juiste hals houding fries .

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

Re: juiste hals houding fries .

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:57

ja precies :j

nah jammer zeg, ben wel benieuwd :)

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:58

Lott: Finaal op de voorhand vind ik erg overdreven!.Dat hij zo nu en dan zn achterhand er niet bij zet is tot daar aan toe, maar hij valt naar mijn idee echt niet op de voorhand..

en persoonlijk zie ik liever iets langer en iets lager, dan opgekropt boven in rijden..maar dat is iedereen voorzich!
ik snap helemaal niet dat jullie over achterhanden beginnen het topic gaat over halshouding, en dan wordt ik aangesproken over de achterhand. :D

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:01

ik vind je paard wel op de voorhand lopen. en ik zie paarden niet liever iets langer en lager. uiteindelijk gaan ze daardoor niet beter lopen. je kunt ze prima ermee los rijden en ze daarna ook weer uitrijden. maar in die tussentijd zul je een paard meer erbij moeten rijden.

vanuit de achterhand komt de halshouding. ik vind dat het paard neerwaarts loopt en ik kan toch moeilijk oordelen over een halshouding als er nauwelijks verbinding is tussen mond en de hand van de ruiter?

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:04

Dus de achterhand heeft niks te maken met de aanleuning? :')

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:05

lott: Waarschijnlijk heb jij het alleen over de laatste foto, omdat de rest van de foto's je duidelijk kan zien, dat hij niet lang en laag loop, ik zeg ook niet dat hij een uur zo moet lopen, maar ik zie liever met losmaken, of rug los laten een paard even iets langer! dan hoog en achter de teugel!..Maar wat ik al zei dat is voor iedereen anders... en dat werkt ook bij elk paard anders, als ik Jelle wil laten ontspannen reageert hij het beste op deze manier. Tot hij goed los laat, en dan pak ik hem weer op.

Ik vind zo ie zo foto's erg moeilijk beoordelen, ik doe mn best, en meer kunnen we niet doen!..
Daarbij rij ik jelle (fries) net een maandje of 6, we zijn met van alles bezig!.
Ik neem je commentaar(advies) zeker mee, en zal het door geven aan mn lesgever, misschien dat zij er wat mee kan. :D

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:06

winia4ever schreef:
ik snap helemaal niet dat jullie over achterhanden beginnen het topic gaat over halshouding, en dan wordt ik aangesproken over de achterhand. :D

aangevallen is een groot woord, maar hoofd hals houding is bepalend voor de inzet van de achterhand het 1 is onlosmakelijk verbonden met het ander, echter ben ik het wel met je eens om een paard wat lager in te stellen in het beging van de training, echter zo diep als jij doet is wel gevaarlijk omdat de kans erg groot word dat het dier de voorhand verkiest en achter niet genoeg activeert.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:08

aangevallen? aangesproken staat er haha

Je hebt groot gelijk dit was ook een foto richting het halsstrekken ;) maar ik probeerde het ongeveer uit te leggen :D

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:09

winia4ever schreef:
aangevallen? aangesproken staat er haha

Je hebt groot gelijk dit was ook een foto richting het halsstrekken ;) maar ik probeerde het ongeveer uit te leggen :D

excusses voor het verkeerd gekozen woord :D

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:10

Uiteindelijk is het belangrijkste dat je paard actief is in de achterhand en vanuit die activiteit na gaat geven aan de voorkant. En extreem laag rijden lijkt me niet bevorderlijk voor de algemene houding van een Fries.

Het lijkt wel of het ideaal beeld zo laag mogelijk is met zo min mogelijk achterhand. Ik zie liever een paard actief achter met minder nagevelijkheid dan een paard dat over de grond gaat met zijn neus en achter niks doet..

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:13

daisies: Ik geef je groot gelijk dat er zeker aan het tempo/achterhand gewerkt moet worden, maar wat ik al eerder zei het los laten als hij even vast houd, werkt bij Jelle op deze manier het beste, we zijn de laatste tijd veel bezig met overgangen, we hebben veel tegenslagen gehad, en kunnen nu normaal een L proef rijden, ik kon daarvoor niet door zitten dan kwam hij omhoog met zn hoofd, ik kon niet aan de teugels komen dan kwam hij er al tegen in..
Voor mij is dit een hele vooruitgang, er moet zeker nog veel aangebeuren!..maar daarvoor hebben we les ;)

Hiervoor heeft een zager op jelle gezeten die 110 kilo woog, vandaar dat hij niet wou dat ik ging doorzitten of aan zn teugels kwam.

Zal binnenkort wel weer foto's maken :D
Laatst bijgewerkt door daphneM op 31-05-10 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:14

Normaal een L proef rijden zegt niks over jouw niveau, maar dat daargelaten ;) Het is fijn dat je vooruitgang boekt.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:14

Daisies schreef:
Uiteindelijk is het belangrijkste dat je paard actief is in de achterhand en vanuit die activiteit na gaat geven aan de voorkant. En extreem laag rijden lijkt me niet bevorderlijk voor de algemene houding van een Fries.

Het lijkt wel of het ideaal beeld zo laag mogelijk is met zo min mogelijk achterhand. Ik zie liever een paard actief achter met minder nagevelijkheid dan een paard dat over de grond gaat met zijn neus en achter niks doet..

