
misschien een gek idee,
maar zou het geen optie kunnen zijn het veulen bij een pleegmoeder onder te brengen?
zo kan je merrie ook sneller aansterken..
het is een uiterste natuurlijk, maar toch..

oef, dikke afrader!!! Pleegmoeders zijn er vaak ook niet meteen blij mee, en ik denk dat de merrie het wel redt, hoor, die is in goede handen. Bovendien kun je er gif op innemen dat, als de geur van een andere merrie aan het veulen zit, de moeder het echt niet terugneemt. Inderdaad, een ontzettende uiterste. Vooral omdat de merrie leeft, het zou echt stom zijn ze uit elkaar te halen.
Bijvoeren met bijvoorbeeld kunstmelk zodat hij genoeg krijgt en verder lekker bij de moeder laten is veel beter.
Wij hebben vroeger ooit een veulen bijgevoerd omdat de moeder niet genoeg melk had, en dat is prima verlopen.

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 08:25

Ok, pleegmoeder is helemaal geen goed idee? Hmm, was da eigelijk al aant denken, hoor Bloos , maar alleeen omdat ze zoveel naar haar veulen smijt. Ben bang dat ze hem wat gaat misdoen.
Maar eigenlijk, eens ie gedronken heeft en hij ligt, doet ze er niets aan, hoor. Ze kijkt er ook niet écht naar, maar ze doet er ook niet kwaad tegen.

En gisteren, ik liet ze beiden buiten en hij bleef wat achter en ze keek zo van: allé, waar zit ie nu? Dus, ze zit wel met hem in, alleen dat drinken. Ik begrijp het gewoon helemaal niet!

De linker speen werkt nog steeds niet, maar er komt wel welk in. Hij zit helemaal vol, maar het veulen krijgt er niks uit en ik krijg er ook maar moeilijk een grote hoeveelheid uit.

Ik ga vandaag nog naar verschillende mensen bellen om meer te weten te komen. Oa een fokkerij en de kliniek, mss dat er toch één íemand de gouden tip heeft. Want als ik maandag moet gaan werken...

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 10:54

Ik vind da ze haar linkerachterbeen raar neer zet...
Of is dat al besproken> ik hoop dat je meer informaie enzo vind! veel succes!

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 11:02

Shirley__ schreef:
Ik vind da ze haar linkerachterbeen raar neer zet...
Of is dat al besproken> ik hoop dat je meer informaie enzo vind! veel succes!

Daar is nog niks over gezegd geweest. Op welke foto vind jij haar achterbeen raar staan?
Het is wel zo, dat ze héél rechte achterbenen heeft, daar kan niks aan gedaan worden. De osteopathe is geweest en die kon niks vinden. Enkel dat ze een wat stijve stap heeft, maar die gaan we behandelen als het veulen weg is van haar.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 11:11

Misschien kun je deze mensen eens bellen. http://www.debemihoeve.nl/ Wellicht hebben zij er ervaring mee en kunnen ze je advies geven wat je nu het beste kunt doen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 11:38

Hey Amigo'tje, het si wel heel belangrijk dat hij zijn biest heeft gehad en als de uiter niet goed doorloopt, je het veulen bijvoedt, dat is een immense taak maar het helpt wel een boel. Helpt de uier masseren goed? is het ding ontstoken, heet en hard, opgezwollen?

Ik zou er als de duvel een DA bij halen, want de eerste dagen zijn echt van levensbelang.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 11:44

Hey wat een miserie he meisje Lovers Hier heb je zolang op gewacht en nu dit. Heb je al wat kunnen bijslapen ondertussen? Niet slapen is inderdaad ontzettend slopend. Neel zeker ook tijd voor jezelf!

Ik hoop dat die linkerspeen snel op gang komt nu (doet ze nog naar bij het drinken van de rechter?)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 11:46

Toen mijn merrie vorig jaar maar een speen had die op gang kwam heb ik bijgevoed en heb een middel van de homeopaat gehad die zorgde dat de uier op gang kwam; na de derde was het raak.. Sterkte!

