Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Audesta

Re: Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 11:46

Ja hij heeft gisteren een uurtje in de zadelkamer (in huis :') ) gestaan en zijn dekens even ontdooit en toen deed ie het weer.
.hopelijk morgen weer eens rijden. Ik ben het beu.

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 17:28

De dames thuis vinden de sneeuw ook best ondertussen, want dat is 2x dag een heerlijke emmer slobber. Ze zijn nog nooit zó enthousiast geweest om binnen te komen.

Rixoso heeft vandaag ook weer zo z’n best gedaan. Hij heeft een tijdje vakantie gehad (als ik niet gereden worden) na het trekken van z’n wolfstandjes en ik gunde het hem ook wel even om terug gewoon paard te zijn na de hele verhuis en alles wat daarbij kwam kijken. Vandaag zadel erop en even gelongeerd. Zadel erop, even gehuppeld en daarna met een lang teugeltje de piste rondgestapt. Er kwam een paard binnen met een grote wollen deken eroverheen. Vond hij even eng. Dan kijkt hij wat, en stapt er dan recht naartoe om dat even te onderzoeken :')
Het is zo’n fijn paard. Eens je die connectie met hem hebt is alles gewoon oké. Hij durft wel fel reageren op je lichaamstaal. Daar is hij best gevoelig aan, maar dat maakt je ook zo bewust van jezelf op een positieve manier.
Ik durf het bijna niet zeggen maar m’n merrie haar eeuwige 1e plek komt in gedrang :=

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 18:13

Ja dat doen ze he? Je hart inpikken haha. Het klinkt ook super goed!

Fijn dat de mini weer ontdooid is Audesta.

Ik ben ook helemaal klaar met dit weer, vandaag nog een stukje over de weg gelopen. Brr wat was het koud, gelukkig was ze wel heel braaf.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 18:45

Autumnn, ik geniet zo van je berichten, heerlijk <3

PreHungaro, Hugo ziet er goed uit <3
En ja ik lijk haar zowaar weer gevonden te hebben ja, of zij heeft mij gevonden <3

Ik kwam er laatst achter dat ik Karma precies 1,5 jaar na het inslapen van Fuego gekocht heb. En Rambo had ik tot de eerste dag dat ik bij Karma ben gaan kijken even lang als ik Fuego gehad heb, nou mij gek maar ik vind het wel heel bizar.

Wat fijn te lezen dat Luci goed gaat DGM!

Wat vervelend zinzi van je merrie! Kyento past zich wel aan, hij wordt gelukkig niet gek van een tijdje niet rijden.

Fijn Audesta dat je mini weer is opgewarmd!

Wat heerlijk om te lezen pastis <3

Ik heb vandaag aan de hand gestapt met Karma, alles was zo glad en de bak was wat bevroren dus ben maar in de bak wat gaan stappen met haar, daarna opnieuw gevlochten en was ze ‘nt slapen tijdens het vlechten <3 Ze wordt totaal niet heet of lollig met dit weer, heerlijk dier :D <3

De mini nog voor de slee <3
Afbeelding

En Karma in de sneeuw <3
Afbeelding

Soms zou ik willen dat ik sperma van Fuego had, dan had ik van die twee een mooie opvolger kunnen fokken, zou echt een droom zijn, die helaas een droom zal blijven

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 21:47

Tarzan, het is je zo gegund. Genieten met je knappe vriendin. Ja een veulentje van hen beiden had erg knap geweest!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 15:57

Dankjewel Pastis, dat is lief <3
Elke keer als ik opstap denk ik de eerste 10 minuten, nee vandaag wordt het helemaal niks en ineens gaat hij mij een lampje branden ofzo hoe het moet en loopt ze als een zonnetje <3
Vandaag ook weer zo genoten, ik was zelf erg gefocust op de omgeving, ik ben het proberen af te leren, maar ze geeft dan zoveel vertrouwen dat ik weer durf te rijden en dan loopt ze echt fantastisch <3

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 16:00

Oh echt genieten die verhalen. Zo fijn als je er weer lekker inzit.

