Berberpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:17

Hij heeft inderdaad leuke gangen. Ben echt benieuwd hoe hij uitgroeid.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:48

Voor de liefhebbers van het berberpaard die ook op facebook zitten: het belgische stamboek, ABCB, heeft nu ook een facebook pagina. Als je op facebook zoekt op ABCB dan kom je er ongetwijfeld op terecht.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 00:32

Cambiar, hoe gaat het nu met je mooie berbermannetje? Voelt hij zich al volledig thuis? :)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:05

Ja Afbeelding http://www.mijnalbum.be/Album=LRROJXUV
In het begin werden al m'n dames nogal ... ik laat hem nu enkel nog bij Una, zij is enorm rustig, maar hij mag niet op haar springen. Ze staan altijd samen te grazen en 's nachts samen op de paddock. Is een meevaller.
Ik zie wel dat hij nogal platte mest heeft, ga het in het oog moeten houden. Ook is hij heel erg hengst geworden, ik moet hem in het oog houden, maar al bij al is hij erg cool ;)
Hij heeft echt een ongelofelijk mooie bouw en zeer mooie gangen, ik wil best wel eens een kleintje van hem zien ooit!

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:23

Weet je zeker dat dat kleintje niet al onderweg is :=

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:28

Neen, hij kan er nog niet aan _O-, beetje groeien nog :D
Heb ze dan gauw weer van elkaar gescheiden, was niet de bedoeling....

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 19:59

Hahaha, die heeft inderdaad ontdekt wat hengsten kunnen :D
Hoe groot is hij nu dan?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 20:07

Zal hem eens moeten meten. Valt me op dat hij al veel veranderd is als ik de foto's bekeek van als hij toekwam. Ik heb hem bezig gezien en hij zat er nog een eindje van, dus vermoed dat er nog geen babypaardjes in aantocht zijn :D

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:02

Hij is echt enorm veranderd - maar nog steeds mooi! Voor hem geld jaarling naarling zeker niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 08:19

Ik val even binnen, ik heb geen tijd om alle pagina's te lezen.

Maar ik heb wel intersse in een berber als volgend paard.

Waar zou ik mij in Nederland kunnen wenden voor een leuke berber? Wat is de richtprijs van bv een 2 of 3 jarige? En eentje die al onder het zadel is? Als ik een berber uit bv Tunesie laat komen, hoe worden ze daar zadel mak gemaakt? Ik denk dat ik persoonlijk dus ga voor een onbeleerd paard. Met welke leeftijd worden ze normaal ingereden?

Ik heb nu een 5 jarige PRE en daar zijn we nu mee bzig met inrijden...is dat voor Berbers ook een goede leeftijd?

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 08:53

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 09:00

Misschien toch maar het topic doorkijken? Als je een berber wilt kopen zul je er in ieder geval toch flink wat tijd in moeten steken!

In Nederland is geen stoeterij (meer) met berbers, er is op dit moment ook geen handelsstal/importeur die zich hier actief mee bezig houdt.

In Duitsland zijn een aantal stoeterijen - in Duitsland moet je denken aan 6.000 tot 10.000 euro voor een veulen en 15.000 euro voor een vierjarige.

In Frankrijk zijn er door de historische banden tussen Frankrijk en Algerije veel meer stoeterijen en is het aanbod veel groter dan in Duitsland. Dat creeert een enorm prijsverschil. In Frankrijk moet je denken aan 2.000 tot 4.000 euro voor een veulen - en op dit moment gaan er vanwege de slechte markt ook goede vierjarigen weg voor 4.000 - 5000 euro (veulens worden voor zover ik weet nog niet onder de kostprijs verkocht omdat ze hopen dat de markt weer aantrekt).

