[HK] Barokke paarden bokkers zweven verder op hun roze wolk3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:04

De reactie is afhankelijk van de manier waarop je conditioneerd.
Het paard zal inderdaad niet denken, van dit ga ik nu gebruiken tegen die, maar als het gevolg voor het paard positief was, of iets negatiefs wegneemt zal de kans groot zijn dat het gedrag zich nogmaals voordoet.

Paarden kunnen naar mijn mening wel degelijk misbruik maken van aangeleerde kunstjes. Het geven van een jambette kan makkelijk beloond worden met een snoepje (positieve beloning) zodra een paard een snoepje in de zak ruikt en hier zin in krijgt zal al snel het pootje omhoog gaan omdat snoep geasocieerd wordt met jambette...

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:06

Mies, dat is waar, maar dan zit de oefening er nog niet goed in. Het is ook belangrijk een paard te leren dat het niet een oefening moest starten zonder commando. Een leuk boek hierover is grondwerk met paarden (geloof ik) van Inge Teblick. Staat alles uitgelegd hierover.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:06

_Saida_ schreef:
Als een paard een actie doet (of het nou door verkeerde communicatie/lichaamstaal komt of niet), en deze krijgt een reactie in de vorm van schrikken/wegspringen/angst, dan kan het paard wel degelijk redeneren.
Hij ziet de reactie op zijn actie, 1+1=2, dus redeneert; de volgende keer kan ik die actie weer gebruiken om deze reactie te krijgen.
Zo werkt het ook in het aanleren van de positieve dingen/gedrag, en dus ook in het (soms onbewust) aanleren van negatieve dingen/gedrag.
Alleen zien wij mensen het als positief of negatief, en een paard niet.

Eens! Zo werkt het met honden ook, als het wat oplevert (positief of negatief) dan zal herhaling niet uitblijven en daar hangt het hele leerproces aan vast.
Een dier doet niet iets om ons 'te pesten, terug te pakken' enz. Dat zijn menselijke eigenschappen!

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:18

Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat de manier van aanleren door mensen een doorslaggevende invloed heeft. Maar dat neemt niet weg dat dieren voor zichzelf kunnen denken, ik denk niet dat er nooit een paard zal zijn wat in de beginfase niet het kunstje probeerd zonder comandoo om de reactie te krijgen. Dit kan vervolgens door de mens weer afgeleerd worden, om de voor ons optimale reactie te verkijgen.

Het is echt absurd wat er allemaal niet aan dieren aangeleerd kan worden, dmv gevolg.

heikedenise

Re: [HK]Barokke paarden bokkers zweven verder op hun roze wolk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:21

Ilona - ik ken het gevoel precies zoals jij het schrijft je kan dan niet lekker trainen doordat er andere mensen bij zijn, je gaat op een bepaalde manier toch anders rijden want je bent afgeleid door de andere mensen maar gelukkig heb je wel lekker kunnen afsluiten.
En gisteren lekker chico met de nieuwe merrie kennis laten maken en zo te lezen is het een echt man hij beschermt zijn vrouwtje ;)

Suzanne – en hoe is de shoot gegaan ?

Karina – lekker een weekendje weg geweest zo te lezen soms heb je idd gewoon even nodig om bij te tanken :j maar je hebt wel leuke dingen gedaan alleen jammer dat je geen foto’s hebt van je spectakel met de mooie hengst
Overigens heb ik het er ook niet zo op hoor andere die op mijn paard rijden/letten mijn zwager doet hem nu 1x in de week zodat ik toch nog tijd heb voor mijn huisje en mijn andere bezigheden en als ik op vakantie ben doet papa hem :D

Anouk – op zich zit ik wel op die roze wolk hoor want een jaar geleden had ik nooit durven denken dat we dit zouden bereiken ik ben heel klein en heike is gewoon een reus dus voor mij is het al extra moeilijk om heike bij elkaar te rijden + dat heike heel erg ziek is geweest (zo ziek dat af was geschreven door de dierenarts) en we een hele tijd uit de running zijn geweest, en nu doen we het zo goed in stap heb ik hem echt al (voor ons doen) super voor elkaar en in draf komt die ook al een heel eind het is echt de galop wat een moeilijke opstakel is voor ons maar ook daar komen we wel over heen. Ik hoop gewoon een keer die WP te rijden maar voor nu is het belangrijk om ervaring op te doen :j dus die roze wolk is zeker wel aanwezig.
Jij en sam gaan ook steeds meer voorruit en jullie komen er ook wel de een doet er nou wat langer over dan de ander ;)

