Berberpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nicolanca

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 18:36

Welkom Alice :wave:

Ben ook benieuwd hoe je bij de berber bent uitgekomen!

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 18:37

Jorieke ja precies helaas wordt de geschiedenis zo regelmatig gewijzigd in het belang van bepaalde mensen :/

Leuke foto's van Briska!

Mooi dier hoor Chawek, zo enorm is hij toch ook weer niet? Wel wat dikker inderdaad dan de andere paarden maar dat zal idd wel aan de kwaliteit voer liggen he. Zou hem maar zo snel mogelijk gaan ophalen ja, na alles wat je al mee hebt gemaakt zonder de paarden zelfs maar te zien zou ik er zo snel mogelijk vanaf willen zijn en m'n paardje bij me willen hebben.

Mega'berbers' ben ik dan ook weer geen fan van, zeker niet richting de 1.70 :/ dat een paard een paar cm groter uitvalt dan de ouders door een ander dieet is nog tot daar aan toe, dat er dan wat meer paarden rond de 1.60 komen nou ja, evt eens een uitschieter naar 1.62, maar zou het eigenlijk ook al jammer vinden als dat ineens de norm wordt... Ik heb zelf twee grotere modellen (1.57 en 1.60) en die zitten wel goed in elkaar, verder is alles hier tussen de 1.43 en 1.55, met mijn 1.80 heb ik vandaag nog een heerlijk ritje gemaakt op Mabrouk die toch waarschijnlijk nog wel onder de 1.50 zit. In Nederland is het gewoon zo in de mode om alles maar zo groot mogelijk te willen, dat wil echter helemaal niet zeggen dat een kleiner (maar vaak beter gebouwd) paard niet evenveel of zelfs meer gewicht (door kortere sterkere rug) kan dragen dan een groter uit verhouding gevallen paard.. Dat wil natuurlijk ook weer niet zeggen dat alle grotere paarden automatisch niet meer in verhouding zijn, maar vaak wordt er wel steeds meer afgeweken van het oorspronkelijke paarden uiterlijk.
Dat de Berber zo'n stevig gebouwd paard is kan ook betwist worden, de meeste oude foto's die men nog kan vinden laten toch echt een slanker en fijner gebouwd model zien dan de gemiddelde iberier. Met beter voer kunnen zulke paarden natuurlijk een stuk ronder worden, maar dat worden dan toch echt niet gelijk heel zwaargebouwde paarden.
Voor degenen die niet meekijken in de facebook groep, foto vergelijken met schilderij... Invloed van de schilder kan het paard heel wat doen veranderen ;)
Emir Abdelkader te paard
foto: https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 0365_n.jpg
schilderij: https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 7417_n.jpg

Paard is ineens een stuk ronder, Arabische invloed in hoofd en staart..

Hier nog een mooie oude foto van een Berber
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/ ... 9905_n.png

En dan willen ze dit in Marokko door laten gaan voor Berber :x
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 7639_n.jpg

Leuk Alice dat je er ook bent, wat wordt Amel al een hele dame! Ze ontwikkelt zich mooi :)

En Maghreb ik ben het helemaal met je eens!! Natuurlijk zullen er af en toe eens wat grotere of stevigere Berbers tussenzitten maar dat moet niet de norm worden omdat men dat in noord Europa (en tegenwoordig ook steeds meer in de Maghreb zelf) graag ziet. Berbers zijn sterke paarden en ook de modellen van rond de 1.50 kunnen vaak makkelijk 70-75 kg dragen, grotere modellen wel wat meer dan dat, maar iemand die echt veel zwaarder is of iemand die gewoon een groter paard wil omdat hij/zij dat mooier vindt staan, kan dan maar beter een ander ras zoeken ipv per se een Berber te willen.. Het zou gewoon zo jammer zijn als de Berber omgetoverd zou moeten worden tot megabarokke en grote PRE-kloon.. Niets tegen megabarokke PRE, vindt ik ook prachtige paarden hoor!

