Jongste tauromatische amazone

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Jongste tauromatische amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 23:17

Biggen moeten tegenwoordig verdoofd worden gecastreerd en verder is onverdoofd onthoornen ook al een poos out of te question, je bent niet helemaal bij, randalinpony. Tegenwoordig ben je zelfs al strafbaar als je een koe bij de staart pakt, daar zijn al straffen voor uitgedeeld en de controles op transport zijn nergens zo streng als hier.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 23:26

randalinpony schreef:
Maar jij bent waarschijnlijk veganist, Enable?

Nee beslist niet. eet ook graag vlees en vis en wel bij voorkeur biologisch.
ik ga binnen mijn mogelijkheden respectvol om met dieren en strijd tegen dierenleed, zoals ook idd de diertransporten e.d.
dat er ook hier voldoende leed is en we daar tegen moeten vechten is duidelijk. hier werd met de nodige trots pure sadistische kwellerij geataleerd en ook nog eens met de allegrootste nonsens argumenten onderbouwd. verminken van dieren ter vermaak.

Ik reageer even omdat je me persoonlijk aanspreekt, was eigenlijk net aan het afhaken vanwege de zinloosheid.

Ik adviseer dit onderwerp en ts verder te negeren.
Laatst bijgewerkt door StableEnable op 27-11-08 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 23:27

Ach, nog even en we krijgen weer gladiatorengevechten en geboefte wat in arena's wordt gesmeten voor de leeuwen......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 23:46

Afbeelding

blik in de toekomst......

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 08:08

Ik heb alleen het eerste filmpje gekeken, en jaaaa nou zie ik het, wat schitterend om te zien zeg. NOT
Ik zie steeds een stier die weg loopt en dan weer opgenaaid wordt omdat mevrouw te paard rondjes eromheen gaan rijden. Ook als hij gespietst word staat hij gewoon stil en moet mevrouw te paard erop af rijden en steekt ze er zo'n spies in. Nou nou wat een agressie van die stier, hij valt alleen aan als hij wordt uitgedaagd en opgejut. Ik bedoel kom op, hij loopt verdorie een paar keer gewoon WEG, heb je dan geen ogen in je hoofd, en hoe kan je nog steeds blijven zeggen dat hij niet wil vluchten enzo. Dit valt voor mij niet te rechtvaardigen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 08:23

Word er een beetje flauw van dat steeds voorbeelden erbij gehaald moeten worden van het vee in NL; daar gaat het hier nier over, we hebben het over een heel andere bedrijvigheid, en wel het stierenvechten. En wat iemand thuis ook doet, dat doet er niet toe.

Een mening mbt dit onderwerp heeft net zoveel waarde als de mening van een veganist.Wat een gezeur.

Open dan een topic over biggetjes en geitjes.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 09:22

Lusitana schreef:
Diablo schreef:
Als je moedwillig speren in een stier steekt (omdat het sport is?????), vind ik dat inderdaad niet van respekt getuigen naar de stier.

Tja, iemand kan ook wel zeggen dat op ene paard gaan zitten niet van respect getuigd naar het dier. Of een kat in huis houden, of een hond aan een riem, ga zo maar door.
Of om bij die indianen te blijven, doden en het vervolgens op te eten....
Het is maar hoe je respect uitlegt.
Het respect voor de stier zit hem in de bewondering voor zijn kracht en moed, het ervaren dat je maar nietig bent tegenover zo'n dier.

Dat is toch geen vergelijking? Ik vind paardrijden of een kat houden totaal heel wat anders dan een stier verwonden om jezelf en het publiek te vermaken.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 09:27

Lusitana schreef:
Heb je naar de filmpjes gekeken die ik heb geplaatst?
De stier gaat op het paard af, het is niet zo dat een ruiter de stier opzoekt om hem te gaan prikken.
Er is dus geen sprake van moeten of willen vluchten/uitwijken.
(Het zit ook niet in de stier om te vluchten of uit te wijken voor wat dan ook)

Ik heb de filmpjes gezien. De ruiter gaat wel degelijk op de stier af, omdat er vaak gewoonweg geen reactie van de stier komt. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik de bloedloze versie minder erg vind, maar het filmpje dat ze met zijn allen op de stier duiken en dan die man die aan zijn staart gaat hangen terwijl de stier compleet uitgeput is (sjonge, wat een lef hebben die mannen toch he....) en het bloed over zijn rug stroomt.....walgelijk, echt waar.
Dat laatste filmpje, wat jij zo mooi broederschap noemt (haha, ja, dat kun je er ook van maken), vind ik dan wel weer leuk om te zien. Ik begrijp dan weer niet dat jij niet begrijpt dat mensen graag zien dat stieren iemand verwonden of zelfs doden. Dat gebeurt de stier toch ook? En dat vind je wel leuk?

