Berberpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nicolanca

Re: Berberpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 12:22

Er gebeurt zoveel op facebook, ik heb nauwelijks de tijd om dat bij te houden. Sommige discussies gaan ok wel erg snel. Omdat alles op bokt wat rustiger na te lezen is dan op facebook, hierbij een link naar een boek dat zich kennelijk in de bibliotheek van het museum van het paard in Saumur bevindt. Als ik de discussie op faceboek goed begrijp moet je het lezen onder het voorbehoud dat het geschreven is in de koloniale tijd + met de inzichting die rond 1930 courant waren, en we het dus hedentendage kritisch moeten (lezen) bekijken. Voor de foto's op zich vind ik het ook al een leuk boek.

http://fonds-ancien.equestre.info/reche ... s-le-texte

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 20:22

Moragh wij hebben er nu 8 van ons en 1 in pension.. Hele verzameling, jij hebt ook een hele kudde staan he?

Borderjay aah balen echt een winterslaap dus? Hopelijk wordt het weer snel beter en kunnen jullie weer lekker aan de slag!

Nicolanca ja je hebt gelijk af en toe gaat het ineens wel erg hard.. Om alles bij te houden, de verschillende fora en facebookdingen zou je haast een dagtaak aan hebben..

Hier gaat alles goed, ik ben langzaam Raqas aan het beleren onder het zadel, hij is nu 4 en is super braaf, nergens van onder de indruk, echt een schat! Darius doet het ook heel goed, ik rijd ze allemaal wat vaker in de bak weer nu en dat pakken ze allemaal lekker op :)

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 21:19

Tjee Zitouna, toen ik jou voor het eerst sprak had je die vos (Arab toch?) en net 1 of 2 jonge Berbers? Jij gaat nog sneller dan ik ;)
Ik heb er "maar" 6.. (och, ook nog 1 in opfok, oh ja en nog de kleintjes... die allebei over een kleine maand een veulentje krijgen)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 15:21

nicolanca schreef:
Er gebeurt zoveel op facebook, ik heb nauwelijks de tijd om dat bij te houden. Sommige discussies gaan ok wel erg snel. Omdat alles op bokt wat rustiger na te lezen is dan op facebook, hierbij een link naar een boek dat zich kennelijk in de bibliotheek van het museum van het paard in Saumur bevindt. Als ik de discussie op faceboek goed begrijp moet je het lezen onder het voorbehoud dat het geschreven is in de koloniale tijd + met de inzichting die rond 1930 courant waren, en we het dus hedentendage kritisch moeten (lezen) bekijken. Voor de foto's op zich vind ik het ook al een leuk boek.

http://fonds-ancien.equestre.info/reche ... s-le-texte

Waar op facebook vind je ergens deze info als ik vragen mag?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 16:45

Jemig, jullie breiden de verzameling al aardig uit he Martine? :D Als je nog eens wat foto's wilt plaatsen klaag ik zeker niet. Ik ben nl. niet zo actief op FB dus mis vaak je prachtige foto updates.

Voor wat betreft de Berber is beheersing van de Franse taal toch wel een must. Dit is bij veel Oosterse rassen toch wel een drempel: ook bij de Turkoman geldt een taalbarrière. In Iran spreken velen zelfs niet eens Farsi, laat staan Engels of een andere moderne taal. In Turkmenistan spreken velen dan gelukkig wel weer Russisch, maar ja dat is voor veel Westerlingen uiteraard ook al een probleem, want de meesten spreken toch echt geen Russisch. In de binnenlanden van Marokko, Algerije en Tunesië zul je ongetwijfeld ook met Frans niet al te ver meer komen...