Maghreb

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 19:05

Je omschrijft precies wat ik ook wilde zeggen in mijn verhaal Zitouna :j

Wat een prachtig paard op die oude foto!

Ik had jou trouwens ook geen 1,80 geschat :o . Al zou ik waarschijnlijk de stokmaat van je paarden ook niet helemaal goed hebben ingeschat. Ik vind dat Berbers vaak groot ogen op de foto, het zijn ondanks hun stokmaat echt paarden en geen pony's.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 19:19

Geschiedenis werd/wordt veelal geschreven door de overwinnaars. En paardenfok wordt op basis daarvan beïnvloed en gevormd. Mijn persoonlijke mening is dat er genoeg groter type paarden te vinden zijn die een vergelijkbaar gebruikstype hebben als de Berber dus een fokker die een groter paard van een dergelijk type wil fokken kan beter een ander ras kiezen dan een ras dat daar niet geheel aan voldoet dat over duizenden jaren gevormd is en eeuwenlang vrij uniform is gebleven te gaan veranderen "want mensen zijn tegenwoordig nu eenmaal ook langer en willen daarom grotere paarden".

Ik kan me wat dat betreft ook zeker vinden in de voorbeelden die Martine aandraagt; zéker de Arabische invloed is enorm sterk in oudere kunstwerken aanwezig, niet alleen aangaande Berberse paarden en op de redenen daarvan ben ik geloof ik al eens kort ingegaan.

Historisch gezien is de Berber inderdaad altijd een kleiner paard geweest. In de Klassieke Oudheid werden ze beschreven als klein, ruwweg rond 140-145 hoog. Dit is ook lang zo gebleven.

Hoewel ze historisch wel degelijk bijgevoerd werden, o.a. ruwvoer en graan of gerst, was het ruwvoer over het algemeen voor de meeste paarden van een te sobere kwaliteit om grote paarden te kúnnen fokken.
Dat ze tegenwoordig, onder invloed van moderne omstandigheden, wat groter groeien is niet meer dan natuurlijk, maar dan zit je met een stokmaat rond 160 over het algemeen toch aan het maximale verwachtingspatroon.
Berbers en Arabieren zijn immers altijd kleiner geweest dan bijv. Turkomans (die in vergelijkbare historische omstandigheden gehouden werden, maar als gemiddelde rond 160 zaten ipv 140-150).

Het is ook een hele tijd relatief slecht gegaan met dit ras, wat overigens een fenomeen is dat in diverse koloniale gebieden is gebeurd en veel paarden zijn weggehaald van hun oorspronkelijke eigenaren en in staatstoeterijen gezet. Daar werd trouwens meerendeels naar Europese normen en eisen gefokt voor caveleriepaarden. Daar is ook de mentaliteitsverandering begonnen en invloed van m.n. Franse staatstoeterijen en van daaruit komt voor een groot deel de oorsprong van het inkruisen van koudbloeden, Anglo-bloed etc. voor respectievelijk de Berberse en Arabische paarden daar. Het heeft met een fenomeen te maken dat "invention of tradition" heet, een fenomeen waar ik me als historicus mee bezig houd.
Dat terzijde, het idee dat de Berber een compact, per definitie barok type paard is met een stokmaat van 145 is ook een misvatting, aangezien er net als bij bijv. de Turkoman diverse types zijn. Zo zijn er van oorsprong ook rastypische Berbers met een langere rug en fijner beenwerk die beduidend smaller zijn dan het idee van een barok paard (waarover trouwens ook vreselijk veel misvattingen bestaan, als ik alleen al naar dit forumdeel hier kijk en mijn broek regelmatig van afzakt, alsof het een synoniem is voor een dik of zelfs koudbloed type paard).

