Jongste tauromatische amazone

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jus

Re: Jongste tauromatische amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 13:17

Ik zal het nog even uitleggen wat Lusitana bedoelt.

Er is stierenvechten te voet dus al die filmpjes en je hebt stierenvechten te paard (rejoneo) wat totaal verschillend is.

Het gaat er niet om Portugees of Spaans maar de form hiervan , in Portugal doen ze het niet te voet dus dat is wat Lusitana bedoelt.

Het topic gaat over rejoneo en over de rijkunst. In het stierenvechten te voet word het paard alleen maar gebruikt om de stier te laten drukken en prikken ze de stier in de nek wat dus heel naar is voor allebei de beesten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 13:27

randalinpony schreef:
Tja. Ik heb eens een andaluus gekend die afgeschreven raakte omdat hij de stierenarena niet meer in durfde.
Dat paard zijn buik was een landkaart van littekens.
Mijn hobby zou het niet wezen.

Aan de andere kant: hoe leuk denken de mensen die tegen stierenvechten zijn, dat de biefstuk op hun bord het gehad heeft?
Enig idee hoe er met vee wordt omgegaan in de handel en op weg naar de slacht?

En dan heeft de gemiddelde koe het nog goed, een varken of kip heeft een rotter leven.

Wel een bitterbal op je prikker, maar het fout vinden dat er prikkers in stieren worden gestoken.... tis toch een beetje hypocriet. Vork

Zo is dat, en daarom eet ik geen vlees....
Maar als je dan toch perse vlees wil eten, eet dan gezonde hoeveelheden (dus 2 a 3x pw) en haal het bij een biologische slager.

hlidar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 13:55

Portugal anders? Hier heb je je Portugal:

In Portugal wordt een ander soort stierenvechten gehouden dan in Spanje. Het is in dit land volgens de wet verboden om de stier in de arena te doden, behalve in de gemeente Barrancos, aan de Spaanse grens. In andere gemeenten, zoals Aldeia da Luz en Monsaraz, worden ook regelmatig stieren gedood in de arena, maar dit is illegaal. Het is echter moeilijk om dit in de gaten te houden, omdat er in Portugal regelmatig verplaatsbare (tijdelijke) arena's gebruikt worden die ergens in een weiland gezet worden. Een dag van tevoren wordt dan bijvoorbeeld via een mailinglijst bekend gemaakt waar het stierengevecht zal plaatsvinden.

Portugese stierengevechten zijn net zo wreed als Spaanse stierengevechten, en het duurt zelfs langer voordat de stier dood is. De stier wordt namelijk niet in de arena - onder het oog van het publiek - gedood, maar pas uren of soms zelfs dagen daarna.

Bij Portugese stierengevechten spelen paarden een belangrijke rol. Zij hebben geen beschermende deken om, omdat ze vrij moeten kunnen bewegen. Deze paarden zijn getraind en hebben meestal een eigenaar, in tegenstelling tot de paarden van de picadors. Dit zijn vaak oude werkpaarden die anders naar de slager zouden zijn gegaan.

Hoe verloopt een Portugees stierengevecht?
Net als bij een Spaans stierengevecht maken alle toreros een 'ererondje' door de arena. Als ze de ring verlaten hebben, wordt de stier binnengelaten. Je kunt direct zien dat zijn horens voor een deel zijn afgevijld en dat ze zijn bedekt met een leren of stoffen omhulsel. Dit is veiliger voor de paarden en toreros, omdat ze hierdoor minder snel gewond raken. De stier verliest door het afvijlen van zijn horens echter zijn coördinatievermogen en bovendien gebeurt het vijlen vaak op een zeer ruwe manier. Soms worden de zenuwen geraakt en dat is zeer pijnlijk voor de stier.

Hierna komt een cavaleiro de arena binnen, wiens taak het is om zes tot twaalf banderillas zo diep mogelijk in de rug van de stier te steken. Hierdoor verliest de stier veel bloed. Hij kan deze speren niet van zich afschudden, omdat de weerhaken achter zijn huid blijven steken.

