Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Re: Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 08:30

Bitloos
Rijdt ik liefste met mini hackamore
Heb mijn oude paard er vaak mee gereden
Tiney wilde ik met hack maar die verdraagt geen druk op de neus lijkt het
Daar ben ik nog steeds zoekende in. Momenteel met enkel kopstuk en bit
Zonder neusriem

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 09:03

Om dressuur te rijden vind ik een bit eigenlijk het vriendelijkst omdat bitloos meer is voor pressure release rijden en er bij dressuur een contactteugel nodig is. Als ze het niet gewend is snap ik dat ze er even aan moet wennen nog eerst.

Wat vervelend Maartje, daar ben je dus nog wel even zoet mee.. :(:) hopelijk inderdaad geen enkelbanden gescheurd.

Haha leuk zo'n moddermonster Nouvel :D , en lijkt me erg zuur om je paarden te verliezen aan een peesblessure.

Beter iets te overbezorgd dan andersom inderdaad Audesta.

Peesblessures kunnen ook door pure pech ontstaan, onze Shet maakte dus een glijer in de wei toen het nat was en heeft een peesblessure bij zijn borstplaat. Hier had ik nog nooit van gehoord en het lijkt toch wel ernstig te zijn helaas.

Ik heb ook echt genoten van het weer de afgelopen twee dagen, was hier zo hard aan toe na alle kou.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 09:32

Was van de week ook bang voor allerlei blessures bij Tiney , die besloot nl best hard aan te komen lopen vanuit de paddock door de modder over de stoep tegels die iets wat glad zijn als ze modder voeten hebben en ze op de tegels vol in haar remmen ging en de achterbenen bijna voorbij de voorbenen schoven .
Gelukkig lijkt er niets aan de hand

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 09:38

Dat klinkt als een nare plek Elisa! Hopelijk knapt de shet wel snel op

Ik vinder prima dat ik een blessure heb ipv de paarden hahaha
Net rondje boodschappen gedaan, nu even zitten en dan kijken of ik wat met de meiden kan doen, longeren ofzo

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 11:01

Succes alvast :+

Ik heb net heerlijk gewandeld met de honden, zo even een bijeenkomst van het werk en hopelijk op tijd weer klaar!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 12:29

Lis gelongeerd en Elevada aan de hand, en nu ga ik weer zitten :+

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 13:22

Ohhh wat balen van je enkel Maartje!

Dit weer doet iedereen goed :)

Luci heeft schimmel of luis. Ik dacht schimmel dus foto’s naar kliniek gestuurd en de arts die mij belde dacht meer aan luis.
Nouja heb voor beide shampoo en kijk straks met mijn leesbril op wel even goed :+

Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 13:29

Ah dat is naar DGM, met beide geen ervaring dus geen idee wat het is haha

Mijn enkel gaat wel echt beter hoor, maar ik weet dat het nóg beter ga als ik mezelf af en toe even op de rem zet :+

Lis deed het wel knap hoor, ik heb weer op het zadel mogen leunen maar dat was wel spannend weer. Daarna nog hier op het erf richting de poort gelopen en dat ging echt al veel beter dan voorheen
Afbeelding

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 13:32

grrrrr.. die van mij heeft een nieuwe truuk.... De weide opendoen via het handvat.. het is nu al de derde keer deze week dat mijn PRE de draad opendoet en dat ze met zijn allen op stap zijn.. gelukkig kunnen ze niet van ons hof..

En leuk dat het is.. het " je kan mij toch niet pakken" spelletje

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 13:36

oh dat is echt niet tof... fijn dat ze in ieder geval niet weg kunnen!

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 15:24

Hahahaha dat deed mijn zwarte peper vorig jaar ook.

Lekker bezig Maartje.

Balen dgm! Ik ben kapot maar ga wel even een rondje zon pakken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 08:15

Deertje schreef:
grrrrr.. die van mij heeft een nieuwe truuk.... De weide opendoen via het handvat.. het is nu al de derde keer deze week dat mijn PRE de draad opendoet en dat ze met zijn allen op stap zijn.. gelukkig kunnen ze niet van ons hof..

