[HK]Barokke paardenliefhebbers kletsen door in deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PatriesjeMR2

Re: De Barokke paardenliefhebbers kletsen gezellig door in deel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 08:22

Fijn dat de castratie goed is verlopen Lachen
(stond hij nu ook weer op marktplaats??)

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 09:09

jasmijn: ik zou eigenlijk met elke aankoop een klinische keuring laten doen, en helaas is rontgen heel duur anders zou ik dat ook altijd willen, je weet toch wat meer.
Zo hebben de eigenaren van Encanto hem gekocht zonder enige keuring en hij blijkt nu toen dus al artrose te hebben.

Enamorado: op wat voor manier kijkt steffi van der laarse nog meer dan?

Helaas niet meer naar Eros vandaag, ze had geen oppas voor dr zoontje dus volgende week. Gelukkig staan er nog een aantal vieze en harige paarden op stal dus kan me goed vermaken vandaag, volgens mij is er nog wel het een en ander op te ruimen op stal, volgende week weer 20 graden *hoorde ik dus ik ben al gelukkig* dus dan wordt alles weer droog zonnig en mooi!

Zoë_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 09:26

mies_apollo, als het goed is ga ik straks beginnen aan pedagogische wetenschappen op de uni in Nijmegen.
Het liefst zou ik iets als ISPH doen, maar na lang denken heb ik besloten daar mee te wachten en eerst pedagogische wetenschappen te doen. Eventueel kan ik dat daarna nog doen...

Mooie paarden rijd jij zeg Vingers aflikken

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 09:31

dank je Lachen

klinkt leuk! Je kan inderdaad altijd nog wat anders gaan studeren.

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:48

Mies, aah wat jammer!! Ach gut Balen, je had je er zo op verheugd... Nu nog een weekje wachten dan! En gelukkig kan je vandaag toch nog met de paarden bezig zijn Haha!

Jasmijn: Ik zou ook een klinische keuring doen, goedkoop of niet. Daar kunnen soms toch dingen uit komen die je niet kan zien... Maar het liefst zou ik nog foto's erbij laten maken als ik een paardje neem, alleen is dat helaas vaak niet goedkoop!

Iris: Fijn dat je les zo goed ging! Lekker gevoel heb je daarna he Haha! En lekker shoppen in Arnhem Haha! , mag ik mee Knipoog

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar hoe die keuring gaat bij een paard.
Stel je koopt het paard van een handelaar, wil hem laten keuren. Maar doen jullie dit door de daar plaatselijke DA? (Ik ben dan wel eens bang dat die connexties hebben met de handelsstal, en dus gewoon goedkeuren terwijl er wat aan het paard scheelt).
En hoe zit het met foto's maken? Bij wat voor prijs van het paard zouden jullie dit doen? En wat als het paard hoefkatrol, atrose oid blijkt te hebben en dus word afgekeurd? Hoe gaat dat met betaling?

Zo weer een hoop vragen, maar ben erg benieuwd hoe jullie dit doen / hebben gedaan?

Machonito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:54

Ik heb altijd een afspraak kunnen maken dat hij bij mij op stal gekeurd werd.
als ie afgekeurt word dan ging ie terug en betaalde de verkoper de helft mee.
en kreeg hem een maand op proef als ie wel goed gekeurd werd.
En als je naar zo een handelaar gaat je zegt ik wil hem laten keuren door mijn eigendierenarts en hij zegt neee hoef niet hij makeerd niks dan gelijk laten staan.
ook als hij zegt van nee mijn dierenarts kijkt wel naar.
heb daarmee slechte ervaring in.
niet met mij paarden maar van een ander ze liet hem keuren bij de handelaar en hij had een dierenarts erbij gehaald maar was echt vriendjes praktijken.
hij keurde het paard goed en na 3 maanden moest het beestje dood omdat hij zware hoefkatrolonstekking had op beide benen en dat was achteraf ingespoten.
en kijk uit met of het geen wever is of luchtzuiger.
Ik heb trukjes gezien dat de handelaar paard eten geeft terwijl je komt kijken dan staan ze namelijk stil en kan je het niet gelijk zien.
of dat ze hem al in de bak gezadeld hebben zonder dat je hem op stal ziet.
als je het niet vertrouwd gewoon een keer langs gaan zonder een afspraak.
Laatst bijgewerkt door Machonito op 28-03-08 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:57

De koper wil het paard laten keuren dus die regelt een d.a. en betaalt de keuring. De d.a. kan bij jou uit de buurt komen (wel duurder) of uit de regio waar het paard staat. Hoeft niet de vaste d.a. te zijn, je kan navragen welke zij hebben en dan een ander vragen. Of bij het afspreken vragen of de d.a. de stal kent.
Verder wordt vaak afgesproken dat bij afkeuring de verkopende partij de keuringskosten voor rekening neemt omdat zij over het algemeen stellen dat ze een gezond paard verkopen.