Hoewel het officieel volgens de Portugese wet verboden is, wordt er in sommige Portugese stierengevechten gebruik gemaakt van een picador. Dit vinden veel mensen het meest wrede onderdeel van het stierengevecht, omdat hier het duidelijkst te zien is dat het om pure marteling gaat.

Het laatste onderdeel van het 'gevecht' vormt het optreden van de forcados. Dit is een groep van acht mannen met de taak de stier nog meer uit te putten en te treiteren.

Zeven van de acht mannen springen op het lichaam van de stier en proberen hem op deze manier te stoppen (de stier heeft de natuurlijke neiging om zich te blijven verdedigen). De banderillas zitten nog in het lichaam van de stier, die door de bewegingen van de forcados nog meer pijn veroorzaken. De forcados moeten uitkijken dat ze niet gewond raken door de banderillas. De achtste man trekt met al zijn kracht aan de staart van de stier. Dit is voor de sterk verzwakte stier het moment waarop hij de strijd opgeeft.

Hierna komt er een aantal ossen (gecastreerde stieren) de ring binnen, die de stier weer naar buiten moeten leiden.

Het einde
In tegenstelling tot wat veel mensen denken, wordt de stier ook na een Portugees stierengevecht gedood. Hij wordt in een donkere ruimte gezet tot de slager hem uit zijn lijden komt verlossen. Dit kan uren of soms zelfs dagen duren, omdat slagerijen in het weekend vaak gesloten zijn. De banderillas zijn na het gevecht uit zijn lichaam getrokken en er wordt gezegd dat er zout of bruistabletten in zijn wonden gestrooid worden om het bloeden te stoppen.

In Portugal worden per jaar meer dan 4.000 stieren gedood bij stierengevechten en tijdens fiestas.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 13:58

Wel een bitterbal op je prikker, maar het fout vinden dat er prikkers in stieren worden gestoken.... tis toch een beetje hypocriet. Vork
[/quote]

Zo is dat, en daarom eet ik geen vlees....
Maar als je dan toch perse vlees wil eten, eet dan gezonde hoeveelheden (dus 2 a 3x pw) en haal het bij een biologische slager.
[/quote]

Hypocrieten, hier, nee toch.....
Dacht dat dat al een poosje duidelijk was, naar mijn bescheiden mening heb je geen recht van spreken over goed of fout,behalve mensen die geen vlees/vis o.id eten en geen leer dragen.
Dan draag je wat uit, anders ben je het voor jezelf goed aan het praten, dat het een gerechtvaardigd is en het ander niet.

En ik wil perse vlees eten, iedere dag of desnoods vis, ook prima, dus dat zou niet gezond zijn, maar ja, wat is gezond?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 13:59

Jus, het is ook te paard, lees het maar eens terug!
Ook Portugal wordt genoemd.
Stieren worden er idd buiten de arena gedood. Knipoog

mbt Hypocricie:
Randalin, ik denk dat biologisch vleesvee meer welzijn heeft ervaren gedurende hun leven dan de gemiddelde stier die wordt gemarteld. Een abbatoir zal vast stress geven, net als het reizen er naar toe. Maar of er dan zo'n sprake is van een sadistische aanpak? Nee, dat geloof ik niet.. Bloos

Ik eet trouwens ook maar drie keer per week dit soort vlees, het smaakt lekkerder, er zitten minder hormonen in, is ook een pre. Knipoog

onze scharrelkippen eet ik liever niet; ik ken ze te goed. dat is het enige struisvogelpolitiekstukje wat ik van mezelf ken. Bloos

Als vlees in de schappen ligt in vorm van het dier, zou ik het ook confronterender vinden.

