Wie kent mn merrie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jokari

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 22:00

geweldig dattie eindelijk geboren is, gezond en wel !

'k hoop dat ze hem gauw goed aanvaart, zou toch makkelijker zijn. Scheve mond

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 22:04

allereerst gefeliciteerd met je veulen

ik heb op 23-04-08 ook een veulen gekregen die mocht ook niet drinken omdat er te veel druk op de uier stond en als ik mijn merrie vasthield dan mocht het veulen wel drinken, heb het ook met een praam geprobeerd maar ze bleef lelijk doen.
ik heb toen de dierenarts gebeld en die heeft mijn merrie toen licht verdoofd zodat ze geen pijn meer had aan haar uier en toen mocht het veulen drinklen en zo werd de druk minder zo heeft ze geleerd dat als ze haar veulen laat drinken de druk minder wordt in haar uiers en nu laat ze het veulen goed drinken.

ik weet niet of het verstandig is om het zo te doen met jou merrie omdat ze misschien te zwak is hiervoor maar dat moet je met de da bespreken.

aisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 13:21

geveuliciteert!!
Keek al reglmatig op het friesenforum,verdorie ligt ie eruit!!
Ik vlug hier kijken en jawel een VEULEN!
Hoera,en hopen dat ze merrie wat makkelijker wordt,maar met jou zorgen komt dat heus goed!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 13:29

Hoe gaat het vandaag met mama en veulen? Lachen

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 13:52

Mn DA is gisteren geweest voor de veulenprik en er stond héél veel druk op haar uier, waardoor ze dus pijn heeft. Geprobeerd met een praam en dat lukte.
MAAR vanuit haar linker speen komt bijna geen melk (of laat ze daar niet los) en daar staat dus gigantisch veel druk op. Hij voelt niet warm aan, gewone t°.
Dus, de DA gisteren gemolken en het was beter van gevoel voor haar.

's Avonds kreeg ik de praam er niet op, ze wou niet. Dan maar op míjn manier gedaan, die ze precies beter apprecieerde. Ondertss kan het veulen al drinken zonder dat ik ze vasthoud, moet er gewoon nog bijstaan.

Maar uit de linker speen komt nog steeds bijna niets. Heb alles gedaan wat DA me zei: uier wassen met warm/lauw water, dan melken zodat de druk wegvalt. Maar het helpt allemaal niets. Na 4-5 keer melken, komt er niks meer uit. Dan moet ik een minuut of 2 wachten om dan terug 4-5 keer te melken en so on...

Ik ben écht ten einde raad. Het veulen drinkt de rechter speen helemaal leeg, maar heeft daar niet mee genoeg. Mn DA zegt dat het normaal zou moeten overgaan, tenzij ze een probleem aan haar ene speen heeft. Maar dan zou er niks mogen uitkomen en zou ik én het veulen er helemaal niet mogen aankomen.

Ik weet het niet meer... + het feit dat ik lichtjes héél moe begin te worden. Heb op 2 dagen tijd 7,5 geslapen Verward

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 13:54

pff wat een gedoe joh!
heeft ze dus geen uier ontsteking aan die ene kant?
het is niet hard, warm en pijnlijk?

probeer anders nu even te slapen, op de bank ofzo, en de wekker zetten op over 2 uur.

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 13:58

Ach, ik weet het niet.
Uier is wel hard, ik denk ook pijnlijk, maar ze laat me doen. Hij is niet ontzettend warm, gewoon lichaamst°.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 14:49

Ach meis wat vind ik dit rot voor je Ach gut Na al je goeie zorgen om Moeke en de spanning voor de bevalling had je het nu toch wel heel erg verdiend om lekker te genieten zonder al te veel zorgen.
Helaas heb ik ook de goude tip niet voor je. Kan alleen zeggen probeer ondanks alles ook goed aan jezelf te denken. Heel veel sterkte! Ik vind je iig een kanjer!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:33

Wat ontzettend vervelend voor je. Het lijkt me toch niet helemaal normaal met die uier. Wellicht dat er toch iets mee aan de hand is. Als het niet beter wordt zou ik toch de (of een andere) DA er nog even bij halen of een kliniek ff bellen voor advies. Misschien hebben die er meer ervaring mee.

Kan je vriend je niet aflossen zodat jullie om de beurt wat kunnen slapen? Dit is zo ook wel heel zwaar voor je.

Veel sterkte ermee! Als je niet zo ver weg woonde kwam ik je persoonlijk zelf aflossen.

Ik zal voor je duimen dat het snel opgelost wordt!

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 16:07

Dank je, Aisie, maar helaas woon je te ver Knipoog Ik ga het idd es vragen aan mn vriend of ie nie ook es wil opstaan.