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 08:24

Moragh hehe dat is ook een beste verzameling :) nu nog een Berber erbij :D En ja het is wel hard gegaan, in het begin stond ik nog in pension maar nu thuis is het toch wat anders.. Daarbij kunnen we bijna over in het nieuwe huis daar dus dan gaan we ook echt aan het werk en mogen ze hun eigen hooi verdienen :+

Jorieke ja het wordt een hele club zo :) foto's plaatsen zal ik weer eens proberen, het probleem is dat je hier nu niet meer foto's van facebook kan plaatsen (alleen in link) dus dan is het weer zo'n gedoe, moet je ze ergens anders uploaden (waar het dan vaak weer heel lang duurt), dat maakt het allemaal niet zo makkelijk.
De Franse taal is inderdaad wel echt een must als je je wat in het ras wilt verdiepen, bijna alle literatuur is in het Frans en ook de gesproken taal is (naast de Arabische dialecten natuurlijk) in de gehele Maghreb toch voornamelijk Frans. En ja wat je zegt, zelfs met Frans kom je al niet overal terecht, en beheersing van het lokale Arabisch is echt een grote plus. Gelukkig spreek ik genoeg Tunesisch Arabisch om aardig mee te komen :) jij spreekt ook Russisch toch? Kan me voorstellen dat het wat de AT betreft ongeveer hetzelfde is, niet alleen in de herkomstlanden zelf maar ook qua literatuur.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 20:43

Oh, dat wist ik niet, maar ik zit dan ook heel weinig op FB. Russisch is idd essentieel als je je in de AT wilt verdiepen zoals Frans dat is bij de Berber, maar in Afghanistan of Iran kom je daar alweer nergens mee. Heb je ook al wat gedaan met het idee om te bemiddelen voor verkoop van Berbers? Goed, misschien is de timing ook wel helemaal niet goed daarvoor, gezien de crisis en de onverkoopbaarheid van zoveel paarden alleen al in Europa zelf.

Ik las trouwens laatst een discussie op een Russisch forum over de stamvaders van de Engelse Volbloed, waarbij sommigen vonden dat diverse op papier Berberse hengsten eigenlijk Turkomans zouden zijn. Nu was ik het daar lang niet in alle gevallen mee eens, want ik zag in diverse afbeeldingen toch eerder Berbers, in die gevallen qua type meer te vergelijken met bijv. Kalife (die qua type dichter staat bij de Teke Turkoman) dan Mouza (die veel compacter is) maar qua herkomst en/of afbeelding zeker niet direct zonder twijfel Turkmeens in type.
Ik heb voor mijn boek nog een leuke illustratie die dat heel goed uitlicht: twee heel verschillende interpretaties (op basis van 2 historische schilderijen) van de Turkoman Turcmain Atty die nog altijd op papier staat als Arabier o.a. bij het Trakehner stamboek.
Vind het vanuit mijn vakgebied wel erg interessante materie, temeer omdat ik diverse op papier Arabische paarden absoluut Turkmeens vind qua type. De terminologie "Arab", "Barb" en "Turk" waren ook meer arbitrair te noemen wat dat betreft, wat Donna Landry ook naar voren brengt in haar boek Noble Brutes (ik weet niet of 1 van jullie dat boek gelezen heeft, maar interessante materie is het zeker). His Lordship's Arab was veel vaker een Turk of zelfs een Barb dan de stamboeken je willen doen geloven en was vaak een kwestie van voorkeur van de eigenaar. Vaak werd een Turk spontaan een Arab wanneer hij van eigenaar veranderde en dat gold net zo goed voor de berbers. En het feit dat er overlappend grondgebied was, historisch gezien, maakt het evenmin makkelijker. Zo zijn er in de Maghreb net zo goed Arabische paarden en zo waren er o.a. in historisch Turkije, Syrië en Perzië net zo goed Turkomans als Arabieren en kwamen veel paarden langs allerlei omwegen (of zelfs slinkse wegen) richting Europa.

Maar goed, voor ik veel te diep inga op een zijstraat van de Berber-geschiedenis laat ik het hierbij. :=

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:02

He Josav, weer lekker veel info.

Ik ben naar Briska geweest, ze groeit goed en in tegenstelling tot hier kunnen ze daar gelukkig wel de wei op!

Afbeelding

Bergop dat doe je in galop

Afbeelding

Een cross zal haar later geen enkele schrik inboezemen

Afbeelding

En zo kun je het veulentje aan de andere kant van de bergrug beter zien!

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:03

Wat leuk! En wat een prachtige omgeving om in op te groeien!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 10:22

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 13:29

Had je niet liever een zwaarder type voor je man? Hoe oud is hij nu? Een jaarling toch? Die lijken nooit ergens op :P hij blijft wel een leuk hoofd hebben.