Sanne – ja eindelijk goed nieuws w.b. igneo nu hopen dat die snel weer helemaal de oude is\

Esther – jij verwoord het precies goed we komen uiteindelijk wel voorruit ;)

Anita – ik ben het inmiddels wel gewent het is iedere zaterdag zo vroeg :P soms wou ik ook wel eens dat het op een andere tijd was maar goed als ik dan eenmaal heb gelest dan ben ik weer helemaal blij
Jij een lekker rondje naar buiten geweest lekker hoor zo genieten

Mies – zoals jij me ziet zitten zo is het in het echt ook hoor het is ook echt het ‘’grote’’ paard met het meisje erop voor sommige is die misschien niet zo groot maar omdat ik al klein ben is hij voor mij echt een reus maar wel een hele lieve ;)
Ik heb hem ook maar niet genomen blijf me eigen middeltjes wel gebruiken :P

Laura – dat heeft niks met verwend te maken :P je hebt gewoon geluk laten we het daar op houden ;)
Fijn dat hincapie zo braaf was bij je moeder dat is zoals je zelf al zegt een hele geruststelling zodat zij geen vertrouwen in hem verliest

Madelief – het klinkt misschien wel aso maar je moet doen wat je zelf wil ik zelf hou persoonlijk niet zo van ‘’vreemde’’ mensen bij mijn paard daarom zou ik ook nooit een verzorger(ster) (dit is overigens niet bedoelt om verzorgster af te kraken hoor want er zitten ook goed tussen) nemen ik kan dat niet ook al vindt ik het nu best zwaar om heike 6 a 7 dagen per week te doen

Angela – ik wil jou en je familie heel veel sterkte wensen, een moeilijk maar dapper besluit ik hoop dat je hele mooie herinneringen over houdt aan moppie en zoals de meeste hier ook zeggen knip een stuk staart af en laat er iets moois van maken je krijg moppie er niet mee terug maar je hebt iets dierbaars en moois van hem, hij zal altijd in je hart blijven en vergeten doe je hem nooit meer ook al doet het nu pijn je maakt de juiste keuze een paard kan niet kiezen die is afhankelijk van een mens en jij kan nu zeggen dat je het beste met moppie voor had en dat je alles heb gedaan wat je kon, een dikke knuf voor jou

Elise – lekker geshopt lekker he om af en toe even lekker geld uit te geven

Saida – zoals als jij rints beschrijft is het net heike die is ook kwa bloed een fries maar kwa temperament met rijden is die niet zo rustig zoals ze een fries beschrijven hoor af en toe twijfel ik ook wel eens of zijn ballen er wel af zijn gehaald :P
Jammer dat je niet meer les bij mayke maar je hebt nu ook een goede instructrice en hopelijk kom je daar verder mee

Eline – lekkere les gehad dus super hoor en ook nog eens leerzaam :D

Michelle – gaat hard alweer 2 voor je het weet is ze een puber haha

Gisteren heike weer gereden hij was best vervelend maar dat zou ook wel aan het weer gelegen hebben wou alleen maar hard en galoperen en had er niet zoveel zin in nu moet ik toch trainen op de galop dus heb er lekker misbruik van gemaakt :P uiteindelijk toch wel netjes af gesloten maar niet zoals we de afgelopen 2 weken doen, ach ja morgen beter
Vandaag hoef ik niet dus ga ik weer even lekker hardlopen met me vriendin :D

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:26

Ilona: Klinkt inderdaad als een spookverhaal zeg van het paard! Brrr moet er niet aandenken!! De foto's zal ik naar Eline sturen ;), kan ze zelf kiezen of ze ze hier neerzet ;).
Eline: Hahaha waar ken ik die foto toch van :P. Simone en ik waren volgens mij ook net op tijd weg :D.

