CPL topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 10:43

Ja, dan doodt je de op dat moment actieve mijt en zie je direct verbetering. Maar het moet echt in 2x per behandeling gespoten worden, anders blijf je met de uitkomende eitjes zitten. En hoe zwakker/slechter de huid, hoe erger de impact van mijt. Kan ook verklaren waarom het nu steeds minder gaat werken. Zou het zeker met je DA bespreken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 11:23

Fabster schreef:
Mizora schreef:
Ik lees hier dat een hoop mensen frontline gebruiken. Is het de fipronil waar het om gaat of is het 1 van de hulpstoffen? Want dan kan het flink goedkoper:

https://www.dierapotheker.nl/product/48 ... n#products
= 16 euro voor 4 pipetten.

Overigens was ik me gewoon aan het inlezen over cpl vanwege de vraag van een klant, zelf heb ik er geen ervaring mee.

Fipronil inderdaad. Dus goedkoper is zeker welkom! Zelfde hoeveelheid? Want van Frontline moet je wel die voor de grootste honden hebben.

Is de grootste de XL? Die bevat namelijk 400mg fipronil en dat bevat deze ook.

https://www.dierapotheker.nl/product/16 ... n#products Frontline
XL 4 pipetten voor 32 euro.

Dus als het puur om de werkzame stof gaat, dan maakt het geen verschil behalve dat het voor de helft van de prijs gaat.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 12:43

Met die Berner Sennen erop ja. En mij is verteld,?dat het om de fipronil ging, dus dan zou het niet uitmaken. Maar kan het niet garanderen natuurlijk. Maar 1 manier om erachter te komen..

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 17:03

Ook die pipetten zul je 2x moeten gebruiken. Wel een goede tip, iets om te onthouden :j

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 17:08

Die pipetten werken een maand. Heb ze nooit 2 x hoeven gebruiken. Eitjes komen niet uit.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 17:26

Ik meld mij hier ook even :)

Ik heb 2 tinkers waarvan een 7-jarige merrie die gelukkig weinig sokken heeft en ook eigenlijk geen mok/cpl/jeuk/mijt oid.

Haar moeder (14 jaar) is helaas een ander verhaal.... :( 's zomers is het eigenlijk geen probleem, dan heeft ze hele mooie dunne benen en zolang ik de sokken blijf afknippen heeft ze nergens last van. Helaas is het elke winter weer dezelfde ellende en heeft ze nu weer 1 dik voorbeen en stampt ze met naar achterbenen. Het vervelende is dat ik ook niet met iets aan haar benen mag komen anders dan een schaar (na 4 jaar oefenen) wegens een traumatische import toen ze 3 jaar oud was. Vorig jaar ben ik mokthee gaan voeren om de dag om de weerstand de verbeteren, dat hielp toen en daar ga ik nu maar weer mee beginnen. Ik ben benieuwd of het dit jaar weer zo goed onder controle te houden valt, anders zal ik op zoek moeten naar iets anders, die frontline klinkt ook wel goed, had ik nog niet aan gedacht. Ik blijf dit topic volgen :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 17:49

Heb je dat getest Fabster? Als zelfs iets wat geïnjecteerd wordt nog een keer herhaald moet worden..

Ik gebruikte altijd Frontline, herhaling na 7-10 dagen en dan was ik er weer een seizoen vanaf. Helaas helpt dat nu te weinig, daarom de injecties. Nu wassen vind ik geen optie.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 19:06

Hoe bedoel je 'getest' ? Met schraapsel? Dat niet, maar na inspuiten met frontline is hij er weer maanden vanaf. Anders had ik wel generkt, dat hij nog stond te stampen of krabben. Dat doet hij dan niet meer.

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 22:54

Graag zou ik nog wat vragen over het gebruik van de Frontline. Die pipetten, doen jullie dan op ieder been 1 pipet? En hoe dan precies? Bovenaan het been en op de huid?
ik heb ook shampoo gezien, volgens mij, wat werkt beter?
En er wordt verschillend gedacht over herhaling, zie ik. Bij de beschrijving lees ik dat het 8 weken tegen vlooien werkt, en 4 weken tegen teken. Is er ergens iets te vinden over mijt?
Kan een paard ook allergisch reageren op Frontline?

