witte friezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

Re: witte friezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 17:14

er kunnen nooit witte friezen geboren worden, want dan zijn het geen friezen meer omdat ze gekruist zijn Knipoog

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 17:19

Hm, ik heb even op internet gezocht en kwam dit plaatje tegen:

Afbeelding

Ik weet niet goed of het een Fries is - dat werd in ieder geval wel beweerd - maar ik geloof het wel!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 18:00

vroeger hadden de friezen idd verschillende kleuren, in nederland wilden ze dit niet en mogen er bij het stamboek alleen maar zwarte friezen opgenomen worden. maarr..als beide friezen het reccesieve vosgen dragen, kan er een vos uitkomen. met schimmel kan dit dus niet, want schimmel is dominant en dus moet 1 van beide ouders schimmel zijn om het door te kunnen geven. of ze in andere landen nog bestaan weet ik niet, in nederland iig niet

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 20:16

barbara1970 schreef:
Avelienvd schreef:
Nee hoor zeker niet dat albinos sterven bij de geboorte, ik heb er een gekocht, komt zaterdag, geweldig paard, en mooie blauwe ogen met rode pupillen, Dus kan het geen echte albino zijn want hij heeft blauwe ogen!!!!ze schijnen wel anders te zien maar blind is hij niet.
Zaterdag is hij hier en zal ik evn en topic over hem plaatsen, ehhhh mits het lukt om de fotoos voor zaterdag te krijgen anders in ieder geval voor maandag, ehh en voor geintereseerde, het is en ruin met paspoort en super lief en goed berden en betuigd

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 13:00

Die site op de vorige pagina ben ik al vaker tegengekomen. Ook al wijst het in de richting van het bestaan van albino's, is het niet wetenschappelijk - jammer. Daar is zeer weinig over te vinden. Behalve dat iemand hier in het topic wist van het onderzoek van twee biologen, die het bestaan van albino paarden weldegelijk aangetoond hadden... Helaas ook dat nog niet zien voorbijkomen, niet officieel dan toch Lachen

De verschillende 'types' albino's zijn een beetje verwarrend, laten we het op de echte houden, die geen melanine kunnen vormen.
De discussie blijft inderdaad altijd maar hetzelfde: geen sluitend bewijs van bestaan of niet-bestaan, en tot er een degelijk artikel/wetenschappelijk werk wordt aangehaald, is het wachten op foto's van rooie oogjes Lachen

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 14:39

ponyzotje schreef:
Die site op de vorige pagina ben ik al vaker tegengekomen. Ook al wijst het in de richting van het bestaan van albino's, is het niet wetenschappelijk - jammer. Daar is zeer weinig over te vinden. Behalve dat iemand hier in het topic wist van het onderzoek van twee biologen, die het bestaan van albino paarden weldegelijk aangetoond hadden... Helaas ook dat nog niet zien voorbijkomen, niet officieel dan toch Lachen

De verschillende 'types' albino's zijn een beetje verwarrend, laten we het op de echte houden, die geen melanine kunnen vormen.
De discussie blijft inderdaad altijd maar hetzelfde: geen sluitend bewijs van bestaan of niet-bestaan, en tot er een degelijk artikel/wetenschappelijk werk wordt aangehaald, is het wachten op foto's van rooie oogjes Lachen

Het klopt dat er in het topic nog geen wetenschappelijke bewijzen zijn gekomen dat albino paarden niet bestaan, maar vind je het dan niet een beetje raar dat op veel sites wordt beweerd dat albino paarden niet levensvatbaar zijn? En het is in mijn ogen dan ook logisch dat niemand, helemaal niemand, een foto kan vinden met een paard met rode ogen. Het artikel hierboven is ook wel interessant, dat albino paarden ook blauwe ogen kunnen hebben, maar dit zou ik dan wel graag eerst bevestigd zien door een wetenschapper.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 14:55

Citaat:
Nee hoor zeker niet dat albinos sterven bij de geboorte, ik heb er een gekocht, komt zaterdag, geweldig paard, en mooie blauwe ogen met rode pupillen

Die rode pupillen zijn alleen maar door weerspiegeling en het door laten van de kleur van de adertjes die achter in het oog liggen. De pupilkleur zelf is absoluut niet rood (of je moet iets nieuws ontdekt hebben).
Albino's zijn bij paarden werkelijk niet levensvatbaar. Echter heb je inderdaad verschillende factoren die er voor kunnen zorgen dat een paard albino kan lijken.

Witte friezen zijn er zoals jullie inmiddels ook allemaal wel hebben bedacht inderdaad niet. Op een bepaald punt heeft de rasvereniging namelijk besloten alleen maar met zwart te fokken. daarvoor waren praktisch alle kleuren toegestaan bij de fries. Nu wordt er af en toe nog wel een geboren met witte aftekeningen of met de voskleur. Sommige friezen kleuren wel bruin op onder invloed van het weer/licht. maar deze zijn genetisch zwart.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 14:26

Ukkiee schreef:
Hm, ik heb even op internet gezocht en kwam dit plaatje tegen:

Afbeelding

Ik weet niet goed of het een Fries is - dat werd in ieder geval wel beweerd - maar ik geloof het wel!

kijk en dit zou dus kunnen, wat wel is, hij is niet spierwit, maar wel schimmel, maar zou kunne ;P

Duie dat paard heeft gekocht:
En het is geen albino, EN die zou rode ogen hebben, EN die bestaan niet Knipoog

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 11:41

de pupil is een gat en kan inderdaad geen kleur hebben, maar je kan wel de bloedvaten zien ja.

WildChild, er wordt zoveel beweerd op het internet. Slechts een wetenschappelijk onderzoek is op die manier opgebouwd dat er inderdaad kan bewezen worden of het kan of niet.

En wederom wordt door 'iemand' gezegd dat het niet bestaat, maar wederom geen uitleg of bewijs. Ik wil niet per sé het bewijs hebben dat het WEL kan, ik wil gewoon 'een' bewijs hebben.

Ik heb een albino paard gezien in het boek van Wissdorf, maar ik weet niet of zijn ogen volledig gedepgimenteerd waren. Hij stond erin als albino en het is alleszins een wetenschappelijk werk Knipoog maar het kan natuurlijk een variatie zijn, of de Duitse invulling.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 11:47

mensen hebben ook wel eens rode ogen op foto's door de flits, en toch zijn we geen albino's Lachen nou ja uitzonderingen daar gelaten.

er was trouwens eergister een programma op discovery oid over witte dieren. leeuw, krokodil, aapje en een hert geloof ik. geen van alles was albino maar worden door veel mensen wel zo genoemd.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 11:50

elinax21 schreef:
er was trouwens eergister een programma op discovery oid over witte dieren. leeuw, krokodil, aapje en een hert geloof ik. geen van alles was albino maar worden door veel mensen wel zo genoemd.

ja, maar ze bestaan natuurlijk wel Haha! anders bestond het woord albino niet... Er is inderdaad erg veel verwarring over.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 11:50

nee ze bestaan zeker wel, dat wilde ik er ook niet mee zeggen. gaat me er meer om dat iets al snel een albino wordt genoemd Lachen

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 11:51

@ponyzotje: Nah, het verwarrende is dat in Amerika 'albino' een kleur is. Ze gebruiken dit woord voor een cremellokleur. Ze bedoelen hier echter niet mee dat het paard dus twee witte genen heeft een albino is net als een albinokonijn dat is. Wel weet ik dat dit topic mij ontzettend nieuwschierig heeft gemaakt, ik wil nu ook graag geschreven bewijs. Maar, ik neig zelf toch meer naar de mening dat albinopaarden niet bestaan. Als je namelijk albino konijn of albino man intypt op google, krijg je genoeg. Maar bij albino paard of albino horse ben ik alleen nog maar cremello's tegen gekomen.. Dit vind ik toch wel eigenaardig. Als er echt een albinopaard zou bestaan, zou daar toch minstends wel een internetsite met foto's over gemaakt worden? Er mag dan geen wetenschappelijk artikel over gevonden zijn, maar ik kan ook zonder wetenschappelijk materiaal mijn eigen conclusies trekken..

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 11:53

Tja ik ben zelf veel bezig met genetica aan het uitzoeken, vind het reuze interessant al die kleurtjes en hoe het allemaal werkt. dus ben ook op de hoogte van het lethal white gen en weet dus dat als een paard 2 van die genen bij elkaar heeft dat het niet levensvatbaar is. dus da tis voor mij al redelijk bewijs dat ze niet bestaan Lachen

Pascalleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 11:54

zou wel mooi zijn als er witte friesen bestaan Clown

( we geven de zwarte friesen gewoon een kleurtje Vork )

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 11:54

ponyzotje schreef:
elinax21 schreef:

ja, maar ze bestaan natuurlijk wel Haha! anders bestond het woord albino niet... Er is inderdaad erg veel verwarring over.

ik had een albino rat en een albino konijn Nagelbijten / Gniffelen dus bestaan doen ze zeker *LOL*

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 11:55

het verschil is, dat er bij dieren als konijnen en ratten op albino is gefokt voor proefdieren en de vleesindustrie. Immers, een wit vel geeft minder donkere haren op het vlees bij niet-volledige ontharing. Bij proefdieren is het ook heel vaak gebruikelijk, denk maar aan de witte muizen.

Bij soorten waar er niet op geselecteerd wordt, bv paarden - giraffen noem maar op, komt het zeer zelden voor.
Bovendien is volgens mij de incidentie per diersoort ook verschillend (= kans van voorkomen), maar ik zou niet weten waarom...

Ben ook zo erg benieuwd Haha!

Ola Elina, nu ben je ze echt wel door elkaar aan het slaan. Een OLWS is geen albino he Lachen Wit bestaat en is leefbaar. OLWS is niet leefbaar (geen innervatie van het achterdeel van de darm gaat gepaard met het homozygoot overo zijn). Albino, daar zijn we blijkbaar nog niet uit Haha!

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 12:01

elinax21 schreef:
Tja ik ben zelf veel bezig met genetica aan het uitzoeken, vind het reuze interessant al die kleurtjes en hoe het allemaal werkt. dus ben ook op de hoogte van het lethal white gen en weet dus dat als een paard 2 van die genen bij elkaar heeft dat het niet levensvatbaar is. dus da tis voor mij al redelijk bewijs dat ze niet bestaan Lachen

Dit is inderdaad onwaar. Dit gaat om het frame overo gen, een bontpatroon dat in homozygote vorm niet levensvatbaar is (maar wel levend geboren wordt), ze zijn volgens mij ook niet altijd geheel wit.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 12:08

en zo leer ik weer wat Haha!

ryssenspeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 12:28

mijn vriendin is een keer bij zo'n paarden markt geweest (ik dacht equtana) en daar was de enigste witte fries van de hele wereld (dit was geen kruising) dit paard is er om dood te gaan want niemand wil eigenlijk echt met dat dier fokken. en het is volgens mij ook het enigste albino paard op de hele wereld vandaar dat je er waarschijnlijk niks van wist, mijn vriendin dacht eerst dat het een anda was maar die man zei dat het de enigste witte fries was op de hele wereld...

dit was mijn info
Laatst bijgewerkt door ryssenspeerd op 24-06-07 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 12:31

ryssenspeerd schreef:
mijn vriendin is een keer bij zo'n paarden markt geweest (ik dacht cavalia) en daar was de enigste witte fries van de hele wereld (dit was geen kruising) dit paard is er om dood te gaan want niemand wil eigenlijk echt met dat dier fokken. en het is volgens mij ook het enigste albino paard op de hele wereld vandaar dat je er waarschijnlijk niks van wist, mijn vriendin dacht eerst dat het een anda was maar die man zei dat het de enigste witte fries was op de hele wereld...

dit was mijn info

Zo'n dier zou extreem zeldzaam zijn en wss ook veel waard, het eerste echte albino paard dat bekend is zal vast niet op de markt eindigen.

Wanneer iemand met een wit gekleurd Fries paard aan komt zetten dat DNA getest is dan geloof ik 't. Tong uitsteken

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 12:36

tja, als zo'n man op een paardenmarkt dat zegt, dan is dat natuurlijk geen verkooppraatje, maar dan is het natuurlijk echt waar........... Haha!
Laatst bijgewerkt door toverpaardje op 24-06-07 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 12:36

haha leuk bedcht

Megane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 12:41

Een spaanse rijschool heeft nog een voskleurige fries en een witte, ze zijn 2 jaar geleden in friesland geweest (met de friezen) wij hebben ze jammer genoeg toen niet gezien, maar ze waren wel mee

FV_Whisper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 12:55

Als een friese vos voor een leuk bedragje naar Amerika verkocht kan worden, hoeveel moet een albino fries wel niet waard zijn? Zeker omdat het het eerste gedocumenteerde albino paard zou zijn. Dta paard zou goud waar zijn en zal heus niet op de markt terecht komen verkoop praatje heet dat:Y)

WildChild schreef:
@ponyzotje: Nah, het verwarrende is dat in Amerika 'albino' een kleur is. Ze gebruiken dit woord voor een cremellokleur. Ze bedoelen hier echter niet mee dat het paard dus twee witte genen heeft een albino is net als een albinokonijn dat is.

Cremello's, perlino's en smokey creme's (dubbel creme gen op respectievelijk vos, bruin en zwart) werden in America in het verleden vaak pseudo-albino's genoemd. Onterecht dat men dat deze paarden zwakker waren, heel slecht tegen zonlicht konden, oogproblemen hadden, allemaal eigenschappen die aan albino gekoppeld werden, terwijl deze paarden niets met albino te maken hadden. Pas de laatste jaren hebben deze paarden eindelijk een beetje rehabilitatie gekregen, hoewel vooroordelen blijven bestaan en lang niet iedereen hiervan op de hoogte is.

Daarnaast is er in het verleden, toen de kleuren kennis nog op een lager niveau stond en er nog niet zoveel bekend was als nu, een stamboek voor Albino paarden opgericht in Amerika. Dit stamboek is intussen allang omgezet in de American Cream and White, maar ook hier speelt onkunde een rol en kom je de term albino nog wel eens tegen. Het Cream gedeelte van dit stamboek/kleurregister registreed cremello's, het White gedeelte paarden met een wit gen, de zeldzame kleur wit die echt bestaat en ook zo geducumenteerd is en niets te maken heeft met albino

Dat je heel vaak leest albino paarden niet levensvatbaar zouden zijn in in mijn ogen eerder het door elkaar halen van verschillende zaken. Allereerst OLWS, waarbij een wit veulen geboren wordt wat niet levensvatbaar is en binnen enkele uren tot dagen steft. Hierbij komt geen albino te pas, het is het gevolg van twee overo genen die het paard niet levensvatbaar maken. Bij de kleur wit komt iets soortgelijks voor, mocht een paard daar twee genen voor wit hebben, zal het al in de baarmoeder sterven en neit eens geboren worden. Maar het gen wit en albino hebben ook weer niets met elkaar te maken