witte friezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WildChild

Re: witte friezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 12:58

Je legt nu uit hoe het gaat met witte paarden en paarden met OLWS, maar hoe zit het dan met albino paarden? Komen die helemaal niet voor, of sterven ze in de baarmoeder?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 13:05

WildChild schreef:
Je legt nu uit hoe het gaat met witte paarden en paarden met OLWS, maar hoe zit het dan met albino paarden? Komen die helemaal niet voor, of sterven ze in de baarmoeder?

Er is tot nu toe nog niks bekend over albinopaarden, dus ook niet waarom er nog nooit een albinopaard is ontdekt. Tong uitsteken

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 13:33

Maar er is wel veel bekend over de mutatie albino. Dat kan je overal op het internet vinden. Er kan dus inderdaad niet gezegd worden waarom het niet zou kunnen bij paarden, omdat het wel kan bij andere dieren.

En inderdaad, de uitleg van Jus_dOrange is door mij en enkele anderen ook al gegeven, maar dat heeft idd niks met albino te maken.

Albinisme is eigenlijk gewoon het ontbreken van een bepaald enzyme. Je hebt cellen in je huid die kunnen melanosomen opnemen. Die zetten ze dan om tot melanine en dat geeft kleur aan de huid. Albino dieren/mensen kunnen dat wel opnemen, maar niet converteren. 'k Zou even de naam moeten opzoeken, het enzyme is tyrosinase.
Dus weldegelijk een genetische afwijking.

Ik denk dat je dus zou moeten zoeken welke andere genetische afwijkingen verband houden met de mutatie op het gen dat codeert voor het tyrosinase. Dat is zoiets als bij het OLWS: wanneer een paard dus homozygoot overo is, zorgt die 'dysfunctie' van het allel er ook voor dat er nog een andere mutatie optreedt, nml het niet geïnnerveerd zijn van de achterdarm.

Maar ik zou niet weten welke andere mutatie er tesamen met die voor albino, voor zou kunnen zorgen dat het eventuele embryo niet levensvatbaar is.

edit: even de naam van het enzyme veranderd... 't is tyrosinase ipv tyroxidase Lachen

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 16:36

Malenka schreef:
Citaat:
Nee hoor zeker niet dat albinos sterven bij de geboorte, ik heb er een gekocht, komt zaterdag, geweldig paard, en mooie blauwe ogen met rode pupillen

Die rode pupillen zijn alleen maar door weerspiegeling en het door laten van de kleur van de adertjes die achter in het oog liggen. De pupilkleur zelf is absoluut niet rood (of je moet iets nieuws ontdekt hebben).
Albino's zijn bij paarden werkelijk niet levensvatbaar. Echter heb je inderdaad verschillende factoren die er voor kunnen zorgen dat een paard albino kan lijken.

Witte friezen zijn er zoals jullie inmiddels ook allemaal wel hebben bedacht inderdaad niet. Op een bepaald punt heeft de rasvereniging namelijk besloten alleen maar met zwart te fokken. daarvoor waren praktisch alle kleuren toegestaan bij de fries. Nu wordt er af en toe nog wel een geboren met witte aftekeningen of met de voskleur. Sommige friezen kleuren wel bruin op onder invloed van het weer/licht. maar deze zijn genetisch zwart.

Ik heb ondertussen mijn albino thuis en inderdaad blauwe ogen met rode pupillen, enne over rode pupillen dat het een fabeltje is, nou denk niet dat mijn nichtje het met je eens is, buiten dat ze me naamgenootje is is ze dus ook een albino, met jawel rode pupillen

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 16:42

Dat Friesen genetisch zwart zijn is dus wel een fabeltje, er worden nog steeds verschillende kleuren fries geboren, pas nog een stekelbruine, alleen het verschil met vroeger is dat ze niet meer voor opname in het stamboek in aanmerking komen, tegenwoordig komen ook friesen hengsten met vosfactor niet meer in aanmerking om als dekhengst opgenomen te worden in het stamboek, ik en mijn vader volgen dit ras al heel erg lang voor het populair werd en geloof me vroeger had je ze in verschillende kleuren ook in schimmel, vos etc. Zwart zijn ze zeker het mooist en ik ben het met het stamboek eens dat het zo moet blijven, dus ook geen kolletje of kroonrandje meer. Tenslotte hebben ze al eens op het punt van uitsterven gestaan en nu ze eindelijk weer zo geliefd zijn en dat is met name de pik zwarte kleur, moet het ook maar zo blijven toch.