Kunststromingen en interpretaties terzijde, is uit afbeeldingen van de 17e tot begin 20e eeuw duidelijk te ontwaren dat Berbers over het algemeen niet beduidend groot (of zwaar) zijn, en dat een stokmaat groter dan 1.65+ destijds ongehoord zou zijn geweest. Dergelijke stokmaten worden bijv. wel met regelmaat genoemd bij de Turkoman, wat dan ook een Oosters paardenras is dat gemiddeld en historisch groter is dan de Berber.
Maar uiteraard geldt ook voor Berberse paarden dat er uiteenlopende types binnen het hoofdtype zijn, van renpaard, naar werkpaard tot oorlogspaard.
Als ik kijk naar het algehele taalgebruik in bijv. koloniale, historische bronnen en dit vergelijk met paardgerelateerd taalgebruik uit andere gebiedsdelen worden Berbers slechts beperkt 'groot' genoemd, beperkt 'klein' genoemd en wordt er grotendeels weinig over hun stokmaat opgemerkt, waar dit wél gebeurt bij opvallend grote of kleine paarden (e.g. bij Turkomans of Kirgizische paarden). Ter vergelijking: de gemiddelde stokmaat van de Turkoman ligt rond 160/165 (en er zijn historisch Turkomans bekend groter dan dat). Gem. stokmaat van de Kirghiz ligt tussen 125 en 140 ook 100+ jaar geleden. Alleen al daaruit valt aan te nemen dat de reguliere stokmaat voor Berbers de afgelopen paar honderd jaar iig ruwweg tussen 145 en 155 lag met af en toe een uitschieter naar boven of beneden.

Komen weer leuke exemplaren voorbij trouwens! :D

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 20:16

Maghreb ja wat een plaatje he! Ik houd ook erg van dat type paard :) ja ik ben best lang, op sommige paarden ziet het er dan ook niet echt uit als een dressuurplaatje (voeten die wel iets onder de buik van het paard uitkomen).

Heb zelf ook niet allemaal extreem typisch pure Berbers, zitten ook zeker wat mixjes tussen en ik vind de Berber-Arabier ook een geweldige mix en vraag me af of de echt pure Berber nog wel bestaat, en dan heb je nog de verschillende types die in consideratie moeten worden genomen.. Erg lastig allemaal haha.
Jorieke weet jij misschien wetenschappelijk meer over de kortere rug van de Berber, een wervel minder?

Nog even over gewicht, er zijn natuurlijk een heleboel kwesties die meespelen, als een paard zelf veel overgewicht heeft vergroot dat het extra mee te torsen gewicht natuurlijk alleen maar, hoewel veel mensen zo'n paard zouden beschouwen als 'gezond' terwijl het dier eigenlijk moddervet is.. En een langer maar dunner persoon zal waarschijnlijk voor het paard makkelijker te dragen zijn dan een kleiner maar even zwaar persoon, en bij een vrouw is er natuurlijk toch ook altijd al wat meer gewicht wat op en neer hupst ;) toevallig kom ik net op facebook langs dit artikel: http://www.horsesciencenews.com/horseba ... F.facebook nu lijkt iemand van over de 100 kg toch eigenlijk best zwaar voor een paard van dik 500 kg, maar het zal er ook nog wel weer mee te maken hebben hoe vaak dit paard zo zal worden bereden.. Een keer zal vast best gaan, maar elke dag urenlang is dan ook weer wat anders..

Jorieke heel interessant, op zich zijn hier nog altijd de meeste paarden tussen de 1.40 en 1.55, grotere paarden zijn echt uitzonderingen - wat niet betekent dat ze extreem zeldzaam zijn hoor. De grotere types zijn voornamelijk race gefokt, dan heb je de 'gewone' werkpaardjes en ook de wat barokkere typen..

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 20:30

Ik geloof niet dat je met voer zo ontzettend veel kan doen qua maat hoor (dan had ik nu ook een groter fokproduct gehad dan een van 1.45 wat veel te klein is voor mij)
Is puur genetica, en dus selectie...