Overigens is Frío een speciaal geval. Meesten zullen schrikken als ik meld dat hij destijds afgekeurd is. Lang verhaal maar hij had ongeveer alles goed doorstaan (o.a. buigproeven) toen hij op de harde volte zijn hoofd naar buiten droeg. Niet kreupel maar ook niet helemaal in balans. Verkopende partij dacht toen niet na en gooide eruit dat ie inderdaad ruim 3 maanden eerder kreupel was geweest. De keurende d.a. wilde de rest van het verhaal niet horen (naar Bodegraven geweest voor onderzoek en de uitslag daarvan) en Frío was afgekeurd. Verder een gezond paard.
Dus verkoper zou keuring betalen.
Na onderhandeling ging er zoveel van de prijs af dat ik de gok durfde te wagen en ik heb uiteindelijk ook om die reden de keuring alsnog betaalt.
Ik heb ook de kliniek in Bodegraven met toestemming van de vorige eigenaar gebeld en die informatie stelde mij helemaal gerust. Frío was destijds te kort bekapt en vermoedelijk met zijn straal in iets op het land getrapt. Been was gescand en dat was helemaal in orde en bij uitdoving bleek het probleem in de hoef te zitten.
Klop het af, maar in 1,5 jaar tijd heeft hij niets gemankeerd.
Laatst bijgewerkt door BrankaZ op 28-03-08 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:59

Hai!

Gaat alles goed hier?!

Wij zijn woensdag weer terug gekomen van 5 daagjes Blakheide vakantie in België!
We hebben het weer onwijs leuk gehad, het was alleen vooral erruggg nat...
en 2 ochtenden hadden we een prachtige witte wereld, en dat met pasen! Haha!

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 11:17

Hee Ellis!

Leuk zeg 5 daagjes weg Haha! Zeker weer mooie plaatjes geschoten (ben niet nieuwsgierig hoor Bloos ) Haha!

Branka: Zo dat is idd wel een verhaal apart! Soms moet je risico's willen nemen. Maar ik wil over een tijd ook voor een paardje gaan kijken en de nodige informatie is dan wel zo handig. Lachen Ik moet eerlijk zeggen, je hebt wel een leuk paard aan Frío! Ja

Heidi: Precies, voor deze dingen die jij noemt ben ik dus ook bang. Ik wil daarom ook extra veel info over dingen waar je moet op letten! Want ik wil niet in een valletje lopen Bloos

Op welke dingen zou je zélf kunnen letten? Ik denk zelf bv aan de rug, voelen of die gevoelig is? Maar wat kun je zelf nog meer zien aan de buitenkant waar je op moet letten? Hoeven, beenstanden? Wat is nu echt een foute beenstand? Iemand misschien plaatjes of handige tips waar ik zelf op zou kunnen letten ?

Hoe bedoel je, ik ben een leek haha Bloos

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 11:40

Ik heb mijn Fries ook laten keuren, maar omdat ze aan de andere kant van Brabant stond was het qua vervoer eigenlijk niet te doen. Dus heb ik mijn toenmalige da gebeld, of hij iemand wist. Geeft ie zonder aarzelen de naam van de da van de verkopende partij.. Tja, klein wereldje ze bleek een goede vriendin van hem te zijn. Dus met het maken van de afspraak heb ik zijn naam genoemd en met hoop op eerlijkheid de keuring laten plaatsvinden. Ze is goed gekeurd, maar op mijn vragen over haar weke rug kreeg ik eerlijk antwoord, en later toen ze een peesblessure had een paar maanden later hebben die da's zonder dat ik het wist nog kontact gehad, dat bleek toen ik foto's kwam maken om enge dingen uit te sluiten. Mijn da belde toen met haar om de uitslag van de foto's te bespreken, dat vond ik super, die betrokkenheid.

Waar heb ik op gelet: of ik overal aan kon komen zonder opgegeten te worden, of het paard verdoofd was (door ineens te klappen of met je vingers richting de ogen gaan, opeens een rare beweging maken en kijken of er een alerte of slome reactie komt. Is niet waterdicht, maar dat is alleen bloedtrekken op dat moment) of je voetjes krijgt, en overal op de straal en zool kon drukken, tikken etc. Of de benen niet vol vocht zitten maar mooi droog zijn (nu zou ik ook meteen voelen of de pezen hard zijn Knipoog ) beenstanden idd, (kan je evt. iemand voor meenemen) of ze goed lopen, de hoeven goed afwikkelen en zichzelf niet in de weg lopen, of de rug goed recht is en zo niet, of de rug niet te lang is. Of het paard geschikt is voor het doel dat jij voor ogen hebt. Als je een recreatie paard zoekt, is het mss niet zo handig bij de een springgefokt paard te gaan kijken ook al vind he hem supermooi. Mok littekens, zo wie zo littekens aan de benen, voeten, hoeven etc. Vaccinaties, stamboekpapieren (via het registratienummer kan je al veel info opvragen via via) afijn, alles eigenlijk wat je normaal met je paard zou willen doen, of dat te doen is.

