Zowwww het noodweer is hier gearriveerd hoor!! Ik snap nu ineens hoe het in één nacht 10 graden kan afkoelen, het regent zo hard dat het net een douche lijkt en het onweerd onwijs erg, gewoon echt om de zoveel seconden gewoon helemaal licht!! Ben echt net op tijd thuis .
Hello *zwaai zwaai* ben er ook nog, in halve meeleesmodus weliswaar...
Zit nog te dubben of ik naar de meeting ga (lees= kan). Lijkt me leuk iedereen eens te ontmoeten.
Vandaag voor het eerst paar rondjes op projectje gedraaft, nog zonder zadel en met kaptoom. Werken aan de hand doet ze top!
Xantha was een beetje erg xantha vandaag, haha. En deb struikelde over en grasspriet dus dat hielp ook al niet
Verder lekker geshopped bij hypo, van rijs en divoza en sun geslingerd.
Mijn oog is helaas niets verbeterd, zelfs niet een beetje
Karina
Geplaatst: 25-05-09 23:09
Sterkte Moppielover. Het is niet leuk, maar als ik het zo hoor wel een verlossing voor hem.
Grappig om te lezen over jullie verzorgers/bijrijders-verhalen. Wij gingen dus voor het eerst sinds eeuwen even weekendje eruit, vrijdag weg, zondag terug, dus een volle zaterdag je paarden niet zien, dat is voor ons echt heel erg gek haha! Ik laat het ook niet echt makkelijk over. Is voor mij ook wel 20 jaar geleden dat ik nog paarden in pension had staan en niet bij huis, dus dan weet je het ook niet meer beter als dan het iets van elke dag is...
Madelief, ik viel ook juist op het lapje haha, de kitties die wij hebben uitgezocht zijn ook juist de kleurenbommetjes.
Spokie: Leuke filmpjes!
Mies_Apollo: Geen foto's van mijn ritje op de hengst nee! Dramatisch genoeg begaf de batterij van het fototoestel het tegen die tijd, jammer. Vervolgbehandelingen: Rico zou in principe okee moeten zijn maar ik ga nog in overleg over zijn voeten. Veludo wil ze over twee, drie weken wel weer zien ja. In de tussentijd moet ik er dus zelf afgestemd mee werken en krijgt ie medicatie.
Anouk: attentie-span van een kind van 6 is echt nog maar mega-kort, daarom wagen instructeurs zich er vaak niet aan ook ivm veiligheid, maar als je daar heel bewust rekening mee houd en mee speelt kun je best al wat basis leggen. Maar ik snap je gevoel als je het zelf doet, want ik stond jaren koelbloedig groepen kinderen les te geven, tot mijn eigen vlees en bloed er ineens tussen reed, toen was ik zelfs nog een stuk pieperiger als de mamma's langs de kant .
Sanne: JUICH! Dat is goed nieuws toch voor je manneke! Zijn lijfie moet ook gewoon heel veel tegelijk doen nu hè, overal aan wennen en groeien en zomervachtjes maken, dan ook nog beter worden, het is ook niet niks.
tsjillert
Geplaatst: 25-05-09 23:25
moppie, een moeilijk maar wijs besluit ik wil je heel veel strekte wensen in deze moeilijke tijd die mee maakt en gaat maken denk aan je mooie tijden met moppie en knip ene pluk haar van de staart af zodat je deze op kan hangen in je kamer is moppie toch nog dicht bij
laura ja ik wordt gestalkt,maar kan het van frank wel hebben hhaahahahha is weer eens wat anders he een stalker ahhahahaha en hierom had frank em lastig gevallen, ik ben bijna jariggggggggggggggggg woensdag hahahahaha wordt ontbijt op bed en dan hebben we nog een feest voorde boeg lalalallala lekker altijd leuk he
Iedereen zonder waterschade de ochtend ingegaan? het heeft hier wel geregend en wat onweer maar noodweer is het zeker niet geweest. Vanmorgen vroeg een mega klap en daarna rustig windstil met regen.
