Freiberger / Franches-Montagnes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LouiseB

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 19:33

Gaaf HeidiHeros! Dat is op een zondag toch?

Fijn dat je een goede start hebt Monica! Ze heeft een mooi koppie!

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 21:48

Ah, veel geluk met Lara! Je hebt me wel meteen geholpen :) . Vroeg me al een poosje af of alle Freibergers zo "stil" waren. Ello hinnikt namelijk nooit, terwijl mijn andere paarden zich flink laten horen!

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 21:52

Ja dat is op zondag inderdaad! Ik moet rond 10.30 rijden :-) zin in!
Wat een mooi koppie heeft Lara! Gaaf dat ze nu bij jou staat!
Heros hinnikt ook altijd alles bij elkaar /3
Tijdens afgelopen Freiberger weekend hinnikten hij en z'n partner in crime om de beurt.. Alsof ze allebei telkens het laatste woord wilden hebben :D

Nessie4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 12:27

Wij hebben de super lange rit erop zitten!
Mijn Fribi was niet 1x moe en bleef maar goed door stappen! Hij was ook niet echt stijf van de toch, tegenover mijn mede-ruiter, haar paard daarentegen was wel stijf :)

Wij hebben alles in een leuk filmpje gezet, dus geniet maar lekker mee met ons! :)

https://www.youtube.com/watch?v=-c_ARK2anf4

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 18:00

*\o/*
Vandaag tussen de donder, bliksem en in de regen voor t eerst M gestart met Heros! We mogen gelijk een Wp bijschrijven :o

Tof filmpje hoor!!

Sandyschaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 13:16

Deborah2 schreef:
Wat leuk, weer een nieuwe Fribi erbij!
En wat doen jullie leuke dingen met de Fribi's! Ik moet bekennen dat ik veel te weinig doe met Ello... :o Maar voornemen om er dit weekend weer eens op te stappen!

Tijdje terug hadden we het hier trouwens over vliegendekens. Ik had toen net de Horseware Aussie Allrounder gekocht. Die bleek dus toch te schuren bij Ello op z'n schouders, ondanks dat ie verder goed paste. Nu een Bucas Buzz-off Zebra Full Neck Big Neck gekocht, speciaal voor paarden met een forse nek / boeg en deze zit perfect! En nog beter, het werkt echt tegen dazen. Met de oude deken migreerden alle dazen gewoon naar z'n hoofd. Nu komen ze zelfs daar niet meer, kennelijk afgeschrikt door de zebra strepen. Ello gaat dus nu als zebra door het leven:

[ [url=m/8mhjIN.jpg]Afbeelding[/url] ] :D

Deze heeft ie nu ruim 4 weken om en geen schuurplekken en dazen meer.

Mocht iemand dus nog interesse hebben in een Horseware Aussie Allrounder maat 190, slechts 1,5 gedragen :+

hier lijkt die echt verschrikkelijk veel op mijn freiberger!! ?Ik moest echt twee keer kijken of het de mijne niet was :')

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 13:35

Sandyschaap schreef:
Deborah2 schreef:
Wat leuk, weer een nieuwe Fribi erbij!
En wat doen jullie leuke dingen met de Fribi's! Ik moet bekennen dat ik veel te weinig doe met Ello... :o Maar voornemen om er dit weekend weer eens op te stappen!

Tijdje terug hadden we het hier trouwens over vliegendekens. Ik had toen net de Horseware Aussie Allrounder gekocht. Die bleek dus toch te schuren bij Ello op z'n schouders, ondanks dat ie verder goed paste. Nu een Bucas Buzz-off Zebra Full Neck Big Neck gekocht, speciaal voor paarden met een forse nek / boeg en deze zit perfect! En nog beter, het werkt echt tegen dazen. Met de oude deken migreerden alle dazen gewoon naar z'n hoofd. Nu komen ze zelfs daar niet meer, kennelijk afgeschrikt door de zebra strepen. Ello gaat dus nu als zebra door het leven:

[ [url=m/8mhjIN.jpg]Afbeelding[/url] ] :D

Deze heeft ie nu ruim 4 weken om en geen schuurplekken en dazen meer.

Mocht iemand dus nog interesse hebben in een Horseware Aussie Allrounder maat 190, slechts 1,5 gedragen :+

hier lijkt die echt verschrikkelijk veel op mijn freiberger!! ?Ik moest echt twee keer kijken of het de mijne niet was :')

Echt? Bewijs, wil ik zien! :D

Sandyschaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 13:59

@deborah2 hahah ik heb even snel wat foto's gezocht. Misschien vind jij het helemaal niet maar ik zie mijn freiberger er echt in terug!