Wat een vreselijk weer was het zeg vannacht!! Het begon hier al vroeg met onweren en het is doorgegaan tot half 6 's ochtends!! Toen moest ik alweer naar mijn werk (gelukkig wilde mijn moeder me wel afzetten :D). Heb echt de hele nacht zowat niet geslapen, al die flitsen telkens door mijn kamer heen :P. De donder was soms ook gewoon zo hard dat ik het hele huis voelde trillen en de auto-alarmen in de straat gingen ook allemaal af... Maar het was wel mooi idd :D. Je hoord nu ook echt iedereen erover :P.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:52

Elise: paarden gebruiken idd iets niet tegen je. Maar ik merk wel dat ik niet weet of ik het mijn paard ooit nog zal leren. Taco mag nu vrijwerken bij Moravita en zodra hij het niet helemaal snapt gooit hij wel zijn heel trucenarsenaal eruit in de hoop dat hij het goed doet :j
Steigeren gelukkig niet maar dat heb ik ook altijd wel heel duidelijk aangeleerd dat dit echt alleen op commando mag.

Moppielover: Wat vervelend voor je :(:) Heel veel sterkte! En veel over praten, dat is echt goed voor je.

Snowy: sommige paarden zijn zo gevoelig dat je idd alleen maar hoeft te denken aan een overgang. Fijn dat je lekker hebt gereden :j

Iloon: 3 bij elkaar gaat bijna nooit goed. Dat kon ik met Taco ook niet doen. Wel in de wei maar niet in de bak :n

Laulau: sommige paarden zijn ook gereden op hele kleine hulpen :j Zo is de jonge merrie waar ik vaak op rij heel snel in achterwaarts, hoef ik alleen maar mijn gewicht te verplaatsen. Soms gebeurd het dan wel dat je even gaat verzitten en zij achteruit gaat. Dat is het jammere als je geen uitleg krijgt, je weet niet op welke hulpen ze lopen

Spokie: wat een leuke filmpjes, heb zitten genieten!

Karina: ik vond bijrijders ook altijd heel moeilijk totdat ik Fieke tegen het lijf liep, wat een toppertje is dat zeg! Als er hier ooit weer een paard kom dan ga ik bij haar op mijn knietjes of zij me weer wil helpen :D

Hier gaat het allemaal wel zijn gangetje..
Soms mis ik Taco echt enorm maar ik sta nog steeds achter mijn beslissing.
Morgenochtend gaan we Perla scannen :=

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:57

Spannend hoor!! Morgen dus het grote nieuws... Ga je hoe dan ook het andere 'geheim' vertellen :P.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:13

Sanne Wat een fantastisch nieuws over Igneo! Tja, als je echt gaat zoeken is er altijd wat natuurlijk. Mss deed die andere DA dat iets te fanatiek idd.

Esther Ik vind het zwembad ook ideaal. Houden ze eindelijk op met zeuren over hun nintendo met moeilijke spelletjes. Van sommige heb ik ook helemaal geen kaas gegeten. :+

Soeske Wat een gave tuin heb jij dan! Daar kun je heel mooie foto's maken.

Spokie Allereerst gefeliciteerd! Ik ben er ook van overtuigd dat Sam ook kan steigeren, hij weet het alleen niet van zichzelf dat het zo hoog kan. Ik zie hem in de wei ook wel eens spelen met andere ruinen, maar hij is nog nooit echt omhoog gegaan. Ja, één keer, toen ie anderhalf was, boven mijn hundje Idefix. Toen heb ik wel even een gebedje staan oplepelen. Ik heb 2 keer op een paard gereden die het ook deden als je er op zat en dan had ik het niet breed, dus dát laat ik voor wat het is. :Y) Ik verwacht van Sam ook niet dat ie het tegen me zal gebruiken en ik heb voor jou alleen maar respect hoor. Je bent overduidelijk heel verstandig bezit met Sun en ook nog topbegeleiding...
Heerlijk dat je met Sun weer lekker naar buiten kon, zonder grote spanningen. En wat een schitterende filmpjes! Geweldig, hoe Sun op jou reageert, je ziet de leergierigheid eraf druipen! En dan snapt ie het niet meer en dan is ie ook heel duidelijk. Ik vind het bijzonder knap!

