juiste hals houding fries .

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 19:02

carr_friesje schreef:
moet er trouwens wel even bij vermelden dat ik nou ook nog niet echt perfect kan rijden hoor :+

wie wel perfectie is een streven hoor, ik zit soms ook nog te ver voorover als ik geconsentreerd aan het rijden bent.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 19:05

klomp schreef:
Nou dan ga ik ook maar met de billen bloot, van enkele mensen hier weet ik al waar ik aan moet werken, maar misschien heeft iemand nog meer tips. Ik moet wel zeggen dat ik lichamelijk een wrak ben (versleten knie en 3 chronische slijmbeursontstekingen)
dus ik heb wat moeite om Djok goed vanachteruit te activeren en zelf goed te zitten, misschien komt het ooit nog eens goed met mij :')

Zo rijd ik los
http://img282.imageshack.us/img282/8669 ... 0358xs.jpg

Zo zie ik Djok graag lopen als hij wat meer opgericht is
http://img238.imageshack.us/img238/7435 ... w127gd.jpg

en een recente foto
http://img34.imageshack.us/img34/1083/dsc0095bi.jpg

ZO eindelijk iets wat de moeite waard is om naar te kijken, en kwa knieen join de club 1 knie is de knieschijf te kort door slijtage, en de andere door een brommer ongelijk in puin gereden, die schiet om de haven klap uit de kom.
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 03-06-10 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Graag geen foto's quoten. Foto's in link geplaatst.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:23

Mooi correct hoor, leuk om naar te kijken. :)

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 14:21

Prachtig Klomp, heel fijn om naar te kijken! Daar probeer ik ook naartoe te rijden en inmiddels lukt dat aardig :)

Zo laag als dit lukt nog niet in het begin, maar wel als de spanning er een beetje af is. Wil er naartoe werken dat ik zo kan los gaan rijden.
Afbeelding

Hier zou hij er iets meer uit mogen met de neus, maar ben heel blij dat ie inmiddels zo los laat :j
Afbeelding

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:17

Romyv schreef:
klomp, ik vind hem veeeelste lang!!!!! ;) hahaha nee gekkigheid, je weet dat ik hem super vind lopen!! Achterbeen op die 2de foto is trouwens heel mooi!

pestkop :P :D

Moll: Dank je, jij zit zo te horen dus bijna met dezelfde problemen (lichamelijk dan) als ik.
Hoe ga jij daar mee om? Ik heb bijvoorbeeld veel moeite om mijn binnenbeen eraan te houden, met name met zijgangen als travers en appuyement waardoor ik dan weer die lengtebuiging verlies ondanks dat hij
best makkelijk daarmee is. Ik krijg het dan gewoon niet voorelkaar en lijkt mijn knie/ been op slot te staan...ik wil wel, maar hij doet het niet, snap je wat ik bedoel? :+
Zoals op de 2e foto, dat is het plaatje waar ik naartoe wil werken, meestal lukt dat wel, maar hij mist soms dan net de kracht om het vol te houden en ik kan hem onvoldoende steunen daarin om die achterhand actief te houden en laat hem dan een beetje in de steek voor mijn gevoel.
Heb jij nog tips hoe ik hem beter kan ondersteunen daarin, want jij zit waarschijnlijk met hetzelfde probleem?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:21

Wijnanda: Mooi begin al hoor!! :j Ik vind het er helemaal niet gek uitzien. Let op dat je paard niet te veel voorover kukelt, dit kun je oplossen door hem wat horizontaler te rijden en dan proberen de neus van je af te rijden, dus dat ie niet erachter kruipt, maar naar voor. Vandaaruit kun je dan proberen weer voorwaarts neerwaarts te laten gaan, dan heb je meer behoudt van het achterbeen. :)

hunter87

Re: juiste hals houding fries .

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:51

dit is het paard waar ik mee rijd. ik wil hem graag laag en rond hebben met losrijden en daarna pak ik hem wat meer op, maar echt rond rij ik hem niet. hij wil dan zn rug nogal wegdrukken vandaar dat ik het niet doe
[RT-HAW] frids@les