Moppielover; sterkte! zijn nooit de makkelijkste beslissingen maar vaak wel de beste..
Madelief, succes met je rijles
Verder moet ik eerst ff bijlezen
laulau85
Geplaatst: 26-05-09 09:08
Goedemorgen allemaal!
Hier heeft het ook flink gespookt vannacht. Gelukkig was vanochtend alles nog heel. Erg lag alleen een container op zijn kant op straat. Hoorde wel dat bij mijn moeder de tuinstoelen door de tuin lagen en er eentje zelfs op tafel geeindigd was....
Tjillert oooeeeh eng hoor een frankstalker haha... Maar als het voor je verjaardag is is het ineens geen stalken meer he haha...
Karina ik besteed mijn paard ook liever niet uit. Ben ook blij dat ik het samen met mijn moeder kan doen. Maarja we zijn ook wel eens met zn allen op vakantie en dan moet ik wel.. Ik laat ook niemand anders op mijn paard rijden wanneer ik er niet ben. Heb ik in het begin wel gedaan en dat maakte meer kapot in die week of twee weken dan dat ik er in een paar maanden goed in kon rijden dus dan liever niet...
Elise balen dat het rijden gister niet allemaal je van het was... Ennuh shoppen is altijd heerlijk! Nog leuke dingen gekocht? Wel balen dat je oog niet verbeterd is.
Moppielover heel veel sterkte! Ik weet jammer genoeg hoe moeilijk het is! Inderdaad bewaar een pluk staarthaar daar kan je mooie dingen van laten maken.
Reageer vandaag nog even verder bij, maar wow: Hier was het dus echt gigantisch noodweer, begon denk om een uur of elf en is volgens mij pas om 3 uur gestopt. Regen, niet normaal, en het onweer, dat had ik nog nooit zo meegemaakt. Kan er normaal van genieten maar nu was ik echt bang voor inslag, zat recht boven ons!
spokie79
Geplaatst: 26-05-09 09:37
Laura, rijden ging volgens mij wel goed bij Elise. Ze is een paardje aan het inrijden en heeft nu al op haar gedraafd zonder zadel. En dat Xantha Xantha is..... Ach, dat zijn we allemaal wel gewend . Is een grote kleuter. En zal vandaag dan el weer beter gaan. En over het aanleren van steigeren e.d. Het is eigenlijk net als met andere oefeningen. Je moet gewoon heel consequent zijn. Er zit alleen wel een knopje extra bij, waar je rekening mee moet houden. En Sun vindt het zo leuk, dat hij hierdoor nog werkwilliger wordt. En het is zo leuk om hem zo blij te zien.
Hier is het weer op zich wel meegevallen, had het erger verwacht. Vannacht nog wel storm en veel onweer, maar alles is nog heel en de paardjes staan ook nog in de wei. Alleen het verkeer was een drama, ik kon Berkel niet uitkomen. En dan rijdt het OV natuurlijk ook niet. Dus ben thuis weer even koffie gaan drinken en nu even op ANWB site kijken hoe de files zijn. En als het minder wordt, ga ik naar mijn werk. Dus wordt een latertje vandaag.
Elise, balen van je oog zeg. Bel je straks nog wel even. In ieder geval nu alvast een dikke knuf van mij.
Karina, ik heb als bijrijder eigenlijk nooit problemen gehad met eigenaars. Behalve dat het met X-tremo niet klikte, heb ik het eigenlijk ook altijd heel erg getroffen met paarden en eigenaars. Sun kan ik nu ook beschouwen als eigen paard, zolang ik maar zijn staart niet afknip (en zijn manen nu ook, blijkt , he Elise). Maar ik vind een goede klik met de eigenaar ook net zo belangrijk als een goede klik met het paard. En Elise en ik hebben ook gewoon heel veel lol samen en dan krijg ik nog een Debby bij ook . En nu met Sun bof ik helemaal, omdat ik veel van hem en van Elise kan leren. Ik heb nog nooit zoveel geleerd als in de laatste anderhalf jaar. En mijn omgang met paarden is nu ook heel anders en meer ontspannen. Ben er zelf ook erg blij mee.