Peet Toch geen hoofdpijn van al die antwoorden onthouden? Ik doe dat altijd met een antwoord in een nieuw tabblad, kan ik teruglezen.. Ouderdom.... (Oeps sorry, ik ben nog geen 39)

Laura Is helemaal niet erg om een rustig dagje in te lassen voor je paard. Jammer dat je met dat mooie weer aan de bak moest!

Madelief Zo moet je dat niet zien hoor! Ik had dat 'vroeger' ook met Sam. Dan reed ik 2 a 3 keer per week en het schoot maar niet op. Ik vond het rijden niet zo leuk en de omgang met Sam was ook maar oppervlakkig. Ik had ook nergens meer tijd voor. Nu rijd ik vaker en voel ik de verandering en tóch heb ik meer tijd! Sam fleurde gisteren ook helemaal op, dat ik er weer was. Zo van 'Ha, we zijn weer op de rit!' Hij werkt ook heel graag. Sinds ik hem meer rijd, begrijp ik hem ook beter. Ik overweeg ook wel eens een bijrijd(st)er, maar om hem dan een dag in te moeten leveren... hmmm. Liever niet! 8-) Bij Dessie zie ik het ook. Die wordt ook chaggie als ie niet dagelijks wat aandacht krijgt. Om me heen hoor ik ook vaak, dat ze het gek vinden dat ik dat kan. Maar ja, op tv is geen bal te zien en wat is nou 2 uurtjes per avond? Daarna val ik voldaan op de bank naast mijn lief en dat verbetert alleen maar de sfeer. Ik rijd voor mijn eigen plezier en voor niemand anders! Maar ja, míjn lief en ik zien mekaar al dagelijks, omdat we in hetzelfde huis wonen natuurlijk. Ik weet niet of dat bij jou ook is? Ik zie ook regelmatig vriendjes van amazones die rijden. Die kijken toe en één ervan mag soms het paard uitstappen. Liefde is ook elkaar de ruimte geven om je hobby te beoefenen en interesse tonen. Ze willen immers ook dat interesse in zijn hobby opbrengt toch?

Moppie Heel erg dapper van je dat je dit besluit hebt genomen! En heel veel sterkte bij het afscheid en het gemis. Je weet dat je hier altijd terecht kan! En, niet om je onder druk te zetten ofzo, maar mss kun je eens bij Lisenka en Jan informeren? Zij hebben een aantal heel lieve paardjes staan die zo'n geweldige baas als jij dolgraag zouden willen hebben. Dat paardje zal je mss helpen in het dragen van je gemis. In mijn leven is het de normaalste zaak van de wereld dat een overleden dier meteen een ander dier in huis opleverde om het gemis te verlichten.

Esther Ow? Hier ging het ook aardig te keer, maar we zijn maar geschampt volgens Frank (de weerman :D ) Ik word er eigenlijk zelden wakker van, maar deze keer wel een keertje. Frank heeft me al eens uit coma gehaald, omdat hij het onverantwoord vond om in bed te blijven liggen. Zo hard ging het toen te keer en ik nog, 'nou ga dan lekker naar beneden, zie je straks wel', maar dat mocht niet haha!

Suelza Zwaai terug... KALM AAN met je oog! Geduld... Het klinkt als of je je er niet erg door laat beperken. Aan de benen mankeert niks dus hoppa weer op het paard. Ik sta paf van je inzet!
En wat betreft je betoog. Ja, je hebt gelijk. Maar ja, ik ben jammergenoeg niet zo duidelijk in mijn communicatie als jij. Ik erken mijn fout. :+ Communiceren met paarden vind ik een enorme gave. Mijn paard is ook redelijk dominant, waardoor ik ook veel leer momenteel, door te kijken en te interpreteren. Hij is ook heel duidelijk in zijn gedrag. (begrijp me niet verkeerd, maar ik weet even niet hoe ik het moet verwoorden) Ik ken mezelf goed genoeg om te weten dat ik het hem niet duidelijk zou kunnen leren. Ik twijfel teveel. Bij zulke dingen vind ik, dat ik goede hulp moet vragen of het niet moet doen. Omdat die hulp hier niet voorhanden is, kies ik voor de weg met de minste weerstand. Het vlakt absoluut mijn respect niet uit voor mensen die dit wel bereiken met hun paarden. Goed grondwerk zou ik best willen leren. Vooral met dit paard, omdat hij zijn stemmingen heel duidelijk weergeeft. Het lijkt bijna of ie wel met me praat. Het is in mijn ogen net zo iets als een Anky van Grunsven die haar paard ook op een andere manier op zijn topvermogen zet.

