Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 22:32

Of t duur is betwijfel ik wel . Had pak van plaatselijke handelaar .
1e helft super mooi , 2e helft van de pak erg vast geperst en stoffig ( kostte met €135 .
Heb dat dus met telkens 3/4 plakken achter onder de overkapping gebacht en goed uit een geschud zodat er niet te veel stof in zat .

Voorkeur is echt touwtjes hooi , gezien Tiney gevoelig is op de damen en snel platte mest inclusief mestwater heeft van seal pakken .
Nu ze enkel touwtjes hooi eten geen vieze platte mest meer en geen mest water.

Ben met Corsten op de mail en aan t wachten op analyse kleine baaltjes zodat ik kan bestellen .
Of toch grote balen ?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 07:17

Ania, natuurlijk mag je soms je knapperd komen showen <3 loopt hij ook onder het zadel, hoe oud is hij nu?

Wij hebben eigen hooi dus kan je helaas niet helpen, klinkt wel goed als ik de rest hoor.
kleine baaltjes zijn handzamer, maar met 4 paarden zijn grote misschien beter.

Hier gisteren weer genoten van Karma, het rijden gaat al zo goed, ik vergeet bijna dat ik haar pas een maand heb <3 Wij matchen zoveel beter! Geen frustratie meer, maar gewoon genieten <3

En gisteravond nog een dik uur met de mini in de sneeuw gewandled, die vond het een grandioos idee om de halve brokkenton leeg te eten 8)7
Afbeelding

DGM

Re: Iberische paarden in de schijnwerpers #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 08:37

Mini’s verzinnen altijd wel wat Tarzan haha!

Hooi haalde ik zelf bij een boer, was erg mooi hooi voor slechts €3,- per pakje. Maar geen analyse.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 08:39

Hij is echt super leuk en knap Ania! Spam gerust meer van hem!

Wat fijn Tarzan en een maand is eigenlijk nog zo kort he?!
Oei, hoop niet dat die kleine daar wat aan over houdt.

Wij kopen ook altijd echt alleen hooi en niks ingepakt, teveel ellende mee gehad. Zitten alleen ergens anders in het land.

Hier lag gisteren zo'n 20/25 cm sneeuw in de bak, Havanna vond het geweldig! Dus ik heb ook wat leuke foto's te kunnen maken en een topic gemaakt. [PP] Portugees sneeuwmonster

Ze loopt zo makkelijk in de sneeuw (ik niet, was na een rondje gelopen te hebben in de bak al kapot haha). De Tinker loopt ook niet zo gemakkelijk in de sneeuw.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 09:51

oh ja communicatie is ook top! Ze komen hier 's ochtends om half 7 al leveren, vind ik echt super fijn want dan hoef ik er niet de hele dag rekening mee te houden dat ze komen en ik ben toch al buiten om die tijd. Je kunt je aanmelden voor de analyses en dan krijg je iedere keer als ze nieuwe binnen hebben die via whatsapp door. Dus dan kun je meteen een goede partij bestellen als je wilt.
Ik heb altijd grote balen van ze, maar ik kan ze ook makkelijk kwijt.

Tarzan wat een sufferd, hopelijk heeft hij er verder geen last van gehad?

Elisa hier gaan de grote ook makkelijk door de sneeuw, de welsh moet nogal ploegen hahaha

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 09:59

Oh kijk dat wist ik niet eens, weer wat geleerd. Wij kijken als we de laatste baal open maken op de webshop naar de analyses en kiezen dan de gewenste partij uit.
Ook wij hebben grote balen idd, vind ik dan weer makkelijker.

Ai Tarzan, soms zijn het echt dokussen he.

Ik was gisteren ook echt kapot van het ploegen door de sneeuw.

De leaser van de cruzado heeft haar schouder kapot en ligt er dus uit en zij deed hier 4 dagen in de week mesten en voeren. Ik zit nu nog in de fase dat ik niet weet hoe ik het allemaal moet gaan doen weer := En dat wordt er met dit weer niet beter op :+

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 10:08

Volgens mij is dat pas recent ook Audesta, maar het werkt echt goed!

ik ben ook kapot van het ploegen door de sneeuw, letterlijk. Mijn heupen beginnen het op te geven...
En wat balen voor je leaser! En dus ook voor jou :=

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 10:10

Ik ben in twijfel grote of kleine balen .
Kan ook wel grote kwijt .
Mits ik aan genoeg pallets kan komen om ze iets van de grond te leggen .
Hooi netten vullen gaat weer makelijker met kleine plakken natuurlijk .
Qua prijs is groot voordeliger . Zeker als ik er 5 bestel .

Ik mag vandaag filmpjes appen van cd situatie hier voor het lossen.
Ideaal zou zijn als ze door de stalgang kunnen en niet over het land hoeven .
Dan kan t achter onder de overkapping
Die is half dicht en verhard .

Tarzan stoute mini zoveel brokjes eten .

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 10:15

Hier moeten ze altijd best een stukje van voor naar achter voor de pakken er zijn en door een smalle opening waar het pak precies doorheen past, maar dat gaat altijd prima! Hopelijk lukt het bij jullie ook!
Netten vullen is met grote pakken lastiger idd, maar vanwege de prijs ga ik daar toch voor. Scheelt toch weer een beetje, het gaat er al hard genoeg doorheen sinds ik onbeperkt voer := en met dit weer al helemaal

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 11:46

Als je het kwijt kan zou ik ook voor groot gaan.
Van Première heb je een hooinetvuller die je in de wand kan bevestigen. Dan kan je die grote baal afpellen en er in proppen zonder dat je je net open hoeft te houden.
Van kerbl heb je ook een hooinet helper, maar die lijkt me eigenlijk niet zo fijn.
Op mijn vorige stal hadden ze zelf iets gefabriceerd met 4 haken waarin je hooinet op hing om open te houden. En volgens mij heb ik ook wel eens een afvalcontainer gebruikt zien worden als hooihulp om open te houden. Alleen moet je die er ook weer uit sjorren natuurlijk.

Hier gaat alles zijn gangetje. Merk dat hij wel wat aan het veranderen is. Eist meer zijn eigen ruimte en begint door te krijger dat hij groter is dan de rest. Vergeet soms alleen dat er een mens tussen kan staan :7 Vond hem laatst ook wat drammeriger op het nare af, zat toen zelf ook slecht in mijn vel. Van de week was het minder, dus hoop dat echt puur mijn eigen energie was.

Bijna geen sneeuw gehad gehad hier. Klein beetje, vooral veel nattigheid en ijzel. Vandaag alles nagenoeg weer groen. Hoop dat het vocht wat weg kan trekken voor de flinke vorst van het weekend, anders kunnen we echt glijden.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 11:51

Als ik zie hoe veel sneeuw hier nog ligt, geloof ik nooit dat dat weg is voor het -7 wordt. Helaas

Jij hebt een beetje een brutaaltje nu dus? Kan goed hoor, dat het je eigen energie was, daar hebben die van mij ook altijd extreem last van.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 11:57

Ja hier ook heel reactieve dieren op mijn eigen gedoe'tje :=

Hier gelukkig kuubbakken met slowfeeders dus een plak erin, rek of net erop en klaar. In de zomer wel meer netten maar ik ga nu echt niet met kruiwagen rond :+

Hier wordt het ook ellende komende dagen, half dooien, half vriezen. En dan van het weekend weer flink vriezen, ik zie er echt tegenop.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 19:39

Ben beetje geschrokken van de prijs van partij die mu beschikbaar is .
Gaan voor grote balen

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 22:18

Heb het idee dat die Iberische paarden toch sowieso wat sensitiever zijn gemiddeld genomen.
Ergens wel heel fijn. Spiegeltjes zijn goed om weer bij jezelf terug te komen.

Iedereen sterkte dit weekend. Ik verwacht echt een grote ijsbaan...

Balen Zinzi. Hopelijk heb je een stuk minder verlies van de baal waardoor je kg prijs alsnog meevalt.

Hier wel even trots vandaag. De ijsjes stonden er uiteraard goed bij. Maar de Rocky Mountain was al licht aan het bibberen en ik twijfelde hoe veel energie het Sol zou kosten. Toch maar de dekens van Cas uit de schuur gehaald.
Spoiler:
Iemand heeft wel schijnbaar in mijn kast gezeten en met mijn dekens lopen poedersuiker kom ik nu achter, mis een deel onderdekens, heb ineens een uitrijdeken en mis ook nog een 0gr Rambo. Ben daar niet fijn weg gegaan dus heb een onderbuik gevoel dat dit bewust is gedaan. :x

Heel gedoe die deken, al dat jonge grut had het nog nooit gezien. Toch even de kudde uit geloosd. Eerst fleece omdat hij nat was, paniek toen hij om lag. Of nouja paniek, hij bleef een beetje gestrest rondjes om mn heen lopen. Deken af gehaald en opnieuw. Nog steeds spannend maar bleef staan, staart tussen de benen. Vast gedaan, wezen eten en regen deken erover heen. Was toen al okee. Uurtje later de deken omwisselen naar een winterdeken. Toen had meneer al door dat hij die deken toch wel heel lekker vindt :+
De andere mannen dachten wel dat er een nieuw paard in de kudde was, achtervolging werd in gezet pff, sukkels. Na een kwartiertje weer rustig gelukkig.

