Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:02

Het is zo belangrijk om die overgangen goede benadrukken. Je hoeft maar enkele passen. Als je enkele passen voor een 7 kan rijden, maar de hele diagonaal maar voor een 5. Laat dan die 7 zien. Bereid voor, neem iets terug in de bocht, wend af, recht paard en dan gas en op tijd weer terug., dan weer de hoefslag op in het juiste tempo. Dat wordt veel meer gewaardeerd.
Waar ik me ook heel erg aan kan ergeren zijn niet ronde voltes. Bij een volte bij C hoor je alleen C te raken en niet op de hoefslag te blijven rijden....

berdien85

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:04

Ja heb je gelijk in Janet. Zijn maar kleine dingetjes...
Wat ik niet helemaal snap is de grote volte op C. Ik ben namelijk ooit eens afgerekend omdat ik over X reed en het was niet C-X-C. Hoe zien ze die volte dan voor zich?

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:10

huh? volte bij C lijkt mij gewoon bij c, hoefslag, x, hoefslag en weer C raken. volte is rond, rond is 20 meter breed en X zit ook bij 20 meter dus dan kun je toch helemaal niet anders dan over X?!

ik rij ze altijd zo: (althans, probeer ik haha)
Afbeelding

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:11

Nou ja dat bedoel ik. :') Maar goed, in de meeste proeven staat C-X-C grote volte, alleen in proef 3 staat dus C grote volte..

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:14

zolang het gewoon grote volte is rij ik dat gewoon zo en zou het zeer vreemd vinden als daar iets niet aan klopt...

Hmm wel apart dat ze dan nu ineens zo impuls verlies heeft. Heb jij voor je gevoel meer druk? is er in haar voer/ruwvoer/stal/etc iets veranderd? Is haar bespiering veranderd en het zadel vooraan niet? Druk op schouder kan ook als rem werken. of heeft ze in de proef iets naars meegemaakt? Lastig!
Van spanning kunnen ze snel leeg zijn, was arjen in het begin ook. maar als het later ineens pas begint is dat wel gek.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:19

Nou ik denk dat het inderdaad met het voer te maken heeft.

Situatie:
In oktober zijn we verhuisd van stal. Daarvoor kocht ik zelf voer (Pavo Sportfits). Ze kreeg 2x daags 2/3 daarvan en 1/4 basisbrok. Door haar blessure heb ik weinig gedaan en kreeg ze het voer net als alle anderen op de nieuwe stal (1 zemelen 1/2 suikervrije muesli en wortelen). Nu ik ben begonnen met opbouwen ging het heel goed. Maar ik reed natuurlijk 2-3 keer per week. Nu het weer wat beter is rijd ik wat regelmatiger dus denk ik inderdaad dat ze hier niet genoeg aan heeft.

Ik heb als advies Kentucky Lite gekregen bij te voeren..

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:31

suikervrije muesli in combinatie met wortels? (die laatste bevatten toch juist wel veel suiker?)

Maar als ineens alle krachtvoer weggevallen is kan het heel goed zijn dat ze dat nu toch weer nodig heeft. Dan zou ik idd iets van krachtvoer gaan voeren en kijken of dat verbetering geeft :j

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:32

Wat ik bedoel is dat mensen niet voor/na C de hoefslag weer afgaan, maar op de hoefslag door blijven rijden totdat ze pas wenden om naar X te gaan.

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:35

Ik zou inderdaad een sportbrok of prestatiebrok gaan voeren Berdien. Ik denk dat ze aan die zemelen en muesli niet genoeg heeft.

De grote volte moet inderdaad rond zijn, zorg ervoor dat je de hoeken dus niet in rijdt op de korte zijde, wat je natuurlijk normaal wel doet. De eerste hoek voor C rij je nog wel in, na C niet meer want dan begin je aan een grote cirkel en je moet de X raken. Raar als je daarop commentaar krijgt.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:36

Sanet schreef:
Wat ik bedoel is dat mensen niet voor/na C de hoefslag weer afgaan, maar op de hoefslag door blijven rijden totdat ze pas wenden om naar X te gaan.

Ik snap je! :)

Ilsemarie: Is inderdaad misschien een vreemde combinatie. Maar dat is voor andere paarden die op dieet staan en dus ook geen wortelen krijgen. Voor het gemak krijgen alle paarden die muesli.

Ik zal eens overleggen op stal.

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:25

Berdien, zou mij ook niet verbazen als het aan voer (verandering) ligt zou indd overleggen met stal wat de mogelijkheden zijn.

Meiden, ik heb de deken binnen! :D
Ben zo benieuwd, morgen ga ik hem gelijk passen! Houd jullie op de hoogte met uiteraard een foto :j

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:35

Ohh leukk.. ik ben benieuwd!!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:30

Hoe ben je er trouwens bij gekomen berdien? Om voor die jurycursus te rijden? Lijkt mij ook wel leuk :D

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:01

Topic hier op bokt. En een kennisje die mij daarop wees :)

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:05

Berdien leerzame punten en een leuk compliment over isanne leuk zeg!

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 17:24

Ik ben even een weekendje weg, lekker uitwaaien op het strand met de hond (hopelijk word het nog droog :') ) dus ga daarna weer fanatiek meelezen en reageren! Voor iedereen die nog concours heeft veel succes alvast! :j

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 18:25

Leuk zo'n meeting! Ik zal eens kijken of het voor mij haalbaar is.

Ik heb niet alles gevolgd de afgelopen week, maar wel veel gereden om even al mijn zorgen de kop in te drukken. Het ging er nogal hectisch aan toe deze week. Gelukkig heb je dan een paard staan die altijd vrolijk is en meewerkt. Heerlijk. Voor het eerst een echte les weer gehad en toen zag het beeld er zo uit. Gaat al steeds beter en die achterhand word beetje bij beetje sterker. Alleen mijn voeten -O- ze gaan echt werkelijk alle kanten op behalve de goede.... iemand ervaring mee en weet hoe ik dit kan oplossen?

Afbeelding

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 18:35

AmoorM schreef:
Wie woont er in Drenthe dan? Richting Emmen, Coevorden...

Ik, maar ik ben niet zo van de meetingen

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:15

Op de foto heb je een nette houding hoor, tsjah blijven focussen er op denk ik. Je bent je iig al goed bewust

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:21

Dankje, het is voornamelijk in galop :=

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:30

Als je voeten in de beugels schuiven in galop dan betekent dat dat je zelf klemt met je benen en je opdrukt uit het zadel en niet meer op je kont zit. Daardoor heb je geen druk meer op je beugels en gaan je voeten schuiven in de beugels.
Ga bewust op je kont zitten in galop, diep zitten en bewust zijn dat je met je voeten in de beugels drukt.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 20:27

Jeeej! Gister lag de motivatie weer in de ring!! Oké nog steeds veel te weinig impuls maar wel alle oefeningen netjes kunnen rijden. En zowaar ook nog een winstpunt gereden :D

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 20:40

Gefeliciteerd berdien fijn dat je weer positief bent!

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 20:41

Gefeliciteerd Berdien!

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 20:59

gefeliciteerd berdien, komt vast wel weer goed