Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny_S

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:43

Super meid!!

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:50

Wat fijn *\o/*

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:55

Gefeliciteerd met je punten Ilse!

Goed Lvie! Lekker zo doorgaan super leuke springschoenen <3

Ik geef altijd een scheutje lijnzaad olie bij, ik heb het vermoeden dat ze iets met haar slokdarm heeft, ze kan geen brood of musli zonder olie weg krijgen stikt ze gewoon.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:30

Vraagje

Ik loop al een tijdje te dubben over het voer wat ik geef en misschien dat jullie mij kunnen helpen
Mijn fries is liever lui dan moe. Zet geen stap te veel als nodig, maar wil wel hard als het haar uit komt.
Ik voer haar nu:
Ochtend 3/4 schep havens derby
Middag 3/4 schep derby
En savonds 1/2 schep derby
Dus en totaal van 2 kilo en hand wortels na het rijden

Derby bestaat uit 6,7% suiker en 27 % zetmeel

Verder krijgt ze 3 x een Bergje hooi

Ik lees dat een flegmatiek paard juist minder suiker zou moeten hebben maar ja wat is weinig??

Wat voeren jullie en hoeveel?
Als je weet dat je paard heet is van zich zelf dan kan ik je voerbeleid niet vergelijken met de mijne.

Let me know alvast bedankt

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 15:57

Sorry Jenny, kan je niet helpen mijne is juist loperig, heb haar op 'geen'' suikers staan. Wel merk ik dacht magnesium heel erg helpt bij haar, ze heeft weining tot nooit spierpijn en geen stramme botten.;-)

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:09

Precies Isanne Jenny! Aan mij heb je ook niet zoveel, gezien ik nu aan kijken ben wat bij ons helpt.

Ze krijgt nu:
1/2 Muesli
1 Zemelen
Wortelen

En verder 4/5 keer hooi op een dag.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:13

Krijgt hij dan niet gewoon te weinig ruwvoer? Daar halen ze de meeste energie uit voor zover ik weet. 3 keer een bergje klinkt niet als meer dan genoeg, om het zo maar te zeggen.

Ik ben nog steeds meer dan tevreden over lifeforce... Lekker aan het verharen, meer energie bij helft aan biks. Hij wordt echt mooi en zit heerlijk in z'n vel. Je merkt wat mij betreft echt duidelijk dat hij meer energie uit z'n (ruw)voer haalt.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:18

Wat is lifeforce?

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:19

zolang ze hooi overhoud lijkt me het hooi voldoende qua hoeveelheid

lifeforce is een supplement toch? ik vind die echt te duur

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:50

Jenny kan je niet helpen. Is haver een idee?

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:55

ja vroeger wel gevoerd, maar onder andere omstandigheden

ik ben nu bijna 3 zakken verder met derby en merk 0 verschil terwijl je zou verwachten dat ze hiermee door de baan zou scheuren. daarom heb ik vermoeden dat hoog suiker en hoog zetmeel niet goed is voor haar
ze ziet er wel nog steeds top uit

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:27

Ik denk dat je gelijk hebt. Sommige kunnen dat niet goed hebben. Misschien simpel sportbrokje met halfje geplette haver?

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:33

Klasien krijgt sochtends en s'avonds 3/4 power musli en na het rijden een halve schep haver. Sochtends krijgt ze ook pavo supplement.

Misschien zou je die kunnen proberen? Toen ik begon met die te voeren aan klasien kon echt verschil merken, ze krijgt daardoor gewoon met even wat extra vitaminen binnen. Ze werd er wel een stuk actiever door. En ze zijn ook nog te betalen, vaak zijn supplementen mega duur. Een emmer hiervan kost geloof ik €20 ongeveer maar je doet er echt mega lang mee. Ik ben ook nog steeds met m'n eerste emmer bezig en voer heg al zo'n 4 maanden. Zit nog zeker een kwart in.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:41

welke power muesli en wat voor haver?
en waarom na het rijden haver?

ik geef doutz inderdaad ook nog pavo vitalcompleet emmer van 10 kilo

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:47

Ik voel me echt in een mid-life crisis zitten(ben 21 haha). Ik wil graag reizen voordat ik me helemaal ga settelen, liefst naar afrika of australie. Maar.. iedereen heeft een vriend die het leuk vind om te reizen(die van mij houd er niet van) of heeft net een huis gekocht en kunnen het niet betalen:|

Hebben jullie ook weleens zulke periode's dat je aan alles twijfelt?(ik laatst nog of ik een andere studie zou gaan doen) Of iets graag wilt maar niet de juiste mensen dan kent:P

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:47

Jenny_S schreef:
zolang ze hooi overhoud lijkt me het hooi voldoende qua hoeveelheid
lifeforce is een supplement toch? ik vind die echt te duur

Als ze overhoud moet dat in principe wel voldoende zijn idd. Maar is het echt hooi met een lagere voedingswaarde? Hier krijgen ze voordroog, daar zit zat voedingswaarde in.