Mama, wij zullen het er niet over eens worden, maar maakt niet uit, toch?? Knipoog

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 14:06

mammaslamma schreef:
Dacht dat dat al een poosje duidelijk was, naar mijn bescheiden mening heb je geen recht van spreken over goed of fout,behalve mensen die geen vlees/vis o.id eten en geen leer dragen.
Dan draag je wat uit, anders ben je het voor jezelf goed aan het praten, dat het een gerechtvaardigd is en het ander niet.

En ik wil perse vlees eten, iedere dag of desnoods vis, ook prima, dus dat zou niet gezond zijn, maar ja, wat is gezond?

Over het eerste gedeelte. Ik eet geen vlees, maar vind een vleeseter niet per definitie fout bezig.
Ik heb respect voor mensen die met mate en bewust consumeren. Die zichzelf en hun gezin liever een aantal keren per week een stuk kwalitatief goed vlees voorzetten en daar een goede eerlijke prijs voor willen betalen.

Mensen die iedere dag vlees eten halen dat vaak goedkoop bij een supermarkt.... daar heb ik inderdaad niet veel bewondering voor.
Ten eerste is de kwaliteit van het vlees niet super en zou ik dat kinderen niet regelmatig te eten geven. Los daarvan wordt het TE GOEDKOOP geproduceerd, en daardoor zijn de boer en het vee zwaar de dupe.
Wanneer je dieren en boeren een normaal leven gunt, eet je idd gezond geproduceerd vlees en betaal je een goede prijs.

Iedere 100 gram vlees heeft 24 uur nodig om te verteren.... mensen eten echter vaak meer, en eten alweer een nieuwe portie vlees binnen die 24 uur. Dat vreet ten eerste energie, en ten tweede 'rot' het vlees in je darmen (geen fabel maar bewezen feit) omdat het zich 'ophoopt' door overconsumptie.... idd niet gezond dus.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 14:07

Zo is rauwe Filet Americain echt troep voor je darmen, Ninx.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 14:15

hmmm... ik geloof dat ik dat in het vervolg maar laat staan, had ik eerlijk gezegd nog nooit zo over nagedacht. Weer wat geleerd.
Verder probeer ik zo bewust mogelijk, en als het kan biologisch, vlees te kopen.

En wel vlees eten en ook stierenvechten afkeuren is misschien wel hypocriet, maar daarom niet minder waardevol. Er zijn toch geen voorwaarden waaraan je moet voldoen om iets af of goed te keuren? Daarnaast: ik ben mezelf bewust van mijn beperkingen of hoe je het ook wilt noemen en werk daaraan.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 14:20

Ik denk dat voor iedereen normen en waarden anders liggen; ik hoef niet elke dag vlees, eet vaker vis, ik denk dat wij op zijn max drie keer vlees eten per week, dan wel biologisch. En scharreleieren kopen we soms of van eigen kippen.

Als mensen de legbatterij eieren boycotten, "gewoon"vlees boycotten, stierenvechten boycotten, misschien wordt het leven van de dieren dan een stuk aantrekkelijker!

En idd, dan maar een paar euro meer betalen, hoor! Mensen die varekns en koeien in Nl sjielugh vinden maar niet iets meer willen betalen door biologisch vlees te kopen, daar kan ik ook niks mee...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 14:22

detour schreef:
Zo is rauwe Filet Americain echt troep voor je darmen, Ninx.

Wauw! Inderdaad.... sowieso nogal wat dat mensen dat durven te eten, dat doe ik ze echt niet na.

Iets dat mij echt verbaasd is het volgende: wanneer iemand aangeeft zich druk te maken om dierenleed (waar een ander makkelijker overheen stapt) is al vaak het argument dat degene die zich druk maakt alleen maar recht van spreken heeft wanneer hij helemaal GEEN producten van dierlijke oorsprong gebruikt.
Maar dat is toch kolderiek?
Je mag dus niet proberen zoveel mogelijk GOED te doen, maar moet kiezen tussen of ALLES goed doen of ALLES verkeerd doen?
Het is altijd een manier om mensen klem te zetten, en dat vind ik erg kinderachtig.