Indien mogelijk een proeftijd aanvragen, rijd het paard een paar x en ga ook eens kijken terwijl je geen afspraak hebt. Verder weet ik er even niet zo snel nog uit mijn mouw te schudden...

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 11:48

Ik denk dat je bepaalde dingen zelf wel kan zien. Beenstand die echt afwijkt, gallen, kreupel/niet zuiver gaan.
Je kan ook je duim en wijsvinger eens langs de wervels lopen van voor naar achteren. Met enige druk. Dat kan betekenen dat er in zijn rug iets vast zit. Bij Frío bleek dat het geval en ik heb toen een ostheopaat langs laten komen (Heleen Slebos) en na 1 behandeling van haar was dat verholpen.
Verder heb ik een neutraal iemand meegenomen. Een vriendin die zelf al jaren een paard had (al verschillende paarden had gehad) en die behoorlijk nuchter was.
Frío is bij de bezichtiging eerst los gegooid, daarna even voorgereden en toen heb ik gereden. Dus eerst zien hoe hij bewoog en hoe zijn temperament los en onder het zadel was (bij Frío een enorm verschil). Toen ik opstapte voelde het meteen vertrouwd wat ik bij een ander paard dat ik bezichtigde niet had.
Proeftijd kan je vragen, maar ik kan mij voorstellen dat menig particulier daar niet aan wil. Ik zou Frío nooit verkopen maar als ik een paard zou verkopen dan komt iemand maar een aantal keer langs om hem te rijden, dan zie ik wat er gebeurt. Er zijn helaas zat mensen die een paard binnen de kortste keren in de kreukels rijden en dan moet je het terug nemen?

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 11:56

Ik zou ook gewoon het paard laten keuren. Heb Fuego ook gekeurd, maar ik zelf moest net die dag naar school (1ste dag school). Heb gehoort van me ouders dat het best uitgebreid was. Fue had één kleine afwijking, maar was goed genoeg om goedgekeurd te worden. Fuego kostte ook niet onder de 1000, maar wel gewoon laten keuren. En dan niet de d.a van de fokker zelf, maar van de toekomstige Manege waar hij op heeft gestaan toen, want die vertrouwde de fokker niet.. Dus die heeft hun d.a erbij gehaalt.

@ Michelle: Jammer dat je niet naar Eros kon. 20 graden? Zozo, lekker hoor.

@ Ellis: Wat leuk, klinkt gezellig! Lachen

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:07

BrankaZ schreef:
Ik denk dat je bepaalde dingen zelf wel kan zien. Beenstand die echt afwijkt, gallen, kreupel/niet zuiver gaan.
Je kan ook je duim en wijsvinger eens langs de wervels lopen van voor naar achteren. Met enige druk. Dat kan betekenen dat er in zijn rug iets vast zit. Bij Frío bleek dat het geval en ik heb toen een ostheopaat langs laten komen (Heleen Slebos) en na 1 behandeling van haar was dat verholpen.
Verder heb ik een neutraal iemand meegenomen. Een vriendin die zelf al jaren een paard had (al verschillende paarden had gehad) en die behoorlijk nuchter was.
Frío is bij de bezichtiging eerst los gegooid, daarna even voorgereden en toen heb ik gereden. Dus eerst zien hoe hij bewoog en hoe zijn temperament los en onder het zadel was (bij Frío een enorm verschil). Toen ik opstapte voelde het meteen vertrouwd wat ik bij een ander paard dat ik bezichtigde niet had.
Proeftijd kan je vragen, maar ik kan mij voorstellen dat menig particulier daar niet aan wil. Ik zou Frío nooit verkopen maar als ik een paard zou verkopen dan komt iemand maar een aantal keer langs om hem te rijden, dan zie ik wat er gebeurt. Er zijn helaas zat mensen die een paard binnen de kortste keren in de kreukels rijden en dan moet je het terug nemen?

Daar heb je ook een punt. Ik ben zelf heel erg zuinig op alles maar er zijn mensen die een paard als gebruiksvoorwerp gebruiken, helemaal niet bij stilgestaan. Thanks!