Verder mooie discussie over fokken en gebruiksdoel...
Mede door de mix van Berber en Berber Arabier krijg je natuurlijk al een hoop verschil in uitstraling per paard.
De vos berber op de foto van Alex heeft bv weinig Arab bloed, maar toch zie ik heel wat Arab kenmerken... Misschien omdat ze ook nog jong is maar toch...

Ik denk dat je wel binnen een bepaalde maat moet blijven, ook om de kracht van een paard te behouden. En verder vind ikzelf altijd karakter heel belangrijk...

AlexD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 20:39

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zo nog even wat foto's van mijn meissie. Zo kun je goed zien wat een verschil het seizoen ook maakt. Ik had zo'n beetje de mooiste foto gekozen toen ik hem vanmiddag heb toegevoegd maar dat was een zomerfoto van vorig jaar. de laatste foto in het rijtje is vandaag genomen met wintervacht die langzaam loslaat. Ik zal zsm nog even vertellen hoe ik bij de Berber(arabier) ben gekomen.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 21:40

Toch hoor ik van veel bekenden die Berbers fokken dat hun fokproducten vaak toch net iets groter zijn dan hun ouders, als dat dan generaties lang door blijft gaan kan dat best een verschil maken, maar misschien gaat dat helemaal geen generaties lang zo door maar is dat enkel voor de eerste generatie en dan weer enkel voor sommige paarden.. Ach een exacte wetenschap zal het nooit worden he :)

Qua grootte zijn Arabieren en Berbers wel zo'n beetje het hetzelfde, maar ook bij veel arabierenfokkers is hoe groter hoe beter de mode de laatste jaren toch? Maar ach bij Arabieren lopen er ook zo enorm veel verschillende types rond, maar de meeste mensen kennen enkel de showtypes.. Terwijl er ook totaal anders uitziende Arabieren rondlopen. Een arabier met een recht profiel wordt al gauw gezien als 'niet arabier'.. Kwam laatst ergens een link tegen met oude types in Nederland, daar zaten er ook een paar tussen die makkelijk door zouden kunnen gaan voor een Berber-Arabier, en dan met een laag percentage Arabisch bloed ingeschreven ;) maar betekent dat dan dat de Berbers eigenlijk veel meer Arabisch bloed in zich meedragen dan we denken, of betekent dat dat er misschien wel Arabieren rondlopen/liepen die eigenlijk helemaal geen volbloed Arabieren zijn ;)

Leuke foto's van Amel! Ze is al flink gegroeid, wel nog wat puppy achting, dat waren ze hier met 3 jaar ook allemaal nog wel (behalve Banana de tractor dan die zag er al wel behoorlijk 'af' uit met 3)

AlexD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 22:28

Om nog even terug te komen hoe ik het ras heb ontdekt. Ik ben ooit op mijn 13e begonnen met 2 pony's de ik nu nog steeds heb. De dames zijn inmiddels 25+. Op mijn 18e ben ik na een noodstop (schrikreactie n.a.v. een hond) van een Fjord gevallen met mijn rug op het asfalt. Hierbij heb ik mijn 1e lendewervel gebroken wat resulteerde in 1,5 week ziekenhuis en een half jaar korset. Daarna ben ik altijd wat angstig gebleven wat weer rijden betreft. Toen in 2009 1 van mijn oudjes een koliek kreeg waardoor ze drie dagen dierenartshulp nodig had heb ik besloten om mijn motor te verkopen en een jong paard aan te schaffen voor een herstart en alvast voor het geval 1 van de oude pony's komt te overlijden. Dat is gelukkig nog niet gebeurd. Omdat ik een rustig paard zocht qua karakter kwam ik uiteindelijk bij de Berber uit. Na veel gelezen te hebben op I-net en contact te hebben gezocht met de fokker in het noorden (Suzan de Weerd) werd het beeld concreter. Mede op haar aanraden ben ik in augustus 2010 gaan kijken bij Al Mansour. Ik had Amel al op een foto gezien op de site van het BZRP en was eigenlijk toen al verkocht. Ook het eerste veulen wat ik zag was Amel. Ik heb alle paarden bij AM wel gezien maar daar had ik geen interesse in. Amel was echter niet te koop aangezien ze een wat slechte start had gehad. Pas na een half jaar wachten, hopen en e-mailcontact mcht ik haar toch kopen. Ze wouden zeker weten dat alles goed was met haar. Amel betekent hoop dus dat was erg passend. Vanaf het begin is er tussen ons een band die ik met mijn andere 2 paardjes pas na jaren heb gekregen. De karaktereigenschappen waar ik naar op zoek was heeft ze in ruime mate. Ik verbaas me soms echt over haar gedrag. Moet nu weer even stoppen, tot de volgende keer en een fijne avond nog.