En hij past dus al bijna de deken van Cas, niet normaal. 140/190 ligt er nu op. Hij moet nog wat de breedte in en mist een paar centimeter op de rug. Een maatje kleiner zou voldoende zijn. Nog geen 2 jaar haha. Kan deze dekens binnenkort wel gaan verkopen.

Afbeelding

Afbeelding

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 22:39

Wat een jaloersmakende foto’s in de sneeuw. Hier ligt niks.
Dit is het meeste en heeft zo’n uur gelegen :+ Afbeelding

Wat een gedoe KellyR met de dekens -:(- blijf gewoon van andermans spullen af…

Wat ziet hij er goed uit Ania <3

Hoe gaat het met de mini, Tarzan?

Verder weinig te melden! Nero gaat nog steeds super goed en ben zo aan het genieten met rijden! Hadden laatst een springwedstrijd en dat was echt fantastisch leuk. Het kriebelt toch wel om eens een keer te gaan starten! Wilde eigenlijk zondag kijken bij een springwedstrijd hier in de buurt maar is geannuleerd vanwege de voorspelde ijzel. Helemaal logisch natuurlijk :D
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 09-01-26 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 23:07

Vanmiddag mijn schatten binnen gehaald . Tiney aan t flemen en doen . Was bang voor buikpijn . Temp gemeten door Nina mn dochter was prima
Maar toch maar even terug na t eten
Nog eens tempen ook prima maar voelde haar top deken doorgelekt
Was pas paar weken oud .
Balen maar allerijl naar de plaatselijke ruiter shop en een nieuwe gehaald .
Voor mij niks anders meer als Rambo of Amigo bravo .
De dominick waren mis kopen en beide net nieuwe dekens

Groot gelijk Kelly je schat een dekentje aan .
Kyento kwam in blote kont maar heeft ook direct deken gekregen.
Veulen loopt wel zonder
Zijn 1e winter

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 09:17

Wat een gedoe met de dekens Kelly, vervelend dat ze bewust aan je dekens gezeten hebben, verschrikkelijk dat mensen dat doen! Grappig dat je kudde dacht dat het een nieuw paard was _O-

Autumnn, wat heerlijk jouw berichten over Nero <3 Jullie hebben elkaar echt gevonden he!

Zinzi, Kyento zal nu wel blij zijn met z'n deken haha! Hij stond hier zonder omdat hij toch niet aan het werk was. Vorige jaren heeft hij wel met deken gestaan.

Hier gaat Karma heel fijn, echt wat geniet ik van haar <3
Gisteren was ze wat sloom dus denk dat ze wat spierpijn heeft haha, ik denk dat morgen de bak bevroren is dus dan krijgt ze lekker een paar dagen vrij :D

Edit: de mini doet het weer haha, hij had wel nog wat last zag ik, maar hij poept en eet weer gewoon gelukkig.
Vannacht is hier weer een pak sneeuw gevallen, dus wij gaan zo weer sleeën met de mini *\%/*

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 10:01

Leuk. Hier staat de mini in de zadelkamer want die vond ik bevroren en trillend met bevroren dekens. Zo even op jacht naar extra dekens.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 13:14

Leuk Tarzan! En ook fijn dat het goed afgelopen is met de mini. Werd Karma voordat ze bij jou kwam ook intensief gereden?

Fijn dat de deken op doen zo (relatief )makkelijk ging Kelly. Hij is al wel flink gegroeid zo te lezen.

Haha Maartje, die Welsh is natuurlijk een stuk kleiner!

Hier is het verschrikkelijk buiten, helft sneeuw, helft ijs. Paarden kunnen nauwelijks bewegen.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 13:42

Oei Audesta, dat is mindr, gelukkig heb je het snel ontdekt!
Karma werd hiervoor niet veel gereden, dus haar conditie laat haar ook in de steek. Ik bouw rustig op hoor, ik werk niet elke dag mega intensief met haar en soms ook maar eventjes, stap, draf en klaar. Maar nu even een weekendje vrij voor haar!