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 11:55

Ja op de video valt me dat heel erg op, ik kan het mis hebben maar ze zet hem idd wel erg stijf neer...net of ze er last van heeft...of ik zie het verkeerd

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 15:41

Shirley__ schreef:
Ja op de video valt me dat heel erg op, ik kan het mis hebben maar ze zet hem idd wel erg stijf neer...net of ze er last van heeft...of ik zie het verkeerd

Nee, geen last van haar achterbenen, maar je kan die video van dan helemaal niet meer vergelijken met nu. Toen was ze futloos en had ze geen zin in niks. Alles was haar teveel, buiten nu gaat ze lekker een stukje draven of zelfs galop...

detour schreef:
Hey Amigo'tje, het si wel heel belangrijk dat hij zijn biest heeft gehad en als de uiter niet goed doorloopt, je het veulen bijvoedt, dat is een immense taak maar het helpt wel een boel. Helpt de uier masseren goed? is het ding ontstoken, heet en hard, opgezwollen?

Ik zou er als de duvel een DA bij halen, want de eerste dagen zijn echt van levensbelang.

De DA is al geweest en kan niets méér doen dan dat ik ook al doe. Uier is niet gigantisch warm, gewone lichaamst°. Voorlopig krijgt ie genoeg, dat moet ik goed in de gaten houden en anders idd bijvoederen.
Uier is ook niet hard, enkel van de melk en niet opgezwollen. Ze heeft geen uierontsteking.

Welk product heb je gekregen van de homeopaat?

Verder heb ik precies de indruk dat de melk daar beetje bij beetje -heel traag- op gang komt. Charley gaat al meer zuigen daaraan en langer. Hij hangt wel grotendeels nog altijd aan de rechter speen, maar nu ook af en toe aan de linker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 16:08

Hardstikke goed, goed teken dat hij ook nu meer de linkerspeen pakt!!!

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 19:42

Dat is toch al weer iets positiever nieuws. Laat ze hem aan de rechterspeen wel normaal drinken zonder boos te doen?

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 20:14

biancanij schreef:
Dat is toch al weer iets positiever nieuws. Laat ze hem aan de rechterspeen wel normaal drinken zonder boos te doen?

Zolang ze afgeleid wordt, is er geen probleem, maar van zodra ze alleen op hem moet concentreren is het om zeep.
Maar bon, deze namiddag ging het heel goed volgens mn vriend, dus ik heb weer klein beetje hoop...

En nu...! Tijd voor foto's *-:)

Om te drinken moet ze dus vast gezet worden. Soms (meestal) lukt het bij gewoon vasthouden aan touw of halster, maar voor de foto moest ze wel vast. En voor het melken ook ;)
Afbeelding

Daarna gaan we -heel stoer- helemaal alleen op ontdekking in de grote wereld :+
Afbeelding

En dan zien we een groot harig monster de revue passeren ^)
http://i250.photobucket.com/albums/gg26 ... G_0600.jpg

Nu al mooie Friezenbillen *D
http://i250.photobucket.com/albums/gg26 ... G_0601.jpg

En van eten en al dat ontdekken wordt je héél erg moe :Z
http://i250.photobucket.com/albums/gg26 ... G_0597.jpg
http://i250.photobucket.com/albums/gg26 ... G_0599.jpg

De versnellingen zitten er ook al op :))
http://i250.photobucket.com/albums/gg26 ... G_0611.jpg

Mooie mama doet me heel veel aan :roll:
http://i250.photobucket.com/albums/gg26 ... G_0607.jpg

Mama heeft zo haar eigen massage-techniek ontdekt }:0
http://i250.photobucket.com/albums/gg26 ... G_0609.jpg

En deze is van gisteravond. Mn vriend heeft die genomen. Ik vind het een heel mooie foto :)
http://i250.photobucket.com/albums/gg26 ... G_0615.jpg

En dan van vandaag. Charley is al 3 dagen oud en zie wat een mooie jongen hij al aan het worden is _/-\o_
Zalig mooi hoofdje toch?
http://i250.photobucket.com/albums/gg26 ... G_0617.jpg

Hier kan je zien hoe goed Ceara er eigelijk nog uitziet na de bevalling. Ik had het niet gedacht... maar ze krijgt zowiezo nog vitamientjes, hoor.
http://i250.photobucket.com/albums/gg26 ... G_0618.jpg
http://i250.photobucket.com/albums/gg26 ... G_0616.jpg

Sorry voor de hoeveelheid, maar kon niet kiezen. Heb er nog méér, hoor :9
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 01-02-09 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's ter illustratie, overige in link gezet.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 20:53

al bij al ziet ze er nog redelijk uit hé. Hoop dat die linkerspeen nu idd stillekes aan op gang komt. En dattie maar snel gras eet zodat mama haar energie voor zichzelf kan gebruiken. Lachen

Maar, zie naar Up en Cookie van Kris, dat was zo'n zielig scharminkel die merrie, en die is er ook prachtig door gekomen na de bevalling, dus dat komt hier ook vast in orde !

