mening over friezen in de dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Re: mening over friezen in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:36

Graag gedaan hoor Lachen

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 16:02

ik ben het helemaal eens met Pletje123. Niet alle friezen zijn geschikt en ok zeker niet alle kwpn'ers zijn geschikt voor dressuur.
het is per paard verschillend en er zitten heus wel friezen tussen die goed dressuur kunnen lopen.

vb. ik heb 5 jaar geleden mijn fries gekocht, hij was toen 3,5 en hengst en ik 10. mijn familie had er zo goed als geen verstand van dus op basis van zijn supper lieve karakter hebben we heb gekocht. sinds een jaar rij ik wedstrijden en ik ben nu met hem L2 met 6 winstpunten.
B heb ik 8 of 9 wedstrijden over gedaan, L1 6 en nu heb ik 4x gestart in de L2.
ik heb gewoon met hem puur geluk gehad dat hij tog wel soort vaan aanleg had voor dressuur want toen ik hem kocht had ik nog helemaal niet in me hoofd dat ik ook wedstrijden met hem wilde gaan rijden.

maarja ieder zijn eigen mening!

hidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 19:08

Toen ik van mijn pony over ging naar de (Frieze) paarden, zeiden heel veel mensen van mijn club dat dat echt zonde was ( ik reed Z2 met mijn pony). Friezen zouden niet geschikt zijn voor dressuur etc.
Mijn eerste merrie (6 jaar nu) loopt M1, ze is er nu bijna een jaar uit de wedstrijden ivm veulen enzo. met mijn 4 jarige hengst heb ik na 17 proeven in de B 21 wp en 17 prijzen, zondag gaan we L starten. ik rijd ook nog een (door ons gefokte) merrie voor anderen. Met haar rijd ik de laatste tijd ook altijd in de prijzen (in de B).

Het leuke is nu nog wel dat ik op het afgelopen clubkampioenschap 1e en 2e was geworden met mijn friesjes tussen de KWPNers Vork
zo zie je maar, wie het laatst lacht, lacht het best Clown

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 22:21

Pletje123 schreef:
Ik zit er tussen in.

Voorheen vond ik de Friezen niet echt geschikt voor de dressuur. Afgelopen 1,5 jaar heb ik dan ook eigenlijk slechts 1 Fries gereden die ik fijn te rijden vond, ondanks dat ik bijvoorbeeld op een grote Friezenstoeterij gewerkt en gereden heb tijdens een buitenlandse stage voor school.

Sinds een week of 4 rij ik op een Friese merrie van 4 jaar. Zij is de eerste waarvan ik zeg: wauw!

Dus nu pas wil ik wel geloven dat er Friezen zijn die tegen de vooroordelen in gaan. Mijn motto: eerst zien dan pas geloven. Vandaar dat ik nu om sla en niet al eerder.

Dan komt er nog bij dat ik meer in de KWPN-ers zit. Fijne dieren vind ik dat. Ook aansprekende dieren die al dansend door de baan kunnen gaan. Fascinerend!

Waar ik zelf totaal niet van hou is dat sommige mensen zo opdringerig over kunnen komen. Dat iedereen de Friezen dan maar mooi en geweldig moet vinden, want er lopen er een stuk of wat Grand Prix. Aan de andere kant vind ik het ook frustrerend als mensen zo kort door de bocht kunnen doen over de 'lompe' Friezen.

Ik vind dat je dressuur rijdt met een paard. Dan maakt het voor mij niet (meer) uit wat voor paard dat is, als ie maar goed is. Dus of ie nou zwart of bruin is, dat kan me niet (meer) schelen. Ik ga nu echt voor de stelling: een goed paard heeft geen kleur.

(Nu zullen er vast mensen zijn die dit met open mond lezen, gezien ik eerder in dit topic nog duidelijk maakte dat de Fries in mijn ogen nog lang niet het ideale dressuurpaard was. Naja... ik heb mijn mening aangepast op basis van een, voor mij, nieuwe ervaring.)

Al doende leert men Knipoog

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 10:47

@Starbreeze: zo zou je het kunnen noemen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 17:13

Ik vind dat er de laatste tijd steeds meer friezen komen (lees: gefokt worden) die ècht het karakter en de aanleg hebben om in ieder geval in de hoogste klassen van de basis sport goed te kunnen presteren.

Zelfs in de top zie je dat er friese paarden zijn die het goed doen.

Er is indertijd een duidelijke keuze gemaakt om het ideaalbeeld van de fries iets bij te stellen van tuig paard naar een modern dressuur (rij)paard, en ik vind dat de resultaten al erg goed zijn!

Het scheelt ook dat er steeds meer ècht goede ruiters komen op Friezen. (bv. Siebren Minkema, Jolanda Schreuder, Peter Spahn en Esther Liano om maar eens een paar te noemen).