Gr.
Alice

Maghreb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 07:52

Wat een hoop informatie weer hier! Dank je wel JoSav voor je uitgebreide reactie!

Pfoe Alice, wat een verhaal, ik kan me voorstellen dat je na zo'n val toch wel wat angst ontwikkeld hebt! De foto's zijn echt prachtig, wat een ontzettend leuk paardje <3 Ik kan me goed voorstellen dat je niet zomaar aan wilde nemen dat Amel niet te koop is en dat je contact ben blijven houden. En het is de moeite waard geweest :D
Verder vind ik het wel netjes van Celine en Christophe om eerst zeker te willen zijn dat ze een gezond/sterk paard afleveren. Ik ken zoveel mensen die een paard met gezondheidsproblemen hebben gekocht, zich natuurlijk zijn gaan hechten aan het paard en zo ontzettend veel verdriet en zorgen hebben (gehad). En wat een toepasselijke naam inderdaad!
Maar je hebt haar in principe dus echt al van veulen af aan?

Ongeveer 2 (of 3?) jaar geleden ben ik ook bij Al Mansour geweest en had toen, waarschijnlijk verkeerd, begrepen dat ze sowieso meestal hun merries niet verkochten. Super fijn dus dat je Amel wel hebt kunnen kopen!

Dat van die band die je hebt met je paard herken ik ook zo goed <3 Iedereen staat er hier ook versteld van. Er is zelfs tegen mij gezegd (toen was ze er net een week) "er is iets mis met dat paard, dat kan niet anders... ze is veel te lief!"
Haha, niks mis mee toch? :P Heerlijk om zo'n band te voelen met je paard, en dat zoals je al zei binnen zo'n korte tijd!

Wat mij betreft, meer foto's van je prachtige paardje zijn altijd welkom *\o/*

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 11:29

Esther, ik ben het zeker met je eens dat een paard niet dmv voer groter kan groeien dan de genetisch bepaalde maximale hoogte. Maar, een paard kan door sobere of slechte voeding wel kleiner blijven dan genetisch mogelijk is. Ik suggereer dus nergens dat paarden per definitie groter groeien puur op basis van beter voer, maar dat deze paarden groter groeien omdat ze beter voer krijgen waardoor ze hun genetisch bepaalde grootte gemakkelijker behalen, en daardoor tegenwoordig groter groeien onder voor de paarden minder sobere omstandigheden. Geldt dan ook zeker niet voor alle Berbers, maar een deel dat de genetische bepaling heeft om bijv. de 160 te kunnen halen haalt deze in de moderne omstandigheden eerder dan onder traditionele omstandigheden. Wel blijft gelden dat de algehele, genetisch bepaalde grootte van het ras an sich relatief uniform is gebleven en ze over het algemeen niet heel veel groter groeien dan hun voorouders onder soberdere omstandigheden.
Daarbij ben ik ook zeker van mening dat het specifiek selecteren op grotere paarden, selectie van deze eigenschappen dus, niet aan te raden is. Waarom niet? Juist omdat dit ras eeuwenlang gevormd is tot wat het nu is om dan te gaan afwijken omdat o.a. door welvaart en globalisatie beter voer beschikbaar is en grotere exemplaren te verkiezen en selecteren boven kleinere. Specifiek selecteren op deze eigenschap hadden Berbers van weleer wellicht gedaan als ze de mogelijkheid hadden gehad, maar voor hun gebruik was de historische, algehele stokmaat uitermate geschikt, dus waarom ervan afwijken alleen omdat het kan? Er specifiek op selecteren is nl. een ander verhaal.