Indianen vroegen bij iedere plant en ieder dier dat ze consumeerden 'toestemming', er was nog iets van respect en dankbaarheid voor het feit dat deze 'giften' hen in leven hielden.
Het gaat mij dus niet om het feit dat iedereen net zoals ik helemaal maar moet stoppen met vlees eten, maar het zou mooi zijn wanneer mensen iets gematigder, bewuster en dankbaarder met hun voedsel omgaan.
Zeker wanneer je kijkt hoeveel overgewicht er is, en kinderen er volgedouwd worden met supermarktvlees.... en vervolgens ook al op jonge leeftijd veel te dik zijn.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 14:35

Precies. dat is ook kolderiek. Knipoog Er zitten veel vitamine B's in vlees die ik als mens nodig heb. Laat ik het dan zo goed mogelijk proberen te doen! Vis ik eet ik ook. En die paar euro's zullen me idd worst wezen. Bloos

je hebt een punt. is zeker kolderiek! Knipoog
Als we allen trachten na te denken bij wat we zien, eten, kopen, en zoveel mogelijk respect opbrengen voor het leven van levende wezens om ons heen, zou de wereld er dan niet een stukkie leuker op worden? Pling

En dat is idd precies wat ik mis in die arena's en wat die Indianen wel hebben- respect. Dankbaarheid. (En zo bad Detourtje voor haar stukje vlees, maar dat was niet richting de verwekkers ervan).. Clown

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 14:52

Diablo schreef:
Hier een link naar Mexicaans stierenvechten. Kan heel schokkend zijn, paard is geblinddoekt, het arme dier kan helemaal niets beginnen. Oja, is heel wat anders dan Portugees he.......

Ja.
Wat me opvalt is dat iedereen slechte voorbeelden van youtube haalt (van dingen die idd moeten verdwijnen) maar er geen links worden geplaatst van normaal Portugees stierenvechten.
Dus daarom:

http://www.youtube.com/watch?v=G-n3C0Ii ... re=related

Bloedloos (met hysterische Amerikanen Rolleyes )
http://www.youtube.com/watch?v=P0XCdipFQFg

Clips:
http://www.youtube.com/watch?v=gi9zTXBIfP4

Het blijven stukjes en beetjes die geen totaalbeeld geven, maar wel een idee.
Als de stier losgelaten wordt, wordt hij via mannen met capes langs de rand van de arena gelokt om de eerste gekkigheid eruit te krijgen en hem feitelijk voor te stellen aan het publiek en de ruiter. Het is soms nodig om de stier met de cape bezig te houden tot hij wat rustiger is, en het paard opmerkt.
De ruiter begint altijd met het breken van de lans (zonder punt) waar dan een vlag uit te voorschijn komt.
Dan worden er lange ferros gezet, om beurten, maar vaak met aan het einde 1 paar zonder de teugels vast te houden. Er zijn ook bijna altijd moment waarop de ruiter de hand op het hoofd van de stier houdt en dan rondjes galoppeert. Ook wordt vaak de hoed afgenomen en voor de neus van de stier gehouden, in galop. Niet lang nadat een ferro (bandarilha/bandarilla) geplaats is, komt de stier tot stilstand. Ze blijven niet rennen. Soms komt de ruiter de stier halverwege tegemoed, vooral met stieren die weinig interesse tonen. Ervaren ruiters blijven, als er een "goede" stier is, soms gevaarlijk langs de rand van de arena. Ze spinnen (wendingen om de as) dan bijna continue elke paar meter, om te voorkomen dat de stier vat op het paard kan krijgen en het klem kan drukken. En goede (lees omstuimige) stier zorgt voor de mooiste uitvoering, omdat de ruiter dan veel meer kan laten zien.
Dan komen de midellange en als laatste de korte ferros. Er wordt daarvoor vaak van paard verwisseld. Dit vergt nl enorme behendigheid en ervaring.
Bij het wisselen van paard, maar ook op momenten dat de ruiter niet zo attent is op de stier (als het bv het paard voor het publiek laat piaffreren of spaanse pas tonen, om maar wat te noemen) zijn er helpers in de arena met capes die de stier kunnen afleiden/bezighouden indien nodig.