En leuk dat het is.. het " je kan mij toch niet pakken" spelletje

Stiekem moet ik heel hard lachen. :') Wat een grapjurk. :D

Wat goed Maartje, is ze nu ook relaxter met de weersverandering? Fijn dat je enkel beter gaat..rust is vaak het beste maar zooo moeilijk. En dankjewel, ik hoop ook dat het nog goed komt met de Shet.

Balen DGM! Volgens mij komt schimmel vaak voor als een soort ronde plekken.

Ja naar is dat het Zinzi als ze zo lomp zijn met zichzelf dat je je hart steeds vast houdt. :o

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 08:34

Karma gisteravond eens flink aan het werk gezet, die had energie voor 30 paarden :')
Maar zo fijn, die Spaanse energie kun je omzetten naar een heel fijn paard (uiteindelijk dan he _O- )
Ik ben benieuwd of ze vandaag spierpijn heeft :+

Elisa, ze barst gewoon van de energie, daarom gaat ze dan zo drammen en showen, ze blijft voor mij gelukkig wel veilig aanvoelen, dat scheelt :=
Wat ontzettend balen van de shet, vervelende blessure zeg, heeft hij er veel last van?

Deertje, inderdaad, dat weer ,ag van mij ook zo blijven en dan geleidelijk aan steeds iets warmer, ik teken ervoor :j OMG, ik moest wel even lachen om het nieuwe trucje _O-

Dat je kunt mij toch niet pakken spelletje speelt mijn mini altijd met iedereen behalve mij als hij op de wei staat, echt hilarisch vind ik dat om te zien _O- Ik roep dan een keer en kan hem zo pakken :')

Nouvel, inderdaad jammer dat het nog zo nat is. Ik kan de onze niet op de wei zetten helaas dan trappen ze meteen alles kapot

Maartje, even langs de fysio je enkel laten tapen? Ik had m'n enkelbanden verrekt maar gelukkig niet lang last van gehad. Maar tapen en paar keer per dag hoog leggen en koelen kan goed helpen (aldus m'n fysio collega's).
Wat fijn dat het al beter ging met Lis!

Earth, eens proberen met bit in alleen dan nog geen druk op het bit? Dus met de teugels aan het bitloze hoofdstel en zo uitbouwen misschien? Ik mis ook zoals de rest zegt net dat stukje verfijning zonder bit.

Zinzi, oei dat heb je ook liever niet he dat ze een glijer maken op het harde :=

DGM, balen zeg, onze mini heeft elk jaar weer luizen, echt zo ontzettend vervelend! Hij heeft nu 2 spuiten ervoor gehad, ik heb niet veel moelijkheid om te wassen helaas. Als ze luizen hebben kun je ze zien kruipen, even stukje haar open klappen en goed kijken! Succes ermee :=

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 08:50

Wat heerlijk dat ze ondanks haar energie goed te bewerken is Tarzan!

Oohh Deertje wat een boefjes!

Maartje, wat goed!

Luizen heb ik niet gezien dus behandel hem voor schimmel. Hij vind wassen niet zo leuk :')

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 09:26

Elisa of doordat ze wat structureler in de hand komt met dit weer? Ik weet het bij Lis nooit

Tarzan fijn paard heb je daar volgens mij hoor!
Fysio kan, maar ik ben meer van het afwachten :+ ik zit wel aan een heftige dosis traumeel en dat doet wel veel heb ik het idee. Blauwe is al zo goed als weg, en de zwelling is echt veel minder

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 10:58

Ik heb traumeel nog afgewisseld met Arnica ten tijde van mijn arm. Dat hielp nog net wat meer voor mijn gevoel.

Zo, even de stallen bij een vriendin gedaan want zij zit ook in de lappenmand en dalijk hier aan de gang.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 11:31

Arnica in welke vorm? Ik heb alleen zalf en badolie staan :+

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 11:34

Ja zalf ook! Van de paarden :')

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 13:55

Maartje, dat is ze zeker, ben echt blij met haar! <3
Snap ik, ben ik ook van maar tapen kan je wel helpen haha!