FV_Whisper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 16:48

Maar is die stekelbruine dan uit twee zwarte ouderdieren geboren? Wat dat zou tegen een van de belangrijkste genetica wetten ingaan (namelijk dat een dominant gen (als bruin) zich altijd zal tonen in de kleur van een paard, en bruin is het meest dominante gen)
Dat er vossen worden geboren is logisch, dat gen is namelijk het meest recesieve gen, een zwart paard kan namelijk 1 gen voor zwart en 1 voor vos meedragen, zonder dat vos zich toont. Vos zal zich pas tonen wanneer er twee vos genen (en dus geen genen voor bruin of zwart) aanwezig zijn

barbara1970 schreef:
Ik heb ondertussen mijn albino thuis en inderdaad blauwe ogen met rode pupillen, enne over rode pupillen dat het een fabeltje is, nou denk niet dat mijn nichtje het met je eens is, buiten dat ze me naamgenootje is is ze dus ook een albino, met jawel rode pupillen

Dan is ze een buitengewoon interresant medisch verschijnsel Vork De pupil kan namelijk helemaal geen kleur hebben, de pupil is namelijk niet meer dan een opening in het midden van het oog. Dat deze bij albino's rood lijkt is het inderdaad het gevolg van adertjes achter de ogen.
Laatst bijgewerkt door FV_Whisper op 24-06-07 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 16:51

Hallo wildchild, meschien eerst even de fotoos afwachten of komen kijken voor je een oordeel hebt,

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 16:58

Hoi Whisper, over het gen, het gaat erom dat beide ouders het zelfde gen hebben inderdaad en ook al zijn ze zwart ze kunnen het gen wel bij zich hebben, over de rode pupillen, ik be geen albino expert, ondanks dat mijn nichtje het is, maar haar pupillen zijn wel degelijk rood en of het nu door adertjes komt of niet, ze tonen rood, net als bij het paard wat ik gekocht heb, of het albinoos zijn , tja dat laat ik aan de experts over hier op dit topic .

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 17:08

Een albino paard.. Zou dan 't eerste bekende geval over de hele wereld zijn. Sigaar

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 17:09

Ik ben nog steeds benieuwd naar de foto's die ons (door verschillende mensen) al maanden beloofd worden. De discussie an sich komt namelijk geen stap verder, zolang er niemand met een wetenschappelijk artikel komt en 9 van de 10 mensen OLWS/albino/rest door elkaar halen.

FV_Whisper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 17:09

Hier sluit ik me bij aan

barbara1970 schreef:
Hoi Whisper, over het gen, het gaat erom dat beide ouders het zelfde gen hebben inderdaad en ook al zijn ze zwart ze kunnen het gen wel bij zich hebben, over de rode pupillen, ik be geen albino expert, ondanks dat mijn nichtje het is, maar haar pupillen zijn wel degelijk rood en of het nu door adertjes komt of niet, ze tonen rood, net als bij het paard wat ik gekocht heb, of het albinoos zijn , tja dat laat ik aan de experts over hier op dit topic .

Ja, dat komt echt door adertjes, precies zoals hier ook al eerder stond.
Dat beide ouders het gen dragen wat vervolgens bij elkaar komt kan echt alleen maar voorkomen bij een recesief gen, vandaar dat een vos ook uit alle kleuren kan voortkomen, maar met een dominant gen als bruin is dit niet mogelijk, omdat 1 gen ervan al voldoende is om de kleur te tonen.
Ik ben benieuwd naar foto's van je paard

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 17:34

barbara1970 schreef:

Weet je welke kleuren de ouders hebben? Als de ouders reeds kleurverdunningen hebben, dan is er veel kans dat jou paard gewoon een verdunning heeft, en niet genetisch albino is.
Bij ratten heb je het bijvoorbeeld ook, dat het ene dier wit-roodoog is, en de andere albino. Ze zien er hetzelfde uit, maar ze zijn genetisch toch verschillend.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 17:45

oke ik heb er echt totaal geen verstand van verder, ik heb me er ook nooit in verdiept verder en ik heb hem gekocht omdat ik hem geweldig vondt, ik heb er ondertussen nog 1 bijgekocht en volgende week gaan we ja hou je vast naar Rusland want daar staan er nog 2, dan heb ik een 4 span ik heb ondertussen een koest besteld
roomwit met beige bekleding zie je het voor je, 4 albinoos, of in ieder geval 4 witte paarden met blauwe ogen en rode pupillen, voor die koets, ja sorry ze zijnvoor de handel maar ooooooooh wat zijn ze apart, overigs zijn ze niet echt wit, beetje geelig vind ik ze, schrijf ik dat goed zo. Mijn vriendin ook een bokker maakt fotoos bij ons jullie kennen haar vast wel lovely maar helaas camera werkte niet mee. Morgen heeft ze een leencamera als het goed is en dan ja nu komt het plaatsen wij direct de fotoos hier op bokt.
Enne voor de geintereseerde 4 span albinoos met koets vanaf september als de koets klaar is te koop aangeboden

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 18:13

Zijn het Orlov Dravers misschien?
Welbekende witte paarden, maar echt geen albino's.
Ook een stekelbruine Fries kan niet voorkomen, je kunt een stekelharige zwarte Fries hebben waarbij het zwart vaalzwart is en dus verkleurt in de zon tot bruin, maar "stekelbruin" bestaat gewoon niet.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 18:17

horseyfries schreef:
Ook een stekelbruine Fries kan niet voorkomen, je kunt een stekelharige zwarte Fries hebben waarbij het zwart vaalzwart is en dus verkleurt in de zon tot bruin, maar "stekelbruin" bestaat gewoon niet.