Ik ben het dus evenwel niet met je eens dat het puur genetica is, want ik ben ervan overtuigd dat in een beduidend percentage van de Berberpopulatie de genetica zit om evenwel IETS groter te groeien dan ze eeuwenlang onder invloed van de plaatselijke omstandigheden deden. Dat is het punt dat ik wilde maken en ik wilde zeker niet suggereren dat een paard puur omdat je er goed en voldoende voer in steekt per definitie groter zal groeien, want dat is inderdaad je reinste nonsens, maar dieet is zeker wel van invloed op het behalen van de mogelijke genetisch bepaalde lengte. (Er wordt bijv. ook niet gesteld dat Hollanders per definitie andere genen dragen en daarom groter groeien dan de rest van de wereld, maar dat hun dieet daar een grote rol bij speelt, o.a. de grote hoeveelheid melkproducten om maar wat te noemen).

Wat een vreselijk leuk dametje, Alice! Ze heeft een hele zachte oogopslag. Hoe groot is ze?
En graag gedaan hoor, Maghreb.

Oh, Martine, breek me de bek niet open over de onwetendheid rondom de Arabier, zelfs en misschien vooral ook onder AV eigenaren. Ik krijg daar soms gewoon hoofdpijn van. := En dat geklets over "volbloed" is een verhaal apart, want de mythologie rondom asil en asala is vreselijk hardnekkig. Uiteraard geldt voor veel traditionele fokkers dat de raszuiverheid van hun fokfamilie een kwestie van eer en trots is, maar het idee van asil zoals het door de Arabierenlobby is neergezet is meer mythologie en romantisch geneuzel dan realistisch gebaseerd op de historische (laat staan huidige) fokkerij.

De 'pure' of 'oorspronkelijke' Arabier, Berber of Turkoman is een hekel onderwerp, want wat is de definitie? Hoe hanteer je die en hoe baken je die af? In geval van deze drie geldt een relatieve geïsoleerdheid maar bij alle drie geldt ook (enige) overlap. Ik heb daar een mooi plaatje van voor in mijn boek, kan die wel desgewenst posten, die illustreert dat nl. heel goed.

Zo heb ik ook eens met veel interesse een discussie gevolgd over het Kirgizische paard. Er werd een stamboek opgericht door een Française voor de 'oorspronkelijke Kirghiz' en zij ging op locatie paarden keuren en bepalen welke Kirgizische paarden werkelijk Kirgizische paarden waren. Nu moet ik er als achtergrond bij geven dat de Sovjets indertijd veel Turkoman bloed en later voornamelijk Engels bloed hebben gebruikt voor de veredeling van de Kirghiz om dienst te kunnen doen als cavaleriepaard (de soberheid en hardheid wilden ze behouden, maar ze zagen ze liefst iets groter en beter gebouwd). Ze gingen daarmee uiteraard voorbij aan jarenlange voornamelijk natuurlijke selectie van een relatief uniforme populatie. Zij waren weliswaar uniform op basis van geografische verschillen; de bergpaarden waren meer koehakkig en met iets kortere hals bijv. tov het steppetype; dichter bij de grensgebieden in het Westen was de invloed van Turkomans groter (grotere, edelere paarden en zeker de halfbloeden met metaalglans) en in het Oosten "Mongoolser" in type. Onder de Sovjets ontstond de Novokirgiz (letterlijk: Novokirgizskaya of nieuw-Kirgizische ras). Onder invloed van mn EV werden ze groter en ranker, maar ook o.a. moeilijker op gewicht te houden onder de barre, lokale omstandigheden. Er werd dus uiteindelijk wel afgestapt van het inkruisen, maar dat betekent echter wél dat er over de gehele populatie wel wat Engels bloed te vinden is, in de Kirgiz zelf. De dame in kwestie selecteerde echter op basis van 1 algeheel type, terwijl er net als bij bijv. de Berber diverse types bestonden afhankelijk van geografische vereisten en gebruik (berg vs steppe en werktype vs rijtype vs rentype). Kirgizische paardenfokkers reageerden uiteraard nogal verbaasd dat veel van de paarden die geïnspecteerd werden niet geaccepteerd werden. Zij stelden nl. heel terecht "Ik ben een Kirgiz, al generaties lang, mijn paarden zijn Kirgizisch, al generaties lang, zo lang ik en mijn voorouders zich heugen kunnen fokken wij hier, in Kirgizië, al paarden; ik ben Kirgiz, mijn paard is dan toch ook Kirgiz?")

