mening over friezen in de dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Re: mening over friezen in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 11:41

En je bedoelt dat je beter de dressuur in kan met een KWPN-er omdat zij er geschikter voor zijn, of wegens het commentaar wat je anders met een Fries 'uitlokt'?

tottaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 11:58

beter dressuur omdat de kwpn er heet meest geschikte voor is

en voor het commantaar wat je krijgt met een fries:
dat houd je altijd denk ik, (ik rijd zelf ook met een fries, dus ben er wel aan gewend;))

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 13:19

Ik krijg nooit negatief commentaar, eigenlijk altijd positief, van zowel jury als van de deelnemers. Je moet gewoon het gevraagde laten zien en niet iets wat er op moet lijken want dan werk je negatief commentaar in de hand.

En als iemand mijn paard een karrepaard vind dan moeten ze dat vooral vinden (en misschien hun ogen eens uit hun zak halen, of een cursus gaan doen) maar dan niet piepen als hun "dressuurpaard" minder punten gehaald heeft als dat "karrepaard" he!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 14:44

Ach, laat die mensen lekker kletsen! Het heeft toch geen zin. Ze zeggen vaak toch wel wat de massa zegt.

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 18:46

vraag me eigenlijk af waarom ik der altijd op inga als iemand zegt dat friezen karrepeerd zijn Scheve mond

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 18:47

Omdat je je dan persoonlijk aangevallen voelt? Jij rijdt immers ook op een Fries Knipoog

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 18:51

ja, maar het heeft toch geen nut denk ik?
ooit kreeg ik een domme reactie: 'rijd die fries eens aan de eugel, want dat doen ze allemaal zo makelijk'
wil je proberen? Haha!

nahh viel m toch vies tegen....

maar volgens mij heeft iedereen wel eens van: oh ik DENK dat ik dat wel beter zou kunnen?
en de 'ik kan het beter' mensen... naja Nagelbijten / Gniffelen

maar ik vraag me altijd af wat mensen van me denken als ik aankom met muijn fries....

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 16:27

Jeany schreef:
vraag me eigenlijk af waarom ik der altijd op inga als iemand zegt dat friezen karrepeerd zijn Scheve mond

Tja..reageer de volgende keer maar eens met: je hebt gelijk...

Want in principe is het de laatste jaren pas dat ze rijtypischer gefokt worden. Jarenlang zijn ze tuigtypisch gefokt met veel knie-aktie...dus karrepaard...eigenlijk wel... (al was het in de oorsprong nog weer een ander type paard).
Ik heb zelf ook een Fries hoor...maar als je reageert op die manier zijn ze altijd direct stil.
Ik zeg altijd: inderdaad...karrenpaard...je hebt helemaal gelijk... dan zijn ze echt direct uitgepraat! En dat vind ik dan zo lollig dat ik er om moet lachen, dus erger ik me niet....(die van ons loopt trouwens ook voor de kar...maar ook onder het zadel)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 19:14

kword chagerijnig van dit topic Tong uitsteken
Ik heb nou eenmaal gekozen voor de friezen en ik doe er lekker mee waar ik maar zin ik heb, en als dat toevallig dressuur is moet andere mensen toch niets uitmaken? Ik vind dat dat niet echt is waar iemand zich mee moet bemoeien.... Maybe wil ik wel helemaal niet Z gaan rijden :d (tuurlijk wel maar toch)
Ik maak me verder niet zo druk om dit soort dingen en de meeste mensen die ik tegenkom zijn ondertussen al gewend aan friezen in de ring.
en voor al de andere mensen: Get al life en zeur niet zo Tong uitsteken Tong uitsteken Tong uitsteken

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 15:44

tot nu toe heb ik nog niet echt negatieve reacties gehad. wel eens van ow een fries... maar meer niet echt. zelfs laurens van lieren was zeer positief over me fries Haha!

Samar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 14:55

casperrr schreef:
tot nu toe heb ik nog niet echt negatieve reacties gehad. wel eens van ow een fries... maar meer niet echt. zelfs laurens van lieren was zeer positief over me fries Haha!

...en gisteren op het NK dressuur Fries ras te Kootwijk heeft Laurens van Lieren ook even op een Fries gereden, de dekhengst Tsjabring welteverstaan! Hij reed met een smile van oor tot oor. Daarnaast gaf hij een clinic aan een drietal amazones met hun mooie Friezen.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 15:13

Ja, duh. Daar zou ik ook van gaan smilen als ze me daar opzetten Rolleyes Haha! Dat is een prachtbeest!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 16:14

Samar schreef:
casperrr schreef:

...en gisteren op het NK dressuur Fries ras te Kootwijk heeft Laurens van Lieren ook even op een Fries gereden, de dekhengst Tsjabring welteverstaan! Hij reed met een smile van oor tot oor. Daarnaast gaf hij een clinic aan een drietal amazones met hun mooie Friezen.

altijd fijn om zulk nieuws te horen! Haha!

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 16:55

Ik moet hier wel om lachen. Ik heb 2x een wedstrijd gereden met prof fotograaf aanwezig. 1x 3 ringen, 1x 8 ringen. En bij welke ring stonden ze telkens bij de ring waar ik reed, alle 2 de proeven Haha! Krijg ook altijd te horen dat ik zo'n mooie fries heb. Op protocol vaak dat ie zo'n mooie stille aanleunign heeft enz. Nog nooit negatief commentaar gehoord.

