Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny_S

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 19:34

Imaaa bedankt voor het nakijken zal eens checken

Lvie het is heel belangrijk om je hart te volgen ik heb ook gereisd voor dat ik de kidz kreeg. Indonesië (4 eilanden) nieuw-zeeland Hongkong Antarctica tussenstops in kuala lumpur, buenos aires
Met de kidz zijn we nog naar Canada geweest
Dit jaar gaan we naar Bali met tussenstop in Singapore

Er zijn veel Groepsreizen ook voor singles zeker de moeite waard om te kijken

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 19:38

Iemaa geef je power plus muesli?

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 19:41

Ja power plus musli idd, m'n kwpn'er gaf ik altijd de coolmix musli (ook van havens). Maar Klasientje mag wel wat pit hebben altijd :=

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 19:42

Ok ik gaf dat toen ik haar net had maar een beetje erbij en niet al hoofdmaaltijd. Merk je echt verschil?

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 19:45

Ik merkte bij mijn kwpn'er wel altijd veel verschil, als ik hem power plus voerde stond hij te stuiteren in de stal, met de coolmix had hij nog genoeg energie maar niet te veel zodat ik er ook nog op kon blijven zitten :')

Bij Klasientje merk ik het iets minder maar het verschil is er wel, ze is vaak net even wat alerter en actiever.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 19:49

Ook zo'n droge fries dus haha

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:00

Ik heb nu mijn eerste Fries, en wil er later dolgraag mee op wedstrijd, wat ze ook zeggen of denken ! Nu nog wat groeien en ouder worden die baby van me :P

Afbeelding

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:05

Jenny_S schreef:
Ook zo'n droge fries dus haha

Jep haha vaak wel maar gelukkig is ze op vreemd terrein lekker alert en dan wil ze vaak wel lopen en showen dus dan wel weer praktisch met wedstrijden.

DnBles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 22:15

KarinvdM schreef:
Handig: https://friezenwedstrijden.wordpress.com/

Nee, daar zit ik nooit Laura, dat is te duur qua reiskosten.

Ondertussen weer even aan het bijlezen :o
Handig overzicht, Uden en Berlicum zijn voor ons dichtbij ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 09:45

Wat fijn lvie! Voelt heerlijk he dat gevoel dat het weer de goede kant op gaat?

Mijn fries krijgt op papier 1/2e havens brok sochtend. 8 tot 12 kilo hooi sochtends. 1/2e havens brok in de avond en nog een plak hooi.

Hoe longeren jullie? Ik heb gisteren met passoa gelongeert en normaal doe ik hem aan het bit, maar het schijnt dat met een bitje longeren helemaal niet goed is. Dus ik heb hem aan het halster gedaan, ze liep hier erg fijn op. Heerlijk lang en laag, ze ging wel sneller met haar hoofdomhoog dan met het bit maar dit leek fijner te lopen. Maar ik ben bang dat ik het neus botje breek. Hoe doen jullie dit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 09:47

Nog een vraagje: Hebben jullie ook foto's van dat een fries lang en laag loopt en een fries die te diep loopt. Gisteren was mijn vriendin mee met het longeren en paardlief liep heerlijk lang en laag, bijna met het neusje op de grond, maar niet opgekruld maar zij vond het veelste diep. Uitgelegd wat de diep was en niet, maar foto's zijn denk ik makkelijker.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 10:01

Ik longeer klasien eigenlijk nooit ze heeft er echt een vreselijke hekel aan :') ga dan altijd liever gewoon even een half uurtje rijden en dan alleen maar ontspannen laag. Of in de stapmolen met draf programma.

Ik heb zelf geen foto's maar naar mijn mening kunnen ze niet laag genoeg, natuurlijk wel ontspannen idd. Maar zeker als ze zelf willen zakken dan laat maar zakken denk ik altijd. Tenzij ze zich gaan opkrullen idd, het geheel moet wel gewoon lekker los en ontspannen blijven :)

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:12

Afbeelding
Vanochtend om 7 uur keek dit heerlijke blije bekkie me hinnikend aan <3 En fijn gelopen... echt genieten gewoon!! Had zo beroerd geslapen vannacht en een humeur van heb ik jou daar... nou als sneeuw voor de zon verdwenen, ben weer helemaal blij en gemotiveerd haha Dat beestje is z'n gewicht echt in goud waard! En deze heerlijke foto wilde ik jullie niet onthouden :D *\o/*

Wat longeren betreft... naar beneden lijkt me geen probleem, naar beneden en met de neus naar voren lijkt me ook geen probleem. Te diep is wat mij betreft als ze laag en (ver) achter de loodlijn lopen.
Ik longeer altijd met dubbele longe zodat ik, als hij naar voren zoekt, ook mee kan geven. Maak soms even een klein filmpje, maar met 1 hand twee lijnen + zweep en sturen en kijken of hij in beeld is is natuurlijk niet heel ideaal :') Dus even met een korrel zout nemen hoe hij verder loopt. Maar kwa koppie heb ik 'm graag zo lopen.