Karina Ja, snap precies wat je bedoelt. Wij weten gewoon te goed wat er allemaal kan gebeuren, hè? Mijn instructrice heeft 5 kids, die allemaal hebben gereden. En ze vond dat spannend! HAha. 2 ervan zijn nog steeds fanatiek. De instructeur die het gaat doen, zal hooguit een kwartiertje spelen idd. Een beetje spelletjes doen om haar nog meer vertrouwen te geven en daarna mogen haar kids er even op en gaan ze samen spelen. Zij vindt haar eigen kids op de pony ook griezelig. Meestal is Prince wel langer zoet. Hij lijkt wel een kermisattractie. Als er een zadel op ligt heb ik minimaal 4 wachtenden om er een rondje op te mogen zitten. Jammer dat er van jou geen foto's zijn. Gebeurt hier ook regelmatig dat het fototoestel niet meewerkt.

Ilona Jammer dat Chico geen buitenbeentje wil zijn. Mijn schoonpa roept al jaren dat er in een paardenwei altijd een even aantal moet lopen... 8-)

Snowy Dat vond ik ook leuk met de meiden, dat babyzwemmen. Bas doe ik er absoluut geen plezier mee. Dat is gegarandeerd janken. Die houdt overduidelijk niet van koud water, want een warmer bad vindt ie wel leuk. Basje is 28 maanden. Een heel eigenwijs kereltje! Haha, en wat heeft ze dan na het afzwemmen? diploma a? Daar doen ze hier helemaal niet aan.
Ik moet nog even mijn financiele sponsor (frank) lief aankijken en als het meezit mag ik dan in oktober beginnen! Het lijkt me wel heel erg gaaf. Eindelijk heb ik weer ergens echt zin in. Dus tzt laat ik van me horen. ;)
Enne... GAVE FOTO!!!
En wat betreft je verhaal. Wat een verhaal zeg! Maar ook dit is door menselijk handelen veroorzaakt. Knap dat je het met zo veel geduld al zo ver schopt met Atlas!

Michelle90 Zo, da's een hele leeftijd. Wat staat er op de taart? "Vanaf nu ben ik 2 en zeg ik NEE!" ? Haha, zo'n exemplaar heb ik hier namelijk. :o
Ik heb geen moeite met onweer. Vroeger vond ik het zelfs gezellig.

Nou gisteren weer gereden en een beetje hulp gehad op de rechterhand (Ik blijk de stijve hork) en mijn instructeur mopperde: "Je zit er zoooo dichtbij!!!" Dus er is duidelijk verbetering. Af en toe had ik hem warempel erg goed aan de teugel. Ik ben nu fanatiek bezig om hem echt voorwaarts te rijden. Ik heb dankzij Johan Hamminga begrepen wat 'toerijden' is. En dat probeer ik nu echt uit bij Sam. Die oren staan de hele tijd naar voren of op mijn gericht en hij kijkt verder nergens meer naar, dus dat is een teken, dat we goed, geconcentreerd bezig zijn. Hij heeft er echt plezier in weer. Was ook blij me te zien enzo. Dat merk ik altijd aan zijn gedrag in de stal, tijdens het poetsen enzo.

Dus wij zijn weer onderweg!

Groetjes,

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:19

idefix4 schreef:
...

