Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nicolanca schreef:Er gebeurt zoveel op facebook, ik heb nauwelijks de tijd om dat bij te houden. Sommige discussies gaan ok wel erg snel. Omdat alles op bokt wat rustiger na te lezen is dan op facebook, hierbij een link naar een boek dat zich kennelijk in de bibliotheek van het museum van het paard in Saumur bevindt. Als ik de discussie op faceboek goed begrijp moet je het lezen onder het voorbehoud dat het geschreven is in de koloniale tijd + met de inzichting die rond 1930 courant waren, en we het dus hedentendage kritisch moeten (lezen) bekijken. Voor de foto's op zich vind ik het ook al een leuk boek.
http://fonds-ancien.equestre.info/reche ... s-le-texte
nicolanca schreef:@ Rianne11_42 - ik heb anderhalve week geleden de stoeterij Al Mansour bezocht, en ik moet zeggen dat de zelfgefokte paarden daar ook fors hoger zijn dan de berbers die ik in Frankrijk heb gezien; de hoogte van het paard dat je bij du Plessis hebt gezien kan dus ook verklaard worden door het dieet - zijn stokmaat hoeft denk ik niet te betekenen dat er iets van Europees paard doorheen zit.
Ashkerlon schreef:Had je niet liever een zwaarder type voor je man? Hoe oud is hij nu? Een jaarling toch? Die lijken nooit ergens ophij blijft wel een leuk hoofd hebben.
nicolanca schreef:@2nc
Over dit vraagstuk bestaan tussen berberfokkers onderling grote verschillen van inzicht; ik weet niet of er wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar de effecten van een "noordeuropees" luxe-dieet (nou ja, wat een kwpn'er ook zou krijgen) op een paardenras dat zich juist al duizenden jaren heeft weten staande te houden in een relatief sobere omgeving. Zonder kennis daarover durf ik dit niet meteen te veroordelen.
Citaat:Anderzijds weet ik dus ook niet of er geen risico's aan verbonden zijn. Ik heb dus ook fokkers gesproken die bewust ervoor kiezen hun berbers sober te houden, en b.v. alleen in de winter brok bij te voeren omdat de jonge paarden anders te mager zouden worden - zij hopen op een stokmaat van tussen de 1,50m en 1,60m. Deze keuze is ook gemaakt door de stoeterij waar mijn paard staat; omdat ik hun volwassen paarden mooi vind, vind ik, voor mezelf, dit de beste keuze. Dan ga ik over twee jaar hier in Nederland maar uitleggen dat het niet gemeen is als ik, 1.79m (en opgegroeid op een hollands luxe-dieet) op een paard van 1,55m zit.