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 21:32

Wat een mooi veulentje is het! En het ziet er verder prima en levendig uit. Echt een schatje Lovers
Je merrie ziet er ook beter uit dan ik gedacht had. Ze glimt ook als een spiegel. Hopelijk laat ze het veulen gauw drinken zonder hulp.
Volgens mij gaat het helemaal goedkomen! Sterkte er nog mee!

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 22:50

Tsjonge jonge zeg het zit je ook niet mee he.
Kan me voorstellen dat je helemaal op bent, eerst wachten tot het veulen er is, dat kost je al heel wat nachtrust en nu moet je er steeds uit om te helpen met drinken,kan me voorstellen dat je helemaal op bent.
Ik neem mijn pet voor je af.
Hoop dat er snel een oplossing komt voor jou.
Heel veel sterkte ermee Ach gut

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 23:04

Ik wou ook al zeggen wat ziet de merrie er nog goed uit na de bevalling! Maar je had het er ook al staan. Maar ik had verwacht dat ze heel erg mager zou worden. Veulen houd zich inderdaad ook goed, en zo te zien is het toch een zuivere fries. Op de foto's te zien geeft ze toch ook wel om het veulen alleen op 1 foto kijkt ze een beetje lelijk. Heb je vandaag al weer wat kunnen bijslapen???

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 23:22

Zo thuis gelijk even topic spieken Lachen
Gaaf de foto's! Ik vind ze er beiden erg goed uitzien! Ceara is mooi uit de bevalling gekomen en ziet er al heel erg goed uit. Dat gaat helemaal goed komen. Charley heeft echt een lief koppie Lovers en ook hem vind ik er eigenlijk heel goed uit zien! Je hebt eer van al je werk! Heb je een beetje kunnen bijslapen vandaag?

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 23:27

Mama en kind zien er goed uit, hoor!
Zeker als je weet wat de achtergrond is van die twee!
Petje af!
Lief van je vriend dat hij morgen de zorgen even van je overneemt, jij hebt je rust ook hard nodig en verdiend.
En wat die linkerspeen betreft; gaat dat nu al wat beter?
Door af en toe aan het veulen zijn velletje te trekken kan je snel controleren of hij niet tekort vocht e.d. binnenkrijgt.
Zodra zijn velletje niet vlot recht trekt is het de hoogste tijd om aan de bel te trekken!

Mocht je wat meer vetweefsel willen bij Ceara, dan zou je ook nog maïsbrokken van Hartog kunnen geven.
Dit heb ik mijn merrie ook gegeven toen ze in begon te vallen na de bevalling en na een week zag ik al een duidelijk resultaat.
Ze kreeg 1x per dag een halve schep, en na een week nog maar 3-4 handjes.
Anders dan maïsmeel bevatten maïsbrokken de hele plant en kost een grote zak maar iets van € 7,00
In eerste instantie vond ze het niet zo lekker, maar door er slobber van te maken met gewone brokken erdoor at ze het toch op.

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 01:20

Het gaat al iets beter. Ik heb vandaag toch een uur of 4-5 kunnen bijslapen en dat scheelt wel. Mn vriend heeft de hele dag overgenomen en dat doet wel goed. Ik doe het vannacht weer en dan morgen gaat hij het weer doen, zodat ik terug kan bijslapen.

Die linkerspeen is al iets beter. Zoals ik al eerder zei zuigt hij eraan en ook al langer. Ik heb vandaag gevoeld en de uier was minder gespannen.
Via pm kreeg ik de tip om een bruin biertje door haar voer te mengen. Dat zou oa ook de melkgift opwekken. En idd, ik heb dit nagevraagd en vrouwen krijgen dit ook in het ziekenhuis als ze bevallen zijn om de melk op te wekken. Dus ja, ik kreeg dit als tip, dus dan pas ik ze even toe.
Vanavond heb ik Kasteelbier Bruin (Belgisch bier) gegeven. Toevallig zat een maat van ons in NL vandaag en die heeft Oud Bruin van Heineken meegebracht voor mn meid.

@ Saida: ik ga dit http://www.equifyt.com/voeders-zupa.html op aanraden van mn DA. Dit is heel goed voor paarden zoals mijn geval en ze nemen het goed op. Je moet het wel een uur of 6 à 12 met water laten trekken, maarja, als dit goed voor ze is...