Spokie Allereerst gefeliciteerd! Ik ben er ook van overtuigd dat Sam ook kan steigeren, hij weet het alleen niet van zichzelf dat het zo hoog kan. Ik zie hem in de wei ook wel eens spelen met andere ruinen, maar hij is nog nooit echt omhoog gegaan. Ja, één keer, toen ie anderhalf was, boven mijn hundje Idefix. Toen heb ik wel even een gebedje staan oplepelen. Ik heb 2 keer op een paard gereden die het ook deden als je er op zat en dan had ik het niet breed, dus dát laat ik voor wat het is. :Y) Ik verwacht van Sam ook niet dat ie het tegen me zal gebruiken en ik heb voor jou alleen maar respect hoor. Je bent overduidelijk heel verstandig bezit met Sun en ook nog topbegeleiding...
Heerlijk dat je met Sun weer lekker naar buiten kon, zonder grote spanningen. En wat een schitterende filmpjes! Geweldig, hoe Sun op jou reageert, je ziet de leergierigheid eraf druipen! En dan snapt ie het niet meer en dan is ie ook heel duidelijk. Ik vind het bijzonder knap!
...

Dat is Elise, die met hem bezig is. Zij leert hem alles en maak er alleen maar misbruik van ;). Die twee zijn echt zo leuk samen en Sunnie is zo leuk.

Snowy2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:23

Suelza schreef:
Nee hoor niet tegen jou specifiek. Ik zag het al vaker terug komen hier. Vandaar dat ik nu maar eens mijn visie erop wilde geven. Ik heb er trouwens nog wel een leuk artikel over liggen. Vermenselijken van paardengedrag.

Zal het wel een keer plaatsen, best interessant. Tenminste, dat vind ik ;)

Ja, plaatsen. Lijkt me erg interesant. Ik heb er zat boeken van, maar alle info is welkom. ;)
Ik zag dat jij ook lessen van Emiel Voest hebt gevolgt?
Heb ik ook jaren geleden gedaan, onwijs leuk om te doen was dat.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:30

Nog even een keer tussendoor: dit is dus enkele honderd meters verderop:

http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieu ... e_woningen

En mijn vriend vanmorgen, waarom werd je nou wakker er was niets aan de hand. Nou vanmiddag belde hij om te zeggen dat daar dus de bliksem was ingeslagen, Alkmaar is volgens mij 1 vd plaatsen waar het onweer het meest extreem was.

Snowy2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:10

Esther: Haha, tja de foto zegt genoeg. Spetter spatter spat, Atlas lekker nat. Spetter spatter spat. Komiek krijgt een bad!!!! :+
Ja, het ging ineens snel zeg. Zo is het mooi en zo slaat het weer helemaal om. Gelukkig was de les ook op tijd afgelopen en konden we nog goed uitstappen in de droogte.
Ben trouwens wel benieuwd naar de foto’s. Wanneer stuur je ze?
Jij mazzel dat je moeder je af wilde zetten. Das echt super.

Karina: Het is moeilijk om een goede bijrijdster te vinden. Ik heb nu geluk met Esther (slijm slijm :roll: ). Zij is mijn toppertje. Atlas accepteert niet iedereen, maar haar gelukkig wel. Ik heb ook ooit een verkeerde getroffen. Die was bang van hem en zei dat ze gereden had of gelongeerd. En dan hoorde ik van andere dat hij bijvoorbeeld alleen maar een kwartiertje in de longeerbak had gestaan. Dat is echt balen. Je moet het echt treffen.

Kelly_Taco: Ik ga voor je duimen. Ben erg benieuwd. Succes. ;)