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 10:04

Citaat:
In Spanje gooien ze ook geiten uit de kerktoren en hangen ze hazewindhonden

Dit is inderdaad waar maar er word steeds meer aangedaan om dit te verkomen , met die geit was een heel gedoe hier want bijna heel Spanje was hier tegen behalve het dorp waar ze het doen , geloof dat ze nu een nepgeit gooien ( de geit werd niet doodgegooit maar opgevangen in een doek ging dus niet dood)

Van de hazewindhonden is verschrikkelijk maar dit zijn gestoorde mensen die dus voor de rechter moeten komen want in Spanje is dit ook strafbaar en de regering wil ook de straffen verhogen van dierenleed paar weken terug heeft een man 6 maanden celstraf gehad die zijn hond mishandelde.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 10:09

Citaat:
spaanse paarden in zo'n arena daar worden de ballen van afgekneld nou daar kan ik wel om janken

Vergissing denk , dit doen ze in Amerika met rodeo dat de paarden dus bokken , op youtube staan ook verschrikkelijke filmpjes over dit type van vermaak.

Helaas bestaat er in elk land types van mensen en dierenleed.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 10:10

Ik reageer even omdat je me persoonlijk aanspreekt, was eigenlijk net aan het afhaken vanwege de zinloosheid.

Ik adviseer dit onderwerp en ts verder te negeren.[/quote]

De arrogantie ten top,om te adviseren om dit topic of Lusiatana te negeren,afhaken lijkt me de beste oplossing......
Ik vind dit totaal niet zinloos, Lusitana komt met gedegen argumenten en er wordt van alles bij gehaald om het maar zo luguber mogelijk te maken.
Er is voor beide partijen wat voor te zeggen,dit topic geeft info,of je nu voor of tegen bent, een gezamelijk standpunt zal er nooit komen, dus vind ik dat ook niet voor ons beslist hoort te worden wat we moeten denken en of het zo zinloos is of niet, dit topic zal vast ooit es eindigen, maar graag zonder ingrijpen van Bokt omdat het voor die en gene toevallig niet in hun straatje past......

Ik vind ook dat Lusitana lof verdiend voor de nette manier van uitleggen en het geduld om het steeds maar weer uit te leggen,op de man spelen is nu eenmaal veel makkelijker dan geduldig blijven.........

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 10:56

suleilitha schreef:
Biggen moeten tegenwoordig verdoofd worden gecastreerd en verder is onverdoofd onthoornen ook al een poos out of te question, je bent niet helemaal bij, randalinpony. Tegenwoordig ben je zelfs al strafbaar als je een koe bij de staart pakt, daar zijn al straffen voor uitgedeeld en de controles op transport zijn nergens zo streng als hier.

Ik denk dat jij ook niet alles weet.
Die controles en straffen zijn er niet voor niets, suleilitha.

Maar ik vind dit: of je nou indirect of direct oorzaak bent van het leed van dieren, je bent maakt je er schuldig aan.

Wij allen in dit topic zullen waarschijnlijk medicijnen slikken waarvoor heel veel dieren geleden hebben, als dat nodig is voor onze gezondheid.

En dan kun je wel zeggen dat het een niets met het ander te maken heeft, maar er is wel leed aan een dier toegebracht ten dienste of ten bate van jou.

Alleen maar dit: degenen die nu zo hard Schande! Schande! roepen, hoeveel dieren zouden er al voor die personen geleden hebben?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 11:01

BBreedveld schreef:
Citaat:
Stieren zijn sowieso iets onberekenbaarder dan een koe en hebben territoriumdrang.

