Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
WildChild schreef:Je legt nu uit hoe het gaat met witte paarden en paarden met OLWS, maar hoe zit het dan met albino paarden? Komen die helemaal niet voor, of sterven ze in de baarmoeder?
Malenka schreef:Citaat:Nee hoor zeker niet dat albinos sterven bij de geboorte, ik heb er een gekocht, komt zaterdag, geweldig paard, en mooie blauwe ogen met rode pupillen
Die rode pupillen zijn alleen maar door weerspiegeling en het door laten van de kleur van de adertjes die achter in het oog liggen. De pupilkleur zelf is absoluut niet rood (of je moet iets nieuws ontdekt hebben).
Albino's zijn bij paarden werkelijk niet levensvatbaar. Echter heb je inderdaad verschillende factoren die er voor kunnen zorgen dat een paard albino kan lijken.
Witte friezen zijn er zoals jullie inmiddels ook allemaal wel hebben bedacht inderdaad niet. Op een bepaald punt heeft de rasvereniging namelijk besloten alleen maar met zwart te fokken. daarvoor waren praktisch alle kleuren toegestaan bij de fries. Nu wordt er af en toe nog wel een geboren met witte aftekeningen of met de voskleur. Sommige friezen kleuren wel bruin op onder invloed van het weer/licht. maar deze zijn genetisch zwart.
barbara1970 schreef:Ik heb ondertussen mijn albino thuis en inderdaad blauwe ogen met rode pupillen, enne over rode pupillen dat het een fabeltje is, nou denk niet dat mijn nichtje het met je eens is, buiten dat ze me naamgenootje is is ze dus ook een albino, met jawel rode pupillen
barbara1970 schreef:Hoi Whisper, over het gen, het gaat erom dat beide ouders het zelfde gen hebben inderdaad en ook al zijn ze zwart ze kunnen het gen wel bij zich hebben, over de rode pupillen, ik be geen albino expert, ondanks dat mijn nichtje het is, maar haar pupillen zijn wel degelijk rood en of het nu door adertjes komt of niet, ze tonen rood, net als bij het paard wat ik gekocht heb, of het albinoos zijn , tja dat laat ik aan de experts over hier op dit topic .
barbara1970 schreef:Ik heb ondertussen mijn albino thuis en inderdaad blauwe ogen met rode pupillen, enne over rode pupillen dat het een fabeltje is, nou denk niet dat mijn nichtje het met je eens is, buiten dat ze me naamgenootje is is ze dus ook een albino, met jawel rode pupillen
horseyfries schreef:Zijn het Orlov Dravers misschien?
Welbekende witte paarden, maar echt geen albino's.
Ook een stekelbruine Fries kan niet voorkomen, je kunt een stekelharige zwarte Fries hebben waarbij het zwart vaalzwart is en dus verkleurt in de zon tot bruin, maar "stekelbruin" bestaat gewoon niet.
barbara1970 schreef:horseyfries schreef:Zijn het Orlov Dravers misschien?
Ook een stekelbruine Fries kan niet voorkomen, je kunt een stekelharige zwarte Fries hebben waarbij het zwart vaalzwart is en dus verkleurt in de zon tot bruin, maar "stekelbruin" bestaat gewoon niet.
Kijk van friesen heb ik toevallig wel verstand, je mag best de discussie met me aangaan hierover maar kijk even op de website van het fps en kijk dan de prysoos even na en zeg dan nog eens dat ze niet bestaan, wat ik al zei meid ik heb ze in alle kleuren gehad vroeger, alleen bont bestond niet, maar ze hebben niet voor niets vosfactor en soms witte kolletjes en kroonrandjes
barbara1970 schreef:horseyfries schreef:Zijn het Orlov Dravers misschien?
Kijk van friesen heb ik toevallig wel verstand, je mag best de discussie met me aangaan hierover maar kijk even op de website van het fps en kijk dan de prysoos even na en zeg dan nog eens dat ze niet bestaan, wat ik al zei meid ik heb ze in alle kleuren gehad vroeger, alleen bont bestond niet, maar ze hebben niet voor niets vosfactor en soms witte kolletjes en kroonrandjes
peaches1982 schreef:het zijn pseudo-albino's
horseyfries schreef:barbara1970 schreef:Kijk van friesen heb ik toevallig wel verstand, je mag best de discussie met me aangaan hierover maar kijk even op de website van het fps en kijk dan de prysoos even na en zeg dan nog eens dat ze niet bestaan, wat ik al zei meid ik heb ze in alle kleuren gehad vroeger, alleen bont bestond niet, maar ze hebben niet voor niets vosfactor en soms witte kolletjes en kroonrandjes
En nu val je écht hééél erg door de mand....
russel schreef:Ik heb wel eens een albino paard gezien. Wit, roze en rode ogen. Maar sterven dan alleen de veulens, als het waar is wat ze hier zeggen, en albino's van andere dieren blijven wel leven?
russel schreef:Ik heb wel eens een albino paard gezien. Wit, roze en rode ogen. Maar sterven dan alleen de veulens, als het waar is wat ze hier zeggen, en albino's van andere dieren blijven wel leven?