Idefix4: Ik heb echt geen idee wat voor diploma ze dan krijgen. Ik had er ook nog nooit van gehoord. Mijn idee was: oud genoeg, ervaring genoeg. Hup naar het volgende groepje. Niet dus! Er komt ook een onderwater fotograaf, die gaat foto’s maken als de baby duikt. Lijkt me echt geweldig.
In het begin moest Rowena ook heel erg huilen. Ik denk de eerste 3 keer. Ik had zoiets ik probeer het 5 keer, huilt ze nog dan stop ik ermee. Maar nu vind ze het geweldig.
Bas heeft groot gelijk. Koud water is ook helemaal niets. Bij ons is het water subtropisch. Vind ik ook veel lekkerder. :D
Sorrie, ben hem even kwijt…….. Wat ga je in oktober beginnen? :o komt door de leeftijd hoor, sorrie.
Bedankt, Esther heeft die foto gemaakt. Die krijgt alle eer.
Piet Nibbelink (paardefluisteraar) is 2 jaar na zijn eerste bezoek terug gekomen en had gezegd dat ik Atlas bij hem intern moest brengen. Maar hij was zo moeilijk te laden, dat ik dat niet heb gedaan en zelf maar wat heb gedaan.
2 Jaar later dus, was Piet verbijsterd dat Atlas zo vooruit was gegaan. Hij is de eerste keer 4 uur bezig geweest met grondwerk met Atlas en Atlas vertikte het gewoon te doen. Moest hij stilstaan ging hij rennen. Moest hij lopen (hulpen waren erg duidelijk, ook voor mij als leek), bleef hij met zijn oren in zijn nek recht op staan. 2 jaar later deed hij meteen alles. Daar kreeg ik van Piet ook een pluim voor. Die had verwacht dat het niet zou lukken en dat hij inmiddels bij de slager zou zijn belandt, vanwege zijn gevaarlijke gedrag.
Ik vind het is niet Atlas zijn schuld dat hij zo is geworden. Hij is nu vrijwel gewoon "paard" en daar ben ik erg blij om. Af en toe als hij onzeker wordt slaat hij nog wel eens door in zijn oude gedrag. Maar dat is gelukkig zelden. :Y)
Super dat het met Sam de goede kant op gaat. Echt super.

Straks groepsles zonder zadel......op mijn zere doorgereden kont. Au! Ik hoop wel dat het droog wordt.
Fijne avond allemaal.

Miichelle90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:46

idefix4 ; op de taart staat een foto van haar en met teletubbies erbij :D Haha ik ben 2 en ik zeg nee, dat doet ze al een tijdje ze is veelste bijdehand/slim voor dr leeftijd :p

denise ; Jaa haha gaat zeker snel, weet nog wel dat ik aan me vriendinnen moest gaan vertellen dat ik zwanger was. Jeetje zeg, tijd gaat echt snel :P

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:53

Ilona: Als straks dat veulen er uit is en ze komt weer een beetje in vorm is ze helemaal mooi! Knappe dame :+:
Hihi, die Chico toch. Hij wil het meisje voor zichzelf :P
Oh!! welke ideeen heb jij voor een shoot? Dan kom ik namelijk snel langs om ze uit te voeren ;)
Gedsie Iloon, dat is ook geen leuk klusje :(:) welk paard was het?

Karina: Ik zal voor je duimen dat het goed nieuws is!
Zijn jullie naar die fokker met die bijzondere kleurtjes geweest?
Ik hoop dat Igneo er ook ijzersterk uit gaat komen. Het is zo'n stoer ventje.
Wat heeft Veludo nou precies? :(:)

Anouk: Vaidosa is sowieso al erg voorwaarts, ze, zeg maar, erg vlug voor het been! Maar nu is ze gewoon drammerig en kan ik haar nauwelijks inhouden. Zal wel weer een periode van haar zijn, daar heeft ze wel vaker last van. De afgelopen 2 maanden liep ze zalig, ze zal het nu wel weer even zat zijn denk ik :P
Fijn dat je weer lekker hebt kunnen trainen met Sam! Nu hopen dat jullie zondag een mooi resultaat behalen!

Anita: Vaidosa vind werken ook leuk, dus het klopt wel dat ze er blij uit ziet :j
Gefeliciteerd met jullie 12 jaar.
Wat knap wat Sun allemaal kan! En ook dat krabbelen met zijn benen tijdens het steigeren :=

Madelief En? Hoe was het meisje? Paste ze een beetje bij jou en Furia?
Wow, vet eng die inslag! waren je zorgen toch niet voor niks.

Angela Sterkte met de moeilijke beslissing

Elise: Balen dat je oog nog steeds niet beter is :(:)

Eline: Igneo heeft geen snotneus, hij hoest alleen nog. Alleen zaterdag kwam er weer een kwakkie snot uit, verder helemaal niet.
Wat betreft spoelworm is Iggie steeds weer goed ontwormd, dus daar zal het niet aan liggen.
Fijn dat de les met Atlas zo goed ging.

Kelly Spannend!!! (en dan komt ook eindelijk de onthulling O:) )

Vannacht heeft het hier ook flink gespookt.. heb vrij weinig geslapen!

Heb het helemaal gehad met school, ik wil vakantie!! Maarja, moet eerst nog genoeg punten halen om op stage te mogen..