Essx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 18:08

Friezen kunnen altijd heel goed dressuur, maar ik zie nooit een Fries in hoge wedstrijden enzo

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 20:11

dan kijk je vast niet goed Knipoog . Want er zijn toch zat friezen die het best goed doen in de dressuur tegenwoordig.
en friezen kunnen niet áltijd heel goed dressuur hoor Tong uitsteken

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 20:22

Essx schreef:
Friezen kunnen altijd heel goed dressuur, maar ik zie nooit een Fries in hoge wedstrijden enzo

O Nee??? Tong uitsteken

Op de het Post-Kogeko KFPS-Kampioenschap Dressuur op 23 september 2006 te Kootwijk heeft een drietal combinaties het felbegeerde percentage van 60% in de Indermediair II behaald. Saskia Meinema met Remon fan’t Wallenstein (v. Melle) promoveerde naar de Grand Prix met de stevige score van 62%. Ook Esther Liano met Ielke 382 (v. Nykle) en Trea Mulder-Dolsma met Tietse 428 (v. Reyert) zijn nu Grand Prix startgerechtigd, elk met een score van 60%. Een mooie opsteker voor het Friese paard. Van harte gefeliciteerd!

En dit zijn de paarden die op dit moment Grand Prix lopen of mogen starten:

tietse
ramon
ielke
goffert(usa)
adel(belgie)

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 20:39

Marliesvr: verkeerd voorbeeld. Daar lopen alléén maar Friezen he.

Essx: Er is een handjevol Friezen dat ZZGP loopt hier in Nederland.

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 20:59

Hoezo is het dan een verkeerd voorbeeld? Ze zijn beoordeeld door een regulier jurylid en hebben hun wp voor de Grand Prix gehaald. Thats it.

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 21:04

Concorde: Jenny Veenstra rijd met Wolter toch ook GP...

correct me if I m wrong....

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 21:06

Die start Prix St George

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 21:07

Pling oja...

tottaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 21:10

wat is in hemelsnaam prix st george,,
dit is toch ook gewoon grand-prix?:|
kan iemand mij het verschil uitleggen:| ?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 21:29

Prix st George is geen Grand prix.
De Grand Prix is de hoogste klasse van de ZZ-GP wedstrijden en de FEI.
Ik hoop dat ik het zo goed zeg. Lachen

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 22:23

*na een stuk of 20 blz's te hebben doorgelezen*
ben ik tot de conclusie gekomen dat de "discussie" alle kanten op is gegaan maar kort samengevat gaat het er toch over dat de "getalenteerde" friezen toch hoger kunnen komen, en dat je gewoon met een fries harder moet werken, máár dat mensen het daar ook weer niet mee eens zijn... ik geloof dat i op het moment niet veel puf meer heb om een juiste samenvatting neer te zetten Nagelbijten / Gniffelen
*stopt er ook maar weer mee*
mijn mening is gewoon verdeeld, ik vind het geweldig om een fries in de ring te zien! maar ik zie ook wel eens friezen in de ring die van hun god ganse leven nog nooit een binnenbak hebben gezien, zo'n rafelig dun kort staartje, dikke nek en dat hoofd helemaal omhoog. dan denk ik van nou dat vind ik nou weer niet echt kunnen om daar dan de dressuur mee te doen, maar goed wat er nog niet is kan nog komen..
en datzelfde heb ik ook met de kwpn's, holsteiners.trakheners. als er 1 binnen komt die tonnetje rond is of zijn hoofd ergens in de hemel heeft dan denk ik ook van nouja, dit vind ik nou ook niet bepaald geweldig

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 08:46

Er lopen momenteel iets van 25 Friezen op Grand Prix niveau, dus aanleg is er wel degelijk.
Voordat je dat bereikt moet je nogal wat, maar dat is met een ander ras niet anders.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 12:34

Over de hele wereld bedoel je?

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 15:50

Ja Knipoog

Niek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:37

welke bijvoorbeeld.. ben benieuwd welke dat zijn.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 17:54

Ielke, Tietse, Ramon fan het Wallenstein, Adel, Goffert (in Amerika, dacht ik...)... Een paar voorbeelden die GP startgerechtigd zijn of die het al lopen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 12:11

Pletje123 schreef:
Over de hele wereld bedoel je?

Is heel wat gezien de grootte van het stamboek ten opzichte van de rijpaarden keuze die men kan maken...realiseer ik me zo opeens!

tottaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 14:30

hoop dure woordenxd
hoe bedoel je?:$

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 17:34

Aan dure woorden valt wel mee volgens mij Haha!

Any way, ik denk dat ze bedoelt dat er minder Friezen zijn over de hele wereld, vergeleken met de 'rijpaarden' (KWPN-ers, Hannoveranen etc etc), en dat er dan relatief gezien (dus in verhouding) veel Friezen aan de top meedraaien.

Nu weet ik niet of dat dat echt zo is... zou dan eerst graag cijfers willen zien van het aantal 'rijpaarden' over de gehele wereld die GP lopen Knipoog