Afbeelding

Afbeelding

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 14:01

Ik zie zeker wel wat je bedoelt en al helemaal als ze allebei in zebra vermomming zijn! :j

Sandyschaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 14:11

Deborah2 schreef:
Ik zie zeker wel wat je bedoelt en al helemaal als ze allebei in zebra vermomming zijn! :j

hahah ja dat klopt

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 23:44

Zo, ik ben terug van vakantie. Met een half oog wel meegelezen hier. Welkom nieuwkomer(s), gefeliciteerd met jullie mooie paarden.

En Monica, hoe gaat het met jou en Lara?

De Kolonel heeft 4 weken vakantie gehad. Het valt me alles mee hoe dik hij geworden is. Vandaag voor het eerst gereden en hij liep de sterren van de hemel. Wat een heerlijk dier is het toch. <3

MonicaLara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:43

Hi Girls
Dank jullie wel voor al jullie reacties. Het gaat goed met Lara in haar nieuwe omgeving. Absoluut niet schrikkerig, zelfs niet van bladblazers van dichtbij! Momenteel staat ze in de ochtend een paar uurtjes in de weide, tussen alle andere pensionpaarden maar nog wel met afrastering er tussen. Af en toe pakken we wel de oude fjord van stal om lekker samen te staan zowel op het land als in de paddock. Dat gaat goed, maar volgens mij kan ze bij ieder paard staan, ze is zo goedaardig! Komt wel in het nieuwe weide seizoen. Rijden verliep in 1ste instantie wat kijkerig (heel logisch) en ze vond de enorme buitenbak erg spannend. Hierdoor ging ze beetje 'bithangen' en op de lange stukken, heel hard lopen. Maar elke dag 'n stukje beter. Onze buiten 'renbaan' is ook zo fijn, even lekker uitstappen na 'n ritje.
Gisteren les gehad in de binnen bak, ze deed het hartstikke goed. En ging al lekker iets nageefelijk en relaxter lopen. Blij met haar!
Vraagje: straks komt de winter er weer aan, veel van de paarden gaan dan 24/7 op stal. Welke dikte deken raden jullie aan voor onze Zwitserse bergpaardjes? Ik sta in een buitenstal met luik.

Nb.leuk filmpje Nessie, maar volgende x ook je vriendin laten filmen hoor, wij willen Fribis zien! haha

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:28

@monica
Wat fijn dat Lara zo goed gaat!
Ik scheer onze sportfreibergers elke winter omdat ze een erg dikke vacht krijgen die slecht droog wordt. Ook onze paarden staan in een buitenstal (met Luik). Ik scheer meestal begin november. Start wanneer het weer slechter wordt met een ongevoerde regendeken en wanneer ze geschoren zijn krijgen ze de echte Winterdeken op. Zo lang het niet onder 0 is is het een 200 a 300 grams stal deken met daarover de regendeken. Wanneer het echt vriest krijgen ze een licht gevoerde ongv 100 grams deken erbij ipv de regendeken. Daarmee gaat het hier prima! Wanneer je niet scheert zou ik absoluut een niet te warme deken op doen. Ongevoerd of max 100 gram. Fribi's hebben het snel te warm. Onze paarden die niet in de sport lopen staan gewoon lekker zonder deken buiten. Eigenlijk voelen ze zich daar het lekkerst bij /3

MonicaLara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:51

Top HeidiRoos voor je uitgebreide reactie. Super zulke FM kenners

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 16:50

@ HeidiHeros, super dat je nu al M bent. Dat gaat rap!

@ Monica, fijn dat Lara het zo goed doet! Maar ze moeten toch even wennen natuurlijk! Fijn dat je zo blij bent met haar!

Kiara heeft in de winter geen deken op. Ze gaat overdag gewoon naar buiten, ook in de winter. Kiara krijgt niet zo'n dikke wintervacht, dus met rijden heb ik van de wintervacht geen last gehad.
Maar bedoel je nu echt dat de paarden bij jou op stal niet naar buiten gaan in de winter? Omdat je zegt 24/7 op stal?

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 18:23

@lr111: fijn hè dat je na 4 weken gewoon weer meteen kan rijden alsof de laatste keer gisteren was.

@Heidiheros: Wat super zeg! Hoe oud is Heros ook al weer?