Kijk van friesen heb ik toevallig wel verstand, je mag best de discussie met me aangaan hierover maar kijk even op de website van het fps en kijk dan de prysoos even na en zeg dan nog eens dat ze niet bestaan, wat ik al zei meid ik heb ze in alle kleuren gehad vroeger, alleen bont bestond niet, maar ze hebben niet voor niets vosfactor en soms witte kolletjes en kroonrandjes

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 19:01

barbara1970 schreef:
horseyfries schreef:

Kijk van friesen heb ik toevallig wel verstand, je mag best de discussie met me aangaan hierover maar kijk even op de website van het fps en kijk dan de prysoos even na en zeg dan nog eens dat ze niet bestaan, wat ik al zei meid ik heb ze in alle kleuren gehad vroeger, alleen bont bestond niet, maar ze hebben niet voor niets vosfactor en soms witte kolletjes en kroonrandjes

Vind je het niet een klein beetje logisch dat mensen je minder serieus vinden als je opeens midden in een topic komt vallen waar veel voorzichtige stellingen en voorbeelden (d.m.v. bijv. foto's) gegeven worden, met het "feit" dat jij zojuist een albinopaard hebt gekocht? Zoals jij over je paard praat is het een cremello (de gelige kleur waar je het over hebt, en de blauwe ogen..). Maar ik snap niet hoe jij durft te beweren dat je een albino paard hebt, en ook nog eens boos wordt op mensen die het tegendeel beweren. Nu voor de derde keer: lees het topic even door:)

peaches1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 19:48

Vind je het niet een klein beetje logisch dat mensen je minder serieus vinden als je opeens midden in een topic komt vallen waar veel voorzichtige stellingen en voorbeelden (d.m.v. bijv. foto's) gegeven worden, met het "feit" dat jij zojuist een albinopaard hebt gekocht? Zoals jij over je paard praat is het een cremello (de gelige kleur waar je het over hebt, en de blauwe ogen..). Maar ik snap niet hoe jij durft te beweren dat je een albino paard hebt, en ook nog eens boos wordt op mensen die het tegendeel beweren. Nu voor de derde keer: lees het topic even door:)[/quote]

het zijn pseudo-albino's

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 19:56

barbara1970 schreef:
horseyfries schreef:

En nu val je écht hééél erg door de mand.... Tong uitsteken

FV_Whisper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 20:51

peaches1982 schreef:
het zijn pseudo-albino's

Een term die al aangeeft dat het niet om echte albino's gaat. Pseudo-albino is een verouderde, foutieve term voor cremello's, perlino's en smokey creams.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:07

horseyfries schreef:
barbara1970 schreef:

En nu val je écht hééél erg door de mand.... Tong uitsteken

hahahaha dacht ik ook net Haha! ROFL
Volgens mij was dat idd zo, honderden jaren geleden ofzo niet?damn wat ben je dan oud!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:10

Ik heb wel eens een albino paard gezien. Wit, roze en rode ogen. Maar sterven dan alleen de veulens, als het waar is wat ze hier zeggen, en albino's van andere dieren blijven wel leven?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:13

russel schreef:
Ik heb wel eens een albino paard gezien. Wit, roze en rode ogen. Maar sterven dan alleen de veulens, als het waar is wat ze hier zeggen, en albino's van andere dieren blijven wel leven?

Klinkt meer als een cremello ofzo, albinoveulens sterven niet, ze hebben nog nooit bestaan. OLWS veulens sterven en die zijn (bijna) geheel wit door een bontpatroon. 't Is gewoonweg nog nooit voorgekomen bij paarden.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:14

russel schreef:

Waar heb je die gezien?
Veulens zouden embryonaal al sterven als het albino's zijn dus die worden niet levend geboren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:15

Ik heb een paar jaar geleden in de bit gelezen over friezen. Er schijnt nog steeds een witfactor in de genen voor te komen. Soms uit dat zich in een paar witte haren bv op de benen, kroonranden, soms idd zelfs in een kolletje. Die zijn officieel niet goed. Bruinfaktor komt ook nog voor. Ik ken wel donker bruine friezen. De friezen die geboren worden met die verkeerde gen, worden ook niet in leven gehouden.

Ik ken iemand die zijn oom fokt paarden. Hij werkte er in de schoolvakanties toen hij nog jong was. Alle veulens die als hengst geboren werden, werden meteen afgemaakt, hij wilde alleen merries. Hij vertelde dat dat vaak zo is. Gruwel verhaal vond ik dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:15

Waar ik die gezien heb, weet ik niet meer, lang geleden.

Maar stel dat ik abuis ben, ben ik wel benieuwd waarom andere dieren wel in leven blijven.