[HK]BPL5 In volle vaart kletsen we door over het Barok Paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:53

Succes Angela, ik snap het,.. zit ook weer in de afronding... altijd even doorpakken dan!
Jolijn, leuke foto zo met de beentjes in het water!! En ben ook wel benieuwd wat ze van het knopje zeggen ;-)
Bij mij werkt het nu wel als ze aanspringt dat ik haar eerst een halve volte verkeerd laat doen en dan heeel even terug vraag en gelijk weer aan springen, dan springt ze wel goed! En ze kan het ook wel, maar rechts is gewoon makkelijker!!

Vandaag even gewoon wat geklooid samen, morgen heb ik onze eerste Parelli les!
Eventjes wat foto's van ons speel-uurtje!

Na een grondige inspectie...
Afbeelding

Konden we dichterbij komen.
Afbeelding

We konden het zelfs aanraken!
Afbeelding
Afbeelding

En oppakken!
Afbeelding

En toen gebeurde het...
Afbeelding

De baas ging zich er mee bemoeien... Helaas...
Afbeelding

martinique

Re: [HK]BPL5 In volle vaart kletsen we door over het Barok Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:24

Succes Angela!
Haha Chimanga wil gewoon spelen met al die dingen :P Dat zeil op dr hoofd dan joh :')
Ik wil op een gegeven moment ook wel zo'n portugees hoofdstel enzo! Voorlopig rij ik met Fiela toch niet, dus kan nog ff sparen :P
Oba heeft momenteel weer veel problemen. Liep achter enorm kreupel, veearts wilde dat we het 2 weken met pijnstilling aankeken en dan weer afbouwen en als het niet zou verbeteren er een punt achter zetten.. :S Ondertussen 2.5 week verder en de hoefsmid zag nog wel kansen, dus nu weer op ijzers voor. Hij denkt dat ze door de arthrose in de voorbenen pijn had en daardoor d'r achterbenen is gaan belasten, wat ze gewoon niet redt. Ijzers hebben bij haar al vaker d'r leven gered, dus hopelijk dit keer ook!

Hosante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:31

Succes Angela,

Martinique: Hopelijk werken de ijzers, die van mij is nu 23 jaar en rond haar 17de is ze afgekeurd meerdere problemen aan haar benen maar met een goede hoefsmid en regelmatig lopen doet ze het nog steeds super.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:04

Ja een goede hoefsmid kan wonderen doen. Mijn Oba is nu 16 en heeft sowieso al vanaf d'r 10e arthrose en is eerder al afgekeurd aan een achterbeen en daarom ook naar Nederland gekomen (ze was springpaard in Portugal, maar ze konden er natuurlijk niets meer mee daar). Toen we achter de arthrose kwamen zei de veearts al dat we d'r af moesten laten maken, omdat het vrij ernstig was. Dus ik deel jouw ervaring, zonder hoefsmid was ze er denk ik allang niet meer geweest. Hoop dat zij de 23 ook haalt!

Hosante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:31

Ik hoop het ook voor je.

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:35

Dat had ik ook met mijn vorige paardje, hele erge vorm van artrose en daardoor haar andere benen teveel belast, na een jaar pijnstillers alle dingen die er zijn te hebben geprobeerd heb ik haar laten inslapen.
De medicijnen hadden haar buik helemaal kapot gemaakt, en ze had veel pijn.
Hoop dat het met jouwe dan beter gaat.
Mijne was pas 12:(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:54

Zo, les ging echt lekker! Gestapt met neus in het zand ( :oo ) en lekker aan lang teugeltje gedraafd! Ook zonder beugels gestapt, haha vond ik enger dan Mo volgens mij _O-

Leuke chimanga foto's :D

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:56

Fijn!

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:59

Mijn les ging helaas niet door, heftig onweer en heeeeel veeeeel regen hier... Morgen de herkansing!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:01

Oh en misschien dat ik Modesta toch kan gaan laten inschrijven in het PRE stamboek, haar mama heeft iig vol papier, paps ging fokker nog achteraan. Moeders staat ook te koop, nog steeds bij hem, wil ik gauw gaan opzoeken :D

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:10

Esther, jammer! Hier begon het vanmiddag ook te regenen en at rommelen. Had gelukkig al gereden.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:13

Gelukkig had ze morgenavond ook nog vrij, dus konden we het lekker snel verplaatsen! Ben zo benieuwd! Weer even een stapje terug naar klassiek, denk dat dat toch beter werkt voor mij en Shaggy :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:14

Ik vind klassiek echt heel fijn werken :)

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:37

Ik ben benieuwd vanavond de herkansing :).