Moppielover, heel veel sterkte zeg. Heel moeilijk om die beslissing te nemen, maar heel goed van je. Heel veel sterkte en gewoon lekker ego blijven spammen in het topic hoor. PB mag ook als je dat wilt.
Madelief, veel plezier en succes met autorijden. En ben benieuwd naar het meisje. Hoop voor je dat het wat is.
Ja ik was ook wel bang voor inslag... Woon vlak bij het politiebureau en de brandweerkazerne dus die komen hier aardig vaak voorbij maar hoorde ze gister ook. Vind ik altijd echt eng. En heb dan altijd zoiets van NIET op de manege inslaan!!!
Spokie ja dat is ook wel zo van dat extra knopje. Alleen wat ik heb ervaren is niet geheel positief zeg maar... Ik reed regelmatig paarden voor andere omdat ik dat leuk vond toen ik nog op de middelbare school zat. Voor school hoefde ik amper iets te doen (naja eigenlijk wel maar haalde het zo ook wel) dus reed soms 5 paarden op een dag. Er kwam toen een groep met 6 (de helft cruzado) andalusiers. Die hadden ooit shows gelopen en alle knopjes zaten er op. Enig nadeel was dat er niemand meer op kon zitten omdat ze er alles uit gooide. Eentje stijgerde gewoon met zijn voorbenen over de bakrand heen om om te draaien en dat soort dingen. Drie er van waren wel gewoon braaf maar de andere 3 waren echt een drama. Er was ook niemand die er op wilde. Ik maar met al te veel plezier en heb ze uiteindelijk weer rustig en voor bijna iedereen berijdbaar gekregen maar dat was niet heel makkelijk. Vandaar dat ik er dus een beetje huiverig voor ben...
_Saida_
Geplaatst: 26-05-09 10:26
Sanne -> Jij en Dosie zijn nog flink actief bezig! Zolang het gaat gewoon lekker doorgaan, ze geeft het heus wel aan als het haar teveel wordt. Mayke en ik zijn idd gestopt wat de lessen betreft, jammer maar helaas. Nu kan ik ook ervaren hoe een ander les geeft, in dit geval Cloris, en dat vind ik ook wel erg leuk. Goed nieuws over Iggie! Das al weer een opluchting!
Ilona -> Rintske begint nu zo langzamerhand wat te wennen aan Tommie en hem te accepteren, maar vorig jaar joeg ze hem nog het land uit. Tommie houdt gelukkig wel afstand, maar daagt ze wel uit door als een malloot door het land te racen. Hoe is het gegaan tussen Chico en de anda merrie?
Karina -> Even lekker er tussenuit geweest lees ik, doet je goed. En ook nog een gave hengst gereden! Wel fijn dat je dan toch even bevestiging krijgt dat je goed bezig bent met Veludo!
Anouk -> Jij en Sam klimmen ook langzaam weer omhoog! Fijn dat het steeds beter gaat!
Esther -> Friezen rustig? Rintske is niet zo heet en pittig als wat je vaak bij KWPN-ers hoort of leest, maar ze kan zich regelmatig zo gedragen dat ik toch wel even check of er echt geen ballen onder hangen.
Anita -> Nog gefeliciteerd met jullie jubileum! Heerlijk die ontspannen buitenritjes, ik kan er ook zo van genieten. Haha! Die Sun raakte helemaal in de war en liet gewoon alles even zien om maar z'n beloning te krijgen. Braaf van hem, hoor.
Angela -> De beslissing is nu dus definitief gevallen...... Zal erg moeilijk zijn geweest, maar ik heb erg veel respect voor jullie dat jullie hebben besloten om Moppie niet langer te laten lijden. Alvast heel veel sterkte meis, probeer om nog zoveel mogelijk van hem te genieten en foto's te maken. En misschien is het een idee om een pluk van zijn manen of staart te knippen en daar een mooi sieraad van te laten maken?