Dus ja, wat maakt een Berber dan een berber? Uiteraard geldt een algemeen type, zo ook voor de Kirgiz, de Turkoman, de Arabier en noem maar op, maar daarbinnen zitten subtypes afhankelijk van omstandigheden en voorkeuren van de fokker bijv.

Het verminderde aantal wervels (en vaak ook minder ribben) komt bij zowel de Berber als de AV voor, maar komt niet bij de gehele populatie voor. De suggestie dat dit alleen bij de AV voorkomt en specifiek iets van de AV is, is nonsens en het komt ook wel bij andere rassen dan de Berber en AV voor. Het suggereert ook zeker niet direct dat daarmee de Berber van de AV afstamt of andersom. Er is sowieso een natuurlijke variatie in het aantal ruggenwervels bij bijv. paarden die slechts heel beperkt uniform is bij verschillende rassen (zelfs bij de Takh geldt enige variatie!) Nu geldt uiteraard wel dat het vaker voorkomt bij bijv. de AV, maar zeker niet alle AV hebben 5 lendenwervels.
Er gaan verschillende theorieën over rond, maar er is nog geen uitgebreide recente studie gedaan naar bijv. de mogelijke/specifieke voordelen van verminderd aantal lendenwervels, bij mijn weten. Wel zijn er bij oude paardenresten in Noord-Afrika al vrij vroeg ook resten gevonden van paarden met 5 lendenwervels (waarmee AV fanaten uiteraard op de loop zijn gegaan).

Qua gewicht, daar zijn veel discussies over, maar feit blijft dat mensen tegenwoordig algeheel groter en dikker zijn. Probeer je eens een nomade van een paardenvolk pur sang voor te stellen met extreem overgewicht... tja... als iemand dan een Berber wil hebben maar zelf een lange Hollander is, zal hij/zij toch genoegen moeten nemen met wat mogelijk is en evt. een minder mooi plaatje. Zeker tegenwoordig mag paardenwelzijn wel wat hoger in het vaandel staan.

Heb trouwens gisteren uitgebreid gelezen over de brand-praktijken onder de Berbers. Was dat niet ook bij jouw Zarrouk (in dit geval dan AV) gedaan? Kom het nl. in de literatuur veel tegen als zogenaamde methode om de benen te verharden van m.n. renpaarden van Berberse en Arabische oorsprong in Noord-Afrika.

/weer hele lap tekst. :o

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 13:56

Voor de niet zware en grote (gaan we weer, hihi) Berberfan, die een bloedpaardje (hittepettitje) voor buiten zoekt, maar liever aan een persoon, die een fijn klassiek te rijden Berber zoekt en ook graag circuskunstjes en grondwerk doet: ik verkoop Orpheo ver onder waarde. Maar alleen aan de juiste persoon en dagelijkse weidegang in gezelschap van ander paard. Zie ook mijn advertentie op bokt hier

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 14:13

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:44

Zaterdag 28 september vindt in Mont le soie, Vielsalm, België (in de Ardennen), het concours plaats van het Belgische stamboek voor berberpaarden, het ABCB. Op het programma zal een hengstenkeuring staan, en behalve de keuring van merries is het nu ook de bedoeling dat ruinen kunnen deelnemen aan het concours. Door ook ruinen voor te stellen kunnen geïnteresseerden meer inzicht krijgen in de nafok van een bepaalde hengst. In het verleden namen iedere keer tussen de vijftien en vijfentwintig paarden deel aan het concours. Ook stoeterijen uit Noord-Frankrijk zijn lid van het ABCB.