Ik was er zo klaar mee dat ik vanochtend heerlijk vrij had genomen en even met mijn pensionada en de cruzado een kort rondje heb gemaakt (na elkaar ;) ).
EINDELIJK.

En goed getimed want het regent alweer :=

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 19:05

Ik wil ook weer wat doen, maar ik sta vooral nog 30cm sneeuw en heel veel regen daarna weg te pompen… ik hoop vooral op voorlopig geen vorst

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 07:44

Ben gister omdat de dooi zo snel kwam maar aan t opruimen geweest aan de voorkant van de stal .
Oude gemorste hooi weg geruimd en wat oude rollen gaas en ander ijzerdraad op de aanhanger geladen dat zat aanvankelijk rond mn weide .

Ben bout verloren van de hooi kruiwagen uit het wiel , hoopte die terug te vinden .
Paarden liepen nog lekker buiten en vonden de regen totaal niet erg .

En 3e IBC vat op zn plek gezet in de hoop extra water op te vangen ..
Grondwater monster is afgelopen vrijdag genomen en benieuwd wat daar uitkomt. Dat water stinkt namelijk en heeft een vies laagje .
Ze weigeren dat ook te drinken , dus vandaar regenwater opvang

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 08:55

Eindelijk is het weer lekker weer met lekkere temperaturen! Hier was de grond gister pas weer te doen na alle vorst, regen en sneeuw die er nog uit moest trekken. Van mij mag het voorjaar nu wel beginnen. :D

Tarzan, komt dat nog door Rambo die eerste tien minuten dat het dan niet fijn gaat?
Super fijn dat ze zoveel vertrouwen geeft!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 09:10

Nee hoor, dat komt gewoon omdat ik dan even bezig moet zijn met mijn zit en spelen met de aanleuning, maar zij graag met de kop in de lucht loopt in het begin :')

Wel heb ik bij ‘spannende’ dingen om mij heen dat ik heel snel schrik of spanning krijg, ik heb mijzelf aangeleerd om dan de handen naar voren te doen en te gaan ontspannen. Karma reageert er gelukkig niet heel erg op, ik merk het alleen aan haar omdat ik dan onbewust ook meer spanning zet op de teugels.

Gisteren helaas niet kunnen rijden omdat de deur van de zadelkamer niet meer open ging, zit een veiligheidsslot op, heel handig _O-

Dus lekker gewandeld in de bak met haar omdat het buiten regende. Legde ze haar hoofd te steunen in m’n nek hahaha! Ik ben al zo gek op haar <3 <3 <3

Afbeelding
Afbeelding

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 09:19

Schattig <3

Nouja aanleuning is de eerste 10 minuten vaak ook de randvoorwaarden op orde krijgen toch, aan het been, mooi tussen je benen en handen in, rechtrichten, ritme, niet zo gek dus!

Ja Elisa, eindelijk. Hier vanaf maandag weer aan het rijden en gisteren les gehad met de cruzado. De eerste vliegende wissel in de bak is een feit :D

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 09:43

Zo. Ik heb eindelijk internet, was maar mondjesmaat helaas. Maar nu bij mn ouders op de wifi.
Leuk, zo'n aansluiting die niet werkt van KPN!

Maar bijgeleze mn, NIKS onthouden :')

Behalve een bevroren mini, een blije Autumnn, knappe Hugo, een slee ritje met de mini, knappe Karma in de sneeuw en hangend in een nek :+

Wat ben ik blij dat de sneeuw en het ijs weg zijn.
Het was leuk. 1 a 2 dagen. Maar poeh
Wat een water overal nu ook.
En hier vandaag dan ook nog regen.
Bah

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 09:43

ik moest even twee keer kijken naar je eerste foto Tarzan, het lijkt net of ze geen oog heeft :+

Gaaf Audesta die wissel!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 20:35

Haha ja ik ookal..

Schattige foto,s Tarzan! Dat ze niet direct nageeflijk loopt begrijp ik wel, en ook jouw schrikreacties. Maar gelukkig heb je jezelf een goede gewoonte aangeleerd.