Samar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 13:59

Promoties in Kootwijk

Op de het Post-Kogeko KFPS-Kampioenschap Dressuur op 23 september 2006 te Kootwijk heeft een drietal combinaties het felbegeerde percentage van 60% in de Indermediair II behaald. Saskia Meinema met Remon fan’t Wallenstein (v. Melle) promoveerde naar de Grand Prix met de stevige score van 62%. Ook Esther Liano met Ielke 382 (v. Nykle) en Trea Mulder-Dolsma met Tietse 428 (v. Reyert) zijn nu Grand Prix startgerechtigd, elk met een score van 60%. Een mooie opsteker voor het Friese paard. Van harte gefeliciteerd!

Bron: http://www.fps-studbook.com

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 14:05

Samar schreef:
Promoties in Kootwijk

Op de het Post-Kogeko KFPS-Kampioenschap Dressuur op 23 september 2006 te Kootwijk heeft een drietal combinaties het felbegeerde percentage van 60% in de Indermediair II behaald. Saskia Meinema met Remon fan’t Wallenstein (v. Melle) promoveerde naar de Grand Prix met de stevige score van 62%. Ook Esther Liano met Ielke 382 (v. Nykle) en Trea Mulder-Dolsma met Tietse 428 (v. Reyert) zijn nu Grand Prix startgerechtigd, elk met een score van 60%. Een mooie opsteker voor het Friese paard. Van harte gefeliciteerd!

Bron: http://www.fps-studbook.com

maakt mijn dag weer goed! Haha!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 14:07

Saskia met Remon ook al Grandprix? Wauw! Doen ze goed zeg! Allemaal trouwens Tong uitsteken

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 14:12

ik heb niks tegen friezen en ik zal het ook nooit een karrepaard noemen, maar ik vind friezen mooier voor een kar dan in de dressuurring. Friezen worden tegenwoordig meer dressuurmatig gefokt, maar die hoge halshouding en dat te opgerichte draven zit er naar mijn mening nog teveel in. een goede uitgestrekte draf zie ik zelden.
Persoonlijk zie ik liever een kwpn-er in de ring. (met minder gedreun van de hoeven als ie langs komt : )

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 14:55

Dan zal ik je straks (na toestemming) een foto laten zien van een fries in uitgestrekte draf.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 14:58

Ik vind het prachtig hoor, friezen die dressuren. Ze tonen gewoon. Kan ik ook niets aan doen.
Friezendressuurteam van Nederland, krijg er tranen van in mijn ogen. Echt prachtig.

DutchGuwrl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 12:06

ik ga myn friese ruin binnenkort starten in de dressuur,
maar onze merrie is niet dressuur matige ingereden en heeft dus ook een hekel draan als je al iets teveel van haar vraagt.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 14:01

Fryske schreef:
Dan zal ik je straks (na toestemming) een foto laten zien van een fries in uitgestrekte draf.

Meestal is het grotendeels een kwestie van smaak. Ook al zou je 1000 foto's van een Fries in een uitgestrekte draf laten zien, sommige mensen vinden het gewoon niet mooi. Naja.. het zij zo.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 14:42

Pletje123.
Je plaatst telkens berichten met een dubbelzinnige lading. Ik ben benieuwd wat nu jouw eigen mening is over dit onderwerp.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:21

Ik zit er tussen in.

Voorheen vond ik de Friezen niet echt geschikt voor de dressuur. Afgelopen 1,5 jaar heb ik dan ook eigenlijk slechts 1 Fries gereden die ik fijn te rijden vond, ondanks dat ik bijvoorbeeld op een grote Friezenstoeterij gewerkt en gereden heb tijdens een buitenlandse stage voor school.

Sinds een week of 4 rij ik op een Friese merrie van 4 jaar. Zij is de eerste waarvan ik zeg: wauw!

Dus nu pas wil ik wel geloven dat er Friezen zijn die tegen de vooroordelen in gaan. Mijn motto: eerst zien dan pas geloven. Vandaar dat ik nu om sla en niet al eerder.

Dan komt er nog bij dat ik meer in de KWPN-ers zit. Fijne dieren vind ik dat. Ook aansprekende dieren die al dansend door de baan kunnen gaan. Fascinerend!

Waar ik zelf totaal niet van hou is dat sommige mensen zo opdringerig over kunnen komen. Dat iedereen de Friezen dan maar mooi en geweldig moet vinden, want er lopen er een stuk of wat Grand Prix. Aan de andere kant vind ik het ook frustrerend als mensen zo kort door de bocht kunnen doen over de 'lompe' Friezen.

Ik vind dat je dressuur rijdt met een paard. Dan maakt het voor mij niet (meer) uit wat voor paard dat is, als ie maar goed is. Dus of ie nou zwart of bruin is, dat kan me niet (meer) schelen. Ik ga nu echt voor de stelling: een goed paard heeft geen kleur.

(Nu zullen er vast mensen zijn die dit met open mond lezen, gezien ik eerder in dit topic nog duidelijk maakte dat de Fries in mijn ogen nog lang niet het ideale dressuurpaard was. Naja... ik heb mijn mening aangepast op basis van een, voor mij, nieuwe ervaring.)

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:30

Nee niet met open mond. Ik vind het heel mooi gesproken n.a.v. inderdaad eerdere posts van jou hier had ik al zo mijn vermoedens.

Dank je.