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 22:27

Nou mn eerste centered riding les zit erop en ik vond het heerlijk, weer helemaal terug naar mijn denkwijze en aan die zit van me werken :). Les begon gelijk met beugels korter in plaats van langer, heel anders dan dat ik dacht :P. Toen mocht ik mn benen voor mn zadel neerleggen en met mn zitbotjes zo ver mogelijk naar voren wandelen en toen weer mn benen naar achter en voeten in de beugels, en hoppa ik zit netjes voor in mn zadel! Toen moest ik nog benen verder naar achter leggen, en ontspannend... En oei wat is dat moeilijk! Moet om mn balans te gaan trainen in plaats van doorzitten van been veranderen, juist verlicht zitten en van been wisselen. Dat is ook nog heel erg lastig! En moet niet zo mn best doen om recht op te zitten en netjes te zitten, maar gewoon lekker ontspannen :). Dus ja weer genoeg om aan te werken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 22:31

Klinkt heel fijn en herkenbaar haha!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 22:51

Wat leuk esther! Dat in verlichte zit van been wisselen doe ik ook steeds ,lastig je paard an in dezelfde takt en ritme te houden, maar wel een goede controle van je eigen balans! Van wie had je les, als ik vragen mag?

Goya is vandaag bij de tandarts geweest. Had een paar haken en scherpe randjes, was wel even nodig dus. Maar gister heelijk gereden, we gingen super! Vanavond ook even gereden, rustig aan, omdat de tandarts er vanmorgen was, maar hij liep weer lekker

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 22:56

Zo, jij kunt weer even aan de oefen dan! Leuk joh, dat je zo toch weer allemaal nieuwe tips en inzichten meekrijgt om aan te werken! Er sluipen zoooo vaak toch wat foutjes in als er niet kritisch door een ander naar je gekeken wordt...

Ooooh ik heb vandaag mijn Parelli-les gehad, super super super gaaf! Alleen leg ik het morgen wel uit, ik ben nu moe en ga slapen ;-)

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 07:36

Tuurlijk mag je dat vragen, had les van Frédérique Stravers-Leenheer. En het was inderdaad heeel moeilijk! Maar ga vanavond weer oefenen!

Ennuh ben benieuwd naar de Parelli-les en welke inzichten daar zijn geweest :).

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 09:25

My chimange, ben ook benieuwd naar jou lesverslag!
Esther, ah, oke, ken haar niet persoonlijk, naam wel eens horen vallen (CR wereldje is maar klein). Succes met oefenen, dat is het moeilijkst, als de juf er niet meer bij staat haha. Wanneer heb je weer les?

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 09:34

Ik ga even oefenen en kijken hoe het gaat en dan kon ik haar weer bellen :P. Denk ergens volgende week dat ik weer ga bellen voor een les :).

En vond het al lastig als juf dr wel bij stond :').

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:39

:wave: Ik kom ook weer eens binnen vallen! Lees wel regelmatig bij hoor, hou jullie in de gaten haha ;) .

Jolijn weer lekker met Mo gelest. Klinkt als een heerlijk ontspannen les, fijn.

Esther ook al zo fijn gelest met Shaggy. Jullie gaan lekker! Dat CR klinkt wel interessant, het valt niet mee hoor, dat paardrijden :+ .

Suus, ben je weer single? :(:) Fijn dat Goya goed gaat, bezoekje TA doet ook wonderen he haha. Hoe is t met de shetties?

Geeske, hahaha leuke foto's van Chim. Die laatste is leuk :D Succes met de parelli, is leuk om te doen hoor!

Angela, succes met je school! Hopelijk ga je gewoon slagen +:)+

Denise, hoe is het met jou? En Heike? Is hij weer de oude? Misschien heb ik het helemaal mis hoor, maar begreep ik nou dat je een maagband hebt nu?

Martinique, wat vervelend zeg atrose en narigheid.. sterkte ermee! :(:)

Ik mis Martine hier, met dr knappe berbers :D . Hoe is t met jou en de paardenboel?

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:53

Hahahaha wat netjes bijgelezen!

En hoe is het met jou?