Lifeforce kost 30 euro per maand, (je doet 2 maanden met een zak, 1 schepje per dag). Maar als je structureel echt bij gaat voeren is dat natuurlijk ook niet gratis, dus dan moet je gewoon kijken wat je voert en wat dat kost. Ene muesli/slobber/etc is goedkoper dan de andere.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 17:55

Wat fijn lvie dat het rijden goed ging! En nee ik heb daar geen last van. Snap alleen wel dat als je 21 bent alles dan nu al zo definitief lijkt. Dat hen ik bijvoorbeeld met kinderen. Ik ben 24 woon 4 jaar samen en mijn partner is 31. Ik zou heel erg graag ook gewoon nog wat jaren willen feesten genieten etc. Mijn vriend vindt dit wel heel erg jammer.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 18:15

Volgens mij heeft iedereen dat wel met enige regelmaat... mooi moment om je situatie te herzien en te kijken wat kan van wat je wilt en vooral wat je daarvoor over hebt.
Ik heb 't momenteel ook een beetje (25, studeer nog, maar ben financieel wel toe aan iets anders dan de studie-fase haha) Dat hoort bij het leven en bij de weg om jezelf te vinden.

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 18:18

Ik snap wel wat je bedoelt, ik woon 3 jaar samen ga over een aantal maanden trouwen. Heb een kinderwens maar ik wil ook graag wedstrijden rijden en op vakantie gaan. Dat is eigenlijk mijn lastige keuze, word 26 dit jaar dus wil niet nog 10 jaar wachten.

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 18:26

Ah ben gelukkig niet de enige.:D Het frustreert me zo dat ik op vakantie wil ver weg, maar niemand mee wil/kan. Ik had echt zoiets, volgend jaar iets geks doen en dan kan het echte leven beginnen zeg maar, haha.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 18:55

Jenny_S schreef:
welke power muesli en wat voor haver?
en waarom na het rijden haver?

ik geef doutz inderdaad ook nog pavo vitalcompleet emmer van 10 kilo

Beide van Havens, de haver is vgm gewoon normale standaard haver. Ze krijgt het na het rijden omdat ik bijna altijd sochtends rij dus dan is het mooi midden op de dag zodat ze gewoon 3 voer beurten heeft :) .

Edit; even op de zak gekeken haha := het is gepunte haver

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 19:07

Heb je ook al granenmix geprobeerd ipv granenbrok? Soms werkt dat net iets beter als de granen in brokvorm.
Ik heb ook een tijd granenmix toegevoegd aan de gewone prestatiebrok en toen ik merkte dat dat goed effect had (paard met veel meer energie en power en pit) heb ik haar een tijdje alleen granenmix gegeven totdat ze dat blijkbaar niet echt lekker meer vond en het slecht ging eten. Toen ben ik overgestapt op de Derby compact granenbrok van Havens. Daar bleef ze net zo pittig van als met de granenmix.
Nu ze in pension bij de manege staat krijgt ze hun voer, Hippostar granenbrok en ook daar blijft ze voldoende pittig van.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 19:14

Je kunt ook gewoon alleen gaan je ontmoet er altijd wel leuke mensen! Eigenlijk iedereen die ik ken en die ging reizen in het buitenland ging alleen.

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 19:23

Ja, maar zoveel lef heb ik niet ;-)

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 19:29

Caro_MarjaH schreef:
Heb je ook al granenmix geprobeerd ipv granenbrok? Soms werkt dat net iets beter als de granen in brokvorm.
Ik heb ook een tijd granenmix toegevoegd aan de gewone prestatiebrok en toen ik merkte dat dat goed effect had (paard met veel meer energie en power en pit) heb ik haar een tijdje alleen granenmix gegeven totdat ze dat blijkbaar niet echt lekker meer vond en het slecht ging eten. Toen ben ik overgestapt op de Derby compact granenbrok van Havens. Daar bleef ze net zo pittig van als met de granenmix.
Nu ze in pension bij de manege staat krijgt ze hun voer, Hippostar granenbrok en ook daar blijft ze voldoende pittig van.

Derby krijgt ze nu dus al dus maw zal het weinig verschil uitmaken met de granenmix