Ik heb nu de raad van mn DA (heb ze nog maar es gebeld) om de uier te masseren en dan te melken, masseren - melken, ...
En wonderbaarlijk, maar dat lukt. Er komt veel meer melk uit met te masseren, dus komt het vlugger op gang.

Ze heeft géén uierontsteking, dat is zeker. Anders zou ie héél erg warm zijn en zo zei mn DA ook, dan zou je er in geen geval mogen aankomen. En dat mag ik en zowel het veulen wél, dus daar zit het prbleem niet.
Een reden is ook dat de hormonen van de uier nog niet goed werken en dus moeten opgewekt worden. En dat zou moeten kunnen met het masseren en het melken.

Ik heb terug een klein beetje hoop...

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:11

Amigo_tje schreef:
Dank je, Aisie, maar helaas woon je te ver Knipoog Ik ga het idd es vragen aan mn vriend of ie nie ook es wil opstaan.

Ik heb nu de raad van mn DA (heb ze nog maar es gebeld) om de uier te masseren en dan te melken, masseren - melken, ...
En wonderbaarlijk, maar dat lukt. Er komt veel meer melk uit met te masseren, dus komt het vlugger op gang.

Ze heeft géén uierontsteking, dat is zeker. Anders zou ie héél erg warm zijn en zo zei mn DA ook, dan zou je er in geen geval mogen aankomen. En dat mag ik en zowel het veulen wél, dus daar zit het prbleem niet.
Een reden is ook dat de hormonen van de uier nog niet goed werken en dus moeten opgewekt worden. En dat zou moeten kunnen met het masseren en het melken.

Ik heb terug een klein beetje hoop...

Het klinkt idd een stuk positiever! Hopelijk is dit de oplossing. Als het eenmaal op gang is gaat het misschien een stuk beter en kan het veulen het zelf op gang houden.

Veel succes nog!!!

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:17

Ten eerste gefeliciteerd met je veulen.

Heb het hele topic doorgelezen. Weet niet hoelang ik daar mee bezig was maar was super intresant om de verandering te zien. Je mag trots op je zelf zijn hoor.
Jammer dat er nu problemen zijn met het drinken, dit zal ook wel goed komen denk ik.

Sterkte in elk geval.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 18:12

hopelijk werkt het met dat masseren Amigo_tje en komt de boel goed op gang. Dan krijg jij tenminste meer rust.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 18:32

Allereerst gefeliciteerd met het veulen! Blij te lezen dat dat goed gegaan is!
Voor wat betreft het drinken van het veulen en de problemen met minder melk links. Bij de mens kan een warme douche ook helpen bij de melkgift. Wellicht is het mogelijk om de uier te besproeien met warm water? Ik weet natuurlijk niet of Ceara dat zou toelaten ...

Door te masseren en steeds te melken zou de melkgift op den duur ook meer moeten worden. Mag het veulen wel drinken links als je gemasseerd hebt?

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 18:38

Wat een prachtige veulen, gefeliciteerd! Heb er ook lang om moeten wachten.. Ik zat iedere keer dit topic te bekijken. Knipoog

Nou ik hoop dat het goedkomt, wel erg vervelend voor je.. Je verdient nu wel een beetje rust.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 23:19

Gefeliciteerd met het veulen, fijn dat hij toch helemaal fries lijkt te zijn! En ik hoop dat het probleem met de uierspanning gauw beter gaat Lachen
Mijn complimenten voor alle zorg, tijd en geld die je er al aan besteed hebt!

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 23:38

@ Lontje: als ik erbij ben, mag hij aan beide spenen drinken, alleen komt er bij de linkse bijna geen of gewoon geen melk uit. Dan moet ik masseren en de melk eruit knijpen dat de druk niet te groot was.
Ik heb het deze namiddag (op aanraden van DA) gedaan met warm/lauw water. Ze liet dit goed toe, maar het hielp niet.
Deze namiddag was ze heel goed bezig, hoor. Tijdens drinken lief tege veulen enzo, maar nu, vanavond zijn we terug bij af. Mss is ze het ook beetje beu, maarja, mag niet, é? Ik ben het ook beu, maar doe ik dan zo?

Pffff, zit met héél veel vragen... Ik doe álles, écht alles voor haar en dan doet ze zo? Ze krijgt alles, ze wordt super verzorgd en toch...
In godsnaam, wat moet ik nog méér doen?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 00:10

Ik zou toch even naar een paardenkliniek bellen of een grote fokkerij ofzo als ik jou was morgen. Er moet toch iets mis zijn met die ene uier anders zou dat nu allang goed moeten zijn. Misschien kunnen ze jou daar beter adviseren.

