Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jamiejoyce

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 21:37

Wat vervelend suus had je dit zadel erbij gekregen?

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 22:11

Hier ook een fries die liever niet werkt, elke keer met rijden moet je zeker in het begin even streng zijn en haar weer goed wakker maken. Als je haar dan even een paar keer er aan hebt herinnerd dat ze op moet letten reageert ze gewoon weer goed :) .

Fijn Amoor dat het geen zweer is!

@suusenmalvin, hopen dat ze je huidige zadel kunnen aanpassen. Dat scheelt weer een hoop ellende.

@tenan, hier gaat m'n merrie volgend jaar onder de hengst. In 2016 dus een veulentje maar kan nu al niet meer wachten! := Drie merrie's hier op stal zijn wel dragend en Pfff die beginnen ook aardig te ontploffen ondertussen :')
Rij je nu nog veel met haar?

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 22:20

tennan schreef:
Waren hier eigenlijk nog meer drachtige merries? :o?

Ilse begint nu echt tonnetje rond te worden, terwijl ze tegen het einde van april pas uitgerekend is. Best wel een beetje jammer, ik moet er nu met het rijden écht rekening mee gaan houden. Zelf heeft ze nog energie voor 10, dus best lastig...

Hier ook een drachtige merrie, tonnetje rond al! 7 april uitgerekend :)

*kruipt weer terug in het meeleeshoekje*

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 23:02

Lauke, die van jou iets eerder dan Ilse dus. Ilse is de 20e. Doe jij nog veel met haar?

iEmmaaa, kan me voorstellen dat je er zin in hebt, het is echt heel bijzonder :) Weet jij al welke hengst je wilt gebruiken?

Het rijden staat hier op een laag pitje, ong. twee of drie keer in de week rustig aan.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 23:27

Nee ik kan niet echt kiezen :') de merries hier zijn drachtig van Jasper, Epke en Uldrik. Ben wel erg benieuwd wat daar uit komt, we hebben namelijk een Epke veulen van vorig jaar lopen die m'n stalbaas heeft gekocht als gezelschap om samen op te groeien. Maar dat is echt een super leuk chique dingetje, in combinatie met mijn merrie lijkt me dat ook echt wel wat :j . Maar ik heb gelukkig nog even om er over na te denken := en natuurlijk alles nog een keer te bekijken bij de volgende hengsten keuring.

Wij wilde nog een stap rondje maken met een van de dames maar dat wilde echt niet meer, halverwege maar afgestapt. Wel grappig om te zien hoeveel verschil er tussen zit per merrie dan, zij is namelijk pas eind mei uitgerekend.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 23:38

Inderdaad grappig, dat verschil. Het is wel Ilse's eerste, misschien dat dat nog verschil maakt. Ils is van het luxe type, ze is klein en fijn. Veulen is van Pier, die is weer wat groter.

Ik ben me nu pas wat aan het verdiepen in het fokkerijgebeuren, hiervoor nooit friezen gereden namelijk... Wel een leuke hobby :D

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 23:42

Mijne was vorig jaar niet drachtig geworden van epke. Wel een mooie hengst idd!

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 01:12

tennan schreef:
Lauke, die van jou iets eerder dan Ilse dus. Ilse is de 20e. Doe jij nog veel met haar?

iEmmaaa, kan me voorstellen dat je er zin in hebt, het is echt heel bijzonder :) Weet jij al welke hengst je wilt gebruiken?

Het rijden staat hier op een laag pitje, ong. twee of drie keer in de week rustig aan.

De laatste weken erg weinig, maar niet vanwege de dracht. Ze heeft ineens flinke mok, tot bloedens toe, dus eerst dat een beetje weg. En even in de gaten houden, want onder haar kaken heeft ze opgezette klieren. Verder is ze wel helemaal fit, maar ik vertrouw het niet helemaal.
In principe wordt ida verder 2 a 3x in de week gereden en zodra we merken dat ze moeite krijgt met dingen dan verminderen we dat gewoon, zoals de galop bijvoorbeeld.

ida is ook drachtig van epke! Ben zo benieuwd! Veulen is iig goed levendig, dacht dat ida stond te trillen, was het gewoon het veulen wat karate aan t doen was _O-

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 08:52

iEmmaaa schreef:
Hier ook een fries die liever niet werkt, elke keer met rijden moet je zeker in het begin even streng zijn en haar weer goed wakker maken. Als je haar dan even een paar keer er aan hebt herinnerd dat ze op moet letten reageert ze gewoon weer goed :)

Geeft altijd wel een goed gevoel als ze dan wel voorwaarts zijn, vind je niet?

