Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pronkje_vdp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:37

Ik mag van mn instructrice niet meer op wedstrijd met een losse voorpluk :+

Maar een knotje vind ik dus niks hahaha dus ik vroeg me af of er nog andere leuke opties zijn

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:39

ik heb hier ook al een tijdje geen update gepost. Heeft allemaal een tijdje stil gelegen. Verna had haar veulen en die zijn we weer rustig aan het opbouwen. Doet ze erg goed!
en ida met haar knieblessure en de keuring heeft ook gezorgd voor een tijdje niet rijden. We zitten nu nog steeds weer in de opbouwfase. Der knie is weer okee. T zal zeker het aankomende jaar een zwakke plek blijven, maar hij zit wel weer goed. Nu moeten we gewoon weer opbouwen. Eerst nog anderhalve week haar achterhand sterker proberen te maken, voordat we de galop weer rustig mee kunnen pakken. En dan maar hopen dat ze links goed aanspringt!
verder is ida in een flinke puberbui. Ze maakt een spelletje van het halthouden en heeft af en toe de neiging om dan omhoog te komen. De etter :+ dus, gisteren goed op der plek gezet en heel erg fijn kunnen afsluiten :) ze kan het allemaal prima :)

Het plan is om ze 31 augustus beide weer mee te nemen op wedstrijd. (Als er iig niet weer allerlei gekke dingen tussen komen)

berdien85

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:40

Vlechtje, halve vlecht..

Succes met trainen Lauke!

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:42

Hier ook even geen wedstrijd. Wacht tot de warmte beetje voorbij is.

Had laatst een bovenop gevlochten knot ( vriendin gedaan) normaal altijd los. Maar moet zeggen dat ik het heel mooi vond staan.

Lauke succes met het weer oppakken van de paarden

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:43

Heb hier nog nooit een lager cijfer gehad, omdat ik geen vlecht in had bij dit paard. Het mag bij een fries loshangen. Als het maar aan 1 kant hangt. Kijk dat ze het niet mooi vinden is wat anders. Ga wel weer proberen het met een halve vlecht op te lossen. Maar daar moet ik dan eerst ook gewoon een tijdje mee hebben gereden. Anders zit er zoveel spanning bij deze merrie, dat ik het dan liever los heb.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:45

FriesWytske schreef:
Heb hier nog nooit een lager cijfer gehad, omdat ik geen vlecht in had bij dit paard. Het mag bij een fries loshangen. Als het maar aan 1 kant hangt. Kijk dat ze het niet mooi vinden is wat anders. Ga wel weer proberen het met een halve vlecht op te lossen. Maar daar moet ik dan eerst ook gewoon een tijdje mee hebben gereden. Anders zit er zoveel spanning bij deze merrie, dat ik het dan liever los heb.

Ik vind het ook belachelijk hoor! Maar ik hoorde haar dat zeggen tegen een ander jury en dat ging geloof ik ook over friezen.. Ze vond dat iemand dan meer moeite had gedaan en ze dat moet belonen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:47

Tja, dat soort jury's heb je jammer genoeg. En die jureren dan ook vaak de friezen anders dan de andere paarden. Want die vinden 9 van de 10 keer dat een fries niet in de dressuur thuis hoort. Ze zijn er gelukkig steeds minder.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:49

Inderdaad gelukkig! Zul je zien dat je door je voorpluk 179 pt hebt..

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:51

Deze merrie is gelukkig gezegend met een hele grote voorpluk. En dat ziet er los mooier uit, dan als je zo'n klein toefje los hebt hangen.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:52

Ja dat is zonde!

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:56

Haha die van mij heeft een kroezige voorpluk. Erg lastig vlechten is dat ook. Meestal laat ik m los maar een vriendin van mij is er wel handig in dus als ze mee gaat doet zij het meestal.

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:58

Zo ik ben weer terug van een paar dagen Frankrijk.
Ben heel erg blij dat ik zondag de wedstrijd lekker af had gezegd!

Ga straks even bij lezen :)

Voor pluk doe ik altijd in een knotje, ze heeft een beetje een pluizige voorpluk dus moet m wel altijd natmaken voor het vlechten.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 15:44

Ik heb de voorpluk ook altijd los.. Ook nooit echt over nagedacht trouwens.. Heb altijd een acht voor verzorging.. 1x een zeven, maar toen zat er een veeg op mijn witte broek..
Hier ook geen wedstrijden, eind augustus pas weer.. :)

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 15:51

ik krijg geen cijfer meer voor verzorging (vanaf M1 niet meer) maar ik doe altijd een dubbelgevouwen vlechtje en daar gaat een vliegenmuts overheen.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 16:18

Had m ook altijd loshangen, maar ik kan ook voor geen meter vlechten.. :') Hengstenvlecht gaat nog vrij goed, tot ik laatst zag hoe een vriendin haar Fries vlocht en ik mijn mening bijstelde over mijn vlechtkunsten.. :')

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 18:10

Mijn hengstenvlechten zijn vergelijkbaar met andere ook flutwerk haha maar goed sinds ze haar hengstenvlecht er af heeft geschuurd in stal is het het komende jaar niet meer mogelijk en knot ik met naald en draad en dat wordt door iedereen erg gewaardeerd.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 18:36

Ik kan helemaal niet vlechten.. Ben motorisch gestoord denk ik.. Stalgenoten proberen het me bij te brengen, maar ik vlecht onderhands en ik snap het bijpakken van plukjes niet.. Dus of ik ben dom, of motorisch gestoord, of beide.. :)

Mijn vaste lezer/groom doet t altijd voor me.. :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 18:38

Onderhands kan ik ook niet vlechten. Vlecht altijd bovenhands. Maar ligt er aan aan welke kant de manen hangen. Hangen ze aan de linkerkant dan kan ik beter en mooier vlechten als dat ze aan de rechterkant hangen. Zal wel komen omdat ik rechts ben, denk ik.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 18:49

Ik kan niet bovenhands vlechten.. :p
Het is echt heel erg gesteld met me geloof ik.. *grijns*
Laatst bijgewerkt door nine1987 op 25-07-14 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 18:50

Ik vlecht de hengstenvlecht onderlangs, dan zit ie veel strakker en blijft goed zitten. Ook de voorpluk vlecht ik onderlangs want ik moet er heel erg over nadenken als ik bovenlangs moet gaan vlechten. Nu heb een merrie met de manen aan de rechterkant, ik kan niet echt goed manen aan de linkerkant invlechten.
Bij het vlechten van de hengstenvlecht heb je elke keer 3 strengen tussen je vingers en bij de laatste die onderlangs gaat komt een nieuwe pluk bij waarbij je moet blijven zorgen dat de boel strak blijft. Ik heb weleens kramp in mijn handen gekregen als madam niet goed stil wilde blijven staan en ik elke keer een stukje over moest doen of elke keer mijn krukje moest verzetten. Dat is ook niet echt fijn.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 18:51

Zo doe ik het ook, Caro. Alleen dan bovenhands. En dat van kramp in de handen komt mij erg bekent voor.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 18:54

Ik weet nog heel goed mijn eerste vlecht. Paard kon hooi niet meer van de grond eten hahaha

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 19:02

zo strak is ook weer niet nodig :+

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 19:45

Heeft er iemand een duidelijk filmpje hoe dat onderhands vlechten moet? Ik snap er geen .... van..

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 20:21

Jenny_S schreef:
Ik weet nog heel goed mijn eerste vlecht. Paard kon hooi niet meer van de grond eten hahaha

:') bij mij lag ie na 1 pluk hooi er alweer uit :+