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 17:16

klomp schreef:
Moll: Dank je, jij zit zo te horen dus bijna met dezelfde problemen (lichamelijk dan) als ik.
Hoe ga jij daar mee om? Ik heb bijvoorbeeld veel moeite om mijn binnenbeen eraan te houden, met name met zijgangen als travers en appuyement waardoor ik dan weer die lengtebuiging verlies ondanks dat hij
best makkelijk daarmee is. Ik krijg het dan gewoon niet voorelkaar en lijkt mijn knie/ been op slot te staan...ik wil wel, maar hij doet het niet, snap je wat ik bedoel? :+
Zoals op de 2e foto, dat is het plaatje waar ik naartoe wil werken, meestal lukt dat wel, maar hij mist soms dan net de kracht om het vol te houden en ik kan hem onvoldoende steunen daarin om die achterhand actief te houden en laat hem dan een beetje in de steek voor mijn gevoel.
Heb jij nog tips hoe ik hem beter kan ondersteunen daarin, want jij zit waarschijnlijk met hetzelfde probleem?

ja licht aan de hulpen hebben, de paarden waar ik mee werk zijn dat heel erg ook de 7 jarige, wat ik merk en heb geleerd in mijn lessen/trainingen, dat het been pas mee kan doen als het paard volledig door het lichaam is en dus echt los is en los laat, is er spanning werkt het been niet zoals het been bodoelt is, ehcter zeg ik je lengtebuiging en bijvoorbeeld schouder voor kan gereden worden zonder binnen been.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 22:38

Grappig dat je dat zegt moll, want ik hoef als hij lekker los is ook geen binnenbeen te geven, dan pakt hij zelf die buiging, hij buigt dan echt in de ribben dus niet alleen de hals. Ik wilde dat hij ook in de oprichting zo makkelijk is, maar ik merk dat hij toch wat kracht daarin mist en dan inkakt.
En inderdaad, als er spanning is, komt mijn been er meer aan te pas om de boel achter aan de gang te houden. Wanneer hij dan echt los is, loopt hij vanzelf en is dan fijn te schakelen.
Dat zijn de fijne momenten voor mijn lijf :D

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 23:08

klomp schreef:
Grappig dat je dat zegt moll, want ik hoef als hij lekker los is ook geen binnenbeen te geven, dan pakt hij zelf die buiging, hij buigt dan echt in de ribben dus niet alleen de hals. Ik wilde dat hij ook in de oprichting zo makkelijk is, maar ik merk dat hij toch wat kracht daarin mist en dan inkakt.
En inderdaad, als er spanning is, komt mijn been er meer aan te pas om de boel achter aan de gang te houden. Wanneer hij dan echt los is, loopt hij vanzelf en is dan fijn te schakelen.
Dat zijn de fijne momenten voor mijn lijf :D

werk daar eerst eens naar toe alvoorts je dus SB of voor wil gaan doen, eerst lekker door het lichaam, de aanleuning in deze is de graad meter.
ook in het voorwaardse is de aanleuning de graadmeter, kom anders een keer kijken en eventueel voelen op die hooligan van mij, mischien begrijp je wat ik bedoel.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 23:18

Ik mag de oefeningen ook pas oppakken als hij goed los is, anders heeft de oefening geen zin meer. Dus daarin heb je helemaal gelijk en begrijp precies wat je bedoelt, op mijn arabiertje die ik voor Djokke had, kon ik alle oefeningen uitvoeren, alle knoppen zaten erop, maar sinds mijn lichamelijke klachten heb ik moeite met mijn lijf, wat weer weerspiegelt in mijn paard. Toch kan hij fijn lopen, ik heb geen filmcamera, maar in real life kun je zien dat hij fijn door zijn lijf is.

even een toevoeging: Mijn schoudervoor wordt al beter, ik kan hem goed aan de buitenteugel
houden en heb binnenteugel ook niet nodig. Ik moet enkel waken voor die begrenzing. Hij begint
daarin nu ook weer fijn te zakken voor.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:06

heb een 3 tal fotos lol :D en zoals ik al in het topic aan geef soms zit ik iets wat naar voren in de losrij fase om de rug wat te ontlasten.

hier met Condo een 20 jarige anda hengst buiten
Afbeelding

Hier met Gitano (de hooligan) 7 jarige anda hengst in de buitenbaan
Afbeelding

en binnen in de groote rijhal

http://94.100.118.195/978600001-9786500 ... _g6Rc.jpeg
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 03-06-10 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: max. 2 foto's ter illustratie. Derde in link geplaatst.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:29

Ik ben een stille meelezer, al vanaf het begin van dit topic af aan.
Maar ik ben toch heel benieuwd waarom moll de teugel
niet tussen ringvingen en pink houdt, maar onder de pink
door?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 15:45

mooie foto's om te zien moll

alleen doe je dat bewust. de teugels eigenlijk in een boog houden? dus contact met de mond eigenlijk vermijden?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:02

Barvrouwke schreef:
Ik ben een stille meelezer, al vanaf het begin van dit topic af aan.
Maar ik ben toch heel benieuwd waarom moll de teugel
niet tussen ringvingen en pink houdt, maar onder de pink
door?