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:08

dankjulliewel allemaal :)

We laten hem toch niet slachten, ik krijg dat niet over mijn hart. Hij word morgen avond tussen 8 uur en 10 uur ingeslapen.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:15

Angela -> Oef wat zwaar......
Bij deze geef ik je een mega dikke knuffel, en wens ik je veel sterkte toe. :(:)
Afbeelding

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:26

Moppielover: Heeel veel sterkte ermee!!

tsjillert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:35

madelief88 schreef:
Reageer vandaag nog even verder bij, maar wow:
Hier was het dus echt gigantisch noodweer, begon denk om een uur of elf en is volgens mij pas om 3 uur gestopt. Regen, niet normaal, en het onweer, dat had ik nog nooit zo meegemaakt.
Kan er normaal van genieten maar nu was ik echt bang voor inslag, zat recht boven ons!

wij hebben niks gehoord, heb een flits gezien tegen elf uur
en daarna eigenlijk niks meer van mee gekregen
een klap in de nacht maar draaide me ff lekkr om en niks meer gehoord

Miichelle90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:41

Moppielover ; Wat zwaar voor jullie zeg, in iedergeval heeel veeel sterkte!!!!!!!!!!!!!!! (K)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:04

cloris schreef:
_Saida_ schreef:
Als een paard een actie doet (of het nou door verkeerde communicatie/lichaamstaal komt of niet), en deze krijgt een reactie in de vorm van schrikken/wegspringen/angst, dan kan het paard wel degelijk redeneren.
Hij ziet de reactie op zijn actie, 1+1=2, dus redeneert; de volgende keer kan ik die actie weer gebruiken om deze reactie te krijgen.
Zo werkt het ook in het aanleren van de positieve dingen/gedrag, en dus ook in het (soms onbewust) aanleren van negatieve dingen/gedrag.
Alleen zien wij mensen het als positief of negatief, en een paard niet.

Eens! Zo werkt het met honden ook, als het wat oplevert (positief of negatief) dan zal herhaling niet uitblijven en daar hangt het hele leerproces aan vast.
Een dier doet niet iets om ons 'te pesten, terug te pakken' enz. Dat zijn menselijke eigenschappen!

En dat was dus precies wat ik dus al eerder zei ;)

Actie geeft reactie en reacties kunnen op hun beurt weer geconditioneerd worden.

Dus paarden reageren naar aanleiding van wat wij aanbieden (hetzij in stem, hetzij in houding, hetzij door spanning of wat dan ook) en daar volgt een voor het paard "logische" reactie op en niet zozeer een "Ik wil jou pesten en ik gebruik dit tegen jou omdat ik naar stal wil omdat daar voer in mijn voerbak ligt en ik daarna vast een berg hooi krijg en daarna kan gaan slapen"-reactie.

En dan is het circeltje weer rond :+

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:05

moppielover schreef:

We laten hem toch niet slachten, ik krijg dat niet over mijn hart. Hij word morgen avond tussen 8 uur en 10 uur ingeslapen.

Heel veel sterkte...

Ik zou het ook niet kunnen, een paard laten slachten (tenzij echt niet anders zou kunnen).

Nu kun je bij hem blijven, afscheid nemen en wachten totdat hij rustig gaat slapen.

Heel veel sterkte, dit moet vreselijk zijn. Krijg kippenvel alleen al als ik eraan denk.

Ik zal morgen aan je denken en vanavond een kaarsje voor jullie branden :(:)

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:11

Suelza schreef:
moppielover schreef:

Heel veel sterkte...

Ik zou het ook niet kunnen, een paard laten slachten (tenzij echt niet anders zou kunnen).

Nu kun je bij hem blijven, afscheid nemen en wachten totdat hij rustig gaat slapen.

Heel veel sterkte, dit moet vreselijk zijn. Krijg kippenvel alleen al als ik eraan denk.

Ik zal morgen aan je denken en vanavond een kaarsje voor jullie branden :(:)

Heb even geen woorden, dus quote Elise maar.... |(

Heel veel sterkte :(:)

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:14

Angela, heel veel sterkte! :(:)
Het is de juiste beslissing geweest.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:19

@Kelly, succes morgen!