Poeh, misschien hebben jullie het gisteravond nog wel meegekregen op het nieuws, de feesttent van Dicky Woodstock is ingestort... en laat ik daarnou 500 meter vandaan wonen en al mijn vrienden daar heen gaan! Ik was nog aan het werk en zou later komen, precies met de grote hagelbui was ik vrij, zou ik snel naar huis, omkleden en ook naar de tent gaan tot ik dus het verschrikkelijke nieuws kreeg dat de hele boel was ingeklapt! Paniek kan ik je vertellen.... regelrechte paniek! Al mijn vrienden gebeld, mijn buren gebeld, kennissen geinformeerd, gelukkig geen bekenden gewond geraakt... twee collega's van mij waren er wel bij, maar die zijn ook ongedeerd gebleven, de rest was eigenlijk allemaal nog thuis 'de bui aan het afwachten'... Het bericht ging al snel in de ronte dat er zeker 1 dode en later zelfs 2 doden gevallen waren, dan ga je helemaal nadenken wie er allemaal bij geweest konden zijn! Maar gelukkig is van die verhalen niets waar en zijn er enkel zo'n 15 mensen 'licht'gewond met kneuzingen of botbreuken...
Bah wat een stressvolle avond! Wat een gebel, iedereen belde mij, ik belde de rest etc etc... En vooral door alle tegenstrijdige verhalen werd het allemaal wel eventjes heel heftig! Ik was er ook smiddags nog geweest, dus heel veel mensen dachten dat ik daar nog was enzo... Echt een naar einde van zo'n gaaf feest!
Ik heb het gezien inderdaad, vanmorgen op de tv. Mijn buurman was er ook, kreeg een berichtje van hem. Schrikken zeg! Gelukkig zijn er geen bekenden van jou gewond geraakt!
Oei dat is eng zeg!! Gelukkig is het nog 'goed' afgelopen.
Ik zat gister al bijna op een roze wolk, Fiëla vindt het vreselijk om alleen te zijn, dus oefenen we nu een paar keer per week door met haar alleen te wandelen of alleen in de bak te zetten. Ze gaat dan helemaal door het lint en vaak steigeren enzo aan de hand, maarja, ze moet het maar leren. Dus ik gisteravond al helemaal klaar voor de aanval met Fiëla het erf op... Was ze toch een partij braaf!! Wel hinniken enzo, maar verder netjes meestappen, slechts 1 keer om willen draaien. Op een gegeven moment liet ik haar in een groot land aan de hand grazen en stond ik ondertussen met een stalgenootje te kletsen. Binnen no time allemaal dazen natuurlijk, en mevrouw is nogal gevoelig op de huid.. Ik denk dat er 1 op haar been is gaan prikken, want uit het niet stoof ze weg en liep ze te stampvoeten en haalde ze flink uit met d'r rechterachterbeen. En laat ik nou nét niet snel genoeg mee hebben gedraaid. Waarschijnlijk heb ik in een reactie m'n arm voor m'n hoofd gedaan, want m'n arm is nu nogal beurs, en dan wel aan de onderkant, heel apart. Ben zo blij dat het m'n arm was, maar jeetje wat deed dat pijn! Maar goed, ik ben nog steeds trots en ga er vanuit dat die trap een ongeluk was haha. En laten we eerlijk zijn, dit is mijn eerste echte trap van een paard in zo'n 13 jaar, en eens moet toch de eerste keer zijn..
Ah Martinique, das eventjes minder! Maar ik herken je probleem met 'alleen' op pad gaan! Chim breekt ook de boel af, juist vooral als het andere paard weg gaat en zij thuis moet blijven!! Gewoon blijven oefenen... maar dan een beetje opletten!
Nouvel
Geplaatst: 05-08-12 21:47
ow heftig ja van dat feest, ik zag het op tv...
martinique, oeps! inderdaad kleine stukjes blijven oefenen, Ferro vindt het ook lastig. Ik haal hem elke dag even uit de wei of de stal en ga dan eventjes grazen aan de andere kant van de stal waar hij de paarden niet kan zien en ik loop een rondje om de stal. Dat is wel bekend terrein, maar hij is toch even alleen, zo moet 'ie er maar rustig aan wennen...