Elise -> Wat heb je allemaal geshopt? Balen dat je oog nog niets is verbeterd.......
Ook bij ons vannacht flinke onweer! Om half 12 hoorde ik het in de verte al rommelen, en om een uur of 12 barstte het los hier. Het heeft een uur of 5 geduurd met continue flitsen, en als je dacht dat het minder werd kwam het weer terug. Ik heb nog een paar uur staan kijken naar het geflits (kon toch niet slapen) en dat was wel een heel gaaf gezicht! Maar toen ik weer wilde slapen werd ik er gek van want het ging maar door. Toen maar een shirt gepakt en daarmee m'n ogen bedekt en weg was ik naar dromenland.......
Prinslover
Geplaatst: 26-05-09 10:26
Anita: Whaaaaaaaaaa, knappe Sun!! Wat gaan dat jullie hem dat leren. Vind het zo stoer he.. Wat is hij slim zeg! Fijn dat het rijden met bbp ook zo lekker ging buiten! Chico komt in juli & augustus op het land in Berkel. Misschien een x meeten?
Madelief: Ben benieuwd hoe het meisje is die vandaag komt! Hopelijk meer succes dit keer! En hopelijk blijft ze langer.. zou wel top zijn!
Sanne: Joepie! Eindelijk een positief berichtje! Hopelijk komt hij het snel te boven.. Dit is niet leuk zo! Maar fijn om ook een andere diagnose te horen.
Mies: Ghehehe, ja, heb het hem al gezegd! Ben benieuwd of het goed gaat Chico kan niet zo goed delen . Lees hier onder maar..
Esther: En, is het nog gelukt met de foto's?
Elise: Wat goed zeg!! Een nieuwe projectje nu al zonder zadel rijden.. wow. Lef hoor, ik durf het nog steeds niet bij Chico haha! Wel ontzettend balen van je oog Ik hoop dat je mee kan, ben wel benieuwd naar een meeting met jou!
Laura: Gelukkig gaat het beter! En Hincapie heeft dus netjes gedragen tegenover je mams. Super toch! En dat verhaal over die andalusiers.. Tsja, kan het wel begrijpen. Als er iemand vreemd op Pitufo ging zitten, dan ging die ook alleen maar stijgeren . Moest je ff doorheen, en dan was er niks aan de hand! Vaak doe je onbewust commando's geven he.. maar soms gebruiken ze het ook tegen je, dat is niet leuk nee..!
Karina: Lekker weekendje weg geweest! En ook nog op een spetter gereden . Wauw! Geen foto's van hihi? Ben heel benieuwd.. Hopelijk morgen goed nieuws.. ik duim nog steeds! Edit; lees al dat er geen foto's zijn, balen zeg.. !
Gab: Hoe is het met Moreno? Gaat het al beter met zn huid? En hoe gaat het rijden?
Angela: Oh oh.. Moeilijke beslissing zeg... heel zielig... maar het is denk ik beter zo.. Heel veel sterkte, knuffel .
Zo, menn, wat een noodweer he gisteren. Ik vond het best heftig. Ben normaal niet bang, maar dit keer vond ik het toch wel creepy. Helemaal omdat we een dood paard moesten verslepen ('s avonds toen het los barstte omdat de iedereen toen naar huis was..). Die was die middag ingeslapen, en moest buiten worden gelegd. Pfff, en dat met die donder en bliksem. Het leek wel een enge film.. Maar gelukkig is het allemaal gelukt..
Chico heeft gisteren mogen spelen met Isabel, de anda merrie. Het ging goed! Totdat Guess erbij kwam, het anda ruintje van stal.. Dat is zijn vriendje, maar die was inmiddels ook al dikke vriendjes met Isabel geworden. Chico was dus het buitenbeentje, en daar was hij het niet mee eens . Hij begon toch lelijk te doen.. helemaal er achteraan jagen.. Dus Guess maar eruit gehaald, en toen was er niks meer aan de hand. Gek paard, met zn dominante gedrag.. Het is me er 1 .
spokie79
Geplaatst: 26-05-09 11:26
Prinslover schreef:
Anita: Whaaaaaaaaaa, knappe Sun!! Wat gaan dat jullie hem dat leren. Vind het zo stoer he.. Wat is hij slim zeg! Fijn dat het rijden met bbp ook zo lekker ging buiten! Chico komt in juli & augustus op het land in Berkel. Misschien een x meeten?
