Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 08:46

iEmmaaa schreef:
L_vie bij die berekening moet je wel uitgaan van het gewicht als alles maximaal beladen is toch?

Nee dat hoeft niet meer ;)

Suusenmalvin

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 08:51

Ik huur altijd een 1 1/2 paard trailer en die mag ik met onze auto trekken zonder E-rijbewijs! Enige ervaring om met aanhanger te rijden is wel handig. Je rijdt toch met een levend wezen achter je auto.
Dus oefenen met je vader is heel slim! En een trailer heb je ook wel voor minder hoor! Eventueel een nieuw likje verf erover?..

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 08:51

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 08:58

Oh ik was er ook van uitgegaan dat alles max beladen moest zijn haha.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 09:07

Tweepaards trailer mag je niet alleen met B daar moet je echt van max laadvermogen uitgaan.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 09:18

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 09:19

Leuk Splinterz! Gefeliciteerd! *\o/*

Jamiejoyce, ze worden allemaal verkocht

Emma, ga straks even je filmpje kijken, ben benieuwd!

Hier de regels voor het rijden met een aanhangwagen: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... turen.html

Indien je alleen B rijbewijs hebt word er uit gegaan van het max laadvermogen van zowel de auto als de trailer, als dat dan onder de 3500 kgs blijft mag je er gewoon mee rijden (en als de auto het kan trekken)

Bij BE rijbewijs word er gekeken naar het daadwerkelijk gewicht, dus kan je bv gewoon rijden met een 2 paards trailer met maar 1 paard erin (mits de auto het kan trekken)

Je kunt indd op de website van de rdw zo je kenteken invoeren en kan je zien wat het trek gewicht is van je auto en max laadvermogen van de auto

En een 1,5 paards trailer heb je echt wel voor 1000/1500 euro, misschien geen super de luxe maar als hij maar in goede staat is toch :)

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 09:31

Toegestane Maximum Massa (TMM) trailer plus TMM auto minder dan 3500kg.
In woorden: Als je de gewichten leeggewicht + laadvermogen bij elkaar optelt moet de uitkomst lager zijn dan 3500kg. Je auto moet het feitelijk gewicht van de trailer uiteraard ook mogen trekken volgens de papieren, anders ben je alsnog in overtreding. Met "feitelijk gewicht" wordt bedoeld: het leeggewicht van de trailer plus de daadwerkelijke lading.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 09:32

Iemaaa leuk filmpje en je hebt voor mij herkenbare onderbenen met doorzitten. Probeer ze anders iets af te steken eerst dan blijf je niet drijven. Ik moet mezelf ook steeds corrigeren helaas

Trailer. Ik had eerst een veetrailer met doutz van 500 euro heb er meer dan een jaar plezier van gehad. Maar omdat ik steeds meer op pad ging vond ik dat t tijd was voor een echte en heb ik deze weer voor 500 verkocht
Nu een nette voor 1800 euro en ben daar super blij mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 09:36

Jenny_S schreef:
Iemaaa leuk filmpje en je hebt voor mij herkenbare onderbenen met doorzitten. Probeer ze anders iets af te steken eerst dan blijf je niet drijven. Ik moet mezelf ook steeds corrigeren helaas

Trailer. Ik had eerst een veetrailer met doutz van 500 euro heb er meer dan een jaar plezier van gehad. Maar omdat ik steeds meer op pad ging vond ik dat t tijd was voor een echte en heb ik deze weer voor 500 verkocht
Nu een nette voor 1800 euro en ben daar super blij mee.

Dat valt nog reuze mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 09:37

Ik heb dit gevonden: De ledige massa van de Daewoo Lanos in kwestie is 980 kg. Rijklaar weegt de personenauto 1080 kg. Deze personenauto mag een maximale massa hebben van 1595 kg. Deze mag maximaal 480 kg ongeremd trekken en geremd maximaal 480

Ik denk niet dat hij een trailer mag trekken.