Ik heb de lijnen of zoals op dit filmpje, of niet onder de buik maar direct aan het bit vast. Dat hangt er vanaf wat me het beste bevalt op dat moment. In het begin had ik ze meestal direct aan het bit vast omdat hij anders nog wel eens te diep kwam naar mijn smaak. Inmiddels is zijn balans beter en heeft hij meer kracht van achter en dan gebeurt dat niet zo snel meer.

(normaal klik ik minder en loopt hij actiever...)

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:32

Ik longeer ook altijd met dubbele longe. Eerst loswerken en daarbij zitten de uiteindes van de longe beide aan de bitringen gekoppeld en door de middelste ogen van de longeersingel (buitenste lijn gaat achter de achterhand langs). Als ze eenmaal los is gaat de binnenste lijn door de bitring heen naar de ring onder de buik zodat ze met meer stelling loopt.
Laag is geen m.i. geen probleem, neus naar de grond is juist prima. Diep is naar mening opgekruld en met de kin naar de borst toe en dat is ongewenst (rollkürachtig).
Ik zou me dus geen zorgen maken dat jou paard te diep loopt, daar wordt echt wat anders mee bedoeld.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:36

iEmmaaa schreef:
Ik longeer klasien eigenlijk nooit ze heeft er echt een vreselijke hekel aan :') ga dan altijd liever gewoon even een half uurtje rijden en dan alleen maar ontspannen laag. Of in de stapmolen met draf programma.

Ik heb zelf geen foto's maar naar mijn mening kunnen ze niet laag genoeg, natuurlijk wel ontspannen idd. Maar zeker als ze zelf willen zakken dan laat maar zakken denk ik altijd. Tenzij ze zich gaan opkrullen idd, het geheel moet wel gewoon lekker los en ontspannen blijven :)

Haha herkenbaar.. Alhoewel ik er zelf meer een hekel aan heb dan Isanne..

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 12:09

ik longeer met de FRA longeerhulp wel met hoofdstel
of met helemaal niks en dan alles op stem commando, bij klikken gaat ze lang en laag en lekker ruim lopen, stop ik daarmee dan loopt ze weer meer op. grappig is dat.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 12:12

Ik longeer met pessoa of die longeerhulp. Beide loopt ze eigenlijk wel heel fijn op. Soms longeer ik alleen met halster en dan merk je dat ze gewoon automatisch gaat zoeken naar lage houding

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 12:22

Ik heb ook de longeerhulp als ik longeer. Het is denk ik ook maar net wat je fijn vindt?
Ik vind met singel + touwtjes ook prettig, maar zoveel werk :+

Vanavond ga ik voorrijden in Vinkega voor een jurycursus. Goede oefening denk ik, ik ben in ieder geval erg benieuwd :)

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 12:39

Leuk berdien dat lijkt mij ook wel eens leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:12

Jenny_S schreef:
of met helemaal niks en dan alles op stem commando, bij klikken gaat ze lang en laag en lekker ruim lopen, stop ik daarmee dan loopt ze weer meer op. grappig is dat.

Ik heb ook z'n longeerhulp gehad, maar bij elke stap trok het touw aan het bit. Ik vond het niet echt fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:12

M_arjolein schreef:
Ik longeer met pessoa of die longeerhulp. Beide loopt ze eigenlijk wel heel fijn op. Soms longeer ik alleen met halster en dan merk je dat ze gewoon automatisch gaat zoeken naar lage houding

Longeer je dan met bit of halster?

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:35

Bij de pessoa hulp of de longeerhulp gewoon met bit.

Touscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:51

Wat kunnen jullie lekker kletsen! Wel leuk zo'n bedrijving topic. Ik heb alleen nog niet zoveel friezen praat. Ik rij ook nog maar 2x in de week op de fries. Gisteren had hij er weinig zin in en zondag schoot hij er gelijk 3x vandoor. De energie moet nog wat beter verdeeld worden zeg maar. :roll:

Dipjes met het rijden van de paarden heb ik ook hoor! Vooral in de wintermaanden. Heb ook alleen een buitenbak dus met weer en wind in het donker bezig in de winter. Ben zo blij dat het voorjaar voor de deur staat.

Longeren doe ik bijna nooit. Ze lopen overdag altijd buiten, dus voor de beweging hoeft het niet. En om echt als training te gebruiken lukt het me toch niet zo fijn als onder het zadel. Dan liever even een zadel er op en rijden.

Volgende maand komt het nieuwe fryso zadel voor Jonas. Lang op moeten wachten, hoopt dat het aan de verwachtingen gaat voldoen. Het zadel waar ik nu mee rijd is te lang voor zijn rug.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:04

AmoorM schreef:
Jenny_S schreef:

Ik heb ook z'n longeerhulp gehad, maar bij elke stap trok het touw aan het bit. Ik vond het niet echt fijn.

dan heb je hem te strak staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:10

AmoorM schreef:
Jenny_S schreef:

dan heb je hem te strak staan[/quote]

Ja inderdaad. Ik had een maat cob. Ik denk dat ik een maat full moest hebben.