Oh lekker Audesta en gelijk een vliegende wissel gereden! Top!

Vervelend als je internet problemen hebt Jolmer.

Havanna mag ook weer aan de bak maar het valt wel iets tegen. Van stilstaan of vrij bewegen wordt ze trainings technisch niet echt beter.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 20:46

Vandaag ook alle 3 aan de gang gehad . Tiney gaat liever bos in als bak werk, heeft sinds kort ook ander bitje en daar moest ze even aan wennen .
Ky was super braaf met Nina . Wat stap en draf gedaan zodat ie van de week mee bos in kan met Nina .
Gister heeft ie even gelopen met mijn bonus dochters. Bij de jongste besloot ie even een drafje mee te pakken maar kwam ook weer vlot terug want ik stond in t midden en meneer kwam koekjes zoeken in mijn zak haha
En die had ik niet .
Luna begint weer goed uit te zien die krijgt weer mooie billen .

Doet ze goed zo eigen beheer en zeker genoeg hooi eten

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 09:18

Na het warmstappen bedoel ik, dan gaat die kop erop :') Maar we maken al hele mooie stappen vooruit! Tempo kan ik nu veel beter controleren en ze zakt nu vrij snel. Ze loopt ook echt lekker los door haar lijf al! Rechtsom is haar lastige kant (en ook de mijne) dus daar zit nog wat werk :D

Zinzi, wat fijn dat Ky het zo goed doet <3 en ja als hij door heeft dat iemand lekkertjes heeft vergeet hij dat nooit meer _O-

Elisa, begrijpelijk van Havanna haha!
Audesta, wauw wat gaaf een wissel! *\o/*

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 12:01

Alles weer even bijgelezen. Fijn dat het goed gaat met Karma, Kyento, Rixoso en de anderen!

Hier weer even een hectische tijd gehad. Eerst een heftige reactie van Jarana op het bit. Ze is altijd wel onrustig, maar dit ging een stap verder. Ze bleef haar mond open doen tot kwijlen aan toe. Ander bit geprobeeerd, maar dat was niets beter. Dus de tandarts gebeld maar die kon pas de volgende maand. Omdat ik dat toch te lang vond heb ik de veearts eerst laten kijken, die vond inderdaad een klein maar scherp hoekje. Voorzichtig weer opgepakt en dat ging gelukkig echt een stuk beter. Daarna ben ik voor een week naar Texel vertrokken met de honden, dat doen we al jaren vanwege het vuurwerk.

Maar dit jaar was het wel spannend omdat ik een drachtig teefje bij me had. De moeder van het hondje dat deze zomer is overleden heb ik laten dekken. Ik hoop hier ook weer een teefje uit te houden. Uiteindelijk zijn we toch nog eerder naar huis gegaan en zijn de pups veilig thuis geboren. Alles is goed verlopen, het zijn 3 reutje en 3 teefjes. Ondertussen kon ik ook nog met mijn kat naar de dierenarts, die heeft een tumor op zijn zij en het is nu kijken hoe lang het voor hem dragelijk blijft.

En als klap op de vuurpijl stond ik zondagavond bij Jarana die doodziek leek. Ik had haar even buiten de paddock gehad en er leek niets aan de hand. Op stal gezet en haar fibrebeet gegeven. Toen ze een hap wilde nemen deed ze vreemd met haar mond en hoofd. Ik dacht even dat ze buiten iets verkeerds gegeten had, ze had een takje van de grond gepakt met misschien wat strooizout erop. Maar toen werd het steeds erger. Ze stond over haar hele lijf te beven, met haar voorbeen te schrapen en uiteindelijk ook rollen. Gelijk de veearts gebeld en in de binnenbak gaan stappen. Ze bleef trillen en stapte iedere keer achteruit met haar benen bij elkaar. Het onderzoek van de veearts gaf niet duidelijk een reden van het beven; hart, pols en darmgeluiden waren oké. Maar ze had wel 39.6 koorts. Dus koortsremmer en buscopan gespoten en dan moest de koorts zakken. Toen weer op stal gezet, het beven was toen gelukkig een heel stuk minder. Ze durfde zelfs weer aan een worteltje te knabbelen.
De volgende morgen was de koorts gezakt naar 38.6. Ze heeft 2 dagen nauwelijks gegeten, maar dat gaat nu gelukkig weer goed. Alleen het hooi vindt ze nog wat minder lekker. Waarschijnlijk is het een virus dat rondgaat. Dus nu weer uitzieken en dan gaan we weer opbouwen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 12:07