Ik hoop zo voor je dat het allemaal goed komt. Na alle ellende heb je nu wel een poosje rust verdient!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 00:16

ook van mij beschuit met blauwe muisjes en wat een mooi veulentje!
Laat de veearts even kijken naar het zogenaamde slotgat, het gaatje waar de melk uit moet komen en zorg ervoor dat er wel steeds wordt geprobeerd melk uit te krijgen, het kan zijn dat er een soort van propjes in zitten, die eruit melken is pijnlijk voor de merrie.
Als je denkt dat het jonge veulen niet genoeg krijgt zul je zowiezo even advies moeten vragen over bijvoeding.
Ik hoop dat je lekker kunt slapen en heel veel plezier met je mama en kind!!!

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 00:22

Jeetje meis ik kan me zo goed voorstellen dat je er wanhopig van wordt! Ach gut
De tip die hierboven gegeven wordt (bellen naar een fokkerij) is misschien ook nog een optie en ik zou ook naar de speen laten kijken. Het veulen zal bijgevoerd moeten worden als hij niet genoeg melk krijgt.
Probeer tussendoor te slapen en wat rust te vinden, het is hartstikke zwaar om dit in je uppie te doen Ach gut Laat je niet uit het veld slaan door haar gedrag, je doet het hartstikke goed. Je hebt haar hartstikke goed verzorgd (en nog steeds!) dat mag je niet vergeten!!

edit: pb ShamalArabs eens die heeft heel veel ervaring met het fokken van paarden
Wellicht dat zij een goede tip voor je heeft

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 00:32

Ja, mss doe ik dat wel, naar een grote fokkerij bellen. Mss hebben zij nog tips, want ik ben echt ten einde raad. Ik trek het niet goed meer nu...
Vraag me ergens ook af waaraan ik dit heb verdiend, maarja, we leven nog steeds in hoop.
Ik zal es bellen naar de Meulebossen, das een Friezenfokkerij hier in BE.

Het openingsgaatje van de tepel is goed vrij, de DA heeft mn merrie gisteren zelf nog staan melken, dus... Eigelijk is alles in orde met haar, enkel die ene kant lijkt niet op gang te komen. En er zit nochtans veel melk in.
Als ik dan melk om de melk eruit te krijgen, dan raakt ie uiteraard wat leger en dan een halfuur nadien zit ie terug vol. Dus, hij werkt wel, het komt alleen niet naar buiten... Verward

En vanavond was ze het zo beu. Ze sloeg weer naar haar veulen en ze vond het ambetant dat ik haar molk. Ze was nochtans zo goed bezig deze namiddag Huilen

Morgen gaat mn vriend het veulen aanleggen en de merrie melken zodat ik wat kan slapen, want ik ben een wrak nu. Barst voor het minste in tranen uit en leg steeds alle fout bij mezelf (terwijl ik ergens wel weet dat dit helemaal niet zo is). Maar ik ben het zo beu.
Kijk ik zoooo lang uit naar dat veulen, dan is ie daar eindelijk en heb ik dit. Ik hoop maar dat alles goed komt, want de moed zakt me op den duur in mn schoenen Boos!

Lontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 00:38

Heb je mijn editje ook gezien?
nog maar een Ach gut je hebt het hard nodig

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 00:39

misschien een gek idee,
maar zou het geen optie kunnen zijn het veulen bij een pleegmoeder onder te brengen?
zo kan je merrie ook sneller aansterken..
het is een uiterste natuurlijk, maar toch..

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 00:48

Weet je, Marigold, daar heb ik ook al aan gedacht. Maar ik wil het veulen hier houden, niet te veel over en weer slingeren; Dus mocht in ééntje vinden, zou ik willen dat ze hier komt te staan.
Met Ceara gaat het eigelijk héél goed. Ze glimt om U tegen te zeggen en ze is niet écht extreem mager. Ze is mager, ja, maar nog steeds véél beter dan toen ze hier aankwam. Ze krijgt dan ook héél veel eten nu.

@ Lontje: Thx! Ik kan dat idd wel gebruiken. Maar ik ben ook heel moe, daarmee dat ik ook zo neerslachtig doe. Daarom, mn vriend wil dat ik morgen heel veel slaap dat ik er terug een beetje doorkom.
Ik ga dat meisje direct een pm sturen. Mss kan zij me idd helpen. Alle tips zijn nu héél welkom en ik neem ze iedere door om evt toe te passen.

Ik sta ook in constant contact met mn DA. Als ier iets is, kan ik direct bellen, maar zoals jullie al aanhaalden; als het in de loop van de komende week niet beter gaat, ga ik toch een 2nd opinion inroepen.

Dank jullie allemaal, voor er te zijn voor mij (ons) Bloos

Lontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 00:58

Graag gedaan Ja
al ga ik je voor nu wel even 'verlaten' Dromen
Ik hoop dat ShamalArabs wat tips nog heeft die ook gaan werken voor jullie! Doe rustig aan