Ik heb net weer gesleet met de mini, echt te gek :')

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 20:21

Drama inderdaad dit weer , gewone sneeuw was beter als dit !

Heb ze vandaag toch tot 18 uur buiten gelaten . Ze verwachten echt min 7
En vrees dat ik morgen schaatsbaan heb op het land. Weet niet of ik ze dan buiten durf te doen en ben echt geen schijtert of flauwerik .

Handstappen gaat dan wel over fiets pad bij de weide

Ach Audesta , arme mini

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 21:03

_Tarzan schreef:
Autumnn, wat heerlijk jouw berichten over Nero <3 Jullie hebben elkaar echt gevonden he!

Dat heb ik zeker, ik kan echt alles met hem, en meer <3 hij is ook zo lief en dankbaar. Had hem vanavond maar even een halsdeken op gedaan ivm de kou, legt hij echt zo zijn hoofd op m’n schouders, leek wel of hij me bedankte ofzo <3 :D

Ik wil ook sleeën :') hier alleen amper nog sneeuw

Arme mini’s Audesta. Zijn ze onderhand al weer opgewarmd?

Hopelijk valt het mee morgen Zinzi bij je op de wei! hoe gaat het verder met Ramb/Kyento?

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 22:19

Kelly: wat rot dat ze niet van je dekens zijn afgebleven. Maar lijkt me wel fijn nu een deken idd. Scheelt ze vaak ook heel wat kilo’s met warmstoken. Is vaak hoor dat paarden dan denken dat er een ander paard in de kudde staat. Deken ruikt natuurlijk ook anders.

Autumn: wat fijn om te lezen; ik kan me jullie berichten nog herinneren van de spanning in de binnenbak. Wat een verschil!

Zinzi: Wat balen! Hier ook niets anders meer dan die merken. Bucas ooit geprobeerd maar zit gewoon niet lekker op die van mij. Dominic valt sowieso tegen met waterdichtheid. Mijn horseware dekens was ik zelf, met gewoon wasmiddel en na jaren nog steeds 100% waterdicht.

Taran: wat heerlijk om te lezen, je hebt je soulpaad weer gevonden!

Audesta: nahhh niet fijn! Hopelijk vind je nog andere dekens.

Hier viel het vandaag gelukkig nog mee, kunnen longeren en op het weiland. Hugo had het weer nodig, de clown. En beide kantjes nog even gepaneerd in de sneeuw. Voor vannacht nog maar een laagje extra op gedaan. Ga er straks nog even heen om te voelen. Beperkt zich hier gelukkig tot -6. Stiekem hoop ik morgen nog even te kunnen rijden op het weiland.

Trailer ligt uit elkaar, nieuwe wanden komen als het goed is eind deze maand. Kan nu dus ook lastiger naar de binnen rijhal. Mag gelukkig trailer van vriendin lenen, maar doe dat toch minder snel dan mijn eigen trailer aankoppelen.

Afbeelding
Afbeelding

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 09:00

Ach wat sneu voor de mini Audesta! Is hij inmiddels weer lekker warm?

Kelly, aargh zo’n hekel aan mensen die niet van je spullen af kunnen blijven, bah!

Prehungaro, fijn dat je hebt kunnen longeren!

Luci geniet met volle teugen van dit weer! Zo leuk om te zien.
Heb verder niks veranderd kwa dekens, hij heeft hem ook nog op omdat hij op ging toen hij continue koliekerig was en afviel.
Ik moet wel nodig weer bekappen maar het is zo kkkoud :')

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 09:22

Autumn , ky doet het goed tot heden . Nog weinig werkjes gehad. Maar begint aan de routine te wennen van alledag op stal.
En onze schimmelmerrie vindt hem nu ineens wel lief , ze is hengstig en heeft ontdekt dat Ky een jongen is . Afbeelding

Tiney verdenk ik van een urineweg infectie .
Morgen DA even bellen wat plan van aanpak is .
Denk urine opvangen en evt echo maken .
Ze plast kleine beetjes en ziet troebel.
Ze is blijkbaar eerder vuil geweest want is deels dichtgezet achter .
Ze had op t laatste pension ook veel last van mest water dus kan zomaar vuil geworden zijn van binnen daardoor .
De mest werdt op onze weide al snel beter , eerst plat vanwege t gras , maar touwtjes hooi doet wonderen voor de darmen.