@Sandyschaap en Deborah2: je ziet inderdaad gelijkenis :j

@Monica: Nadia staat 24/7 buiten en ik gebruik geen dekens en ook niet scheren. Ze ontwikkelt een redelijk dikke wintervacht maar dit is niet belemmerend voor trainen. Ze zweet niet zo snel.

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 21:21

Heros is 6 /3

Nog een paar plaatjes van onze proeven.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 15:11

Gaat er trouwens in oktober nog iemand naar het Freiberger weekend in Vorden? Ik denk er over om op zondag bij de buitenrit aan te sluiten. Is dan wel een ritje van een uurtje of twee op de trailer eerst, maar Kiara reist gemakkelijk. Zou leuk zijn om jullie daar te ontmoeten!

MonicaLara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 17:03

Mooie foto's HeidiRoos en leuk weer die reacties over de winterdekens etc. Dank!
Straks in oktober gaan de paarden bij ons op stal inderdaad 24/7 op stal. Maar ze hebben wel de mogelijkheid om lekker te dollen in de grote paddocks, de benen te strekken tijdens het rijden en alles soepel te maken tijdens de longeersessies. En lekker aan de hand wandelen zal ik straks ook met Lara gaan doen. Of als ze er klaar voor is, een buitenritje (mits het weer het toelaat).
Freiberger weekend in Vorden, is dat via de Freiberger Ver. NL? Ik zal me volgende week opgeven als lid. Ik denk niet dat ik samen met Lara naar Vorden kom of ik moet met iemand uit de buurt meekunnen? Ik heb zelf geen trailer. Er schijnt ook een Freiberg bij mij in de buurt te staan (Bollenstreek), ene Leyla? Bekend hier op dit forum?
Ir111 leuk de berichten over de Kolonel, fijne vakantie gehad? Paardje niet gemist?
Ik zal ook binnenkort wat foto's plaatsen.
Fijne warme avond!

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 18:09

Sinds kort ben ik ook lid geworden van de NVFP. Ik twijfel nog over Vorden. Ik heb sowieso geen trailer helaas....

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:45

Wij gaan niet naar Vorden. Aankomend voorjaar zijn we met het freiberger weekend wel weer van de partij *\o/* zou leuk zijn als er ook een aantal van jullie mee gaan dan :D

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 10:21

@Monica: ik gebruik geen dekens. Veel gemakkelijker zonder. De Kolonel maakt genoeg vacht aan gelukkig. Ik heb er nooit last van met rijden.

Mijn vakantie was heerlijk. Door de Toscane gefietst, flinken sporten maar zo'n mooie manier om een land te verkennen. Was zo aan het fietsen dat ik geen tijd had om mijn Kolonel te missen. :D

LouiseB schreef:
@lr111: fijn hè dat je na 4 weken gewoon weer meteen kan rijden alsof de laatste keer gisteren was.

Ja heerlijk! Maar dat kon ik mijn heethoofd KWPNer ook hoor. Dat is niet helemaal voorbehouden aan de Freiberger in dit geval. Maar genieten was het. Heel leuk was dat ik voor de vakantie erg geworsteld heb met de galop. Nu na vier weken vakantie ging dat ineens véél beter. Soms moet je gewoon niets doen voor een beter resultaat. :D

Ik ga niet naar het Freiberger weekendje. Ik wil dat pas als ik écht relaxed kan buitenrijden en daar meer vertrouwen in heb. Het gaat nu heel goed maar in een vreemde groep zo op pad gaan is nu nog een stap te ver voor mij.

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 10:55

@Lr111: een vakantie/break met rijden c.q. trainen kan idd verfrissend werken, dat blijkt bij jou maar weer. Ben het met je eens hoor. Had ook niet gezegd dat het een specifieke fribi eigenschap is. Denk dat dit afhangt van meerdere factoren zoals temperament, karakter, huisvesting en een combi daarvan :j Fijn is het wel dat dat kan bij de Kolonel.

Nessie4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 10:56

Mooie foto's @HeidiHeroes!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 11:01

LouiseB schreef:
Had ook niet gezegd dat het een specifieke fribi eigenschap is. Denk dat dit afhangt van meerdere factoren zoals temperament, karakter, huisvesting en een combi daarvan :j Fijn is het wel dat dat kan bij de Kolonel.

Nee, weet dat je dat niet zei inderdaad. :j Klopt helemaal, combi van dingen. Gewoon van genieten als het kan.

Wij hebben over een maand een onderlinge wedstrijd op stal. Ze organiseren van alles, helaas zit ik die dag op school dus ik kan niet de hele dag. Maar ik kan hopelijk wel meedoen met het springen, mijn eerste parcours springen! *\o/*