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 15:43

Zo! respect voor jouw bijlees technieken! Haha

Nou mijn les was echt enorm gaaf! Ik had een heel arsenaal aan toeschouwers, en Chimanga was niet eens afgeleid!
ze was heel ontspannen en nieuwsgierig, maar nieuwsgierig zijn is positief, want dan let ze wel op... In het begin vond ze het moeilijk om niet in 'onze' ruimte binnen te mogen treden zonder het netjes te vragen... ze wurmt zich altijd overal tussen en als dat niet lukt beukt ze je gewoon een stukje opzij zodat het wel past. En dat wilde ik dus niet meer. Ze mag gezellig BIJ me staan, maar niet proberen om IN me te staan. Gelukkig was dat ook gelijk duidelijk toen mijn instructrice kwam, want toen kwam ze daar ook gelijk al op af en stak haar neus in alle zakken. Gelijk even aan de kant gezet dus!!
Het mooie is dat alles zo vriendelijk gaat als dat ze het zelf toe laat zegmaar... je vraagt alles eerst heel vriendelijk en van een afstand, reageert ze niet of niet genoeg word het steeds een stapje lomper totdat ze echt even 'geraakt' wordt en op haar kop krijgt./.. dan schrikt ze er van maar let ze de volgende keer wel gelijk meer op, en zo kunnen we het bij steeds een stapje eerder al voor elkaar krijgen!
Ik kon op den duur haar op een 2 meter afstand nog verder naar achteren laten lopen, ik kon haar 'longeren' zonder zelf ook maar mee te draaien of te lopen, ze liep gewoon om me heen, en als ze stopte draaide ik bij, deed ik mijn hand naar voren en ging ze al weer! Echt heel gaaf, want ze was zoooo relaxed! Dat had ik nooit verwacht van mijn draakje!

Wat ook heel leuk was is dat we het 'dokters dilemma' aan gaan pakken. Chimanga is zoals jullie misschien nog weten echt PANISCH voor alle vormen van dierenartsen, de zadelmaker, de masseuze, eigenlijk iedereen die iets bij haar hals/schouder probeerd uit te voeren. (bij mij niet, maar ze is heel paniekerig dan).
Ik zei dat en ze pakte het probleem gelijk aan. Ze aaide Chim drie keer over de hals, bij de vierde keer pakte ze een velletje (Heel zachtjes) maar Chim begon gelijk tegen te stribbelen, te schudden en zelfs weer te vluchten. Dat vluchten werd gelijk gestopt maar het bewegen kun je toch niet stoppen. Doordat ze haar hals van je weg probeert te duwen wordt haar spier echter strak en doet de prik ontzettend zeer! Dus wat ze moet doen is bij het pakken van het velletje haar hoofd naar binnen halen zodat er daar ontspanning ontstaat.
Wat mijn instructrice dus steeds deed was weer die zelfde aaien, dan weer het vel pakken en vast blijven houden totdat Chim wat naar binnen kwam. Een heeeel klein stukje eerst, maar Chim probeerde na 3x al niet meer te vluchten en na 5x ofzo kwam ze gewoon gelijk naar binnen en schudde ook niet met haar hoofd. Zo heb ik het ook nog 2x gedaan en toen zijn we weer wat anders gaan oefenen. Nu moet ik dat zien vol te houden en haar dus aanleren dat daar ontspanning komt en het dan geen pijn doet!
Die hele oefening kostte ongeveer 3 minuten tijd.... 3 MINUTEN!! Geweldig!

Ook gaan we ons 'wandel probleem' samen aanpakken. Wandelen in de bak gaat goed, al komt ze heel snel in 'mijn bubbel' (mijn persoonlijke ruimte) en dat is al wat vervelend. Maar als we buiten lopen wil ze de oprit niet eens af als het andere paard niet mee komt. Ze wordt zoooo nerveus en opstandig, terwijl ze eigenlijk helemaal niet zo bang is voor vreemde dingen! (zie de foto's van het zeil, dat was na 5 minuten...) dus dat is zo jammer!
Nu gaan we binnenkort dus eerst een 30 minuten in de bak aan het werk, en daarna gaan we samen met de instructrice naar buiten!! Dan kan ze kijken wat er mis gaat in onze communicatie en kijken hoe ze dat op kan lossen. Want zoals het nu gaat durf ik het gewoon niet meer. En ook niet als ik er op zit, want als er iemand naast loopt walst ze die gewoon omver en draait ze om.

Hoop dus op nog hele positieve uitkomsten! Dit was al een heeeeele ervarig ;-) Ze stond gewoon te gapen op den duur! Heel tevreden, totaal geen wraak gevoelens als je haar wat op afstand neerzet, gewoon nog steeds lekker 'bij ons', maar dan op een veiligere afstand!

Zo, heel verhaal!! Haha
Nu ga ik aan de oefen!!

Hosante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 18:44

Klinkt erg goed Geeske. ik ben benieuwd naar het vervolg.

gr.Ingrid