Dat weet ik zo net niet. Iemand met behoorlijk verstand van zaken heeft mij eens toevertrouwd dat koeien met kalveren in het dagelijkse werk veel gevaarlijker zijn dat stieren, omdat ze óók aanvallen, maar dit minder volgens het 'ceremonieel' van een gevecht van stier tot stier doen. Kortom, een stier zal je eerder duidelijk maken dát hij aan kan vallen, een koe zal eerder uit het niets door het lint gaan om haar kalf te verdedigen. Koeien zijn dus onvoorspelbaarder.
Koeien vechten onderling niet vaak om territoria (zeker niet binnen dezelfde kudde), en verder nauwelijks om de rangorde te bepalen. Wanneer er kalveren in het spel zijn, dan zullen ze die echter wel beschermen. Wanneer een indringer te dicht bij komt, kan ineens 'het licht uitgaan', vaak totaal onverwachts.
Gevechten tussen stieren onderling, of tussen stieren en 'indringers', zijn vooral territoriale gevechten of gevechten om de machtsverhoudingen te bepalen. Het zijn gevechten die vaak volgens een vast 'ritueel' verlopen (hé, welke gevechten in dit topic hebben dat nou nog meer?).
Het begint met imponeren, uitdagen en inschatten wat de tegenstander 'in huis' heeft. Als geen van beide partijen opgeeft, dan wordt er pas gevochten.

Bij dit vechten rennen de stieren met de kop omlaag, horens vooruit, op elkaar af. Voor dat doel hebben stieren ook zo'n zware kop, stevige nek en beschermende vetbulten. Bijna de hele voorzijde is voorzien van een vet 'stootkussen': bovenop de schoft, maar ook onder de hals en voor de borst. Die vetbulten zorgen er mede voor dat gevechten om rangorde niet altijd meteen op leven en dood gaan.

Dit soort bescherming zie je terug bij vele dieren. Mannelijke edelherten bijvoorbeeld, hebben behalve hun geweien ook een dikke, behaarde nek en een vetverdeling vergelijkbaar met die bij stieren. Bij leeuwen wordt er niet gevochten door te 'botsen', zoals bij stieren of herten, maar wordt er meer gebeten en met klauwen geslagen. Daarom is de schedel en nek niet zo dik en zwaar (in verhouding), maar is de nek rondom zwaar behaard. Andere manier van vechten, andere bescherming.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 11:13

Diablo schreef:
Lusitana schreef:
De stier gaat op het paard af, het is niet zo dat een ruiter de stier opzoekt om hem te gaan prikken.

Dat laatste filmpje, wat jij zo mooi broederschap noemt (haha, ja, dat kun je er ook van maken), vind ik dan wel weer leuk om te zien.
Hoe zou jij het dan willen noemen? Ik ken niet veel mensen die zich op die manier tussen een collega en een aanvallende stier gooien als ze geen speciale band met die persoon hebben.

Of ze die aanval net daarvoor eerst hebben uitgelokt doet er daarbij niet toe. Het zal best een geval zijn van 'eigen schuld, dikke bult', maar daarna offeren die forcados zich toch op voor hun gewonde maat.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 11:54

randalinpony schreef:
suleilitha schreef:

Ik denk dat jij ook niet alles weet.
Die controles en straffen zijn er niet voor niets, suleilitha.

Maar ik vind dit: of je nou indirect of direct oorzaak bent van het leed van dieren, je bent maakt je er schuldig aan.

Wij allen in dit topic zullen waarschijnlijk medicijnen slikken waarvoor heel veel dieren geleden hebben, als dat nodig is voor onze gezondheid.

En dan kun je wel zeggen dat het een niets met het ander te maken heeft, maar er is wel leed aan een dier toegebracht ten dienste of ten bate van jou.

Alleen maar dit: degenen die nu zo hard Schande! Schande! roepen, hoeveel dieren zouden er al voor die personen geleden hebben?

Leed uit sadisme of omdat ik toevallig mijn vitamine B's uit de biologische dieren verstrek?

Wederom een onzinnige vergelijking waarbij welzijn bij de een en ander enorm van nivo verschillen.