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 19:51

Dat gaat echt een kei mooi paard worden volgens mij! Prachtig hoofd en mooi barok <3

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 19:53

@ Rianne11_42 - ik heb anderhalve week geleden de stoeterij Al Mansour bezocht, en ik moet zeggen dat de zelfgefokte paarden daar ook fors hoger zijn dan de berbers die ik in Frankrijk heb gezien; de hoogte van het paard dat je bij du Plessis hebt gezien kan dus ook verklaard worden door het dieet - zijn stokmaat hoeft denk ik niet te betekenen dat er iets van Europees paard doorheen zit.

@ Cambiar: ik denk eigenlijk dat Chawek bij die dame in de buurt van Parijs wat betere kwaliteit hooi heeft gehad dan die arme Baroud. En een paard beoordelen aan de hand van een foto gaat eigenlijk niet, ik zou me hier helemaal geen zorgen over maken, en inderdaad als hij inderdaad stevig wordt dan heb je hier een goede hengst aan voor je man. Berbers horen stevig te zijn (als het om de benen gaat), als ik heel eerlijk ben vond ik - maar dat is ook alleen maar op basis van foto's - op foto's de benen van de paarden van du Verseau eigenlijk iets aan de iele kant voor het lijf wat er op zit. Bij Chawek kloppen volgens mij de verhoudingen veel beter.

@ borderjay: Briska staat vlak bij de Ardeche, waar Magico vandaan zou komen. Met een beetje gelukt heeft ook Magico dus een mooi plekje gehad om op te groeien.

2nc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:37

nicolanca schreef:
@ Rianne11_42 - ik heb anderhalve week geleden de stoeterij Al Mansour bezocht, en ik moet zeggen dat de zelfgefokte paarden daar ook fors hoger zijn dan de berbers die ik in Frankrijk heb gezien; de hoogte van het paard dat je bij du Plessis hebt gezien kan dus ook verklaard worden door het dieet - zijn stokmaat hoeft denk ik niet te betekenen dat er iets van Europees paard doorheen zit.

Je wil dus beweren dat Berbers en Berber-Arabiers makkelijk tussen de 1'60 en 1'70 kunnen zijn als ze maar goed gevoed zijn in jongere leeftijd? Nee, toch? Een "Berber-Arabier" van 1'70 (15-20cm boven de norm dus) kan dus makkelijk als ze maar naar Belgie en Nederland komen om vetgemest te zijn door de "experts"? :x

Dit is een van de weinige sterke, gezonde paardenrassen die nog te vinden is, en dan willen wij gelijk aan klooien om het plotseling 10-20cm groter maken. Kijk naar al die rassen kapot-gefokte paarden, honden en katten die om ons heen zijn. Leren wij het nooit? Bah. :r

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 22:52

Ashkerlon schreef:
Had je niet liever een zwaarder type voor je man? Hoe oud is hij nu? Een jaarling toch? Die lijken nooit ergens op :P hij blijft wel een leuk hoofd hebben.

Die is niet voor mijn man :-), die had ik al eerder gekocht (hier eerder besproken in deze topic), hij is trouwens nog geen jaar oud!
Tuurlijk zijn de berbers bij verseau aan de iele kant, ze krijgen geen eten!
Blijkt nu dat ze geen geld heeft en mijn paard gewoon op straat loopt omdat er geen gras staat in het bos waar ze staan en haar elec batterij het niet meer doet (mailed ze me vandaag zelf), ik moet haar eerst betalen (ook voor de maanden dat hij bij die andere mevrouw gestaan heeft), zodat ze hooi en batterij kan kopen. Hoe zot kan je het bedenken. Ik heb gesmeekt aan m'n vriend om er achter te gaan, maar hij kan dit weekend niet.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 22:57

@2nc

Over dit vraagstuk bestaan tussen berberfokkers onderling grote verschillen van inzicht; ik weet niet of er wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar de effecten van een "noordeuropees" luxe-dieet (nou ja, wat een kwpn'er ook zou krijgen) op een paardenras dat zich juist al duizenden jaren heeft weten staande te houden in een relatief sobere omgeving. Zonder kennis daarover durf ik dit niet meteen te veroordelen.

Anderzijds weet ik dus ook niet of er geen risico's aan verbonden zijn. Ik heb dus ook fokkers gesproken die bewust ervoor kiezen hun berbers sober te houden, en b.v. alleen in de winter brok bij te voeren omdat de jonge paarden anders te mager zouden worden - zij hopen op een stokmaat van tussen de 1,50m en 1,60m. Deze keuze is ook gemaakt door de stoeterij waar mijn paard staat; omdat ik hun volwassen paarden mooi vind, vind ik, voor mezelf, dit de beste keuze. Dan ga ik over twee jaar hier in Nederland maar uitleggen dat het niet gemeen is als ik, 1.79m (en opgegroeid op een hollands luxe-dieet) op een paard van 1,55m zit.

N.B. de jonge paarden op Bonnefont krijgen natuurlijk wel onbeperkt hooi

@cambiar -ga Chawek alsjeblieft zo snel mogelijk ophalen. Succes!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 23:00

't Zal wel zijn! Ik vind hem eigenlijk ook wel heel mooi. Hoop dat hij niets tegenkomt.

2nc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 00:43

nicolanca schreef:
@2nc

Over dit vraagstuk bestaan tussen berberfokkers onderling grote verschillen van inzicht; ik weet niet of er wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar de effecten van een "noordeuropees" luxe-dieet (nou ja, wat een kwpn'er ook zou krijgen) op een paardenras dat zich juist al duizenden jaren heeft weten staande te houden in een relatief sobere omgeving. Zonder kennis daarover durf ik dit niet meteen te veroordelen.

Studies zat. Wetenschappelijke zelfs. :+

http://www.thehorse.com
Abonneren is gratis.
Gratis newsletters met resultaten van de nieuwste studies.
Zoek op OCD, insuline resistance, club foot/flexural deformities, colic, en ga zo maar door.

http://www.ker.com (Kentucky Equine Research)
Abonneren is gratis.
Gratis newsletters met resultaten van de nieuwste studies.

Waarom in de VS? Omdat het al jaren opvallend is dat grote aantallen niet-gedomesticeerde paarden (mustangs b.v. met veel noord-afrikaans/spaans bloed) het juist niet zo goed doen als men zou verwachten op een "moderne" bix dieet. Ook tweede en derde generatie gedomesticeerde mustangs hebben volop last van welvaarts-kwalen.

Voor biomechanische vragen, lees http://www.equinestudies.org Knowledge Base
Wat is de typische stokmaat van paarden die ouder zijn dan 35 jaar?
Wat is de verwachte leeftijd van een hond van een grote ras?

Citaat:
Anderzijds weet ik dus ook niet of er geen risico's aan verbonden zijn. Ik heb dus ook fokkers gesproken die bewust ervoor kiezen hun berbers sober te houden, en b.v. alleen in de winter brok bij te voeren omdat de jonge paarden anders te mager zouden worden - zij hopen op een stokmaat van tussen de 1,50m en 1,60m. Deze keuze is ook gemaakt door de stoeterij waar mijn paard staat; omdat ik hun volwassen paarden mooi vind, vind ik, voor mezelf, dit de beste keuze. Dan ga ik over twee jaar hier in Nederland maar uitleggen dat het niet gemeen is als ik, 1.79m (en opgegroeid op een hollands luxe-dieet) op een paard van 1,55m zit.

Als dit op een 3-jarig paard is die in die leeftijd wel gesloten knieeen zal hebben maar 100% ongesloten rug en nek, wijs ik je weer naar Equine Studies. :j

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 07:46

@2nc Hartelijk dank voor de links, ik ga ze zeker bekijken.

Zoals je in mijn topic van 7 april kunt zien heet mijn paard Briska, B is in Frankrijk de jaarletter van 2011. Ze is dus vier als ze naar Nederland komt; de stoeterij waar ze staat begint ze voorzichtig zadelmak te maken als ze 3,5 jaar zijn. Berbers (en misschien ook andere rassen, ik weet niet of daar wel of niet verschil in zit) zijn pas op hun zesde uitgegroeid, en ik zoek een maatje voor de komende 30 jaar dus ik was niet van plan haar kapot te rijden.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 09:38

Chawek was toch "veilig" in Parijs omgeving ofzo?
Of nu weer bij haar?
Ik vind het een mooi paard, maar ik zou nooit meer een paard daar laten. Wat een gedoe zeg!
Eerst paard dat je koopt (om haar te helpen) dood en nu geteut over de ander? Je had die ene toch betaald? Nou dan lijkt me verder de zaak rond.
Paard halen en wegwezen...