Jaa, leuk.
Snowy2004
Geplaatst: 26-05-09 12:35
Madelief88: Ik doe Atlas 13 jaar, waarvan ik hem 1,5 jaar heb verzorgt. Wat een lieve poepies. Ik moet er echt niet te veel naar kijken.
Laulau85: Ja, hij wordt weer lekker eigenwijs. Dan merk je echt aan hem dat hij weer lekkerder in zijn vel gaat zitten. Hij wil nu ook weer steeds spelen. Lekker hoor zo’n bosrit, is bij ons te ver weg. Maar gelukkig hebben we wel het strand dichtbij.
Saida: Wat een leuk/lief mannetje die Cas. Zeker een harstikke vrolijk kereltje? Hihi, leuk die twee spelen met de fles.
Zasread: Dat het snot eruit komt is alleen maar goed, dan komt het eindelijk los. Maar als zijn longen en keel schoon zijn, waar komt het snot dan vandaan? Wel een fijnere dierenarts is dit. Hij kijkt gewoon helemaal naar het paard. Heb je de kuur wel langer dan 22 weken gegeven? De spoelworm is na 11 weken volwassen en legt dan weer eitjes. Let je er ook op, dat spoelwormen de meeste schade in de darmen veroorzaken! Sterkte ermee. Het zadel is er ook weer af. Met een dubbel chabrak, was alleen maar een test om te kijken of hij daar wel goed mee loopt en hoe het zadel dan op zijn rug ligt. Dus niet voor een oplossing. Ik weet nu in ieder geval waar de problemen zitten en rij voorlopig lekker weer zonder, tot zijn spieren mooi vol zijn en dan kan de zadelmaker zijn lol op. Er moet best wel wat aan versleuteld worden. Een ander zadel is geen optie, omdat Atlas een scheve rug heeft, gaan alle zadels niet goed liggen. Dit zadel kan je zo opvullen, dat hij netjes recht op zijn rug blijft liggen. We wachten het maar af.
Idefix4: Ja, slim zijn ze hoor. Als ze met hun hoofden naar beneden staan te eten lijkt het net of er een stuk stof voor hun gehoor is gevallen. Gisteren met de privé les zijn we er achter gekomen, dat er ook een heel hard stuk in de kamer van het zadel zit. Dit stuk ligt wel tegen zijn schoft, dus zadel is er weer af en gaat er voorlopig niet meer op. Binnenkort krijg ik er nog een goede zit van. Tja, je zou van mij dan zelfs elke week mogen komen…… als het zadel maar goed ligt. Rowena is echt een leuke meid, altijd vrolijk en makkelijk in omgang. Ze is nu 13 maanden. We zijn net terug van babyzwemmen, is ook altijd heerlijk. Dan zit ze lekker in het water te plonzen en te kraaien van plezier.
Mies_Apollo: Hier staan Atlas en Komiek elkaar lekker nat te spetteren.
Spokie79: Leuke filmpjes. Atlas hebben ze ook ooit dat soort dingen aangeleerd. Ik heb het hem heel snel afgeleerd. Op sommige dingen na dan. Atlas gebruikte het ook tijdens het rijden naar andere. Dat was een beetje link. Hij is er een beetje te dominant voor.
Moppielover: heel veel sterkte meid. Ik denk dat je hier ook wel goed aan doet. Dikke knuffel aan jou en moppie. Ik zal aan je denken.
Karina: Ik kan het me heel goed voorstellen. Het is zo’n normale gewoonte. Atlas staat wel gewoon bij een stal, maar toen ik beviel heb ik hem ook een tijdje niet kunnen zien. En dat was echt raar. Van elke dag naar niets.