Ik krijg zo langzamerhand het idee dat we hier met zijn allen niet uit zullen komen. Clown

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 12:06

Citaat:

Zo kun je wel aan de gang blijven - alle misstanden in de wereld op een hoopje gooien om te argumenteren in een discussie over één specifiek onderwerp. Wellicht moet ook jij heel snel je mond houden omdat die mooie spijkerbroek of dat bloesje wat je aan hebt vervaardigd is dmv kinderarbeid in een derde wereldland. Het is al talloze malen gezegd: het éne kwaad vergelijken met het andere kwaad en daarmee iets goed praten of afkeuren is zinloos, niet relevant. Je hoeft je dit niet persoonlijk aan te trekken maar dit soort 'tactieken' wordt meestal gebruikt door mensen die over het onderwerp op zich niks (meer) te argumenteren hebben.

De kernvraag van deze hele discussie draait maar om één punt en dat is het opzettelijk verwonden van dieren ten gunste van het vermaak van de mens. Dáár gaat het over en dáár zijn de protesten op gericht.

Die vraag wimpel je echt niet weg door over allerlei andere zaken te gaan praten in een poging de argumenten van de tegenstanders te ontkrachten. Netzomin als je het antwoord op de kernvraag kunt verdoezelen door te verwijzen naar de 'mooie' paardensport die het opgeleverd heeft, de cultuur die al honderden jaren ingebakken zit enzovoorts.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 12:25

detour schreef:
Leed uit sadisme of omdat ik toevallig mijn vitamine B's uit de biologische dieren verstrek?

Wederom een onzinnige vergelijking waarbij welzijn bij de een en ander enorm van nivo verschillen.

Ik krijg zo langzamerhand het idee dat we hier met zijn allen niet uit zullen komen. Clown

Blijkbaar doet de reden waarom leed veroorzaakt wordt er dus wel toe.

Dan maakt het dus wel degelijk uit of stierenvechters hun sport beoefenen "om maar zoveel mogelijk stieren zo erg mogelijk te martelen", of omdat ze houden van een bepaalde manier van rijden en van de interactie tussen paard, stier en ruiter.

In het eerste geval zou dat betekenen dat ze per se tegen de bloedloze variant zouden zijn. Dit is voor veel stierenvechters gelukkig niet waar, want velen (ook uit Portugal en Spanje) treden ook op in Californië, waar de bloedloze versie de enig toegestane variant is.

Over de interactie tussen de stier, het paard en de ruiter zal ik waarschijnlijk een aantal tegenstanders met oogkleppen over me heen krijgen. Die interactie is er echter wel.
Het is niet simpelweg een afwachtende stier die door een sadistische ruiter op een passief paard lekgeprikt wordt.
Het paard daagt ook zelf mee uit en er zijn gevallen bekend waarbij het paard bijt en schopt naar een stier die dood de arena wordt uitgesleept (niet in Portugal). Dit is dus duidelijk geen bijten of schoppen uit angst of zelfverdediging. De paarden maken vaak ook zelf de schijnbewegingen. Dit is alleen mogelijk wanneer het paard daartoe de vrijheid heeft, en wanneer de ruiter dit kan uitzitten zonder het paard te hinderen.
De stier is ook zeker geen passief object in het gevecht. Hij laat zich uitdagen door paard en ruiter, valt daarna op eigen initiatief het bewegende object aan, en is zelfs op het einde nog gevaarlijk voor de forcados.

De samenwerking die van een rejoneador en zijn paarden wordt verlangd, is van zeer hoog niveau. De meeste ongelukken gebeuren nog steeds door ruiterfouten.
De rijstijl die gebruikt wordt, kan volgens mij nog steeds niet getoetst worden zonder stier, omdat de stier er nu net een essentieel onderdeel van is. Je kunt losse onderdelen wel in een dressuurring laten zien, maar de schijnbewegingen slaan gewoon nergens op wanneer ze droog worden gedaan. Bovendien komen ze dan vanuit de ruiter, want geen paard maakt spontane schijnbewegingen op een lege zandvlakte.

Als er een kunstmatig object kan komen dat tegelijkertijd target is en ontweken moet worden, dat voorspelbaar gedrag (aanvallen en achter beweging aangaan) combineert met onvoorspelbare gedragingen, dat de snelheid en kracht van een stier kan nabootsen en dat op het paard dezelfde (gedrags-)uitwerking heeft als een stier, dan juich ik dat van harte toe.