Vandaag heb ik Ferro trouwens voor de 3e keer deze zomer heel eventjes een paar minuutjes aan de longe gehad. De eerste keer liep ik gewoon aan de binnenkant mee, zodat hij het principe leerde begrijpen, linksom ging goed, rechtsom vond 'ie de zweep echt heel eng, dus heel rustig aan geoefend met wennen aan de zweep... De tweede keer ging al iets beter, maar werd 'ie er helemaal baldadig van... En vanmiddag (toen ik toevallig net mijn vriend met de camera bij me had ) deed 'ie het echt zo superbraaf! zelfs netjes terug op m'n stem, gaaf!
Ik longeer 'm nog niet als 'werk' trouwens hoor, daar is 'ie echt nog veel te jong voor! Maar gewoon heel af en toe heel eventjes een paar minuutjes om samen wat te doen en alvast wat stemhulpen te leren...
Jeutje wat lijkt hij groot...! Hij lijkt het goed te snappen, ziet er relaxt uit. Ik vind het inderdaad ook nog te jong voor werken, maar dit soort dingen kunnen haast geen schade aanrichten Leren ze van, hoort ook bij de opvoeding, en het is waarschijnlijk nog een leuke afwisseling voor ze ook. Fiëla blijft wat dat betreft nog heel erg 'pony', scheelt natuurlijk ook wel dat Ferro 2 maanden ouder, en natuurlijk hengst is. Ik wil Fiëla ook pas als ze 3 is echt aan de longe aan het 'werk' zetten. Wil haar pas gaan berijden als ze een jaar of 4 is, maar denk dat ik wel eerder moet beginnen met alle knopjes erop zetten, want die zal in de puberteit geen makkelijke zijn denk ik. Ja het was nogal een oops-momentje.. Ik ben heel voorzichtig maar wel vastberaden, dus dat oefenen komt wel goed.. Dit was gewoon echt een stom ongelukje. Ik had die dag nogal stom gedaan tegen mijn vriend, dus die zei 's avonds lachend dat het mijn straf wel geweest zal zijn.. (Als ik erger geraakt was, was hij uiteraard wel lief geweest haha).
Ik krijg woensdag en volgende week maandag training, grondwerk en dergelijke, dus dan wil ik ook wat dingetjes met Fiëla gaan oefenen. Het alleen zijn lijkt nu dus beter te gaan, dat blijkt inderdaad echt een kwestie van geduld en oefenen. Ben blij dat ik niet de enige ben Oba heeft ook moeite met alleen zijn, maar die vindt het soms heerlijk om met mij een stukje te gaan wandelen en grazen zonder dat Fiëla aan dr kont kleeft Volgende stap is dat Fiëla ook daadwerkelijk de aandacht bij mij gaat leggen als we samen zijn, dat zint haar tot nu toe ook niet zo haha. Gelukkig zijn we gewaarschuwd toen we haar kochten, dat het een paard met een kop erop zou zijn
Nouvel
Geplaatst: 06-08-12 07:58
leuk grondwerktraining!
ik wil met Ferro ook eerst meer dingen aan de hand gaan doen en langeteugelen voor ik er op ga inderdaad, rustig aan sterker worden en alvast dingen leren, zodat je er straks zo op kunt stappen...
Dames, ik heb een probleem en misschien dat jullie je licht er eens over willen laten schijnen.
Mo heeft een tijd geleden dat ongeluk gehad met mijn staleigenaar bij het buiten zetten. Hierna is het een tijd goed gegaan en nu, toevallig na mijn val, schijnt het weer slechter te gaan. Ze kunnen haar niet eerst mee de weide in nemen en omdraaien want dan 'trekt ze je helemaal mee de wei door' dus laten ze haar nu voor de wei al los, met als resultaat dat ze van de week al op de weg liep. En natuurlijk weet ze dan al snel van te voren wanneer ze los mag en gaat ze idd lopen trekken... Het gekke is dat ik, noch al mijn vrienden en sommige Stalgenoten dit gedrag herkennen. Sowieso het mee sleuren, 1 keer wat druk op het touw en mevrouw staat stil.