Edit:
Aanhangwagen geremd: 900.
Aanhangwagen ongeremd: 480.
Massa rijklaar: 1018.
Toegestane max. massa voertuig: 1595.
Technische max. massa voertuig: 1595.

Dit kwam ik op de site van het RWD tegen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-02-15 09:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 09:42

L_Vie schreef:
iEmmaaa schreef:
L_vie bij die berekening moet je wel uitgaan van het gewicht als alles maximaal beladen is toch?

Nee dat hoeft niet meer ;)

Doet moet alleen als de trekauto op grijs kenteken rijdt.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 09:43

Die van mij is was 2000. Was ook net een nieuwe bodem ingezet. En hij ziet er best luxe uit. Is een atec

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 09:46

AmoorM schreef:
Ik heb dit gevonden: De ledige massa van de Daewoo Lanos in kwestie is 980 kg. Rijklaar weegt de personenauto 1080 kg. Deze personenauto mag een maximale massa hebben van 1595 kg. Deze mag maximaal 480 kg ongeremd trekken en geremd maximaal 480

Met deze auto kan je geen trailer trekken
Bij mij staat 1300 kg trekken
Ik kan dus geen 2 paarden trekken met die van mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 09:54

Jenny_S schreef:
AmoorM schreef:

Met deze auto kan je geen trailer trekken
Bij mij staat 1300 kg trekken
Ik kan dus geen 2 paarden trekken met die van mij

Nee dat dacht ik al. 'Gelukkig' gaat onze auto geen jaren meer mee denk ik. Maar wat is nu een degelijke goedkope 'jongeren' auto wat een trailer mag trekken. Ik kan natuurlijk geen auto van over de 4.000 euro betalen.

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 10:02

AmoorM schreef:

Edit:
Aanhangwagen geremd: 900.
Aanhangwagen ongeremd: 480.
Massa rijklaar: 1018.
Toegestane max. massa voertuig: 1595.
Technische max. massa voertuig: 1595.

Dit kwam ik op de site van het RWD tegen.

Hier kun je indd geen trailer mee trekken.
Voor een 1,5 paards trailer heb je wel rond de 1300 kg nodig wat de auto mag trekken.
(Tenzij je ene klein paardje hebt, maar Friezen zijn ook niet de lichtste :) )

Mijn zwager heeft een Citroen C4 en die mag 1510 kg trekken, is best veel en dat hebben niet veel auto's!
Maar geen idee in welke prijs klasse deze zit.
En als je even goed zoekt zijn er genoeg auto's die 1300 kg mogen trekken (ook in de wat lagere prijs klasse)

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 10:05

Ja en als het mag moet je ook nog kijken naar wat veilig is. Een lichte auto die veel mag trekken vind ik ook nog niet super veilig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 10:12

Ik denk dat het een jaren plan wordt. Gewoon goed sparen! (Doe ik nu al.)
In de (zomer)vakantie's lekker veel werken. Als ik zorg dat ik voor de zomervakantie mijn BE kan halen, dan kan ik in en na de zomervakantie beginnnen met sparen voor een trailer. :j

En de trailer ect is ook niet het enige probleem. Ik deel mijn paard met mijn paps en hij is het tegenovergestelde van mij. Hij houd totaal niet van springen en crossen, hij vindt het absurt vooral het crossen omdat te doen. Een collega komt mij helpen met springen in de vakantie en dat vindt hij absoluut niet leuk haha. Dus als ik mijn trailerrijbewijs, trailer en auto heb en naar een crostraining wil denk ik dat ik bonje krijg. Dus misschien is het ook wel realistischer om na mijn opleiding als ik een baan heb te sparen voor helemaal een eigen paardje. Gelukkig kan ik voor dressuurwedstrijden te paard naar verschillende locaties, alleen zoals in de winter en herfst wanneer het vroeg donker is, is dit niet verantwoord. Springles kan ook te paard, maar ik weet niet of ze wel een fries willen, maar ach we zijn toch nog niet klaar voor echt springles. Het komt vast goed!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-02-15 10:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 10:13

Een station mag meestal wel wat aardig trekken en is beter te vinden voor onder de 4000 euro

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 10:21

berdien85 schreef:
Ja en als het mag moet je ook nog kijken naar wat veilig is. Een lichte auto die veel mag trekken vind ik ook nog niet super veilig..