Ik ben benieuwd, dit klinkt een stuk makkelijker dan Sebacil. Ik vind het zeker het proberen waard.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 23:06

Ik heb alleen de spray gebruikt. Ik sprayde de benen in (op de huid) en masseerde het dan in. En dan inderdaad n een week herhaling. Dit werkt(e) al jaren voor mijn beide paarden. Merrie heeft in lichte mate CPL, ruin heeft het erger. Pipetten/shampoo heb ik nooit gebruikt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 23:30

gaia schreef:
Graag zou ik nog wat vragen over het gebruik van de Frontline. Die pipetten, doen jullie dan op ieder been 1 pipet? En hoe dan precies? Bovenaan het been en op de huid?
ik heb ook shampoo gezien, volgens mij, wat werkt beter?
En er wordt verschillend gedacht over herhaling, zie ik. Bij de beschrijving lees ik dat het 8 weken tegen vlooien werkt, en 4 weken tegen teken. Is er ergens iets te vinden over mijt?
Kan een paard ook allergisch reageren op Frontline?

Ik ben benieuwd, dit klinkt een stuk makkelijker dan Sebacil. Ik vind het zeker het proberen waard.

cydectin is net hetzelfde als de frontlinie maar stukken goedkoper...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 23:39

Ik vind de cydectin ook nog steeds ideaal :j
Het kost je een keer dik 100 euro, maar dan heb je wel een fles van een liter waar ik jaren mee doe.
Een keer gebruiken en ze zijn er minstens 3 maanden vanaf.

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 23:40

Cydectin is alleen op voorschrift van een veearts, toch? Ik zou dat nog eens met mijn eigen veearts kunnen overleggen. Ik heb het wel eens gevraagd aan een veearts die toevallig bij ons op stal was, maar die vond het niets en ging het niet voorschrijven.
Dank jullie in ieder geval!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 02:04

Ja. helaas alleen op voorschrift. Als het bij een paardenarts niet lukt moet je het eens aan een DA vragen die koeien doet. Cydectin is niet geregistreerd voor paarden en een dierenarts moet zich ook ng kunnen verantwoorden nl...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 08:41

Ik gebruik wel de pipetten. Bij mijn Belg inderdaad 1 per been. Ik spuit het in de kootholte. Daar kan het goed op de huid komen.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 08:58

Heb 1x de pipetten gebruikt van frontline. 1per been. Hij stampte en knaagde nu over.

Hoe gebruik je de cydictin en met welke tussentijd? Ook puur op het been? Of verdund met water. Dat s dan idd goedkoper

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 09:30

Je gebruikt het onverdund op de benen inderdaad. Ik doe zelf ook een klein deel op de rug.
En dan gewoon wanneer het paard stampt. Ik behandel nooit preventief, want het blijft toch een hoop gif waar je mee werkt.

Voor een paard van 500 kilo ben je zo'n 6 euro kwijt per behandeling.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 10:00

Ok en hoeveel ml per been ongv?

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 10:09

Dank jullie voor de antwoorden. Ik ga nog eens kijken of ik misschien bij mijn eigen veearts wel de cydectin voorgeschreven krijg. Blijft het ook lang houdbaar na opening?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 10:18

Dectomax is geloof ik ook niet geregistreerd. Paspoort moet in ieder geval onklaar gemaakt worden, oftewel uitsluiting voor de slacht.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 10:25

Hier is het gewoon Online te bestellen een gelukje cydectin :)

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 10:26

Waar heb je het besteld missanita84?

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 11:07

Link op verzoek verwijderd

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 18:08

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 19:12

Vraagje voor de mensen die hun paard op pension hebben staan; hoeveel uur komen jullie paarden in de winter buiten en levert dat in verhouding tot de zomer meer problemen op met de benen?