Ik heb net ook weer de 2 stallen gemest, ben kapot :')

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 17:07

Ik heb zalf binnen voor de kinderen en buiten voor de paarden, ieder een eigen tube :+

Tarzan ik ben inmiddels best gewoon mobiel eigenlijk, alleen de zwelling belemmert me in sommige dingen, zoals rijlaarzen aan. Ik heb net nog een poging gedaan, maar het wilde echt nog niet dicht :=

Wat is het maar weer vandaag zeg, doe mij gister maar weer!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 19:20

Vandaag weer de jas aan brrr, geef mij ook gisteren maar terug inderdaad :=
Vandaag weer heerlijk gewerkt met m’n overactieve Spanjaard :+ Morgenvroeg staat een buitenritje gepland, hopelijk deze keer iets minder drammerig!

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 23:12

Hi!

Ik zat de laatste tijd onder de meeleessteen, natuurlijk niet zonder reden, want de rollercoaster waar we doorheen zijn gegaan was afschuwelijk. Het dieptepunt bereikten we eind december, toen een vooraanstaand paardenarts me op basis van een niet bij leven te testen en dus onzekere diagnose de mogelijkheid bood Taruga ter plekke te laten inslapen. Dit kon ik niet. Mijn meisjesdroom, mijn moppie, op dat moment pas 4 jaar oud.

Ik heb haar mee naar huis genomen en ben me gaan verdiepen in met name spiergerelateerde aandoeningen. En al heel snel kwam de verdenking van PSSM naar boven. Ik heb haar dieet omgegooid, niet makkelijk met zo’n lastige eter, en heb haar warm ingepakt. Het gaat nu veel beter met haar. Ze heeft nog wel terugvallen, maar over het algemeen zit ze veel beter in haar vel dan 4 maanden geleden.

Afgelopen week kreeg ik uitslag van de test op MIM Var-6 (voorheen PSSM2): n/p2, n/p4 en n/p8. Dit betekent dat ik haar strak moet blijven managen op het gebied van dieet en beweging. Doe ik dat goed, kunnen we nog wel lekker buitenrijden. Fokken is wat mij betreft uitgesloten, en het valt nog maar te bezien of we ooit nog eens flink dressuurmatig aan de slag kunnen.

Intussen las ik dus wel steeds mee, zag kommer en kwel langskomen, maar ook hele leuke dingen. Nu ben ik zelf de schrik een beetje te boven, ben ik terug optimistisch, gaan we lekker richting het mooiere weer én ga ik Taruga voorzichtig oppakken. Want ik heb er sinds eind november niet meer op gezeten.
En ik ben van plan om weer wat actiever mee te praten :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 07:54

Pittig Dorien… maar wel dapper dat je hebt doorgezet en bent blijven zoeken, je weet nu wel wat er aan de hand is en je kunt er iets mee. Nu goed in de gaten blijven houden.
Heel veel sterkte en succes!
Mijn vorige Lusitano had pssm2 en het is een intensief traject met veel kostbare supplementen, je bent er elke dag mee bezig. Maar als je ze goed op de rit hebt kan er nog heel goed gaan.

Tarzan, heerlijk aan de slag met een lekker actief paard!
Ja het was gisteren ineens weer frisjes, en wat een koude wind en regen, bah!

Maartje, sterkte verder nog!
Traumeel is fijn spul.

Deertje, haha slim paard, maar minder handig inderdaad…
Fijn dat Lis het knap deed!

DGM, ah bah jeetje, wassen dus… succes!

Verder iedereen die ik nog gemist heb succes en sterkte en duimen voor voorjaar, daar zijn we aan toe!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 07:57

Ah nee Dorien, wat rot! Maar goed dat je het weer positief in ziet en er van wil maken wat er van te maken valt. Ik ben niet zo bekend met pssm maar ik hoop dat je uiteindelijk een goed management gaat vinden en je toch nog wat van je doelen kunt waarmaken.
Heeft Audesta er niet ook een met pssm staan?

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 07:58

Ah Jeetje Dorien, ik had je al wel gemist.

Ik vind soms de kennis bij dierenartsen echt om te huilen. Of ze willen gewoon niet uitleggen, dat kan ook. Hier een zelfde ervaring toen mijn pensionada gediagnosticeerd werd met ppid.

Hopelijk is het met goed beleid mooi te managen voor taruga.

Ik ga zo lekker op wedstrijd. Fijner met dit weer!