Als je op de stier let, zul je zien dat bloedloos of met haken hetzelfde gedrag geeft en dat er geen sprake is van opjutten. Minder ervaren ruiters krijgen lichtere (vaak ook jongere) stieren om mee te werken dan de meer ervaren. Het is bij ervaren ruiters niet ongewoon dat de stier zwaarder is dan het paard dat ze berijden. Dit brengt de nodige risicos mee.

Op het laatst komen de forcados in actie, waarna de stier wordt afgevoerd temidden tamme dieren:
http://www.youtube.com/watch?v=qLWvKpQd ... re=related

Het werk van de forcados is niet zonder gevaar en gaat nogal eens mis:

http://www.youtube.com/watch?v=V0FuoDGv58o

Uitzonderlijke "broederschap" in deze hechte groepen van forcados wordt hier getoond.
http://www.youtube.com/watch?v=jXSdpG2N ... re=related

Het grootste risico is, begrijpen jullie inmiddels wel, voor de forcados.

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 14:57

randalinpony schreef:

Nou, ik denk dat een bitterbal niet zoveel van voelt..

Let wel allemaal nog even op dat de TS het over de Portugeese versie heeft, en niet over de spaanse manier van stierenvechten. Deze hebben toch veel verschillen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 14:58

detour schreef:
En dat is idd precies wat ik mis in die arena's en wat die Indianen wel hebben- respect. Dankbaarheid.

Dat toont maar weer aan hoe weinig je er van weet. De ruiters hebben enorm respect voor de stieren (en er wordt trouwens ook flink gebeden...).
Er zit heel wat omheen waar de meesten geen idee van hebben.

Men gaat er maar vanuit dat de stier voor de ruiter maar een voorwerp is. Hoeveel stierenvechters hebben jullie gesproken hierover? Hoeveel interviews hebben jullie gelezen? En blijkt uit het interview met dit meisje dat er geen respect is?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 15:01

Als je moedwillig speren in een stier steekt (omdat het sport is?????), vind ik dat inderdaad niet van respekt getuigen naar de stier.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 15:05

Wat dat vlees eten betreft, er komen heel wat dieren in het voer van onze huisdieren terecht. Daar staat bijna niemand bij stil.
Overigens heb ik grappig genoeg ooit een vegetarische kat gehad, maar de andere eten toch echt gewoon brokjes en blikvoer...

Maar het heeft weinig te maken met het onderwerp, de jongste tauromatische amazone.
Er worden niet meer of minder dieren geslacht als stierenvechten zou stoppen, alleen gaan ze dan gewoon zo van het land naar het slachthuis en laat men ze waarschijnlijk niet zo oud worden in het wild.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 15:08

Diablo schreef:
Als je moedwillig speren in een stier steekt (omdat het sport is?????), vind ik dat inderdaad niet van respekt getuigen naar de stier.

Tja, iemand kan ook wel zeggen dat op ene paard gaan zitten niet van respect getuigd naar het dier. Of een kat in huis houden, of een hond aan een riem, ga zo maar door.
Of om bij die indianen te blijven, doden en het vervolgens op te eten....
Het is maar hoe je respect uitlegt.
Het respect voor de stier zit hem in de bewondering voor zijn kracht en moed, het ervaren dat je maar nietig bent tegenover zo'n dier.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 15:15

Vlees is een levensbehoefte, zelf eet ik heel weinig vlees, eigenlijk alleen ham op brood en hooguit 1x per maand gehakt, Stierengevecht is bewust en voor vermaak een stier martelen en het paard in gevaar brengen. Ik kan mij dus ook kostelijk vermaken als een stierenverchter te voet op de horens genomen wordt.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 15:21

Ikima schreef:
Stierengevecht is bewust en voor vermaak een stier martelen en het paard in gevaar brengen. Ik kan mij dus ook kostelijk vermaken als een stierenverchter te voet op de horens genomen wordt.
Meen je dat? Kan ik me op zich wel voorstellen hoor, maar ik vind het zo'n zinloze toestand, dat de lust tot lachen bij mij totaal niet aanwezig is Bloos .

