Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

nicolanca schreef:Er gebeurt zoveel op facebook, ik heb nauwelijks de tijd om dat bij te houden. Sommige discussies gaan ok wel erg snel. Omdat alles op bokt wat rustiger na te lezen is dan op facebook, hierbij een link naar een boek dat zich kennelijk in de bibliotheek van het museum van het paard in Saumur bevindt. Als ik de discussie op faceboek goed begrijp moet je het lezen onder het voorbehoud dat het geschreven is in de koloniale tijd + met de inzichting die rond 1930 courant waren, en we het dus hedentendage kritisch moeten (lezen) bekijken. Voor de foto's op zich vind ik het ook al een leuk boek.
http://fonds-ancien.equestre.info/reche ... s-le-texte
Als je nog eens wat foto's wilt plaatsen klaag ik zeker niet. Ik ben nl. niet zo actief op FB dus mis vaak je prachtige foto updates.
nu nog een Berber erbij
En ja het is wel hard gegaan, in het begin stond ik nog in pension maar nu thuis is het toch wat anders.. Daarbij kunnen we bijna over in het nieuwe huis daar dus dan gaan we ook echt aan het werk en mogen ze hun eigen hooi verdienen
foto's plaatsen zal ik weer eens proberen, het probleem is dat je hier nu niet meer foto's van facebook kan plaatsen (alleen in link) dus dan is het weer zo'n gedoe, moet je ze ergens anders uploaden (waar het dan vaak weer heel lang duurt), dat maakt het allemaal niet zo makkelijk.
jij spreekt ook Russisch toch? Kan me voorstellen dat het wat de AT betreft ongeveer hetzelfde is, niet alleen in de herkomstlanden zelf maar ook qua literatuur.
nicolanca schreef:@ Rianne11_42 - ik heb anderhalve week geleden de stoeterij Al Mansour bezocht, en ik moet zeggen dat de zelfgefokte paarden daar ook fors hoger zijn dan de berbers die ik in Frankrijk heb gezien; de hoogte van het paard dat je bij du Plessis hebt gezien kan dus ook verklaard worden door het dieet - zijn stokmaat hoeft denk ik niet te betekenen dat er iets van Europees paard doorheen zit.
Ashkerlon schreef:Had je niet liever een zwaarder type voor je man? Hoe oud is hij nu? Een jaarling toch? Die lijken nooit ergens ophij blijft wel een leuk hoofd hebben.
, die had ik al eerder gekocht (hier eerder besproken in deze topic), hij is trouwens nog geen jaar oud!nicolanca schreef:@2nc
Over dit vraagstuk bestaan tussen berberfokkers onderling grote verschillen van inzicht; ik weet niet of er wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar de effecten van een "noordeuropees" luxe-dieet (nou ja, wat een kwpn'er ook zou krijgen) op een paardenras dat zich juist al duizenden jaren heeft weten staande te houden in een relatief sobere omgeving. Zonder kennis daarover durf ik dit niet meteen te veroordelen.
Citaat:Anderzijds weet ik dus ook niet of er geen risico's aan verbonden zijn. Ik heb dus ook fokkers gesproken die bewust ervoor kiezen hun berbers sober te houden, en b.v. alleen in de winter brok bij te voeren omdat de jonge paarden anders te mager zouden worden - zij hopen op een stokmaat van tussen de 1,50m en 1,60m. Deze keuze is ook gemaakt door de stoeterij waar mijn paard staat; omdat ik hun volwassen paarden mooi vind, vind ik, voor mezelf, dit de beste keuze. Dan ga ik over twee jaar hier in Nederland maar uitleggen dat het niet gemeen is als ik, 1.79m (en opgegroeid op een hollands luxe-dieet) op een paard van 1,55m zit.
Lezen. Reizen. Stap buiten de traditionele NLse manier van paarden houden en trainen. Waarom zijn zo veel berber-fokkers bereid om klanten te verliezen in zware economische tijden als de nieuwe eigenaar niet bereid is om voor een loopstal te zorgen? Wat is het verschil tussen een paard die buiten leeft zoals Briska nu, met volop beweging in een heuvelachtige omgeving, die je voorzichtig zadelmak maakt, zelfs met 3,5 jaar, en een paard die maar een paar uurtjes buiten een 3x3 stal komt en dan wel in een kleine, platte NLse wei, om dan verder door te rijden met veel meer gewicht op de rug?