@Dartel , ik wil je niet bang maken maar de symptomen die jij omschrijft was het 1e wat ik zag in december 24 en DA wist het ook niet precies.
Maar na aandringen bij andere arts toch inwendige echo laten maken en mijn merrie had een tumor op de eierstokken .
En niet zo een kleintje

Helaas heeft zij haar operatie niet doorstaan althans de dagen erna werdt ze slechter tot super slecht.
Zij is er niet meer .

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 13:05

Jeetje heftig dartel, beterschap voor haar! :(:)
Stal waar ik vroeger gestaan heb heeft een Rhino uitbraak, hopelijk verspreid het zich niet verder en blijven alle paarden ongeschonden!

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 13:11

Zinzi_jewel schreef:
@Dartel , ik wil je niet bang maken maar de symptomen die jij omschrijft was het 1e wat ik zag in december 24 en DA wist het ook niet precies.
Maar na aandringen bij andere arts toch inwendige echo laten maken en mijn merrie had een tumor op de eierstokken .
En niet zo een kleintje

Helaas heeft zij haar operatie niet doorstaan althans de dagen erna werdt ze slechter tot super slecht.
Zij is er niet meer .

Ze is nu gelukkig aan de betere hand. Ze eet weer en is weer energiek. Ik denk ook niet dat ze van een tumor zulke hoge koorts krijgen. Er stond nog een paard op stal dat eerder die week hoge koorts had. Vandaar de verdenking van een virus. De veearts zei ook dat er in de omgeving mee paarden zijn met ineens hoge koort.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 09:20

Oh heftig Tarzan, Rhino is niet fijn om in de buurt te hebben.

Dat is ook schrikken bij Jarana Dartel, gelukkig lijkt ze er weer doorheen te zijn. Leuk een nestje puppies en naar van je kat. Hectische tijd inderdaad.

Triest verhaal Zinzi..wel fijn dat de huidige paarden het zo goed doen in eigen beheer.

Oh Tarzan, ja het duurt natuurlijk altijd even voordat ze nageeflijk worden..ik denk altijd, ze zakken vanzelf weer als je ze lekker naar de hand toe blijft rijden. :-)
Die dubbele moeilijke kant rechtsom is herkenbaar. :+
Ik ben nogal scheef geworden na mijn ongeluk en rekken is ook niet Havanna's favoriete bezigheid haha..en zelfs op de kar merk ik mijn eigen scheefheid. Maar ach, we moeten wat te oefenen blijven houden he?

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 20:12

Jeetje wat schrikken zeg Dartel! Doodeng om je paard zo te zien..

Balen van de Rhino in de buurt Tarzan. Blijft eng jaa.

Hier moet ik ook echt weer wat gaan doen
Zelf druk met afvallen dus wil pas als ik weer wat kwijt ben op Star
Donderdag komt de dochter van haar oude eigenaar kijken bij dr.
Ben benieuwd hoe ze t vindt!

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 08:39

Bijgelezen maar eigenlijk ook alles weer kwijt.

Luci stond gister met een dikke hak, hij loopt er niet anders om gelukkig. Hij staat een beetje koehakkig achter dus wellicht in een gekke bui zichzelf aan getikt.
Koelen in mijn eentje is geen doen dus op hoop van zegen een dikke laag koelgel erop. Vanmiddag weer even kijken en wellicht stappen op het harde, rechtuit. Anders donderdag maar de kliniek bellen.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 08:51

Hopelijk valt het mee dgm!

Hier had ik van het weekend ineens hernia achtige klachten. Dus zelf ook maar even rustig aan. Gaat wel weer beter gelukkig maar schrok wel.