Maghreb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:39

Allereerst, prachtige foto's van Briska Nicolien. Echt een heerlijke plek lijkt me!

Ik ben al een tijdje vooral stilletjes aan het meelezen en niet zo van het schrijven, maar ik kan het niet laten toch ook even te reageren op de stokmaten van een Berber.

Ik ben het met 2nc eens, een 'echte' Berber / Berber-Arabier van 1m70, dat kan toch niet? Daar moet toch ook iets anders inzitten.
Je hebt gelijk Nicolien, de paarden bij Al Mansour waren ook erg groot. Ik weet niet of jij dat echt bezwaarlijk vond. Ik wel eerlijk gezegd. Ik begrijp best dat de markt misschien om grotere paarden vraagt. Maar zoals 2nc al stelt, het is juist hun gezondheid (en daar hoort hun compacte en daarmee sterke bouw in mijn ogen ook bij) die het ras in mijn ogen zo fijn maakt - samen met het top karakter natuurlijk!

Overigens zijn paarden uit de Maghreb landen vaak eerder 1,43-1,50 dan 1,50-1,60m. Kijk maar naar Asmun, Aghilasse, maar ook Lazem en Lasnami, die volgens mij in Haras Chaouchaoua (Algerije) prima te eten krijgen. Als deze stokmaten als uitgangspunt worden genomen kan ik me voorstellen dat een paard nog wel ongeveer 1,60m kan worden, maar 1,70m is wel heel erg hoog!

Persoonlijk zou ik het wel heel kwalijk vinden als de rasstandaard naar 1,60 of zelfs 1,70 zou verschuiven. Wat 2nc al aangeeft is ook wel een angst die ik heb; je creëert op die manier toch een zwakheid in het ras. En er zijn ook niet genoeg Berbers om een dergelijke fout weer goed te maken vrees ik. Dus laten we hopen dat het niet zover komt. 1,50-1,55 is een prima stokmaat ;)

2nc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:09

@ nicolanca
Ik ken Berbers iets van 20 jaar, paarden algemeen nog veel langer. Ik heb je berber posts gevolgd vanaf het begin dus ook voor 7 april.

Niemand is van plan om een paard kapot te rijden. :+ Lezen. Reizen. Stap buiten de traditionele NLse manier van paarden houden en trainen. Waarom zijn zo veel berber-fokkers bereid om klanten te verliezen in zware economische tijden als de nieuwe eigenaar niet bereid is om voor een loopstal te zorgen? Wat is het verschil tussen een paard die buiten leeft zoals Briska nu, met volop beweging in een heuvelachtige omgeving, die je voorzichtig zadelmak maakt, zelfs met 3,5 jaar, en een paard die maar een paar uurtjes buiten een 3x3 stal komt en dan wel in een kleine, platte NLse wei, om dan verder door te rijden met veel meer gewicht op de rug?

Van Shet tot Shire is de rug en hals van geen enkel paard gesloten (kraakbeen-->bot) voor een jaar of 6. Er zijn geen uitzonderingen. Dit wil niet zeggen dat je niets kunt doen voor die tijd, maar licht inrijden voor mij betekend OOK een lichte gewicht op de rug, liefst over heuvels ipv in een rijbak, evtl met lichte kavalerie oefeningen. Maar ja, wie doet dat nog tegenwordig. Met te veel gewicht op een onvolwassen rug leer je een paard de rugspieren aanspannen terwijl je die spieren juist lang en ONTspannen wil hebben.

