Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 16:09

_Tarzan schreef:
Elisa2 schreef:
Zou het kunnen helpen om het gebit te spoelen of zou dat pijnlijk zijn?

Lang leve de binnenbak met weer zoals gisteren..maar volgende week woensdag hebben ze het over 15 graden!

Mooie foto Dais!

Ze heeft gelukkig nog een speekselklier aan de andere kant :P
Van de DA moet ze eigenlijk weer gereden worden, maar nu 2 weken niks gedaan omdat ik eerst dat wilde afwachten en nu deze hele week al ziek ben. Hoop er morgen misschien weer op te kunnen!

Haha ja dat snap ik, maar bedoelde tegen de zwelling.

Hopelijk kun je snel weer wat doen in ieder geval! Beterschap aan alle zieken.

Maartje_M

Re: Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 21:22

Lissy vond dat wandelen geen goed idee. Dit was 10m verder :+
Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 09:07

Ze kijkt heel ongerust ja, heb je haar kunnen overtuigen dat het wel leuk is?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 09:40

Nee, heb een stukje geprobeerd, maar toen had ik een paard dat letterlijk stond te trillen op haar benen en zijn we dus weer omgedraaid. Ik was het erf nog niet af := mooi werk punt dus weer zullen we maar zeggen

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 09:48

Oooh merrie :+

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 11:57

Ja zou dat het zijn? :+

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 12:08

Zomaar een gokje :')

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 12:51

Ik herken dat totaal niet als merriegedrag. Misschien kan je er nog 1 meenemen die wat zekerder is?
Ze kijkt vooral bang lijkt het, wellicht voelt ze zich zekerder met een paard erbij?

Tarzan, beterschap voor jullie beiden!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 13:34

Eerder onzekerheid inderdaad, daarom ga ik altijd met ieder nieuw paard direct wandelen iedere week. Dan leren ze gelijk zelfstandig te worden en van de kudde af te gaan. Maar mooi werk puntje inderdaad weer. :)

Temperaturen vandaag zijn een stuk aangenamer. Hebben daar gelijk even gebruik van gemaakt met een lekkere boswandeling.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 13:44

Nee het is geen merrie gedrag, pure angst en niet weten hoe ze daar mee om moet gaan. Daar lopen we met inrijden dus ook tegenaan. Het is dus niet eens het van de kudde af gaan.
We hebben in het begin heel veel gewandeld en toen ging het prima, maar nu al een tijdje niet en dan is het weer doodeng allemaal
Als iemand nog tips/methodes heeft om hier mee te trainen let me know want we zitten weer op een handen-in-het-haar puntje…

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 14:03

Ik vind merries daar zeker gevoeliger in maar dat trekt mij ook juist :+

Ik ben vanochtend weer behandeld dus lig lekker op de bank. Straks even longeren.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 14:15

Ik voel mij weer enigzins mens dus ga vanmiddag een ritje wagen na 2 weken niet, ben benieuwd hoe mn ‘wilde hengst’ eeeh merrie reageert _O-

Rambo was eigenlijk nooit een probleem na een lange tijd, altijd opstappen en wegrijden met hem dus ben benieuwd met Karma!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 14:28

Heb zadelpasser op bezoek om zadel goed pas te leggen op Tiney .
Ja dat mooie connect met flitsend roze bies

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 16:38

Maartje_M schreef:
Nee het is geen merrie gedrag, pure angst en niet weten hoe ze daar mee om moet gaan. Daar lopen we met inrijden dus ook tegenaan. Het is dus niet eens het van de kudde af gaan.
We hebben in het begin heel veel gewandeld en toen ging het prima, maar nu al een tijdje niet en dan is het weer doodeng allemaal
Als iemand nog tips/methodes heeft om hier mee te trainen let me know want we zitten weer op een handen-in-het-haar puntje…

Dat is wel gek, dat het eerst goed gaat en ze dan zo terug valt. Dat komt dan alleen doordat je het een tijdje niet gedaan hebt?

Ik heb ook eens zo,n paard gehad, als die een paar dagen niet in handen kwam kon ik bijna weer volledig overnieuw beginnen.