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:09

Bedankt voor de tips!! Die kan ik zeker gebruiken! Ja Fijn dat jullie er allemaal wel "kaas" van hebben gegeten haha Haha!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:12

Tja, voor Frío had ik weinig ervaring. Maar gelukkig wel mensen in mijn omgeving die mij wilden helpen. Mijn toenmalige instructrice had ook aangeboden om mee te gaan. Helaas had ze geen tijd om mee te gaan. Dus iemand gevraagd. Maar Frío heb ik voor een heel groot deel ook op gevoel gekocht. Bij de eerste bezichtiging wist ik beslist niet wat men met 'de klik' bedoelde. Na de bezichtiging van Frío wist ik wat dat was.
Feit is dat je met levende have altijd een gok neemt. Want zoals eerder gezegd is een keuring een momentopname.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:22

Haha Ilona, ken dat gevoel van een leek zijn, maar komt vanzelf hoor Knipoog.
En als je een keuring meemaakt weet je zelf ook een beetje waar je op moet letten.

Woont iemand in de omgeving van hengelo of weet daar een dierenarts die een keuring doet?

Kan niks vinden via google!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:24

Breghje is ook mijn eerste eigen paard, maar daarvoor heb ik een dikke 25 jaar voor anderen gereden, waaronder ook fokkers. En dan krijg je uiteraard wel het een en ander mee. Maar ik moet zeggen, of je meegaat voor een ander als die een paard gaat kopen of dat je zelf gaat kijken.... is toch net effe anders hoor!!

Wat ik idd ook heel erg belangrijk vind: de klik die je hebt met het paard. Bregh was boven mijn budget, maar de fokker is flink gezakt met de prijs. Wij hadden geen klik, meer een blikseminslag Knipoog En ondanks of misschien wel dankzij het afgelopen jaar met de blessure, is onze band echt super!

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:26

.
Laatst bijgewerkt door BartVB op 12-06-08 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Verwijderd op verzoek

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:28

Afscheid van me vader genomen net. Die is nu onderweg naar mij toe met de auto. Maak me wel gerust hihi, hij heeft ook nog is een wortelkanaal behandeling nodig maar hij is zo eigenwijs!!! en hij is wel eerder in slaap gevallen in de auto met mij errin wat een ongeluk veroorzaakte. sindsdien let ie heel goedop. ik zei al, al doe je er 10 dagen over, zorg dat je genoeg rust hebt.

komt vast wel goed, maar wel spannend hoor. net afscheid genomen op msn. verwachting is dat ie over 3 dagen hier is, zie ik hem weer naar meer dan een half jaar. en dan weer terug naar nederland!!! Haha! Haha! Haha!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:29

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:50

Es: Spannend zeg allemaal!! Hopelijk valt ie niet in slaap Clown En nu gaat het wel opschieten he allemaal!!

Ja, op gevoel kopen is idd een goede! Maar vaak (helemaal bij je 1e eigen paard denk ik) ben je zo happy dat je gaat kijken dat je ieder paard leuk vind denk ik Haha!

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:51

Jaaa, nu word het echt Haha!.

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 14:01

Mies: Eros ziet er leuk uit, en het rijden ziet er ook leuk uit. Jammer dat je vandaag niet naar Eros kon, als ik jou was zou ik hem direct mee naar huis nemen Knipoog

Ik heb al wel wat namen bedacht, maar ik vind het lastig, want ik wil een naam met een mooie betekenis, maar ook eentje die je leuk af kan korten Tong uitsteken

Jasmijn: Dat had ik me ooit ook voorgenomen aan het begin van de studie, dat is 2 weken goed gegaan en hup Sanne zat weer in haar oude patroon Clown
Gelukkig is de castratie goed gegaan, hopelijk is Billy zondag weer de oude zodat je een goed beeld van hem kan krijgen.

Ik laat mijn veulen wel klinisch keuren, die kost ook wel meer dan 1000 euro, maar toch, als hij er onder zat zou ik het ook doen. Je kan niet alles van de buitenkant zien en je wilt toch een gezond paard kopen of niet?

Ilona: Ik vind het wel handig dat je het vraagt, kan ik er zelf ook een beetje rekening mee houden Haha!

Esmee: Ga je nu al weer terug naar Nederland, ik dacht dat het nog een paar maanden zou duren.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 14:04

Haha nee hoor. Mijn vader komt ongv Maandag aan, dan blijft hij op z'n langst miss 6 dagen, en dan gaan we weer terug.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 14:10

PatriesjeMR2 schreef:
Fijn dat de castratie goed is verlopen Lachen
(stond hij nu ook weer op marktplaats??)

Hij staat idd op marktplaats, maar hij is (voorlopig) gereserveerd voor mij Lachen.

Sanne, idd ik wil ook een gezond paard, ik wilde hem ook gewoon keuren maar omdat ik laatst met mensen gepraat had die dat niet nuttig vonden vroeg ik me af wat jullie er van vonden, en of iemand ook een paard zonder keuring had gekocht Lachen.