Ik ben zeker niet voor het onnodig 'lekprikken' van stieren en zie ook veel liever de bloedloze klittenbandvariant van de sport. Nog liever zou ik zien dat de stier helemaal niet nodig zou zijn voor het testen van deze prachtige rijkunst, maar helaas is dat nog niet mogelijk.
Bovendien denk ik dat het dan snel afgelopen is met de vrij rondlopende stieren die vrij oud kunnen worden. Ook in Spanje en Portugal zijn er goedkopere en minder arbeidsintensieve manieren om koeien sneller vetter te mesten. Het is een illusie om te denken dat die niet gebruikt gaan worden als stieren niet langer om een andere reden dan hun vlees geld blijven opbrengen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 12:32

Jannepauli schreef:
Citaat:
De kernvraag van deze hele discussie draait maar om één punt en dat is het opzettelijk verwonden van dieren ten gunste van het vermaak van de mens. Dáár gaat het over en dáár zijn de protesten op gericht.

En dan vraag ik me op mijn beurt weer af hoeveel mensen hier een drama maken en Lusitana veroordelen, terwijl ze achter de comp zitten met mascara op hun toet die op konijntjes getest is.

Voor mij valt dat ook onder vermaak, hoor.

Het gaat hier niet over het ene kwaad goedpraten met het andere, maar het gaat er hier wel om dat het hypocriet is om één kwaad te veroordelen, terwijl je zelf (indirect) schuldig bent aan een soortgelijk kwaad.

Wat mij betreft gaat het wel degelijk om het recht van spreken - en nee, dat heb ik niet, want tegenwoordig eet ik weer vlees, draag leer, gebruik medicijnen en make-up.

Maar je ziet mij geen hetze tegen Lusitana voeren, wel. Clown

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:06

randalinpony schreef:
Jannepauli schreef:
Citaat:

En dan vraag ik me op mijn beurt weer af hoeveel mensen hier een drama maken en Lusitana veroordelen, terwijl ze achter de comp zitten met mascara op hun toet die op konijntjes getest is.

Voor mij valt dat ook onder vermaak, hoor.

Het gaat hier niet over het ene kwaad goedpraten met het andere, maar het gaat er hier wel om dat het hypocriet is om één kwaad te veroordelen, terwijl je zelf (indirect) schuldig bent aan een soortgelijk kwaad.

Wat mij betreft gaat het wel degelijk om het recht van spreken - en nee, dat heb ik niet, want tegenwoordig eet ik weer vlees, draag leer, gebruik medicijnen en make-up.

Maar je ziet mij geen hetze tegen Lusitana voeren, wel. Clown

Ik eet geen vlees, gebruik cosmetica die het BDIH keurmerk heeft en niet op dieren getest is.... daarnaast consumeer ik sowieso bewust en met mate.
Al deze argumenten hebben op mij dus geen vat.
Evengoed juich ik het toe dat mensen ervoor kiezen "ZOVEEL MOGELIJK GOED TE DOEN' ipv 'ZOVEEL MOGELIJK VERKEERD DOEN'.
Jij stelt dus dat wanneer iemand bewust en met mate vlees eet, of leren schoenen draagt, geen recht heeft om zich in te zetten voor zaken als deze?
Dus wanneer je toch al 1 ding fout, moet je er maar helemaal een zooitje van maken want dat is eerlijker?

Dat is toch kolderiek?! Wees blij dat mensen zich deze ellende aantrekken. Uiteindelijk kan zo'n topic er misschien zelfs toe leiden dat mensen kritischer naar hun eigen 'verbruikspatronen' gaan kijken.... 2 vliegen in 1 klap.
Ik vind het een heel erg 'verzuurd' argument om de discussie lam te leggen.....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:10

Citaat:
Maar je ziet mij geen hetze tegen Lusitana voeren, wel.

Als je het aankan, ga ik nu even persoonlijk worden: ik heb al geen hoge pet op van de argumenten die je her en der gebruikt ( zie mijn toelichting in eerdere post), maar jouw opmerking die ik hierboven gequote hebt, maakt voor mij wel duidelijk hoe weinig kaas jij gegeten hebt van het fenomeen 'discussiëren'... Discussiëren is namelijk twee standpunten tegenover elkaar bespreken, waarbij de ene partij het niet met de andere partij eens is. Op een enkel slippertje na ( van beide zijden) is de discussie helemaal niet persoonlijk gericht, laat staan dat er hier een hetze tegen Lusitana gevoerd wordt.
Dat jij denkt dat dit wel zo is, zegt wat over jou - en wat mij betreft is het het zoveelste non-argument dat ingebracht wordt om een discussie te beslechten of een bepaalde richting te geven.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:12

Lusitana schreef:
..
Maar het heeft weinig te maken met het onderwerp, de jongste tauromatische amazone.