Ik zou denk ik het vooral weer gaan doen maar korte en kleine stukjes. Het liefst dagelijks/ wekelijks en iedere keer een stukje verder. Eventueel eerst met een brave kudde genoot er bij en voorop. Ze zal het denk ik alleen maar leren door te doen. Ze zal op jou moeten gaan leren vertrouwen uiteindelijk.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 16:49

Tarzan: Fijn dat je weer iets kunt.
Maartje: en rijdend beginnen en als het niet gaat afstappen en lopend verder. Tot je merkt dat de spanning afvloeit en dan weer opstappen? Zo ooit eens aangepakt met een onzeker paard en dat werkte erg goed. En ja soms betekent dat een hele rit naast je paard ipv erop haha

Audesta: beterschap! Het rijden gaat wel gewoon toch?

Ik ga nu week 3 in van het niet kunnen rijden… ik mis het! We longeren nu veel en Noa heeft Hugo van de week even gereden.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 17:36

Maartje_M schreef:

Ik ben wel fan van de TRT methode van Tristan Tucker. Dan leer je een paard om zelf om te gaan met de spanning.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 17:54

Ik kan normaal wel gewoon rijden ja maar na een behandeling voel ik me echt alsof ik opnieuw opgestapeld ben dus even rustig aan.

Heb wel de leaser even les gegeven. Leuk!

Ik pas ook veel trt toe maar dan onder zadel. Ik ben echt geen grondwerker en zeker niet met mijn lijf :+

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 18:07

Elisa we hebben van de zomer voor het laatst gewandeld, maar daarna ging het inrijden mega slecht en hebben we ook niet meer met wandelen geoefend. Ze vond het altijd wel spannend maar niet zoals dit

PreHungaro ik kan er niet op :+ dat is een heel ander probleem

TRT heb ik vorig jaar wel aangeschaft, maar alles werkt daar met Touwhalster dus daar braaf mee begonnen. Maar dat gebruiken we nooit, dus dat kent ze niet, dus het gaf mega veel stress. Toevallig wel afgelopen week weer filmpjes gaan kijken hoe het ook alweer precies zat om dat weer op te pakken.
En ik ga les plannen met de dame die mij vorig jaar hielp met inrijden, kijken of zij me met grondwerk dingen verder kan helpen. Even uit ons stramien

Vandaag in ieder geval weer geoefend. Gestopt daar waar de stress begon (dat was dus nog geen 10 meter) en daar gewacht tot ze zelf ging afkauwen. Maar dat deed ze dus niet. Dat was dus al veel te veel voor haar. Morgen dus nog minder ver lopen

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 18:14

Ja dit soort paarden kunnen dat soms zelf niet, die bouwen spanning op maar laten het niet afvloeien. Met TRT leer je ze dat aan, maar dan moet je ze echt helpen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 18:56

We zijn daar continu heel veel mee bezig, ze blijft zo hangen in het moment, mateloos irritant :=

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 19:11

Lastig Maartje dat ze er zo in blijft hangen. Beetje hulp is altijd goed denk ik.

Haha opnieuw opgestapeld Audesta, als beelddenker zie ik dit voor me. :D

Kan me voorstellen dat je het mist PreHungaro. Longeren is toch net ff anders.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 19:24

Audesta hopelijk helpt het vooral op de lange termijn, nu al je blokjes weer goed staan :')

Ja Elisa denk dat hulp wel weer fijn is. Hopelijk kunnen we snel iets plannen

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 20:43

Balen prehungaro dat je nog steeds niet kunt rijden! :(:)

Audesta zit weer opnieuw in elkaar, hebben ze jou uit de IKEA gehaald?! :+ (grapje natuurlijk hè ;) )

Maartje, wat ontzettend balen dat je weer helemaal terug bij af bent. Is hulp zoeken van een handig persoon/grondwerker een idee?

Nou vanmiddag even gereden, ik moest weer even m’n zit vinden en dat merkte ik heel erg aan Karma, eenmaal gevonden liep ze als vanouds precies daar waar we 2 weken geleden gestopt waren :D <3

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 20:51

Mee bezig inderdaad Tarzan. Ik vind het wel altijd lastig om echt goede mensen te vinden die dan aan huis komen. Tips zijn welkom ik regio Eindhoven haha

Fijn dat het zo goed ging met rijden! Heb je dat ook meteen kunnen testen hoe ze dat na rust doet haha

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 21:35

Begrijpelijk ja! Ik zit helaas een stuk zuidelijker dus ik kan je niet helpen, misschien weet audesta iemand?

Haha ja inderdaad was fijn om te testen en te weten dat ze ook dan braaf blijft :D