Mijn staleigenaar heeft het idee van een halster met een ketting over haar neus geopperd maar ik vind dit nogal een maatregel... Daarbij is Mo deels kopschuw en dit zal alleen maar verergeren en ik vrees ook het buiten zetten probleem groter maken.
M.i. Ligt het probleem niet bij Mo maar bij de manier waarop er mee om gegaan wordt (angst, stress, agressie). Helaas ben ik nu dus zelf niet bij machte om het een week over te nemen... En ik ga woensdag op vakantie! Iemand van julie ideeën?
Misschien een idee om een stalgenoot met rust of een vriend/vriendin ermee naar het land te laten lopen om te oefenen? Waar je zelf nog even 1 van deze dagen bij bent. Met trekken en dergelijke omkeren en terug richting stal lopen en pas dr losklikken in het land als ze normaal gelopen heeft?
Ik denk ook dat de staleigenaar door zijn ervaring angstig is geworden, en dat voelt een paard heel goed. Dan zou ik inderdaad ook proberen haar door een ander buiten te laten zetten....
Het gaat helaas niet alleen om hem maar ook zijn vrouw en wat andere mensen die dan mee komen helpen met buiten zetten (mensen waarvan ik wel begrijp dat Mo er heftig op reageert). Op rustige mensen die tegen haar praten reageert ze gewoon heel goed en dan gaat het perfect. Helaas ken ik nu niemand bij machte om haar IEDERE ochtend mee buiten te zetten...
mo laten buiten zetten door ze en maar even in je tanden bijten dat het zo gaat, of mo binnen laten staan
Nouvel
Geplaatst: 06-08-12 16:52
Lastig jolijn... Is er niet iemand die het tijdelijk kan doen waarbij het goed gaat, of iemand die met haar kan oefenen?
Ferro was in het begin ook heel lastig met buiten zetten toen hij net hier op stal stond, hij kwam omhoog, sloeg met zijn voorbenen, trok mensen mee, brak uit met zijn halster om doen...
Ik ben toen elke avond met hem gaan oefenen, rustig op stal halster om doen, wachten met de deur open, aan de lang touw mee nemen en zorgen dat hij met respect netjes achter me bleef. Wilde hij voorbij komen ging ik gelijk zwaaien met het touw en bleef hij aan de gang kreeg hij met het touw een tik tegen zijn borst en liet ik hem een pasje achteruit gaan... Stond 'ie dan netjes stil, goed belonen en weer gaan lopen, zodat hij heel duidelijk leerde wat wel en wat niet mocht... En dat heeft gewerkt, want hij loopt nu met iedereen keurig mee naar en van de wei...
Dus als je iemand hebt doe Mo weer vertrouwen kan geven door het lopen naar en van de wei met haar te oefenen, achter je blijven, wachten, niet losbreken scheelt dat misschien voor de staleigenaar... Of misschien wil de staleigenaar er zelf een paar keer de tijd voor nemen om het samen met iemand te oefenen en haar weer vertrouwen te geven?
Oh das weer een lastige situatie Jolijn! Chim maar vooral mijn vorige paard was ook echt niet te houden met het uit de stal halen... een kanon! Die heb ik inderdaad steeds weer terug gezet als ze niet netjes kon wachten. Laten staan, deur weer dicht als ze gelijk er uit wilde denderen, daarna deur open laten, wachten, blablabla... tot ik haar inderdaad netjes naar het midden van de bak kon lopen, dan los kon klikken en ze daarna zelf ook uit haar plaat mocht gaan... Chim is buiten veel lastiger, die breekt ook constant uit... Kun je Mo niet met een touwhalster buiten laten zetten? Dat ze daar het halster af kunnen doen als ze in de wei staat? Daar hebben ze gewoon net iets meer grip mee... Ik snap dat je een ketting over de neus niet gelijk een fijn idee vindt namelijk! In ieder geval wel proberen voor elkaar te krijgen dat ze momenteel alleen door echt ERVAREN mensen naar buiten gezet kan worden? Op mijn winterstalling helpt ook altijd 'iedereen' mee, maar Chimanga mag niet door vreemden gepakt worden en wordt echt alleen door de stalhouder en zijn vrouw naar andere plaatsen begeleid... Gewoon voor haar geruststelling en vooral voor de veiligheid. Als ze een opening voelen kan het heel snel gaan!