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 09:09

Die van mij is ook een dieseltje in de bak. Maar buiten en met springen niet.
Met andere woorden is het een vals loeder haha

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 09:30

Die van mij wordt steeds heter en wil juist heel graag werken. Gisteravond ook lekker binnen gereden en ik was lekker met haar aan het werk. Hield een keer halt en wilde weer wegdraven en toen sprong ze vanuit stilstand in galop aan. Dus dat meteen maar een paar keer geoefend en dat ging heel erg goed, maar daar wordt ze zo knetterheet van en dat vindt ze zo leuk dat als ik daarna nog wat oefeningen in stap wil doen dat dat dus gewoon niet meer lukt. Madam denkt bij elke beenbeweging van mij dat ze weer in galop moet aanspringen,, grrrr }:)
Volgende keer dus pas op het einde van de training die stap-galop-stap en halt-galop doen, dan kan ik tenminste normaal de andere onderdelen trainen.

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 09:36

Caro_MarjaH schreef:
Die van mij wordt steeds heter en wil juist heel graag werken. Gisteravond ook lekker binnen gereden en ik was lekker met haar aan het werk. Hield een keer halt en wilde weer wegdraven en toen sprong ze vanuit stilstand in galop aan. Dus dat meteen maar een paar keer geoefend en dat ging heel erg goed, maar daar wordt ze zo knetterheet van en dat vindt ze zo leuk dat als ik daarna nog wat oefeningen in stap wil doen dat dat dus gewoon niet meer lukt. Madam denkt bij elke beenbeweging van mij dat ze weer in galop moet aanspringen,, grrrr }:)
Volgende keer dus pas op het einde van de training die stap-galop-stap en halt-galop doen, dan kan ik tenminste normaal de andere onderdelen trainen.

Hahahahahahhaa, dat is heeeeeeuuuul herkenbaar :') Fem wordt daar ook zo heet van. Idd tot het einde bewaren hihi.
Ik was gister stelling aan het oefenen en na een paar rondjes wou ik een volte inzetten. Kreeg ik haar niet meer van de hoefslag af, maar bleef ze in die stelling lopen haha.. Rare paarden

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 09:37

@Tennan, yep mijne is ook drachtig! 3 Maart al uitgerekend en ook tonnetje rond!
Erg lastig met rijden, zit bijna in de spagaat en kan mn benen niet meer goed aanleggen, die steken echt af :=
Maar met rijden merk ik zelf verder vrij weinig, de galop gaat nog steeds super en ze heeft ook nog genoeg energie. Rijd momenteel iets korter en minder intensief maar het gaat dr eigenlijk nog gemakkelijk af. Doe ook veel lang en laag nu en niet te veel inbuigen etc.
Ze krijgt ook sinds 2 weken merrie brok moet zeggen dat ze daar ook wel wat meer energie van heeft.

@ Caro_MarjaH, wel ontzettend gaaf als ze zo willen werken voor je!
Dan moet ze alleen nog ff leren wachten :P

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 10:06

die van mij word pas heet als ze moeilijkere oefeningen moet doen. bijvoorbeeld 8tjes in galop met voltes van 10 a 15 meter met in het midden een eenvoudige galopwissel
als ze dit weer kan weet ik zeker dat we weer op de rit zijn

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 10:25

Hier een super mee werkend paard vindt oefeningen wel moeilijk maar probeert het wel.

Leuk al die drachtige dames! Als het zo ver is zie ik graag de foto's voorbij komen.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 10:39

Slijten de hoeven van jullie friese paard ook harder achter dan voor of heb ik een uitzonderlijk geval?

