Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
_Saida_ schreef:Als een paard een actie doet (of het nou door verkeerde communicatie/lichaamstaal komt of niet), en deze krijgt een reactie in de vorm van schrikken/wegspringen/angst, dan kan het paard wel degelijk redeneren.
Hij ziet de reactie op zijn actie, 1+1=2, dus redeneert; de volgende keer kan ik die actie weer gebruiken om deze reactie te krijgen.
Zo werkt het ook in het aanleren van de positieve dingen/gedrag, en dus ook in het (soms onbewust) aanleren van negatieve dingen/gedrag.
Alleen zien wij mensen het als positief of negatief, en een paard niet.

maar je hebt wel leuke dingen gedaan alleen jammer dat je geen foto’s hebt van je spectakel met de mooie hengst
dus die roze wolk is zeker wel aanwezig.

soms wou ik ook wel eens dat het op een andere tijd was maar goed als ik dan eenmaal heb gelest dan ben ik weer helemaal blij

je hebt gewoon geluk laten we het daar op houden 

uiteindelijk toch wel netjes af gesloten maar niet zoals we de afgelopen 2 weken doen, ach ja morgen beter
, kan ze zelf kiezen of ze ze hier neerzet
.
. Simone en ik waren volgens mij ook net op tijd weg
.
). Heb echt de hele nacht zowat niet geslapen, al die flitsen telkens door mijn kamer heen
. De donder was soms ook gewoon zo hard dat ik het hele huis voelde trillen en de auto-alarmen in de straat gingen ook allemaal af... Maar het was wel mooi idd
. Je hoord nu ook echt iedereen erover
. 
Heel veel sterkte! En veel over praten, dat is echt goed voor je.

Zo is de jonge merrie waar ik vaak op rij heel snel in achterwaarts, hoef ik alleen maar mijn gewicht te verplaatsen. Soms gebeurd het dan wel dat je even gaat verzitten en zij achteruit gaat. Dat is het jammere als je geen uitleg krijgt, je weet niet op welke hulpen ze lopen
.
Ik verwacht van Sam ook niet dat ie het tegen me zal gebruiken en ik heb voor jou alleen maar respect hoor. Je bent overduidelijk heel verstandig bezit met Sun en ook nog topbegeleiding...
Bij Dessie zie ik het ook. Die wordt ook chaggie als ie niet dagelijks wat aandacht krijgt. Om me heen hoor ik ook vaak, dat ze het gek vinden dat ik dat kan. Maar ja, op tv is geen bal te zien en wat is nou 2 uurtjes per avond? Daarna val ik voldaan op de bank naast mijn lief en dat verbetert alleen maar de sfeer. Ik rijd voor mijn eigen plezier en voor niemand anders! Maar ja, míjn lief en ik zien mekaar al dagelijks, omdat we in hetzelfde huis wonen natuurlijk. Ik weet niet of dat bij jou ook is? Ik zie ook regelmatig vriendjes van amazones die rijden. Die kijken toe en één ervan mag soms het paard uitstappen. Liefde is ook elkaar de ruimte geven om je hobby te beoefenen en interesse tonen. Ze willen immers ook dat interesse in zijn hobby opbrengt toch?
) Ik word er eigenlijk zelden wakker van, maar deze keer wel een keertje. Frank heeft me al eens uit coma gehaald, omdat hij het onverantwoord vond om in bed te blijven liggen. Zo hard ging het toen te keer en ik nog, 'nou ga dan lekker naar beneden, zie je straks wel', maar dat mocht niet haha!
Communiceren met paarden vind ik een enorme gave. Mijn paard is ook redelijk dominant, waardoor ik ook veel leer momenteel, door te kijken en te interpreteren. Hij is ook heel duidelijk in zijn gedrag. (begrijp me niet verkeerd, maar ik weet even niet hoe ik het moet verwoorden) Ik ken mezelf goed genoeg om te weten dat ik het hem niet duidelijk zou kunnen leren. Ik twijfel teveel. Bij zulke dingen vind ik, dat ik goede hulp moet vragen of het niet moet doen. Omdat die hulp hier niet voorhanden is, kies ik voor de weg met de minste weerstand. Het vlakt absoluut mijn respect niet uit voor mensen die dit wel bereiken met hun paarden. Goed grondwerk zou ik best willen leren. Vooral met dit paard, omdat hij zijn stemmingen heel duidelijk weergeeft. Het lijkt bijna of ie wel met me praat. Het is in mijn ogen net zo iets als een Anky van Grunsven die haar paard ook op een andere manier op zijn topvermogen zet.

