Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_Saida_ schreef:Als een paard een actie doet (of het nou door verkeerde communicatie/lichaamstaal komt of niet), en deze krijgt een reactie in de vorm van schrikken/wegspringen/angst, dan kan het paard wel degelijk redeneren.
Hij ziet de reactie op zijn actie, 1+1=2, dus redeneert; de volgende keer kan ik die actie weer gebruiken om deze reactie te krijgen.
Zo werkt het ook in het aanleren van de positieve dingen/gedrag, en dus ook in het (soms onbewust) aanleren van negatieve dingen/gedrag.
Alleen zien wij mensen het als positief of negatief, en een paard niet.
idefix4 schreef:...
Spokie Allereerst gefeliciteerd! Ik ben er ook van overtuigd dat Sam ook kan steigeren, hij weet het alleen niet van zichzelf dat het zo hoog kan. Ik zie hem in de wei ook wel eens spelen met andere ruinen, maar hij is nog nooit echt omhoog gegaan. Ja, één keer, toen ie anderhalf was, boven mijn hundje Idefix. Toen heb ik wel even een gebedje staan oplepelen. Ik heb 2 keer op een paard gereden die het ook deden als je er op zat en dan had ik het niet breed, dus dát laat ik voor wat het is.Ik verwacht van Sam ook niet dat ie het tegen me zal gebruiken en ik heb voor jou alleen maar respect hoor. Je bent overduidelijk heel verstandig bezit met Sun en ook nog topbegeleiding...
Heerlijk dat je met Sun weer lekker naar buiten kon, zonder grote spanningen. En wat een schitterende filmpjes! Geweldig, hoe Sun op jou reageert, je ziet de leergierigheid eraf druipen! En dan snapt ie het niet meer en dan is ie ook heel duidelijk. Ik vind het bijzonder knap!
...
Suelza schreef:Nee hoor niet tegen jou specifiek. Ik zag het al vaker terug komen hier. Vandaar dat ik nu maar eens mijn visie erop wilde geven. Ik heb er trouwens nog wel een leuk artikel over liggen. Vermenselijken van paardengedrag.
Zal het wel een keer plaatsen, best interessant. Tenminste, dat vind ik
madelief88 schreef:Reageer vandaag nog even verder bij, maar wow:
Hier was het dus echt gigantisch noodweer, begon denk om een uur of elf en is volgens mij pas om 3 uur gestopt. Regen, niet normaal, en het onweer, dat had ik nog nooit zo meegemaakt.
Kan er normaal van genieten maar nu was ik echt bang voor inslag, zat recht boven ons!
cloris schreef:_Saida_ schreef:Als een paard een actie doet (of het nou door verkeerde communicatie/lichaamstaal komt of niet), en deze krijgt een reactie in de vorm van schrikken/wegspringen/angst, dan kan het paard wel degelijk redeneren.
Hij ziet de reactie op zijn actie, 1+1=2, dus redeneert; de volgende keer kan ik die actie weer gebruiken om deze reactie te krijgen.
Zo werkt het ook in het aanleren van de positieve dingen/gedrag, en dus ook in het (soms onbewust) aanleren van negatieve dingen/gedrag.
Alleen zien wij mensen het als positief of negatief, en een paard niet.
Eens! Zo werkt het met honden ook, als het wat oplevert (positief of negatief) dan zal herhaling niet uitblijven en daar hangt het hele leerproces aan vast.
Een dier doet niet iets om ons 'te pesten, terug te pakken' enz. Dat zijn menselijke eigenschappen!
moppielover schreef:dankjulliewel allemaal
We laten hem toch niet slachten, ik krijg dat niet over mijn hart. Hij word morgen avond tussen 8 uur en 10 uur ingeslapen.
Suelza schreef:moppielover schreef:dankjulliewel allemaal
We laten hem toch niet slachten, ik krijg dat niet over mijn hart. Hij word morgen avond tussen 8 uur en 10 uur ingeslapen.
Heel veel sterkte...
Ik zou het ook niet kunnen, een paard laten slachten (tenzij echt niet anders zou kunnen).
Nu kun je bij hem blijven, afscheid nemen en wachten totdat hij rustig gaat slapen.
Heel veel sterkte, dit moet vreselijk zijn. Krijg kippenvel alleen al als ik eraan denk.
Ik zal morgen aan je denken en vanavond een kaarsje voor jullie branden