De dierenarts zegt dat het meestal andersom is aangezien er meer gewicht op de voorhoeven komt. Niet zo lang geleden eens een andere hoefsmid laten kijken en die zegt dat hij dit vaker zag en volgens hem "sloffen" veel friezen. Ook zei hij dat het nog prima kon zo en dat haar hoefstand niet teveel veranderd moet worden aangezien ze zelf zo wil staan. Vorige week vrijdag wilde paardje ineens niet meer lopen dus dierenarts is geweest. Morgen komt de hoefsmid en waarschijnlijk worden het ijzers. Ze heeft sterke hoeven die nooit brokkelen maar we zitten straks gewoon weer vast aan de ijzers helaas.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 10:43

Doutz heeft voor iets korter dan achter maar exht minimaal. Hoefsmid komt netjes elke 8 weken maar is totaal niet nodig maar san zien ze er weer tip top uit ook aan binnenkant
Doutz heeft nog wel eens de neiging om te schrapen over stenen ondergrond

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 10:48

Nee daar heeft de mijne eigenlijk geen last van. Rijd je vaak buiten?
Brokkelen heeft ze 's zomers wel meer last van..

Laura, uiteraard volgen er foto's zodra ze bevallen is :D

Jenny, knap dat die van jou dat al kan!
Eenvoudige galop wissel en voltes van 10/15 meter probeer ik nog niet eens, ze heeft heel erg de neiging om naar binnen te vallen, dus eerst maar een balans krijgen op het rechte stuk en de grote voltes :)
Wel probeer ik de stap-galop overgang veel mee te nemen, om zo veel mogelijk rust er in te houden/krijgen

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 10:49

Douwe heeft ook voor wat kortere voetjes op dit moment. Hoefsmid zei dat ze er keurig uitzagen en dat in de winter de voeten minder snel groeien

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 11:19

Jenny_S schreef:
Die van mij is ook een dieseltje in de bak. Maar buiten en met springen niet.
Met andere woorden is het een vals loeder haha

Klopt.. Buiten en inderdaad ook met springen wil ze wel snel :')

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 12:22

esther: nu we een dipje hebben lukt het ons ook niet meer netjes hoor, maar ik herken dan gelijk weer of ze weer meer in balans is. stap-galop is één van haar betere overgangen

lopen jullie er ook tegen aan dat ze in de overgangen naar stap neiging hebben om het liefst stil te gaan staan?

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 12:23

Ja heel herkenbaar. Net als doorzitten is in douwe zn ogen gaan stappen hihi

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 12:34

Jenny, soms wel en soms niet, moet ze er af en toe indd wel een beetje doorheen duwen

En het doorzitten heb ik ook een beetje, voorheen deed ik veel doorzitten (dat vind ik het makkelijkste) maar met mijn nieuwe instructrice mocht het niet meer en nu doe ik weer veel lichtrijden en oefen ik doorzitten tussen door eigenlijk niet meer.. Dus als ik ga doorzitten weet ze dat er een overgang naar stap aankomt of een overgang naar galop dus weer even vaker wat doorzitten oefenen :)

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 12:41

apart hè luie donders, moeten echt been erbij houden

ik had ook altijd met doorzitten dat ze dan wel heel voorwaards was en ging ik daarna lichtrijden toen kakte ze in. dit is gelukkig nu niet meer zo, drama vond ik dat.

wat me ook op valt op stal dat doutz echt relaxt is op stal mochten ze met storm binnen moeten blijven staan. zo fijn

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 12:43

Jenny_S schreef:
esther: nu we een dipje hebben lukt het ons ook niet meer netjes hoor, maar ik herken dan gelijk weer of ze weer meer in balans is. stap-galop is één van haar betere overgangen

lopen jullie er ook tegen aan dat ze in de overgangen naar stap neiging hebben om het liefst stil te gaan staan?

Uuhh nee totaal niet, die van mij wil het liefst nog even een paar passen doordrammen. Ik moet dat echt goed trainen om haar daar gehoorzaam in te krijgen en dat ze niet eigenwijs nog ff een paar drafpassen door mijn ophoudingen heen dendert.