Verder kán ze wel lief zijn, hoor, maar madam wil gewoon niet altijd.

Vanavond ging het drinken super goed. Natuurlijk moest ze ons wel 1 à 2 keer eraan herinneren dat ze het nog steeds niet leuk vindt, maar het ging goed. Maar als ze dan moet eten, jongens seg! Ze heeft echt zo'n erge baknijd tgo haar zoon, nie te doen! Precies of die kleine man gaat haar eten al gaan afnemen Rolleyes
Als zij aan het eten is (haar brokken dus) dan moet ie niet in haar buurt komen, want ze is aan het eten. Als ik bij haar kom en aanraak en alles doe, dan heeft ze daar geen probs mee.

Raar paard Rolleyes

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 01:31

mischien komt dat door haar verleden, de tijd dat ze veel te weinig voer heeft gehad.
dus dan maar beter niet voeren als het veulen erbij moet om te drinken.
super dat je weer hebt kunnen slapen, en dat het toch iets beter gaat nu!
het veulen komt op mij best sterk over, het ziet er goed uit!
ik hoop voor je dat hij snel zelf kan drinken, de merrie zal toch wel wennen aan het idee dat 'dat veulen' Tong uitsteken (ze lijkt zo onwennig te doen naar har veulen, vandaar) regelmatig komt drinken bij haar?
en ook dat het best fijn is dat hij daarmee de druk van het uier afhaalt?
maar of je ze maandag alleen kan laten.... ik vrees dat dat te snel is.
kun je niet een kennis overhalen om een tijdje bij jullie te logeren, en de zorg te delen over het veulen?

Yrrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 01:36

Oud bruin (donker bier) is idd goed voor de melkgift bij mens en dier.
En voernijd, het feit dat ze het veulen niet toelaat wanneer ze zelf eet, komt vaker bij merries voor.
Ik lees het topic iedere dag bij en zie dat het stukje bij beetje beter gaat met het uier van de merrie. Komt vast helemaal goed.
Toppie wat je allemaal hebt gedaan en nog doet OK dan!

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 01:56

@ Marigold: ik moet pas beginnen om 8.30u, dus ik kan 's morgens nog goed laten drinken. Ik heb een vriendin die 10 min van mn deur woont en zij werkt thuis als zelfstandige. Ik ga haar vragen of ze in de voor-en namiddag even kan om het veulen aan te leggen. Verder ga ik op mn werk proberen vragen of ik een uur pauze krijg op de middag ipv een halfuur. Kan ik dus naar huis rijden vuelen aanleggen en terug weg.
Mn vriend is thuis om 15.30u, dus moet lukken (hoop ik).

Het kan een dikke week duren eer ze de "klik" vindt dat haar veulen moet drinken bij haar om te blijven leven. Het is idd een goed gebouwd sterk veulen. Al een sjans, want stel dat het zo'n iel veulentje was geweest Verward

Ze zit nu trouwens voor de gelegenheid in ons "strokot" omdat haar stal zo klein was. Haar stal meet 3 m 3.42 m en nu staat ze in ons strokot van 3.42 op 6 m. Dat zijn eigelijk gewoon 2 stallen zonder tss-schot. We hebben 3 zware balke als "deur" gehangen. Ik hoop dat ze daar gelukkiger in zijn, met zoveel meer plaats.

Het is bijna 2 uur, dan ga ik Charley nog even aanleggen (duurt wel een klein uur) en dan ga ik ook dodo doen. Tot een uur of 5-6. Dan terug rond 8 uur en daarna gaat mn vriend het weer doen zodat ik wat slaap kan gaan inhalen.

Verder, het kan mss wel zijn, hoor Marigold, door haar verleden ivm het voer. Al vanaf ze hier aankwam en ze kreeg eten, was ze héél ongeduldig én gulzig met het eten. Het kon niet rap genoeg bij haar zijn en in haar mond zitten. Ze is toch zo bang dat ze niet genoeg eten zal krijgen. Terwijl dat niet zo is, hoor, ze krijgt nu 6,4 kg merriebrok per dag. Daarnaast krijgt ze nog hooi en wortels. Af en toe appels of een peer.

@ Saida: ik ga dat morgen es doen, dat velletje trekken. Maar ik vermoed dat het nog goed is, hoor. Hij plast toch redelijk veel en het is nog steeds precies water die eruit komt.

Bon, ben weg. Charley heeft weer honger en ik ben moe. Tegen dat k in mn nest lig zijn we al weer een uur verder.

Dada en tot morgen Doei, doei