dit is mij geleerd van uit het klassieke aspect, als straks de stang teugel er bij gaat komen, plus dat je meer gevoel hebt in de hand.
Laatst bijgewerkt door Moll op 03-06-10 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:03

maar de stang teugel hou je er toch juist onder?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:03

_Lott schreef:

alleen doe je dat bewust. de teugels eigenlijk in een boog houden? dus contact met de mond eigenlijk vermijden?

ja dat is bewust, en contact met de mond is weldegelijk aan wezig ik voel alles, maar zoals ik al vaker heb gezegd teugelgewicht is voldoende voor het punt van aanleuning.
en er zijn vandaag nieuwe fotos gemaakt zal een kijken wanneer ik ze op internet heb.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:11

_Lott schreef:
maar de stang teugel hou je er toch juist onder?

nee hoor dat is niet een vast gegeven, het kan ok kruislings.

Afbeelding

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:06

Ik heb de teugels altijd kruislings, vind ik veel fijner inwerken.

Moll: je arm mag wel wat meer ontspannen, en op beide foto's steek je je ellebogen af, wat al spanning in je arm en schouders oproept die je eigenlijk niet zou mogen hebben als je zo fijngevoelig met doorhangende teugels wil werken ;)
Je been zou in zijn geheel wat meer naar het paard toe mogen draaien, nu heb je meer de achterkant van je kuit eraan dan de zijkant.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:07

Moll schreef:
_Lott schreef:

ja dat is bewust, en contact met de mond is weldegelijk aan wezig ik voel alles, maar zoals ik al vaker heb gezegd teugelgewicht is voldoende voor het punt van aanleuning.
en er zijn vandaag nieuwe fotos gemaakt zal een kijken wanneer ik ze op internet heb.

oke interessant.

maar bij veel paarden wordt toch met veel druk gereden willen ze gaan nageven.

maar ik vind zelf even druk niet erg. als ik erna maar weer een ontspannen teugelverbinding kan hebben

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:22

horseyfries schreef:
Ik heb de teugels altijd kruislings, vind ik veel fijner inwerken.

Moll: je arm mag wel wat meer ontspannen, en op beide foto's steek je je ellebogen af, wat al spanning in je arm en schouders oproept die je eigenlijk niet zou mogen hebben als je zo fijngevoelig met doorhangende teugels wil werken ;)
Je been zou in zijn geheel wat meer naar het paard toe mogen draaien, nu heb je meer de achterkant van je kuit eraan dan de zijkant.

hahaha ja leuk dat je het zegt, alleen krijg ik me armen niet helemaal meer daar door sporten, in het verleden heel zwaar gesport, vandaar, en me benen draaien ken ik niet omdat me knieen kapot zijn.

maar zie wat je bedoel

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:53

maar voor de duidelijkheid, probeer dat altijd wel hoor om me elebogen meer aan het lichaam te krijgen

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 23:51

Laat je arm net zo afhangen als je doet als je je hond vasthoudt, dan kom je al een heel eind in de buurt ;)

Als je goed leest zeg ik juist niet dat je in je knie moet draaien, maar je hele been anders leggen. Dit begint al bij je bovenbeen, als je dat doet gaat dat voor je knie niet uitmaken, die blijft in wezen hetzelfde maar gaat anders liggen doordat je bovenbeen anders ligt. Vervolgens ligt dan je kuit ook weer anders en beter aan je paard, en krijg je juist minder druk op je knie.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 09:55

horseyfries schreef:
Laat je arm net zo afhangen als je doet als je je hond vasthoudt, dan kom je al een heel eind in de buurt ;)

Als je goed leest zeg ik juist niet dat je in je knie moet draaien, maar je hele been anders leggen. Dit begint al bij je bovenbeen, als je dat doet gaat dat voor je knie niet uitmaken, die blijft in wezen hetzelfde maar gaat anders liggen doordat je bovenbeen anders ligt. Vervolgens ligt dan je kuit ook weer anders en beter aan je paard, en krijg je juist minder druk op je knie.

zal het eens proberen, niet geschoten is altijd mis, me instructie is er ook mee bezig maar omdat het allemaal niet geheel meer in 1 lijn loopt snapt hij er ook niks van :D

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 11:53

Ik zal ook eens er aan werken om wat minder te werken aan voor om het zo maar te zeggen. Het is wel leuk om bewuster vanuit je lichaam te rijden. Onbewust maakt bijna iedereen misbruik van het bit en de teugels..(zo ik dus ook)