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 15:28

Het is ook een zinloze toestand, daarom vind ik het juist goed dat die stier de aanvaller flink te grazen neemt. Net als die stratenrace, waar al die gekken voor de stieren uit gaan rennen, die stieren mogen van mij zich uitleven op die gekken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 15:32

Citaat:
...en er wordt trouwens ook flink gebeden..

Ja, dat zal wel meer voor eigen zieleheil zijn dan voor de stier.. Vork

Lusitana, volgens mij lees je onze berichten niet eens, je scant ze diagonaal om te zien of er een woord spaans/portugees op de verkeerde plek staat en je gaat hardnekkig door met het promoten van deze bloedsport. Je hebt waarlijk een blinde vlek. Jij en ik hebben maar één overeenkomst, en dat is een vegetarische kat. Ik heb er ook één lopen die weigert vlees te eten en slechts brokjes wil. (God mag weten of daar geen afgekeurde lusitanos of vermorzelde stieren in zitten..)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 15:43

Ik lees, maar ik vind het niet nodig om op alles te reageren. Ik ben ook niet continue bij de discussie aanwezig. Ik heb al aangegeven dat als iemand het idee heeft dat ik geen antwoord geef op zijn/haar post, die mij mag pb'en.

Ik weet niet wat je als een afgekeurde Lusitano ziet, maar die niet meer voor het stierenvechten gebruikt worden, gaan gewoon de sport of recreatie in en leven nog erg lang, en nu we het daar toch over hebben, ze gaan langer mee dan een gemiddeld dressuurpaard.
Er belanden meer koeien in blikvoer, ook van het wilde zwarte vee, dan stieren. De koeien hebben nl niet het voorrecht om oud te worden om in een arena op te treden. Ze mogen een of twee keer voor nageslacht zorgen, maar zijn verder bestemd voor consumptie en het leer waar dan weer die mooie zadels van gemaakt worden...

(Ik promoot niet, ik geef info.)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 15:47

Ikima schreef:
Ik kan mij dus ook kostelijk vermaken als een stierenverchter te voet op de horens genomen wordt.

Je vermaakt je ook kostelijk als een ruiter onder een paard komt en daaraan sterft, al of niet in een arena? Want dan heb ik nog wel een leuk filmpje voor je...
Ik snap niet hoe mensen het mooi kunnen vinden als een mens gewond raakt of sterft in een arena en lopen te mekkeren als een stier gewoon zijn instinct volgt en zich uit mag leven en wat haken in zijn rug krijgt... iets wat hem op het land, maar dan in de vorm van hoorns van andere stieren op andere plekken, ook overkomt...

Ik begrijp wel mensen die de dood in de arena zielig vinden, ik vind het ook erg als ze niet op slag dood zijn, en omdat die kans er is, vind ik dat ze het niet eens moeten proberen ze te doden. In Portugal doodt men de stier niet in de arena, daarom kan ik me in die vorm vinden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 15:51

@Lusitana
Ik ben het absoluut niet met je eens!, maar heb zeker bewondering voor hoe je zo rustig kan blijven en duidelijk je eigen standpunt probeert uit te leggen.
Dat zie ik hier niet vaak, meestal word het een zooitje gescheld heen en weer.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 15:54

Citaat:
In Portugal doodt men de stier niet in de arena, daarom kan ik me in die vorm vinden

Hmm.... onder het motto van 'wat niet weet, wat niet deert'?