Gisteren prive les. Eerst nog met zadel en dubbele chabrak. Gekeken waar de foute punten zaten. En daarna zonder zadel verder. Ik ben er eindelijk (na al die jaren) achter gekomen, dat ik Atlas niet moet aansporen om in draf te gaan, want dan spurt hij altijd weg en probeer ik hem met alle macht terug te krijgen. Ik zeg nu heel zachtjes prrrr en dan gaat hij heel langzaam in draf en ontspant gelijk. Was dus een hele leerzame les. Zelfs de galop ging perfect. De les duurde langer als normaal en ineens ging het tijdens het uitstappen flitsen. Brrrr dan ben ik echt geen held. Ik ben echt doodsbang voor onweer. Na de 10 minuten uitstappen in de bliksem , gauw naar stal. Ze stonden goed en wel op stal en toen begon het toch ineens te waaien. Echt onwijs hard. En kort daarna plenzen. Ik heb de hele nacht niet geslapen. Vind het echt niet leuk.
Vannochtend toch nog even met Rowena wezen zwemmen. Het is hier nog steeds waaierig en regen achtig. En het was echt weer heerlijk ontspannend als je naar zo'n meisje kijkt wat dan onwijs plezier er in heeft. 7 juli is de grote dag, dan gaat ze afzwemmen.
Wbt het aanleren van al die gekkigheid, wil ik nog wel even eea kwijt.
PAARDEN ZIJN GEEN MENSEN!!!
Paarden 'gebruiken' dingen niet 'tegen' mensen. Dat is het vermenselijken van een paard en dat klopt niet. Paarden hebben een hele andere intelligentie en kunnen niet redeneren. Dat vermogen hebben ze gewoonweg niet. Een paard reageerd ten alle tijden op acties of factoren. Ik weet zeker dat de communicatie bij paarden die het tegen mensen zouden gebruiken niet duidelijk was. Het paard 'meent' dan iets te moeten doen, maar gokte het verkeerde of het paard raakte dusdanig gefrustreerd dat hij in fase 2 van 2 4xF raakte oftewel vechten (als vluchten niet meer helpt). Maar er zijn dan al zeker (soms hele kleine) signalen afgegeven. Alleen wij mensen luisteren zo vreselijk slecht...
Wbt de combinatie met een dominant paard... ik nodig jullie allemaal uit om met sun te spelen... Als er 1 dominant is.... En toch gebruikt hij niets tegen mij. Hij doet hooguit teveel als ik onduidelijk ben.
Ik werk veel met probleempaarden. Van stiegeraars tot slechte laders, maar ik krijg ze altijd waar ik ze hebben wil, puur door rust en goede communicatie.
Elise ja dat is ook allemaal zo. Bij mij lukte het uiteindelijk ook allemaal goed maar ben wat dat betreft toch wat voorzichtiger geworden...
Snowie en ik zou dan weer graag bij het strand zitten maar das voor mij te ver weg haha...
Iloon haha die Chico... voelde hij zich het buitenbeentje.
Saida dus jij zit ook met kleine oogjes nu door een slaapgebrek...