Ik ben zelf in Frankrijk een aantal stoeterijen langsgegaan - de meeste hebben zo'n 4 tot 8 fokmerries. Dus het kan zijn dat je meerdere stoeterijen langs moet om het paard van je dromen te vinden. Twee bokkers hebben naar volle tevredenheid hun paard gevonden bij de grootste stoeterij, de elevage des Balmes, daar worden 15 tot 25 veulens per jaar geboren dus je kans van slagen is erg groot en door langjarige selectie van hun fokmerries is er een duidelijk streven naar kwaliteit. Elevage des Balmes levert zodanige kwaliteit dat ze denk ik niet bereid zijn om hun paarden voor belachelijk lage prijzen te verkopen, en daar kan ik ze alleen maar gelijk in geven. Maar je zult daar nog altijd vele malen goedkoper uitzijn dan in Duitsland.

Bokker Lucioles heeft een kleine stoeterij in Belgie; en als ECHT ECHT ECHT een goed tehuis kunt bieden kun je misschien ook eens bij bokker bonoenpepper (lees haar post in dit topic) in Nederland langs. Maar dat meldt Moragh al ...

Maar sowieso hoop ik natuurlijk dat berbers (nou ja, eigenlijk alle paarden) alleen terechtkomen bij een goed tehuis met lekker veel ruimte.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 10:05

Ik had nog een vraagje. Voor het ogenblik krijgt Chawek maar een handje of drie veulenmengeling (granenmengeling van Mariëlle Devrieze) bij, omdat mijn weide blijkbaar zeer voedzaam is, paarden worden hier in een mum van tijd moddervet ondanks dat ik grassen gezaaid heb zonder raaigras met laag fructaangehalte, wellicht door de vele klaver die er staat jammer genoeg.
Is het nodig om toch mineralen mengeling en graan bij te voeren? Ik geef wel constant MSM bij, merk dat ze daar veel baat bij hebben.

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 14:21

In principe is er iemand in Duitsland, die hem graag wil kopen en er komt dit weekend nog iemand met meer klassieke dressuurervaring, ook uit Duitsland. Maar ik twijfel zelf nog wel of ik mijn knuffelbeer kan missen........Maar bedankt voor het aankaarten Moragh en Nicolanca.
Hoop dat met jullie paardjes alles goed is?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 21:22

Jammer dat ze zo duur zijn, maar dat ligt echt ver boven mijn budget...ik zal jullie topic gaan volgen want wel leuk om mee te lezen.

Ik spreek geen woord Frans, helaas...

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 09:17

Bij Al Mansour hebben ze redelijk veel Berbers en dat is in het zuiden net over de grens (België), zij spreekt Frans, maar hij spreekt Duits en is meestal woordvoerder. Maar ook daar zit je voor een 3-jarige ergens tussen 7.500 en 10.000. Berber-Arabieren zijn meestal iets goedkoper als zuivere Berbers, maar ook vaak heel geslaagde kruisingen. En als je goed zoekt, wie weet. In deze tijd van economische crisis kun je misschien ergens bij een particulier een mazzeltje hebben.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 14:00

Voor een importpaard uit Tunesie moet je ook zo rond de 5000 euro rekenen, waarvan het grootste deel dan het vervoer, de quarantaine en de bloedtesten bedragen.. Een jonkie zou evt wel wat goedkoper kunnen zijn, een groter paard met speciaal kleurtje of met papieren zal wat duurder kunnen uitkomen. Qua inrijden, hier worden ze vaak vrij vroeg ingereden (2-3 jaar), ik zelf heb mijn paardjes met 4 jaar ingereden. En hoe het inrijden in het algemeen in Tunesie gebeurd? Zadeltje erop, opstijgen, gaan ;) en meestal gaat dat best makkelijk zo hoor, het is niet dat een paard ineens aan alle kanten wordt vastgehouden, vastgesnoerd wordt en er iemand op het doodbange beest springt, beestje heeft meestal al wel een band met de eigenaar en ze zijn ook gewoon heel makkelijk en niet zo snel verbaasd.. Maar ach ik kan nu wel generaliseren maar in Tunesie is er ook heel veel verschillend he, er zijn hele chique rijclubs maar ook het boertje die een paard heeft om z'n land te ploegen.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 15:59

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:41

Leuk! Bedankt!