Tja, er zijn vele mensen die een vak briljant verstaan, een brein bezitten van onmetelijke grootte, afgrijselijk getalenteerd zijn, maar hetgeen ze ermee doen is dan weer stuitend.
Ik kan dat niet loskoppelen van elkaar.
Natuurlijk begrijp ook ik dat het exceptioneel is wat zij doet, dat ze moedig is en waarschijnlijk veel talent bezit.
Na alle filmpjes, alle uitleg, maar ook verhalen van mijn vrienden uit Zuid-Europa blijf ik concluderen dat ik hoop dat deze 'bezigheid' tot het verleden gaat behoren.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:14

Diablo schreef:
Lusitana schreef:

Ik heb de filmpjes gezien. De ruiter gaat wel degelijk op de stier af, omdat er vaak gewoonweg geen reactie van de stier komt. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik de bloedloze versie minder erg vind, maar het filmpje dat ze met zijn allen op de stier duiken en dan die man die aan zijn staart gaat hangen terwijl de stier compleet uitgeput is (sjonge, wat een lef hebben die mannen toch he....) en het bloed over zijn rug stroomt.....walgelijk, echt waar.
Dat laatste filmpje, wat jij zo mooi broederschap noemt (haha, ja, dat kun je er ook van maken), vind ik dan wel weer leuk om te zien. Ik begrijp dan weer niet dat jij niet begrijpt dat mensen graag zien dat stieren iemand verwonden of zelfs doden. Dat gebeurt de stier toch ook? En dat vind je wel leuk?

Idd ik heb ook gekeken, en dit is ook wat ik zag. De stier viel echt niet elke keer aan uit zichzelf, maar puur omdat de ruiter met paard op hem af kwam gegaloppeerd.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:29

@Oomens: Ik begrijp wel dat er interactie is tussen stier, paard en ruiter, maar wil je daarmee zeggen dat het zinvol is? Ik zie dat namelijk niet zo. Het is inderdaad jammer dat je, schijnbaar, die rijstijl alleen kunt toepassen met alledrie de ingredienten. Mijns inziens is het dan tijd om heel snel iets uit te vinden wat de stier kan vervangen en als dat niet lukt, deze rijstijl maar vaarwel te zeggen.
Natuurlijk zullen er veel mensen zijn die het jammer vinden dat zo'n stukje 'cultuur' dan verloren gaat, maar geef mij dan maar de materiele zaken (zoals in Nederland de klompen en molens), daar heeft niemand last van.

En nogmaals over het hypocriet zijn, ik weet dat ik het ben (als je op die manier redeneert), maar er zijn toch geen voorwaarden waaraan je moet voldoen om ergens een mening over te hebben?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:33

Ik eet wel vlees. Weliswaar zo bewust mogelijk, maar ik eet het wel. Mensen hebben nou eenmaal vlees nodig. Ik veroordeel het niet, net zoals ik tijgers niet veroordeel omdat ze hertjes opeten.
De manier waarop koeien en ander vee gehouden worden, veroordeel ik wel. Maar het helpt niet als ik geen vlees meer eet, daar worden de dieren niet anders door gehouden. Dan kun je zeggen: ja, als iedereen dat zegt......maar het ís zo, het verandert niet doordat ik geen vlees meer eet, net zoals het stierenvechten niet zal ophouden omdat ik er niet naar kijk. Maar daarom mag ik er nog wel over discussieren (als er een discussie liep over het houden van vee in Nederland zou ik er ook aan meedoen) en dat doe ik dus ook.
Laatst bijgewerkt door Diablo op 28-11-08 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:41

Precies, en die discussie leidt er in ieder geval toe dat wij onze mening goed kunnen funderen en eventueel bijbestellen. Al ligt hier toch vrij zwart-wit wat mij betreft, ik verwacht niet dat ik voor het stierenvechten ga 'zijn'. Het blijft toch een zekere vorm van zinloos geweld. Maar wie weet gaan ze via bloedeloos op den duur nog eens naar helemaal niet meer, who knows.