Ik heb al heel lang respect, bewondering, en liefde voor Berbers, precies zoals ze zijn. Het idee om Berbers op korte termijn dramatisch groter te "maken" voor de markt in een land met grote mensen ... daar raak ik een beetje opgewonden van, ja. :D

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 08:38

Nee, ze moeten niet groter worden dan 1.60 m. Zijn toch ook sterke paarden. Zou dan eerder voor een barokker (zwaarder) type gaan dan voor een grotere. Op een zwaarder paardje misstaat een grotere ruiter ook niet.
Als ze zo groot worden, dan gebeurt precies wat bij de andere rassen zoals PRE's gebeurt, vind juist dat oude type mooi. Maar ook dat is persoonlijk (en heb makkelijk praten met mijn 1.60 en lichtgewicht)

AlexD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 14:44

Afbeelding

Hallo,

Dit is mijn Berber-arabier merrie van bijna 3 jaar oud. Ze heet Amel Al Mansour en komt dus van Celine en Chris.
Ik woon in het noorden van Nederland ben 37 jaar oud en inmiddels moeder van 2 kids (jongen en meisje) waarvan de jongste net 8 weken wordt vandaag. Ik heb daardoor jammer genoeg niet zoveel tijd om nu veel te schrijven maar ik hoop dat dat in de toekomst iets makkelijker wordt. Amel is een dochter van Jemilla des Aures en Ouled Nail uit 2010 en heeft 1,57 % arabisch bloed oftewel erg weinig en dat is aan haar karakter ook wel te merken. Aangezien mijn beide kids inmiddels beginnen te spoken na hun slaapje hou ik het hier even bij. Ik hoop veel interessante zaken te lezen en uit te wisselen.

Groetjes
Alice

Maghreb

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 18:22

Hoi Alice,
Wat een prachtige merrie! Enkele weken geleden ben ik langs geweest bij Al Mansour en heb Ouled Nail daar gezien. Het is echt een prachtige en indrukwekkende hengst. Dat vlekje onder haar buikt maakt Amel ook wel heel bijzonder vind ik!

Hor lang is ze al in jullie bezit? En hoe ben je bij de Berbers uitgekomen (ben gewoon heel nieuwsgierig). Erg leuk in elk geval om te lezen dat er nog een Berber in Nederland is!

Over het fokken met Berbers: Op deze pagina zijn door verschillende mensen wat zaken genoemd waar ik het niet helemaal mee eens ben. Ten eerste een stokmaat van boven de 1,60 is in mijn ogen echt niet iets dat nagestreefd dient te worden. Als men een groot paard wil, moeten ze gewoon naar iets anders zoeken, ipv. binnen de Berber te gaan selecteren op grootte.

Daarnaast vind ik ook niet dat er dan maar op breedte moet worden gefokt. Begrijp me niet verkeerd, ik heb ook een enorme zwak voor barokke paarden, maar ik vind niet dat binnen dit ras een barok paard hoger gewaardeerd zou moeten worden dan een minder barokke Berber.

Hoewel het misschien niet jullie intentie is komt het op mij over alsof er aan alle kanten al voorstellen worden gedaan over welke richting het op zou moeten gaan met het Berber ras om goed te passen bij wat wij als 'grote' Nederlanders, die houden van indrukwekkende paarden, willen.

Naar mijn mening is de Berber perfect zoals hij is. Okey, ze zijn aan de kleine kant, maar als je een groot en stevig paard wil kun je ook een Fredriksburger of grote Tinker of weet ik veel wat voor ras/kruising uitzoeken. Wil je een meer barok paard, kijk dan naar een PRE of Lusitano. Ik vind echt dat een Berber in eerste plaats een gebruikspaard moet blijven, waarbij we de standaarden over uiterlijk niet te nauw moeten leggen (behalve dan dat het een correct gebouwd, compact paard moet zijn binnen een bepaalde stokmaat).

Ik heb zelf in ieder geval gekozen voor de Berber omdat ik een echt maatje/vriend zocht, een dapper paard, een sterk, een gezond paard, een werklustig paard en een slim paard. Kortom een gebruikspaard en een familiepaard, zoals het dit al eeuwen lang is.

Ik hoop dat dit niet verkeerd overkomt, ik wil niemand persoonlijk aanvallen. We houden immers allemaal van hetzelfde ras. Mijn punt is vooral dat ik vind dat wij ons in zekere zin moeten aanpassen aan het ras zoals het nu is en moeten blijven selecteren op gebruik, in plaats van de Berber zo aan te passen dat het past bij 'het perfecte plaatje'.