Ja inderdaad, zag al weer plaatjes voorbij komen van trailers die op zijn kop liggen. Brrrr -O-

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 10:25

Lijkt me doodeng om een ongeluk met een trailer te krijgen!
Ik heb geen E en mag dus ook geen 2-paards trekken, maar ik kan me in mijn uppie prima redden met onze 1,5 paards trailer.
Die hebben we trouwens 4 jaar geleden voor 100,- van iemand overgenomen, bodem vernieuwd en later nieuwe banden eronder en klaar. Inmiddels ligt er nu weer een nieuwe bodem in, deze keer een aluminium bodem, dus we kunnen er nog heel wat jaren mee rondrijden ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 10:29

Caro_MarjaH schreef:
Lijkt me doodeng om een ongeluk met een trailer te krijgen!
Ik heb geen E en mag dus ook geen 2-paards trekken, maar ik kan me in mijn uppie prima redden met onze 1,5 paards trailer.
Die hebben we trouwens 4 jaar geleden voor 100,- van iemand overgenomen, bodem vernieuwd en later nieuwe banden eronder en klaar. Inmiddels ligt er nu weer een nieuwe bodem in, deze keer een aluminium bodem, dus we kunnen er nog heel wat jaren mee rondrijden ;-)

Ja inderdaad en wat zal ik me dan schuldig voelen als ik geen E rijbewijs heb, geen juiste auto om de trailer te trekken er voor. Liever niet op pad dan onveilig op pad.

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 10:33

Heel verstandig!
Wij hadden eerst een Kia Pregio (bestelbus) die behoorlijk wat mocht trekken maar zelf al zo zwaar was dat ik met alleen mijn B niet met de trailer mocht rijden.
Nu hebben we al ruim 1,5 jaar een Suzuki Grand Vitara met 4WD en daar mag ik met mijn B zonder E wel de trailer mee trekken. Het is heerlijk als je zelf op pad kunt en naar je lessen kunt gaan zonder iemand anders daarvoor lastig te moeten vallen (manlief was in het verleden dus altijd verplicht om mee te gaan).

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 10:33

Wij hebben met het kopen van de trailer echt belachelijk veel geluk gehad, de trailer was pas een jaar oud en had altijd keurig binnen gestaan. Naar mijn idee heeft er niet vaker dan 3x een paard in gestaan als je dat ding toen zag, zo super netjes kon zo uit een showroom komen zeg maar.

Hij werd ons aangeboden door een collega van mijn moeder, haar vader had paarden maar was er nu veelte oud voor geworden dus ging alle paarden en bijbehorende spullen verkopen... Vraagprijs trailer €750,- :):)

Edit: ging dus om een atec starline 1,5 paards
Laatst bijgewerkt door iEmmaaa op 13-02-15 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 10:36

Ik heb gister met mijn paard vrijgesprongen. Als ze links om springt dan springt ze heel mooi, maar als ze rechts om gaat (haar extreem moeilijke kant) dan komt ze iedere keer niet goed uit en lijkt het alsof d'r voetje achter blijft. Misschien een link met de galop? Want rechts kan ze ook niet galopperen, dan gaat ze in de linkergalop en of overkruist.

Dat is geluk hebben Emma! Daar moet je echt tegen aan lopen.

Ja dat lijkt me dus heerlijk Caro, dat je zo weg kunt gaan, maakt niet uit wat je gaat doen maar dat je de kans hebt en vooral omdat dit ons eerste eigen paard is wil ik gewoon verschillende dingen mee maken.