idefix4 schreef:...
Spokie Allereerst gefeliciteerd! Ik ben er ook van overtuigd dat Sam ook kan steigeren, hij weet het alleen niet van zichzelf dat het zo hoog kan. Ik zie hem in de wei ook wel eens spelen met andere ruinen, maar hij is nog nooit echt omhoog gegaan. Ja, één keer, toen ie anderhalf was, boven mijn hundje Idefix. Toen heb ik wel even een gebedje staan oplepelen. Ik heb 2 keer op een paard gereden die het ook deden als je er op zat en dan had ik het niet breed, dus dát laat ik voor wat het is.Ik verwacht van Sam ook niet dat ie het tegen me zal gebruiken en ik heb voor jou alleen maar respect hoor. Je bent overduidelijk heel verstandig bezit met Sun en ook nog topbegeleiding...
Heerlijk dat je met Sun weer lekker naar buiten kon, zonder grote spanningen. En wat een schitterende filmpjes! Geweldig, hoe Sun op jou reageert, je ziet de leergierigheid eraf druipen! En dan snapt ie het niet meer en dan is ie ook heel duidelijk. Ik vind het bijzonder knap!
...
. Die twee zijn echt zo leuk samen en Sunnie is zo leuk. Suelza schreef:Nee hoor niet tegen jou specifiek. Ik zag het al vaker terug komen hier. Vandaar dat ik nu maar eens mijn visie erop wilde geven. Ik heb er trouwens nog wel een leuk artikel over liggen. Vermenselijken van paardengedrag.
Zal het wel een keer plaatsen, best interessant. Tenminste, dat vind ik
). Zij is mijn toppertje. Atlas accepteert niet iedereen, maar haar gelukkig wel. Ik heb ook ooit een verkeerde getroffen. Die was bang van hem en zei dat ze gereden had of gelongeerd. En dan hoorde ik van andere dat hij bijvoorbeeld alleen maar een kwartiertje in de longeerbak had gestaan. Dat is echt balen. Je moet het echt treffen.
komt door de leeftijd hoor, sorrie.
Haha ik ben 2 en ik zeg nee, dat doet ze al een tijdje ze is veelste bijdehand/slim voor dr leeftijd :p

welk paard was het?

)
madelief88 schreef:Reageer vandaag nog even verder bij, maar wow:
Hier was het dus echt gigantisch noodweer, begon denk om een uur of elf en is volgens mij pas om 3 uur gestopt. Regen, niet normaal, en het onweer, dat had ik nog nooit zo meegemaakt.
Kan er normaal van genieten maar nu was ik echt bang voor inslag, zat recht boven ons!
cloris schreef:_Saida_ schreef:Als een paard een actie doet (of het nou door verkeerde communicatie/lichaamstaal komt of niet), en deze krijgt een reactie in de vorm van schrikken/wegspringen/angst, dan kan het paard wel degelijk redeneren.
Hij ziet de reactie op zijn actie, 1+1=2, dus redeneert; de volgende keer kan ik die actie weer gebruiken om deze reactie te krijgen.
Zo werkt het ook in het aanleren van de positieve dingen/gedrag, en dus ook in het (soms onbewust) aanleren van negatieve dingen/gedrag.
Alleen zien wij mensen het als positief of negatief, en een paard niet.
Eens! Zo werkt het met honden ook, als het wat oplevert (positief of negatief) dan zal herhaling niet uitblijven en daar hangt het hele leerproces aan vast.
Een dier doet niet iets om ons 'te pesten, terug te pakken' enz. Dat zijn menselijke eigenschappen!
moppielover schreef:dankjulliewel allemaal
We laten hem toch niet slachten, ik krijg dat niet over mijn hart. Hij word morgen avond tussen 8 uur en 10 uur ingeslapen.
Suelza schreef:moppielover schreef:dankjulliewel allemaal
We laten hem toch niet slachten, ik krijg dat niet over mijn hart. Hij word morgen avond tussen 8 uur en 10 uur ingeslapen.
Heel veel sterkte...
Ik zou het ook niet kunnen, een paard laten slachten (tenzij echt niet anders zou kunnen).
Nu kun je bij hem blijven, afscheid nemen en wachten totdat hij rustig gaat slapen.
Heel veel sterkte, dit moet vreselijk zijn. Krijg kippenvel alleen al als ik eraan denk.
Ik zal morgen aan je denken en vanavond een kaarsje voor jullie branden