Snowy2004
Geplaatst: 26-05-09 13:09
Suelza: Ik weet niet of dit tegen mij gericht is, maar ik bedoel er niets mee. Heb het alleen over mijn paard. Bij andere vind ik het leuk om te zien. Mijn vriendins paard kan ook van alles, erg leuk. Atlas was in het begin niet te rijden vanwege een zeer slechte eigenaar die erg losse handen had. Hij heeft daardoor ook heel lang alleen moeten staan op een land, omdat hij zo dominant (ook tegen mensen, omdat hij niet beter wist) was, dat er zodra een paard/mens in zijn buurt kwam,ging hij alleen maar lopen jagen tot het paard/mens of over het hek of door de sloot ontsnapt was. Was toen ook tegen mij. Tijdens het rijden schopte/bokte/steigerde hij tegen de zweep. Had je geen zweep bij je, ging hij als een gek lopen rennen en je er af proberen te gooien. Zodra er een paard in de buurt kwam gaf hij meteen een trap, is ook een keer naar iemand gebeurd die naast de bak stond te kijken. Hij is zelfs een keer met mij op zijn rug gaan steigeren en zo al lopend op een ander paard afgelopen met zijn voorbenen al zwaaiend in de lucht. Dit soort dingen waren voor Atlas toen erg normaal. Hij had geen respect voor niets, zelfs niet voor het prikkeldraad waar hij ook een paar keer doorheen gerend was om een paard te pakken. Daar zeg ik bij, dat hij toen gewoon volkomen verknipt was door het handelen, of niet handelen van zijn oude eigenaar. Zo kan ik nog wel een paar dingen opnoemen, maar ik denk dat dit wel begrijpend is. Een paar jaar geleden heb ik hem weer voetje/zwaaien geleerd en buigen. Spaanse pas zijn we ook nog mee bezig. Erg leuk om te doen. Ik speel ook heel graag met Atlas, maar vroeger absoluut niet. Volgens Piet Nibbelink (paardefluisteraar) die toen bij Atlas is geweest, die vond hem levensgevaarlijk en veel te slim. Dus nogmaals ik heb het alleen over mijn eigen paard die dominant is, maar vroeger gewoonweg levensgevaarlijk daardoor.
Nee hoor niet tegen jou specifiek. Ik zag het al vaker terug komen hier. Vandaar dat ik nu maar eens mijn visie erop wilde geven. Ik heb er trouwens nog wel een leuk artikel over liggen. Vermenselijken van paardengedrag.
Zal het wel een keer plaatsen, best interessant. Tenminste, dat vind ik
Ilona ; wie is er ingeslapen dan? En ik moet snel weer even langs stal komen, want dit kan natuurlijk niet.
Moppielover : Sterkte met je besluit, maar is wel het beste voor het paardje! Heel veel sterkte de aankomende dagen en de dagen erna! (K)
Pff wat een weer he gisteravond en vanacht, mijn nicht en neef wonen in delft die zeg op msn zoo het gaat helemaal los hier. Terwijl bij mij gewoon de zon nog scheen, alle ramen wagenwijd open. Nou toch maar dicht gedaan. Ik ben echt zoo bang voor onweer weet geneens hoe dat komt Maar vond gisteravond toch wel mooi om vanaf de bank zo naar buiten te kijken.
Net even een leuke taart besteld met foto met me dochtertje erop want jaa die is zaterdag alweer 2! Wat gaat de tijd toch snel!
_Saida_
Geplaatst: 26-05-09 13:49
Eline -> Leuke foto zo op het strand! Ja Cas is een heel vrolijk en heel zoet ventje, en het is ook beslist geen straf om op hem te passen.
Elise -> Even om jou aan te vullen wat betreft jouw opmerking over 'paarden zijn geen mensen'; een paard denkt op een manier van 1+1=2. Als een paard een actie doet (of het nou door verkeerde communicatie/lichaamstaal komt of niet), en deze krijgt een reactie in de vorm van schrikken/wegspringen/angst, dan kan het paard wel degelijk redeneren. Hij ziet de reactie op zijn actie, 1+1=2, dus redeneert; de volgende keer kan ik die actie weer gebruiken om deze reactie te krijgen. Zo werkt het ook in het aanleren van de positieve dingen/gedrag, en dus ook in het (soms onbewust) aanleren van negatieve dingen/gedrag. Alleen zien wij mensen het als positief of negatief, en een paard niet.
Saida, en daar komt dus de mens weer kijken, die dan een foute reactie geeft. Ik zie het dan liever dat er een bekend knopje aan gegeven wordt, dan dat een paard die bepaalde actie toch een keer uitvoert en er zo een 'verkeerd knopje' ontstaat. Maar het is wel zo dat de basis van de communicatie wel goed moet zijn.