Als er meer informatie bekend wordt zal ik proberen die hier te verspreiden.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:49

Gut leuk, is vlakbij, ik ga daar vaak trainen...

Maghreb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:07

Wat leuk, ik ga kijken of ik aanwezig kan zijn 28 september!

Heel goed artikel trouwens ook Nicolanca :)

Lucioles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 22:00

Maghreb schreef:
Overigens zijn paarden uit de Maghreb landen vaak eerder 1,43-1,50 dan 1,50-1,60m. Kijk maar naar Asmun, ......

Als eigenaar van Asmun (officieel is het Loqmane) hij is inderdaad 1,50.

Hij heeft 4 veulens gehad tot nu toe. (de laatste is net geboren)

Eerste met een kwpn merrie : Pin-up die nu 4 jaar oud is. Eigenaar heeft geen speciale voeding gegeven en zij is niet veel groter dan haar vader.
Tweede met een berber merrie : Akila des Lucioles 3 jaar oud... Meer dan 1m60 Zij is met haar moeder gebleven tot 11 maanden. Zij heeft hooi / gras / gekiemde granen / en speciaal voeding voor de moeder
Derde met een friese typ merrie : Kheops die nu 2 jaar is (alleen photos van laatste jaar gekregen ; nog geen van deze jaar) maar hij was niet zo groot als Akila...

Ik denk dat er is "zware" bloed in Roxana. Zij is zeker geen puur berber.

Eingelijk, als fokker, moeten wij vaak nieuwe "bloed" van de Maghreb injecteren om de ras te houden, omdat bij ons gaat de paard inderdaad groien en veranderen.

Hoop mijn nederland was niet te slecht... *\o/*

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 10:11

Wou gewoon laten weten dat Chawek thuis is, vreselijke pech gehad met de wagen onderweg en nachtje moeten brommen in de trailer bij de kleine :-), maar hij staat hier alive and kicking bij me thuis.
Hij lijkt niet zo op de foto's die ik gekregen heb, hij is nog veel mooier :P . Zijn kleur is iets donkerder dan van de sorraia's, maar hij is wel echt dun (muizegrijs) met aalstreepje.
Paarden bij Hélène werden erg goed verzorgd, ik had me gans iets anders voor gesteld.
Chawek krijgt ook gekiemde granen, ik zou dat verder blijven geven.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:49

Super dat hij thuis is. Ging hij gemakkelijk op de trailer?

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 17:26

fotooooos! *\o/*

Maghreb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 17:41

Gefeliciteerd Cambiar, fijn dat hij er eindelijk is, goed gezond is en dat hij nog mooier is en beter bevalt dan op de foto's.

Om de een of andere rede vind ik Berbers in het echt ook altijd mooier dan op de foto :P - zal ook wel aan hun mooie karakter liggen dat op foto's niet zo goed te zien is :D

Ben ook heel benieuwd naar foto's!!

Annick, je Nederlands is heel goed te begrijpen hoor :D

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 00:02

Ashkerlon schreef:
Super dat hij thuis is. Ging hij gemakkelijk op de trailer?

Neen, niet zo makkelijk :D , maar mengeling tussen duwen, eten voor de neus en een handige Hélène is het toch gelukt :D
Morgen laat ik hem voor het eerst buiten samen met Una. Als alles meevalt tussen die twee maak ik wat foto's ;-)

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 09:43

*\o/* Cambiar gefeliciteerd *\o/*

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 10:54

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 15:12

Die kan draven! Gefeliciteerd!