Vraagje: gaan er meer mensen naar Vielsalm in België voor de keuring? Is dat groot en de moeite waard om er een heel eind voor te rijden?

AlexD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:06

Hallo,

Gaan er ook nog mensen van dit forum naar het Berbertreffen in Bielefeld komend weekend (17-18 augustus). Ikzelf zal er zaterdag de hele dag zijn.

Groetjes
Alice

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:02

AlexD schreef:
Hallo,

Gaan er ook nog mensen van dit forum naar het Berbertreffen in Bielefeld komend weekend (17-18 augustus). Ikzelf zal er zaterdag de hele dag zijn.

Groetjes
Alice

Ik ga eens even kijken hoe ver dat rijden is....
Is dat een groot evenement?

AlexD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 16:53

Het grotere treffen is dit jaar in Oostenrijk eind september maar deze mag er ook zijn. Voor het programma zie hieronder of op de site www.vfzb.de

VFZB Hauptzuchtschau-Bielefeld
17.-18. August 2013
Teilnehmer und Ablaufplan
Samstag, 17. August 2013:
9.00Uhr bis 10.00 Uhr : Identifikation und Vermessen, Zuchtstuten anschließend Zuchthengste
10.00 Uhr bis ca. 12.30 Uhr Beurteilung der Zuchtstuten einschl. Pflasterprobe und Freilauf
12.30 bis 13.40 Uhr Mittagspause/ Vorführungen/ Verkaufspferde
13.45 Uhr bis 15.30 Uhr Beurteilung der Zuchthengste einschl. Pflasterprobe und Freilauf
16.00 Uhr bis 16.30 Uhr Bekanntgabe der Ergebnisse Zuchtstuten/ Hengstkörung
16.45 Uhr bis ca. 17.15 Uhr Geführte VFZB Gehorsamkeitsprüfung
18.00 Uhr Abendessen mit Ehrung VFZB Elitepferde
20.30 Uhr Vortrag von Christin Krischke mit anschl. Diskussion zur Leistungsprüfung Reiten
für Berberpferde

Sonntag, 18. August 2013:
9.00Uhr bis 10.00 Uhr : Hengstleistungsprüfung/ Einzelvorstellung/ Gemeinsame Vorstellung
10.15 Uhr bis ca. 11.15 Uhr: Stutenleistungsprüfung
11.30 Uhr: Alle Hengste- Bekanntgabe der Hengstleistungsprüfung
11.45 Uhr : Alle Stuten – Bekanntgabe Stutenleistungsprüfung
12.15 Uhr bis ca. 13.45 Uhr Praktische Exterieurbeurteilung der Berberpferde/ Araber-
Berberpferde

Groetjes
Alice

Maghreb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:37

Jammer genoeg kon ik er niet bij zijn dit weekend. Zijn er mensen die gegaan zijn? Ik ben erg benieuwd hoe het was.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:18

Heb wel al wat foto's voorbij zien komen op facebook, Guerouanne blijft hier favoriet als berber-arabier, mooie korte rug en fijn compact model.. Het zag er op de foto's uit alsof er meer lang-gelijnde modellen liepen. Ben ook wel benieuwd of iemand nog gegaan is en hoe het in het echt was :)

Maghreb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:42

O leuk, op welke facebook pagina staan ze? Op de VFZB pagina kan ik ze niet vinden. Of kijk ik nou niet goed. Ik ben erg benieuwd (naar ! Op berber-online.de zeiden mensen wel dat het berbertreffen groter was dan mensen hadden verwacht, dus het klinkt alsof het een mooi weekend is geweest :)

Compacte paarden als Guerouanne zijn prachtig inderdaad!