Je hebt er toch niets aan als een paard achter heel actief is maar niet nageeflijk en dus de kracht niet op de juiste manier kan overbrengen naar voren?

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:15

daisies: Hoebedoel je? de eerste weken dat ik op hem zat, kon ik geen L proef rijden want dan haalde wij geen punten! en dat kunnen we nu wel!dat blijkt wel aan de punten die we halen.
En dat zeg mijn niveau toch degelijk wel. Als het paard L1 is en ik niet wil niet zeggen dat ik hem L1 kan rijden!
als je niet kan wijken kan je het niet hoever je paard ook kan zijn..maar oke offtopic. :+

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:17

Daisies schreef:

wat valt er onder extreem laag? wat niet bevoordelijk zou zijn voor een fries? want dit lijk op waar het een stuk terug over ging in dit topic, dat er rekening mee gehouden zou moeten worden met friezen in de dresuur ring enz.

een paard is niet actief achter als deze niet correct over de rug gereden word, en een paard dat niet goed na geeft of minder na geeft, rare woordspeling eigelijk, loopt niet van uit het achterbeen,
voor de duidelijkheid er is niet meer of minder nagevelijkheid, er is nagevelijkheid of niet, er is geen tussen weg.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:18

horseyfries : heb even in je profiel gespiekt! <3 <3 <3 <3 wat een knappe friezen staan daar in zeg.. <3

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:20

Dankje ;) Ik geniet elke dag van ze!

Daisies

Natuurlijk moet een paard over de rug gereden worden, maar ik bedoelde meer. Ik zie liever een paard dat iets minder laag is, of iets te weinig inknikt(en dus wel over de rug) dan een paard dat over de grond gaat.

daphneM

horse: Ja dat geloof ik direct!! ;)

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:21

daisies: Ja dat zie ik liever ook niet! als ik Jelle laag vraag, is niet ongeveer borstkast hoogte!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:21

Daisies schreef:
Natuurlijk moet een paard over de rug gereden worden, maar ik bedoelde meer. Ik zie liever een paard dat iets minder laag is, of iets te weinig inknikt(en dus wel over de rug) dan een paard dat over de grond gaat.

Ik zie het geen van beiden graag want beide manieren zijn ze niet op de juiste manier aan het werk ;)

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:30

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:46

winia4ever schreef:
daisies: Hoebedoel je? de eerste weken dat ik op hem zat, kon ik geen L proef rijden want dan haalde wij geen punten! en dat kunnen we nu wel!dat blijkt wel aan de punten die we halen.
En dat zeg mijn niveau toch degelijk wel. Als het paard L1 is en ik niet wil niet zeggen dat ik hem L1 kan rijden!
als je niet kan wijken kan je het niet hoever je paard ook kan zijn..maar oke offtopic. :+

nou ik heb wel regelmatig winstpunten gehaald zonder dat mijn paard kon wijken. het zijn maar 2 onderdelen hoor

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:56

_Lott schreef:
Judith, ik vind dat je nogal aan het bit hangt. daarnaast loopt hij vreselijk op de voorhand en vind ik het een slechte opname om aan ons te laten zien eerlijk gezegd.

Bedankt _Lott. Mij ging het erom met wat ik liet zien dat ik de HALS houding netjes vond. Ik schreef zelf dat ze niet actief is en dat ik geen (lees echt totaal niet) perfecte ruiter ben.
Mijn excuses dat ik dit dan heb gepost, het ging mij om het feit dat ze niet in een krul loopt. Wist niet dat er meteen gekeken werd naar de rest van het verhaal. Blijkbaar kan ik beter niets zeggen, als ik niet goed genoeg kan rijden. :o

Na 1 jaar ervaring verwacht ik niet van mijzelf dat ik kan rijden als alle anderen die al 7 jaar rijden of langer natuurlijk :o . En dat ze niet actief loopt, zodra ik onzeker word gaat zij sukkelen. Dat is een reactie die zij altijd geeft. En ik stond daar stijf van de zenuwen.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:59

wie zegt dat je niet goed genoeg kan rijden? ben ik wel perfect dan? ik zie ervaring niet als in jaren. het kost wel tijd. maar ik vind de foto een verkeerde opname

zou graag een foto of een filmpje willen zien waarbij ik het beter kan zien.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 23:04

Ow zo, nou dat was de 'duidelijkste' die ik had. Ik zie zelf ook dat ze absoluut niet actief loopt (als we terug in de tijd kunnen, zouden we dat gaan.. zo sloom).
Jammer genoeg heb ik geen foto of filmpje waarbij het nog te zien is. Dit was de enige foto die van 'opzij' genomen is.

Normaal tijdens lessen werken we wel aan het 'niet slome'. Ze is geneigd om langzaam te gaan lopen. Vooral als ik zenuwachtig word, of stress dan gaat zij sukkelen (in dat geval dus ook, en ik kreeg het niet meer opgelost).
In de lessen begin ik met haar actief te rijden door overgangen te maken en tempowisselingen (middendraf-arbeidsdraf etc) Daardoor gaat ze vanzelf zakken. Maar mij ging het puur om haar houding met haar hals, dat ze niet zo opgekropt loopt. Dat doet ze nooit, ook niet als ze actief loopt en de achterhand goed gebruikt.

Edit: iets toegevoegd :)
Laatst bijgewerkt door Anouk1605 op 31-05-10 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt